Gå til innhold

Foto

Sarons Dal på tiggerferd mot buddhisme

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
96 svar til dette emnet

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Du har trådt stier jeg aldri har gått... har verken vært i en katolsk kirke( under messe) , eller i noen pinsemenighet., men har vært i mange katedraler for å beundre byggverk og utsmykning. Det nærmeste katolisismen jeg har vært er at jeg leste SIgrid Undsets "Den brennende busken" og har sett pavens midnattsgudstjeneste  på julaften en gang på tv

Den brennende busken ? Hadde det ikke vært for at du sier det er Undset, ville jeg tippet det var en slags grotesk pyro-erotisk roman.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Den brennende busken ? Hadde det ikke vært for at du sier det er Undset, ville jeg tippet det var en slags grotesk pyro-erotisk roman.

Tittelen var sikkert en allusjon til Moses som plutselig så en brennende busk ute i ørkenen. Det spesielle var at den sto og brant uten å brenne opp, dette fordi det var en guddommelig åpenbaring.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Tittelen var sikkert en allusjon til Moses som plutselig så en brennende busk ute i ørkenen. Det spesielle var at den sto og brant uten å brenne opp, dette fordi det var en guddommelig åpenbaring.

Det har jeg hørt før. Når du sier det. Innbitt hedenskap fra tidlig ungdom har dessverre ført til enkelte (for å si det pent)  huller i kunnskapen om vår felles kulturarv. Litt pinlig det der.

Forøvrig tenkte jeg mer på "dusken" enn på "busken" i forrige innlegg.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Når en ser hvordan thaiene praktiserer sin buddhisme, kunne det være like greit å kristne dem... :smile:

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Skal ikke se bort fra? Hvor i Bibelen står det at man kan komme til himmelen uten ved Jesus? Jesus kan umulig ha løyet, og jeg kan ikke med min beste vilje forestille meg at han tok feil i spørsmål om kr.dommens syn på frelsen.

Jesus har mest sansynlig aldri sagt at han var Guds sønn - selv i den opprinnelige utgaven av det eldste testamentet i Bibelen, var det Markus...?...husker ikke, sto det ikke noe om Jesus som Guds sønn, eller jomfrufødsel, dette er det den tidlige pavekirken som har diktet til siden, da de valgte ut hvilke evangelier Bibelen skulle bestå av. Dette for å beholde makt gjennom å forvalte monopol på å være et jordisk bindeledd til det hinsidige.

Evangelier som ble funnet i 1945, i en stor forseglet leirkrukke, inneholdt skrifter fra apostler, og til og med evangelier som menes å være skrevet blant annet av Maria Magdalene og som antyder et kjødelig forhold til Jesus, Jesu egen tvillingbror, og også¨et med buddhistiske undertoner. Ikke i noen av disse er det heller nevnt noe om jomfrufødsel, oppstandelse, eller Jesus som Guds sønn. Det er heller en beskrivelse av Jesus som en vanlig vismann som talte om grunnleggende ting som ligner mye på buddhismens tilsvarende grunnverdier; Kjærlighet, rettferdighet og askese. Altså avstå fra higen etter jordisk gods og gull. Det ble også lagt vekt på frelse gjennom gjerninger, noe som også er en buddhistisk tanke.

Disse skriftene er kalt de gnostiske evangelier, og satte grå hår i hodet på bibelforskerne.

Men kanskje kristendommen har overlevd nettopp på grunn av det katolske falskneriet og hypen omkring Jesus - allikevel har den katolske kirke valgt å gi Jomfru Maria større oppmerksomhet, av en eller annen merkelig grunn.

Mennesket er en merkelig rase.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Jesus har mest sansynlig aldri sagt at han var Guds sønn - selv i den opprinnelige utgaven av det eldste testamentet i Bibelen, var det Markus...?.

Mange religioner som har påfallende like trekk

Redigert signatur

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Skal ikke se bort fra? Hvor i Bibelen står det at man kan komme til himmelen uten ved Jesus? Jesus kan umulig ha løyet, og jeg kan ikke med min beste vilje forestille meg at han tok feil i spørsmål om kr.dommens syn på frelsen.

Jeg kan ikke vise til hvor eller hva som står i bibelen, men hva enkelte troende har svart på samme spm om hva som skjer med de som ikke vet bedre, eller er avskåret fra Jesus og bibelens lære.

Det eneste jeg kan vise til er Katolikkenes Katekisme som jeg gjorde i en tidligere post.

Redigert signatur

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Vedlagt fil  WP_20130725_013.jpg   160,34K   1 Antall nedlastinger

Her har det vært noen ute allerede...om ikke thaiene har funnet ut av dette av seg selv.... :smile:

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 25 juli 2013 - 13:24

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Jeg kan ikke vise til hvor eller hva som står i bibelen, men hva enkelte troende har svart på samme spm om hva som skjer med de som ikke vet bedre, eller er avskåret fra Jesus og bibelens lære.

Det eneste jeg kan vise til er Katolikkenes Katekisme som jeg gjorde i en tidligere post.

Det er riktig at dette er gjordt til et viktig element i bibelen, men Jesus har trolig aldri sagt at det skulle være slik - og det er mulig at dette blir litt trasig i forhold til faktiske funn av tidlige skrifter. Så trasig at skulle en ta hensyn til dette måtte hele Bibelen revideres, i allefall det Nye Testamentet - derfor er det like greit å la dette ligge.

Muslimene har ikke noe tilsvarende i sin religion - det er kun Allah, Gud, og Muhammad var hans profet, men altså ikke Guds sønn. Opprinnelig var også den første kristene kirke kanskje bygget på samme tankegangen, men det vet vi ikke helt sikkert - ikke sikkert Jesus en gang ble ansett som guds sønn blant sine tilhengere, men som en vismann.

Driver og leser om kvantefysikk for tiden, og det er så speisa at om en ikke var troende kunne en gjerne blitt det - like mye som i forhold til å lese Bibelen... :smile:

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Torasap - 12 points!
:)

Forøvrig er det ingen fare med thailendere - de garderer seg uansett.
Heldigvis er de pragmatisk nok til å erkjenne at om Jesus sikkert var honkydorrydoo, så var nok Buddha det også.
Spe på med litt brahamisme, en skog-Gud eller to, noen spåmenn og en rimelig velstående falang, så har man en bra vinnerformel.
;)

Nå trenger vel ikke thaiene bry seg så mye om Buddha sine skriverier hvis de har kapret seg en velstående farrang.

Det hele går uansett utpå å berike seg selv uten å bidra med for mye ærlig arbeid.

Jeg forstår godt misjonærene i Norge. I og med at nordmenn er så pass opplyst og trygge så trenger de ikke ty til en kristen gud gjennom Jesus.

Dermed må misjnærene finne nye salgsmarkeder.

I Thailand tror jeg de skal gå godt fem på.

Når ikke sunn fornuft går inn så skal det mye til at en religion som går utpå å hjelpe andre enn seg selv skal gjøre det.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Nå trenger vel ikke thaiene bry seg så mye om Buddha sine skriverier hvis de har kapret seg en velstående farrang.

Det hele går uansett utpå å berike seg selv uten å bidra med for mye ærlig arbeid.

Jeg forstår godt misjonærene i Norge. I og med at nordmenn er så pass opplyst og trygge så trenger de ikke ty til en kristen gud gjennom Jesus.

Dermed må misjnærene finne nye salgsmarkeder.

I Thailand tror jeg de skal gå godt fem på.

Når ikke sunn fornuft går inn så skal det mye til at en religion som går utpå å hjelpe andre enn seg selv skal gjøre det.

Hvorfor skifter du ikke nick til "Thai-hateren" ? Eller "Den fordomfulle rasisten" ? Eller noe sånt. Unnskyld meg, men dette synes jeg stinker.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:
En av mine Thai naboer kommer fra en kristen familie. Har inntrykk av at det er en forholdsvis stor og aktiv menighet her i Khon Kaen, men vet ikke hvilken gren av kristendommen de tilhører. Kanskje pinsevenner?
Rett overfor veien bor en veldig religiøs buddhistisk familie med munkebilder i vinduet og greier, men så langt har det ikke oppstått noen religionskrig. Ser ut til at de lever i fordragelighet med hverandre. Hadde det vært slik i verden forøvrig, så hadde det ikke vært noe særlig problemer med religion.

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

Religionshistorikerer er veldig enig om at David og Moses nok aldri eksisterte. Mye tyder på at Jesus heller ikke gjorde det. Det besynderlige i dette, er at tekster som ble skrevet av mennesker som trodde at jorda var flat, bært rundt på en uendelig rekke med skilpadder, og at stjernene var hull inn til himmelen, fortsatt har troverdighet. Jeg har mange ganger spurt troende om de tror jorda er flat også...men det gjør de ikke...men å tro på det andre våset disse menneskene i en ørken i midt østen klarte å lire av seg...det gjør de!

John

Vi er hva vi tenker

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

En av mine Thai naboer kommer fra en kristen familie. Har inntrykk av at det er en forholdsvis stor og aktiv menighet her i Khon Kaen, men vet ikke hvilken gren av kristendommen de tilhører. Kanskje pinsevenner?
Rett overfor veien bor en veldig religiøs buddhistisk familie med munkebilder i vinduet og greier, men så langt har det ikke oppstått noen religionskrig. Ser ut til at de lever i fordragelighet med hverandre. Hadde det vært slik i verden forøvrig, så hadde det ikke vært noe særlig problemer med religion.

Når du skriver dette så kommer jeg i hu at like utenfor markedsbyen hvor vi handler dagligdagse ting så finnes det mer eller mindre et helt kvartal med baptister. Foran husene er det satt opp skilt som viser at her bor det baptister. Jeg har vel aldri tenkt over det.

Det er ikke tvil om at ulike trosretninger kan leve fredelig ihop. Det så jeg i Malaysia. Tar jeg ikke helt feil så finnes det bortimot 9 forskjellige religioner/folkeslag som må henrette seg etter hverandre.

Kanskje det går i surr for dem vedrørende hvem de skal plage.  

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Når du skriver dette så kommer jeg i hu at like utenfor markedsbyen hvor vi handler dagligdagse ting så finnes det mer eller mindre et helt kvartal med baptister. Foran husene er det satt opp skilt som viser at her bor det baptister. Jeg har vel aldri tenkt over det.

Det er ikke tvil om at ulike trosretninger kan leve fredelig ihop. Det så jeg i Malaysia. Tar jeg ikke helt feil så finnes det bortimot 9 forskjellige religioner/folkeslag som må henrette seg etter hverandre.

Kanskje det går i surr for dem vedrørende hvem de skal plage.  

Er det kø for å komme til henretting ? :smile:

Dette innlegget har blitt redigert av pali: 27 juli 2013 - 16:05

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Det har jeg hørt før. Når du sier det. Innbitt hedenskap fra tidlig ungdom har dessverre ført til enkelte (for å si det pent)  huller i kunnskapen om vår felles kulturarv. Litt pinlig det der.

Forøvrig tenkte jeg mer på "dusken" enn på "busken" i forrige innlegg.

Boken er en beskrivelse av Undsets konvertering til katolisismen

mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Det er riktig at dette er gjordt til et viktig element i bibelen, men Jesus har trolig aldri sagt at det skulle være slik - og det er mulig at dette blir litt trasig i forhold til faktiske funn av tidlige skrifter. Så trasig at skulle en ta hensyn til dette måtte hele Bibelen revideres, i allefall det Nye Testamentet - derfor er det like greit å la dette ligge.

Muslimene har ikke noe tilsvarende i sin religion - det er kun Allah, Gud, og Muhammad var hans profet, men altså ikke Guds sønn. Opprinnelig var også den første kristene kirke kanskje bygget på samme tankegangen, men det vet vi ikke helt sikkert - ikke sikkert Jesus en gang ble ansett som guds sønn blant sine tilhengere, men som en vismann.

Driver og leser om kvantefysikk for tiden, og det er så speisa at om en ikke var troende kunne en gjerne blitt det - like mye som i forhold til å lese Bibelen... :smile:

mange hevder jo at jesus oppholdt seg i India fra han var 12 til han var 33, da det i denne perioden ikke skrives noe om han i Bibelen 

Dette innlegget har blitt redigert av walkman: 27 juli 2013 - 16:51

mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

gekko

gekko

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 372 Innlegg:
Kristendommen har da skamløst lånt legender og deler av andre religioner, og hevdet ekslutivitet på himmel og helvete i over 2000år allerede. I tillegg har de i likhet med andre religioner ved behov skapt sine egne, f.eks med helgener osv. når det har tjent agendaen. Kristendommen er vel heller ikke akkurat unik på det området. Om slikt er av interesse anbefaler jeg boka " Jesus døde ikke på korset" av Svein Woie og Lari Klepp. ( Fås på iBook osv) Disse viser f.eks til at Buddhustiske misjonærer faktisk ikke var ukjent i Romerriket på Jesu tid, så at man finner likheter er ikke så merkelig. Selv er jeg troendes til litt av hvert ;-)
mvh
gekko

"Den største glede man kan ha, er å gjøre andre glad"

sevenstars

sevenstars

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 876 Innlegg:

Religionshistorikerer er veldig enig om at David og Moses nok aldri eksisterte. Mye tyder på at Jesus heller ikke gjorde det. Det besynderlige i dette, er at tekster som ble skrevet av mennesker som trodde at jorda var flat, bært rundt på en uendelig rekke med skilpadder, og at stjernene var hull inn til himmelen, fortsatt har troverdighet. Jeg har mange ganger spurt troende om de tror jorda er flat også...men det gjør de ikke...men å tro på det andre våset disse menneskene i en ørken i midt østen klarte å lire av seg...det gjør de!

John

Jeg studerte dette emnet for endel år tilbake. Så at Jesus sannsynligvis ikke har levd, stemmer nok ikke.

Flavius Josefus, den jødiske historiker, (AD 37 – 100 ) bekrefter Jesu liv og mirakler gjennom sitt verk 'Ioudaike Archaiologia', kapittel 18.

Deler av Dødehavsrullene dateres tilbake til år 68 e.Kr , og er gode bevis for vel bevart dokumentasjon. Andre biter av dødehavsrullene, P52-biten, dateres til år 125 e.Kr
.

I et skrift fra 52 e.kr prøver den sameritanske historikeren Thallus å forklare jordskjelvet og mørket som forekom da Jesus døde.

Mara Bar-Seraphon
skriver i et brev i 73 e.kr om Jesus: "What advantage did the Jews gain from executing their wise king?...Nor did the wise king die for good; he lived on in the teaching which he had given."

Clement, en eldste, skriver til menigheten i Korint ca. år 95 og nevner vår Herre Jesus Kristus.

Den romerske historikeren Tacitus nevner også Jesu liv og død i Annals ”15.44.” ca. AD 110 og han beskrev de kristne i lite flatterende ordelag, så denne kilden kan ikke sies å være en pro - kristen kilde.

Plinius den yngre skriver også om Jesus i sitt brev til keiser Trajan rundt år AD 110 .

Julius Africanus refererer til et tapt verk av den hedenske skribenten Thallus, der Thallus skriver at Jesu død var etterfulgt av et jordskjelv.

Ignatius fra Antiokia skriver til de kristne at de ikke skal høre på predikanter som forkynner noe annet enn Jesus. Så forteller han om Jesus, hvem han var, osv.

Historikeren Suetonius skriver om Jesus i ”keisernes liv” ca. AD 120 .

Quadratus skriver i AD 125 et brev til keiser Hadrian, der han beskriver som Jesus gjorde, osv.

Lucian fra Samosata, en gresk satiremaker, skrev et verk ca. år AD 170 ved navn ”Sann Historie”, hvor han nevner korsfestelsen i Jerusalem og at Jesu etterfølgere tilbad ham.

Historikeren Tertullian skrev ca. AD 190 om Jesus og hans etterfølgere.

Celsus refererer til Jesus i det andre århundre.

En annen kilde er jødisk Talmud. Det man kan legge merke til her er at jødene aldri fornektet miraklene Jesus gjorde (bl.a vekket mennesker som hadde vert døde i 3 dager til live igjen), men de mente han fikk sin makt fra onde krefter.

Justin Martyr, (AD 100 – 165 ) skrev om Jesus i sitt skriv ”First Apology.

Minucius Felix (ca. AD 250 ) skriver om kristne og deres tilbedelse av en mann og hans kors. Vi kan heller ikke se bort i fra Paulus’ skrifter i Det Nye Testamentet, for Paulus møtte aldri Jesus i fysisk skikkelse. Han er anerkjent som en dyktig historiker selv blant ikke-kristne. Tidsgapet mellom de originale skriftene til når det eksisterer kopier er utrolig kort. Fra det tidspunktet da hendelsene faktisk ble skrevet ned til de eldste kopiene er i fra, er det omtrent 20 år, når vi regner med Dødehavsrullene som de manuskriptene som finnes, fra ca. AD 120 .

Dette innlegget har blitt redigert av sevenstars: 28 juli 2013 - 11:44

hebba

hebba

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 679 Innlegg:

Mange religioner som har påfallende like trekk

Se også filmene Zeitgeist og Loose change.Der er det mange historier som du finner i bibelen,men disse er før jesus tid.Selv om jeg ikke støtter de fleste påstander i disse filmene,så er det merkelig at de samme historiene går igjen fra eldre tider.Jeg tror at jesus er en vandrehistorie som er eldgammel.De er bare modernisert. Dvs at jeg ikke tror på de overnaturlige ting som ståt i bibelen.Vi mennesker har alltid hadd behov for å tro på noe.Disse filmne har meget spesielle synspunkt og er du konspirator så er de midt i blinken.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere