Gå til innhold

Foto

Inntjenning på jordbruk eller andre primærnæringer

• Please log in to reply
61 replies to this topic

Onar

Onar

Medlem

• Medlemmer
  • 46 Innlegg:

Lager denne tråden, selv om jeg vet at man ikke kan eie 100% i thailand. Det kan være mange muligheter å få til noe, det kan være ved å gifte seg med thai, as eller annet som krever undersøkelser. Tråden her dreier seg om å finne nisjer eller næringer som kan bli profitable og samtidig i arbeid og inntekt til svigerfamilie og nærmiljøet. For eksempel jordbruksland, havbruk, supply butikk til mindre butikker i en region eller annet. poenget er bærekraftig drift. Hva koster det å sette i gang, driftskostnader, bemanning med mer. Fortell eller kom med forslag.

Har lest om en som har startet havbruk. Her er noen spørsmål etc jeg skrev i en tidligere tråd.

[quote name="Onar" post="559685" timestamp="1366620765"]

Er det noe å tjene på jordbruk i thailand? Hvis du er bofast.
Hva er best å dyrke?
Hva med regntid og annet.
Er det generelt muligheter for grunnvann via boring, eller må det være overflatevann tilgang.

Er ikke bonde selv, men er man ufør med grei inntekt kunne man kanskje kjøpt en traktor og utstyr og effektivisert og eventuelt "hjulpet" en svigerfamilie. Litt vinn vinn situasjon.

Har ingen forbindelser til thailand, men tenker litt på en fremtodsendring. Såder økonomi i norge, versus bra økonomi i thailand.

Et eksemp

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.921 Innlegg:

Overveldende optimisme skal en ha respekt for, men det må da være grenser.

Det absolutt siste en farrang skal prøve seg på i Thailand må da være farming.

Og har ikke bondefamilien traktor og utstyr fra før så ville jeg ikke engang tenkt tanken.

Tar jeg ikke feil så skal ris og gummiprodusentene inn i noen meget vanskelige år.

Vi dyrker ris selv, men er forberedt på å snart måtte lagre risen i kanskje 3 år i påvente av markedsendring.

Det har uglemor råd til pga. en viss person.

2013 blir vel siste året med statelige subsidier slik vi har det nå.

Dette med bedriftsøkonomisk overskudd har ikke den allminnelige thai det helt store forhold til.

Jeg også går med noe surr i hodet mitt når det gjelder business i Thailand, men vil klokelig vente til frihandelsavtalen med EU går i boks.

Og det blir overhodet ikke aktuelt å overlate noe business til thaiene alene. Det blir ikke investert en krone før jeg er pensjonist. Og det kan tidligst skje om 2 år.

Jeg vil råde deg til å prøve Thailand før du stuper ut i noe. Thailand kan vise seg fra en temmelig utakknemlig side.

Og en annen ting som tydeligvis bare jeg er berørt av, - er den ekstreme varmen som kan ta knekken på djevelen selv.

Mitt råd til den som bryr seg om å spørre: Brenn ikke alle broer til Norge.Thailand går slik jeg ser det spennende tider imøte.

Onar

Onar

Medlem

• Medlemmer
  • 46 Innlegg:
Hei, det er ikke snakk om å brenne bruer, men få en konstruktiv kritikk om ulike evner. Som sagt kom det frem det du sa om ris, dårlig marked etc. Kan vel være andre produkter det det må være bedre å dyrke ved dårlig rismarked etc.

Overveldende optimisme skal en ha respekt for, men det må da være grenser.

Det absolutt siste en farrang skal prøve seg på i Thailand må da være farming.

Og har ikke bondefamilien traktor og utstyr fra før så ville jeg ikke engang tenkt tanken.

Tar jeg ikke feil så skal ris og gummiprodusentene inn i noen meget vanskelige år.

Vi dyrker ris selv, men er forberedt på å snart måtte lagre risen i kanskje 3 år i påvente av markedsendring.

Det har uglemor råd til pga. en viss person.

2013 blir vel siste året med statelige subsidier slik vi har det nå.

Dette med bedriftsøkonomisk overskudd har ikke den allminnelige thai det helt store forhold til.

Jeg også går med noe surr i hodet mitt når det gjelder business i Thailand, men vil klokelig vente til frihandelsavtalen med EU går i boks.
Og det blir overhodet ikke aktuelt å overlate noe business til thaiene alene. Det blir ikke investert en krone før jeg er pensjonist. Og det kan tidligst skje om 2 år.

Jeg vil råde deg til å prøve Thailand før du stuper ut i noe. Thailand kan vise seg fra en temmelig utakknemlig side.

Og en annen ting som tydeligvis bare jeg er berørt av, - er den ekstreme varmen som kan ta knekken på djevelen selv.

Mitt råd til den som bryr seg om å spørre: Brenn ikke alle broer til Norge.Thailand går slik jeg ser det spennende tider imøte.

tintin

tintin

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4.207 Innlegg:

Thaier er flotte mennesker med en utrolig hoersel. De snakker i mobilen naar de er paa konsert og hoerer naar jeg aapner Hong Tong flaska paa 2 kilometers avstand og bestemmer seg for aa komme paa besoek for det er jo saa lenge siden sist, selv om det egentlig var i gaar. De elsker aa spise det som henger paa traerne og kommer opp av bakken, om det er plen eller betong spiller ingen rolle. De elskerogsaa aa faa loenn, for da trenger de ikke jobbe mer foer loenna er brukt opp. Naar fallangen er med paa fest er det jo naturlig at han spanderer, men samtidig er jo thaiene saa utrolig hoeflige at de hele tiden skal etterfylle alle glass. Det maa jo vite aldri bli tomt. Naar fallangen saa etter noe tid er passelig full og vil sove er han jo selvfoelgelig kiiniao naar han ikke gidder aa kjoepe mer drikke. Han har jo allerede spandert 6-7 flasker paa 7-8 personer saa han maa jo ha raad til mer. 

Mvh. Tintin
Den som venter på noe godt, venter like lenge som alle andre.

Mr. SuSat

Mr. SuSat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4.697 Innlegg:

Thaier er flotte mennesker med en utrolig hoersel. De snakker i mobilen naar de er paa konsert og hoerer naar jeg aapner Hong Tong flaska paa 2 kilometers avstand og bestemmer seg for aa komme paa besoek for det er jo saa lenge siden sist, selv om det egentlig var i gaar. De elsker aa spise det som henger paa traerne og kommer opp av bakken, om det er plen eller betong spiller ingen rolle. De elskerogsaa aa faa loenn, for da trenger de ikke jobbe mer foer loenna er brukt opp. Naar fallangen er med paa fest er det jo naturlig at han spanderer, men samtidig er jo thaiene saa utrolig hoeflige at de hele tiden skal etterfylle alle glass. Det maa jo vite aldri bli tomt. Naar fallangen saa etter noe tid er passelig full og vil sove er han jo selvfoelgelig kiiniao naar han ikke gidder aa kjoepe mer drikke. Han har jo allerede spandert 6-7 flasker paa 7-8 personer saa han maa jo ha raad til mer. 

Jaja, tintin...

Ironien lenge leve i omtale av Thaier.

Det er nok kanskje mye sant i det du skriver her, og det er sikkert mye negative erfaringer og opplevelser som gjørr at det kommer på trykk i ironiens navn.!

Ingenting av det du (og flere med deg) forteller ... har jeg opplevd eller fått erfare om Thaiene, men så har ikke jeg levd sammen med Thaier som er slik drikkfeldige heller, og ikke har noen av mine naboer og nærmeste venner forventet at jeg skal spandere flere tusen Bath på drikkekulturen heller.

Jeg kan ikke huske jeg har sett en eneste av mine venner eller naboer berusede eller med lao kao, en singa eller noen av de andre slagene ved sia ta seg.

Slike erfaringer med Thaiene er jeg da faktisk glad for at vi ikke har opplevd, men derimot har vi sett flere farlanger drit fulle på høylys dag...

Et sørgelig syn...

Men nå var det ikke akkurat fylla i Thailand det var snakk om, men uansett så har det noe med Thaier og inntekter å gjøre.

En venn av meg fortalte om en Thaifamilie der den eldste sønnen var blitt "nyrik" og ville kjøpe en traktor til sin litt yngre bror slik at han kunne skaffe seg arbeide ved hjelp av denne traktoren.

NEI ... denne broren hadde det da bedre i sin hengekøye og på baren hver gang en farlang dukka opp der.

En full farlang var da bedre enn hardt arbeide med en traktor, kan skjønne.!! =D

charras

charras

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 40 Innlegg:

Til trådstarter, siden du tydeligvis bare får svar fra bitre gamle menn som bare vil snakke om seg og sitt så anbefaler jeg deg å heller oppsøke www.thaivisa.com og sjekke der, er masse muligheter innen farming i thailand ! kakao kanskje?

thailand har jo klimaet og finner du den rette jorda så er det jo ingenting som tilsier at du ikke kan høste godt av den.... hardt arbeid såklart, men sånn er det jo med alt som er godt :)

liker initiativet, da det å sitte på en plastkrakk og sippe chang hele dagen og le av verden kanskje kan bli litt vel ensformig i lengden.... *storm i vente* :P

tintin

tintin

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4.207 Innlegg:

Til trådstarter, siden du tydeligvis bare får svar fra bitre gamle menn som bare vil snakke om seg og sitt så anbefaler jeg deg å heller oppsøke www.thaivisa.com og sjekke der, er masse muligheter innen farming i thailand ! kakao kanskje?

thailand har jo klimaet og finner du den rette jorda så er det jo ingenting som tilsier at du ikke kan høste godt av den.... hardt arbeid såklart, men sånn er det jo med alt som er godt :)

liker initiativet, da det å sitte på en plastkrakk og sippe chang hele dagen og le av verden kanskje kan bli litt vel ensformig i lengden.... *storm i vente* :P

Naa er jeg visnok gammel, men bitter er jeg ikke. Mitt foerste innlegg var en ironisk betraktning over 15 aar her nede. Naar det gjelder masse muligheter innen farming her nede har du helt rett, men du sier intet om inntektsmulighetene, for de er null. Her er det oppkjoeprne som tjener pengene, og farmerne sitter i gjeld. Det gjelder baade ris, sukkerroer, kakao og gummi for dem som dyrker egen jord. Har man svaere omraader med dyrkbart land er det noe annet, men det er nok ikke innen rekkevidde for traadstarter.

Mvh. Tintin

charras

charras

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 40 Innlegg:

Som trådstarter nevner så handler det om å finne sin nisje, om en har en spesialisert nok nisje, samt en god dose grunder mentalitet og evne til å selge så mener jeg at det absolutt er mulig å drive noe som er bærekraftig.... og ja, det nytter ikke å konkurere med de store på volumbaserte varer.

Om en kan "pushe" en thai familie i gang med noe slikt, vel, det forutsetter vel at denne familien har disse egenskapene beskrevet ovenfor, det vet du jo best selv.

Om jeg skal hive meg på pessimistbåten så ville jeg kanskje si at om dette ikke er noe du selv brenner 100% for, så ville jeg nok holdt meg helt og holdent unna... det er vel svært få "vinn vinn" situasjoner hvor begge parter ikke har like mye "skin in the game", da heter det vel "for godt til å være sant"... og ja, du ville nok endt opp som "banken" og alt du evt ville spytttet inn ville være eid av noen andre...

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.921 Innlegg:

Lenge leve ironien. Innlegget får min støtte 100%. Dette er som tatt rett ut av "Money number one".

Det er mange typer Lotto i Thailand. Det viktigste lykkespillet går på å prikke inn de rette kryssene der gevinsten er en svigerfamilie som hverken drikker,røker eller gambler.

Og som kun har en last. Hvilket er å jobbe hardt fra morrran til kvelds.

Men når det er sagt så hører det med til historien at når belønningens dag står for tur med allspisning på den lokale restauranten,- så er det den vandrende ATM'en som er den best skikkede til å ta regningen.

I mitt tilfelle kommer den opp mot 1000bath ( kr.195,00) for 5 personer. Og da står 3 flasker Chang for brorparten av regningen.

1 Chang til svigerfar og 2 til meg. De andre drikker vann.

tintin

tintin

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4.207 Innlegg:

Her i sentralthailand hvor det hoestes ris 3 ganger om aaret klarer ikke farmerne aa faa endene til aa moetes. De som foer dyrket groennsaker og solgte paa markedet kjoeper i dag samme varene fra store produsenter og selger videre. Her i omraadet rundt meg har de proevd alt fra softshellturtle via fisk, gris og kylling til diverse groennsaker, men de blir for smaa. Naar det er tid for aa selge presses de paa pris og ender i beste fall i null. Ikke rart egentlig at hengekoeya frister mer. Det siste nye her er egentlig at de importerer unge jenter fra Kambodsja for aa gjoere jobber billigere. Jenter fordi de jobber for loenna i motsetning til gutter/unge menn.

Mvh. Tintin

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.921 Innlegg:

Jeg skal være enig med deg at det kan virke som om det er en slags Lotto med hva slags kvinne og familie man ender opp med. Men noe innvirkning på "valget" har vi vel. Selv om det virker som om noen er litt mere "struts" enn andre.

Innvirkningen går på å ha skylappene godt knyttet bak ørene.

Men ikke for det. Fem på kan en gå noen av hver av oss. Det har vist seg før.

Likevel tror jeg nok det er lurt å sondere terrenget først.

Har man gjordt det riktige er det i hvertfall alle de andres feil om det går til helvete.

Onar

Onar

Medlem

• Medlemmer
  • 46 Innlegg:

Jeg har ingen relasjoner til Thailand, det var bare ment som en innfallsvinkel

Så det å være oppkjøper og videreselger kan være en ide?

Uansett så er ikke tanken at det må være jordbruk, kan være andre bransjer også.

Når det gjelder punktet at man må selv være engasjert i prosjektet egentlig en selvfølge, men som ufør er det vanskelig å være engasjert. Lure grundere engasjerer engasjerte mennesker som vil få delvis lønn og også del av en eventuell profit. Men, ja i utgangspunktet kan man ikke gå ut i fra at det er lettere å starte i thailand eller på fillipinene. For min del har jeg generell kunnskap om diverse pga av utdannelse (kjemi ingeniør, prosjekt styring og ledelse) som jeg dessverre ikke har fått praktisert noe særlig.

Men hvis man kan lage en plan som andre kan følge som har praktisk kunnskap for eksempel innen sjøbruk (et eksempel er en tråd fra fillipinene) hvor den andre part også har satset penger, land i for eksempel et AS.

Jossien

Jossien

Moderator

• Moderatorer
  • 2.277 Innlegg:

Tråden er ryddet. Minner om tema som er Inntjening på Jordbruk eller andre primærnæringer og denne tråden kan være til stor nytte for mange.

Postet bilde

Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

Medlem

• Medlemmer
  • 3.750 Innlegg:

Er det noen som vet hvorfor prisen på ris er så lav i år? hører om folk som venter i over 3 mnd før de får utbetalt penger av de som henter risen, de venter sikkert igjen på penger av hovedleverandøren, men er dette vanlig? kan jo bli spennende å se hva prisen på årets sukkerplantasje blir. er det noen som har en "ide" om hvordan prisen/fortjenesten på ris/sukker har bevegd seg i forhold til de sittende regjeringer i Thailand?

Vedlagt fil  THAILAND Rismarker.jpg   194,31K   5 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  IMG_2588.JPG   154,63K   5 Antall nedlastinger

Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

Medlem

• Medlemmer
  • 3.750 Innlegg:

:: Thai Rice Exporters Association :: Thailand :.

Sugar News - Thailand

Thai Sugar Exports to Surge to Record on Increasing Production - Bloomberg

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 15.233 Innlegg:

Tror de fikk 10 baht pr. kilo, men det var fuktig ris som ikke var tørket.   Tørket bra ris fikk de 13,5 baht pr. kilo for.

A.H.

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7.265 Innlegg:

Fortår ikke helt hvordan etnisk norske i det hele tatt kan drømme om å tjene penger i Thailand.

Selvfølgelig, har du en to tre hundre millioner bath, har råd til å tape dem, er nok mulighetene tilstede, men for en "liten" mann, gjerne med en to tre hundre tusen kroner?

Glem det, spar deg selv for magesår og andre bekymringer.

Best business, no busines.

Dette innlegget har blitt redigert av janinge: 27 november 2013 - 13:21

KJÆRLIGHETENS MAKSIMUM ER KONSTANT.

tyvhans

tyvhans

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.572 Innlegg:

Fortår ikke helt hvordan etnisk norske i det hele tatt kan drømme om å tjene penger i Thailand.

Selvfølgelig, har du en to tre hundre millioner bath, har råd til å tape dem, er nok mulighetene tilstede, men for en "liten" mann, gjerne med en to tre hundre tusen kroner?

Glem det, spar deg selv for magesår og andre bekymringer.

Best business, no busines.

kan ikke sies klarere!

Tyvhans
Visdommens begynnelse er tvil. Tvilen stiller spørsmål. Når vi leter etter svaret, kommer vi nærmere sannheten.

http://www.asiaforum...ist&tab=&st=400

tyvhans

tyvhans

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.572 Innlegg:

og drive jordbruk,landbruk, er ikke bare og  pløye mark, og sette frø i jorda.

landbruksyrket er full av uforutsette hendelser , preget av  naturen, markedssituasjon mm,  det jeg kjenner til jordbruk,  er at en bør kunne endel om dette , og en jordbruksutdannelse i norge, om det erskole eller far til sønn (livetskole) er essesielt,

det er få  som driver med jord som blir velstående,  og ferje kan en nesten glemme,

deter mye stress med vær vind og innkjøp av såfrø. jodsel maskiner  mm.

og svi av penger på dette er lite klokt, en kan hjelpe "svigers" men de måslite like hardt,

vann er et problem enten for mye eller forlite, begge deler gir tap.

en "utannelse" fra norge  vil ikkeså lett la seg overføre til thailand.

jeg har i mine fiperioder vert endel hos min venn som driver en stor gård  men tildags dato har han  på 20 år  maks hatt

5dagersammenhengene fri, det er et evindlig slit en kamp med og mot naturen, korupte oppkjøpre  .

en ptet bonde kan klare  5tonn på målet i norge, men har en 3-400 mål så erdet ikke bare bare og få lebert poter

en må ha en oppkjøper og gode prudukter, derfor er det mest korn bønder i norge og  her er  avlingene  kansje maks 5oo kilo på målet.   mesteparten av kornet i norge går til dyrefor,

i thailand, så erdet ris bønder. som har litt kveg på si.

men for og  kunne overleve  med pengerskole til barna  mm  så  snakker vi omstore  områder,

mye slit.  de store er konsern som har store landområder som selv foredler pruduktene som BJC  http://www.bjc.co.th/th/main.php

tenk lenge og vurder endel år før en bruker penger på landbruk!!

Tyvhans
Visdommens begynnelse er tvil. Tvilen stiller spørsmål. Når vi leter etter svaret, kommer vi nærmere sannheten.

http://www.asiaforum...ist&tab=&st=400

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.921 Innlegg:

En blir ikke rik av å drive jordbruk i Thailand.Bedriftsøkonomisk lønner det seg ikke, men har en nedbetalte store ris åkrer og ditto maskiner så går det i nominelt pluss. Ihvertfall med litt hjelp fra en "rik" mann fra pottittland. 

Ligger landet opp mot riksvei i vekstområder ligger det nok en forventning om avkastning på selve landet.

Men å drive forutsigbart i et landbruk som ikke er regulert er å tro på julenissen.

Noen driver kontrakt-farming for store selskaper, men det blir litt sånn Rema/Norgesgruppen med flere. En føler at en har mistet litt av friheten.

Men det er som uglemor sier; hvis nå alt skulle gå til helvete så har vi alt vi trenger for å leve.

Dette innlegget har blitt redigert av Thaifrelst: 27 november 2013 - 20:40

Also tagged with one or more of these keywords: Thailand

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere