Gå til innhold

Foto

Skjebnen brakte meg til Norge

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
7 svar til dette emnet

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12 427 Innlegg:

Det eneste jeg forbandt med Norge før jeg kom hit, var midnattssol og fjorder, skriver Winitorn Sangsattaya (17) fra Thailand.

Jeg mener bestemt at det er skjebnen som ville at jeg skulle komme hit. Jeg husker godt den dagen jeg kunne velge land. Det var noen andre land som hørtes interessante ut, men av en eller annen grunn var jeg betatt av Norge. Og heldigvis fikk jeg det jeg valgte. Jeg var så spent og gledet meg veldig! Riktignok var det tøft å forlate alle mine kjære i Thailand, men da jeg kom hit og begynte på min norske drøm, oppdaget jeg at det var vanskeligere enn hva jeg noensinne har opplevd.

Solen nådde ikke Narvik
Jeg vil ikke si at jeg har vært hverken heldig eller uheldig. Mange av utvekslingselevene har hatt det mye vanskeligere dette året enn det jeg har. Min vertsfamilie er veldig hyggelig, selv om jeg ikke kommer overens med alle. I starten var det vanskelig å få venner. Før jeg kom til Norge, ble jeg fortalt at nordmenn har rykte for å være kalde, og at man må jobbe for å nå inn til dem før du får venner. Dette har vist seg å stemme, men ikke for alle - det er fortsatt noen veldig hyggelige mennesker blant dere. Saken er at du må finne de rette vennene. Jeg tror jeg har funnet dem - kanskje ikke samme typer mennesker jeg ville hengt med i Thailand, men jeg er veldig glad for at jeg møtte dem.
Det er ikke så mye å gjøre her. Noen ganger føler jeg meg helt lost, og aner ikke hva jeg gjør her. Vinteren var det tøffeste jeg har vært utsatt for i mitt liv, det var mørkt nesten hele dagen - solen nådde ikke Narvik.
På starten av vinteren nøt jeg dette hvite drømmelandet og ville ha mer snø. Men plutselig svant solen hen, og jeg ble deprimert og følte nærmest at jeg ville dø. Angrer ikke
Jeg begynte å beherske språket etter jul. Norsk er ikke vanskelig å lære, men jeg gjorde ikke mitt beste i starten, siden alle her snakker engelsk. Man trenger liksom ikke å lære språket. To ganger har jeg holdt foredrag om Thailand på skolen. En om thailandsk film og en annen om skolesystemet. Jeg hadde tatt med uniformen min, så jeg hadde den på meg under foredraget. Personlig foretrekker jeg å gå med uniform, jeg er lei av å måtte finne ut hva jeg skal ha på hver eneste morgen istedenfor bare å kunne hoppe rett inn i uniformen. Noe jeg derimot synes er positivt med skolen i Norge, er at man kan forlate skolen når man vil. I Thailand får vi ikke forlate skoleområdet, selv ikke i fritimene. For å være helt ærlig, ser jeg frem til å reise hjem. Men det å ta farvel er aldri lett, særlig med vennene mine som også er utvekslingselever. Vi har knyttet et bånd til hverandre, vi forstår hverandre godt, og vi er alle i samme situasjon. Og når vi alle reiser, vil vi spres utover hele verden, og det vil bli vanskelig å se alle igjen. Jeg angrer ikke på at jeg dro hit, jeg føler meg til og med takknemlig for alle erfaringene jeg har gjort meg. Personen som fant opp uttrykket som sier at barndommen er den lykkeligste tiden i livet, var aldri utvekslingselev!

Kilde:
http://www.aftenpost...ml#.UYCaBCt5zzl

Click here to view the article

Postet bildePostet bildePostet bilde
last ned phitoo´s thai.norske minparlør ;)
http://www.o12a.com/...hitoos_mini.pdf

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Fin og lærerikt opplevelse for en ung Thaidame....

Verre for de som "blir dratt med" til Norge og har voldelige ektemenn + en kald vinter uten sol må være

det største marerittet tenker jeg...

:hoho:

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 767 Innlegg:
Hvorfor tror du det er en dame? ;-)

Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

Medlem

• Medlemmer
  • 4 518 Innlegg:
Likte det som ble sagt om oss Nordmenn hvordan vi er og om hvordan vinteren er.. Det er ingen ting å gjøre her, virker lost inne i mellom.. Det handler om å finne de rette vennene.. :-)... Det er sånn jeg føler det hvergang jeg flytter på meg:-)... Kona blir helt satt ut vær gang det er noen som smiler i dette landet uten alkohol.. Vinteren var gøy første året nå er drømmen om Thailand om vinteren her..Norge i fra mai til november.. Noen sier at Bolivia er det minst triveligste landet å reise på ferie til? Norge er vel ikke langt unna skulle jeg tro det handler vel bare om å treffe de rette folka hvor som helst...

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Hvorfor tror du det er en dame? ;-)

Tenker på damer altfor ofte jeg... ;-)

:hoho:

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Jeg holdt på å tråkke i salaten ved å skrive at jeg hadde følt det samme om jeg måtte bo i Narvik om vinteren.

Det er vel ikke noen fra Narvik på dette forumet.

Men sånn uten videre godta at det er en sammenhengende nedtur for thaier å oppholde seg i Norge tror jeg ikke på.

Jeg har god kontakt med thaimiljøet på mitt hjemsted i Norge, og av og til spør jeg thaiene om de skal reise til Thailand på ferie. Men det er forbausende mange som helt klart og tydelig gjør inntrykk at det har de ikke lyst til.

Selv etter at mannen er pensjonert vil de ikke tilbake.

Det kan jo komme av flere ting. Kanskje det er barn i Norge som holder dem tilbake.

Kanskje det er andre ting.

Kanskje det er et snev av samme følelsen noen av oss opplever fra tid til annen.

Nemlig at de blir sett på som en vandrende ATM.

Ikke vet jeg, og ikke bryr jeg meg heller.

I mitt hodet virker det sånn at alle må bidra med sitt for at livet skal bli levelig.

Seafarer

Seafarer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 232 Innlegg:

Narvik er ikke hverken bedre eller værre enn andre norske byer.

de fleste har sine sider,,

Har bodd her i mange år nå.  ;-)

"Things are only impossible until they're not."
Jean-Luc Picard

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:

En av grunnene til å bo i Narvik  :smile:

Ikke min video dog...

Og deler av mørketiden har jeg vært i Thailand de siste årene.

Dette innlegget har blitt redigert av tdr: 02 mai 2013 - 11:35

Velkommen til asianet.no

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere