Gå til innhold

Foto

Norskopplæring for voksne innvandrere

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
10 svar til dette emnet

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Over 37 000 voksne innvandrere deltok i norskopplæring. Det var for eksempel flere som deltok i norskopplæringen i 2011 enn det var lærlinger i Norge samme år, og det var fem ganger flere norskdeltakere enn elever på folkehøgskoler.

SSBs statistikk over deltakere fordelt etter landbakgrunn viser at noen land i Asia og Afrika dominerer stort i norskopplæringen når det gjelder antall deltakere.

Det var klart flest deltakere med bakgrunn fra Eritrea og Somalia i 2011, med om lag 4 000 personer fra hvert av de to landene. Over halvparten av alle deltakerne i norskopplæringen hadde bakgrunn fra de seks landene Eritrea, Somalia, Afghanistan, Thailand, Irak og Filippinene.

http://www.ssb.no/ut.../aar/2013-06-25

Click here to view the article

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Over 37 000 voksne innvandrere deltok i norskopplæring. Det var for eksempel flere som deltok i norskopplæringen i 2011 enn det var lærlinger i Norge samme år, og det var fem ganger flere norskdeltakere enn elever på folkehøgskoler.

SSBs statistikk over deltakere fordelt etter landbakgrunn viser at noen land i Asia og Afrika dominerer stort i norskopplæringen når det gjelder antall deltakere.

Det var klart flest deltakere med bakgrunn fra Eritrea og Somalia i 2011, med om lag 4 000 personer fra hvert av de to landene. Over halvparten av alle deltakerne i norskopplæringen hadde bakgrunn fra de seks landene Eritrea, Somalia, Afghanistan, Thailand, Irak og Filippinene.

http://www.ssb.no/ut.../aar/2013-06-25

Click here to view the article

Dette har jeg ikke satt meg inn i, men har en uglemor noe rett på, eller anledning til å følge et norskkurs på et 3 mnd Shengen visa?

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 767 Innlegg:

Dette har jeg ikke satt meg inn i, men har en uglemor noe rett på, eller anledning til å følge et norskkurs på et 3 mnd Shengen visa?

Nei....kanskje om du betaler for det.

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Nei, det må du betale for. 

Friundervisningen bl,annet har norskkurs. De koster ca 5000 kr pr seksjon. Det er i alt 7 seksjoner.

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Takk for hjelpen.

7 seksjoner a 5000 gjør meg til norsklærer.

edvinjo

edvinjo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 15 Innlegg:

Enig med deg i det.Skaff dere den store ordboka på Norsk/Thai til ca.700.- så kommer dere langt med det.

Vår erfaring er at Voksenopplæringa bare er for de som skal bo her fast samt skaffe seg arbeid og permanent opphold senere,men da er det jo også gratis med opp til 2200 timer innenfor 5 år.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Det kommunene gjør for å integrere innvandrere med Norskopplæringen synes jeg er meget

positivt...honnør

:hoho:

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Enig med deg i det.Skaff dere den store ordboka på Norsk/Thai til ca.700.- så kommer dere langt med det.

Vår erfaring er at Voksenopplæringa bare er for de som skal bo her fast samt skaffe seg arbeid og permanent opphold senere,men da er det jo også gratis med opp til 2200 timer innenfor 5 år.

Enig med deg jeg også.

Men det er jo åpenlyst at dette er noe myndighetene gjør for at innvandrerne skal gjøre nytte for seg mens de er i Norge. Det skal ikke så mange skatteinnbetalinger og avgifts-belastninger til før vedkommende har gjort opp for seg.

Men jeg forstår ikke dette absolutte kravet til at en utlending skal beherske dårlig norsk for å få arbeidstillatelse, mens en person som snakker flytende engelsk skal bli unntatt.

Og skulle det være noe tvil om det irriterer meg grenseløst at øst-europeere kan komme å jobbe ubegrenset selv om de ikke kan gjøre seg forstått på hverken norsk eller engelsk så er det ikke det.

Fikk bare lyst å nevne et punkt til som irriterer meg på morgenkvisten.

Her kan morderpakket i taliban komme til Norge etter invitasjon fra regjeringen for å sause rundt på dyre hoteller på min bekostning. Mens jeg etter å ha vært sammen med en dame i Thailand i snart 6 år må gå en kanossagang mellom myndighetene for å hente ut papirer, samt vedlegge høyst private brev og bilder fra denne tiden i en søknad om å få komme å besøke meg i Norge.

Hva er det myndighetene er redd for? Vi har ingen erfaringsdata for at thaiene som kommer til Norge utgjør et problem.

Tror myndighetene/politikerne at alle thaidamer kommer til Norge for å prostituere seg.

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:

Thaifrelst, on 25 Jun 2013 - 9:38 PM, said:

Selvsagt ikke, det ville være misbruk av mine skattepenger hvis besøkende til Norge skulle få gratis norsk kurs på skattebetalernes regning.
Derimot er det full anledning til å betale for å delta på norsk kurs mens man er her på Schengen visa.
Rein

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:

Thaifrelst, on 29 Jun 2013 - 10:22 AM, said:
Enig med deg jeg også.

Men det er jo åpenlyst at dette er noe myndighetene gjør for at innvandrerne skal gjøre nytte for seg mens de er i Norge. Det skal ikke så mange skatteinnbetalinger og avgifts-belastninger til før vedkommende har gjort opp for seg.

Men jeg forstår ikke dette absolutte kravet til at en utlending skal beherske dårlig norsk for å få arbeidstillatelse, mens en person som snakker flytende engelsk skal bli unntatt.

Og skulle det være noe tvil om det irriterer meg grenseløst at øst-europeere kan komme å jobbe ubegrenset selv om de ikke kan gjøre seg forstått på hverken norsk eller engelsk så er det ikke det.

Fikk bare lyst å nevne et punkt til som irriterer meg på morgenkvisten.

Her kan morderpakket i taliban komme til Norge etter invitasjon fra regjeringen for å sause rundt på dyre hoteller på min bekostning. Mens jeg etter å ha vært sammen med en dame i Thailand i snart 6 år må gå en kanossagang mellom myndighetene for å hente ut papirer, samt vedlegge høyst private brev og bilder fra denne tiden i en søknad om å få komme å besøke meg i Norge.
Hva er det myndighetene er redd for? Vi har ingen erfaringsdata for at thaiene som kommer til Norge utgjør et problem.
Tror myndighetene/politikerne at alle thaidamer kommer til Norge for å prostituere seg.

Norge er medlem av Eøs som medfører at vi i praksis er EU medlemmer. EU har mange friheter blant annet fri flyt av arbeidskraft. Når du skriver øst europeere så gar jeg ut fra at du mener innbyggere fra EU land i Øst Europa.

Det du skriver om private brev og bilder er helt ukjent for meg. Min kone har ikke gitt ambassaden i BKK et eneste privat brev, bilder etc når hun har søkt visum til Norge.
Rein

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Det du skriver om private brev og bilder er helt ukjent for meg. Min kone har ikke gitt ambassaden i BKK et eneste privat brev, bilder etc når hun har søkt visum til Norge.

Det har ikke vi gjort heller før i tiden.....skulle egentlig bare mangle !

:hoho:

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere