Gå til innhold

Foto

Oppgradering av forumet

* * * * - 4 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
143 svar til dette emnet

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Hvis jeg husker veiledningen for universell design for websider riktig, var den slik at skal en bruke blå tekst, er det best med gul bakgrunn. Hvit bakgrunn fordrer sort tekst. 

Håper Asiaforum også vil tilstrebe størst mulig lesbarhet.

Fint om dere kan hjelpe meg litt for jeg er ikke sikker på om jeg helt ser problemet i forhold til fontfarge.

Balgrunnen på forumet er hvit. Teksten på forumet er svart. Lenkene på forumet er blå. Dette er i tråd med etablerte standarder i forhold til webdesign mener jeg. Er det noe sted på forumet hvor dette ikke er praksis?

Så er det en annen og separat sak om fonten er for liten eller ikke, det kan ses på. Men først er det viktig å få avklart dette med fontfargene, slik at vi eventuelt får lagt den ballen død.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Fint om dere kan hjelpe meg litt for jeg er ikke sikker på om jeg helt ser problemet i forhold til fontfarge.

Balgrunnen på forumet er hvit. Teksten på forumet er svart. Lenkene på forumet er blå. Dette er i tråd med etablerte standarder i forhold til webdesign mener jeg. Er det noe sted på forumet hvor dette ikke er praksis?

Så er det en annen og separat sak om fonten er for liten eller ikke, det kan ses på. Men først er det viktig å få avklart dette med fontfargene, slik at vi eventuelt får lagt den ballen død.

det og bruke varme pastllignende farger er  meget  godt og lese, det beste web sidene ogdesignere bruker dette  ser at blåfargen har blitt litt mørkere,men dette er helt  bra og lese , ingen grunn til og forandre noe for min del  bra jobba :bighug:

CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it

Pain is temporary, honor lasts forever.

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 965 Innlegg:

Det stemmer at i enkelte nettlesere blir bakgrunnsfargen her like blå som skriften. Hjemme hos eg ser det normalt ut, mens på jobben er det altså slik at bakgrunnsfargen og lenkefargen er helt lik.

Gjør dere ikke noe med kontrastene er dette forum uinteressant for meg.

Å lese i et forum, skal være en fornøyelse, ikke en kunstform for eldre øyne.

Men bevares, dere bestemmer jo selv.

KJÆRLIGHETENS MAKSIMUM ER KONSTANT.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Lykke til i et annet forum, det er fritt å velge hvor man vil tilbringe tiden sin.

Det jeg altså forsøker å finne ut av de som blir igjen er om man kan konkretisere det man skriver. For nå slenges det ut med tekstfarge, tekststørrelse og det abstrakte begrepet kontraster. Dette uten at man altså konkretiserer hva som er problemet. Så fint om noen av de som blir igjen kan gi konkr ete eksempler på hvor det blir utfordringer.

Ellers har ikke jeg problemer med å lese dette forumet, en god medlemmer har det ikke og flere personer på over 60 år som jeg har vist forumet til på min iPad har ingen problemer med å lese forumet. Så dette er ikke en utfordring for alle, det er kanskje en utfordring for noen. Og da må det altså konkretises av de noen hvor de opplever utfordringene for at vi skal kunne se om det kan løses.

Ved hver eneste oppgradering har det vært slik at det har kommet massiv kritikk av fargene, systemet også videre. Denne oppgraderingen er vel den som har generert mest positiv tilbakemelding. Og det setter vi stor pris på!

harhan

harhan

Medlem

• Medlemmer
  • 416 Innlegg:

Ikke vanskelig og slutte seg til at å lese en webside skal være en fornøyelse. For min del syns jeg teksten i innlegg er ok. Men hvis man svarer / kommenterer et innlegg, er den teksten veldig nedtonet. Jeg skjønner poenget, men dette bør enders.

Det kan være lett å glemme, at nedsatt syn kan man ha enten man er ungdom eller eldre ungdom. ;-)  

Asiagirl

Asiagirl

Medlem

• Medlemmer
  • 1 805 Innlegg:
Synes den nye oppdateringen ser bra ut jeg. Men savner "siste nytt" oppdateringer på venstre side som før, uten å måtte trykke på knappen for "vis nytt innhold", eller kanskje det er et sted, men at jeg ikke har sett det. Og smilys, de er ikke her lenger?
Men har mine egne da☺

VetBest

VetBest

Medlem

• Medlemmer
  • 1 208 Innlegg:

Problemet er vel at alle fargene er fryktelig nedtonet. Grønnfargen er svak, den sorte teksten er ikke sort, og spesielt den grå teksten i qoute-boksene er fryktelig svak.

Jeg har en følelse av å myse når jeg ser på forumet. Alt er på en måte litt uklart. 

Dette blir vel uansett et spørsmål om smak. 

Når jeg skriver er forresten teksten fin og sort. Det er det som er postet som er veldig nedtonet og derfor ubehagelig å se på.

Helt enig her, selv så må jeg bruke sterke lesebriller for å lese her nå selv på en 21" skjerm og zoomet inn 200%. Det trengte jeg ikke før, men det er kanskje meningen å luke bort noen "svaksynte"....

Svart er ikke lenger svart på forumet og den siterte teksten er nesten umulig å se uansett. Den lyseblå teksten på forsiden er helt talentløst, litt fjortisaktig........

harhan

harhan

Medlem

• Medlemmer
  • 416 Innlegg:

Å gjøre alle fornøyd er umulig - er min erfaring. Men jeg mener det meste er bra! Tror vel mest er det at når man svarer/kommenterer et innlegg, er teksten i det innlegget vel mye nedtonet? For når en leser et innlegg - som ofte er et svar eller kommentar, bør ingen behøve å skifte briller for å kunne lese det.

Derfor greit å kunne vise til en standard/veiledning for derved å lettere kunne aanse saken som avsluttet. Er ganske sikker på at dette har du peiling på selv. 

Dette innlegget har blitt redigert av harhan: 26 april 2013 - 15:44

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Helt enig her, selv så må jeg bruke sterke lesebriller for å lese her nå selv på en 21" skjerm og zoomet inn 200%. Det trengte jeg ikke før, men det er kanskje meningen å luke bort noen "svaksynte"....
Svart er ikke lenger svart på forumet og den siterte teksten er nesten umulig å se uansett. Den lyseblå teksten på forsiden er helt talentløst, litt fjortisaktig........

Den blå teksten på forsiden er vel lenkene om jeg ikke har misforstått helt. Det er vel vanlig på 95% av verdens nettsider at lenker er markert i blått for at bruken skal forstå at det nettopp er lenker som kan trykket på. Eller er det noe annet som menes her?

Teksten er svart
Sitert tekst er grå
Lenker er blå

Det er vel fargene på forumet i forhold til tekst som jeg oppfatter de. Hva er det i forhold til fargene som da eventuelt ønskes? For dise fargene er som jeg kjenner til veldig vanlig blant verdens nettsteder for å skape en forståelse av hva som er tekst hva som er sitert tekst og hva som er lenker.

Jeg begynner å lure på om man blander litt her. At det ikke er fargen på teksten som er utfordringen, men at noen kunne ønske seg at størrelsen på teksten kunne vært større. Stemmer det?

Ellers er jeg altså over 40 og har ikke verdens sterkeste syn lenger vil jeg tro. Jeg har testet siden på flere eldre med svakere syn. Og ingen negative tilbakemeldinger er kommet. Så jeg lurer altså på om de er tekststørrelsen som er utfordribgen for de som har store skjermer med høy oppløsning.

Kommentarer som at man skal finne et annet forum å være på eller at forumet ønsker å kvitte seg med svaksynte er så tullete at de ikke er verd en tilbakemelding. Her handler det om å være kobstruktiv og forsøke å finne ut hva de noen som ikke er fornøyd opplever som utfordringen. For nå er det altså 3 ting som er smeltet sammen. Størrelse, farge og kontraster. Jeg tror vi må få mer på det rene om det faktisk er farge eller kontraster som er problemet, eller om det er størrelse som er problemet når man sitter med en stor skjerm og høy oppløsning. Når vi har funnet ut om det faktisk er det som noen opplever som problemet kan vi heller se om vi kan løse det.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Synes den nye oppdateringen ser bra ut jeg. Men savner "siste nytt" oppdateringer på venstre side som før, uten å måtte trykke på knappen for "vis nytt innhold", eller kanskje det er et sted, men at jeg ikke har sett det. Og smilys, de er ikke her lenger?
Men har mine egne da☺

Flott med tilbakemeldinger!

Fint om dere som har forslag til endringer eller ser noe som mangler, melder dette i trackeren som det er lenke til i informasjonsbaren øverst. Har man flere ting så meld inn hver ting for seg så det blir enklere for Sjabby å følge de opp. Vi setter enormt pris på tilbakemeldinger i trackeren da det er lettere å følge opp en enkeltmeldinger i forumet. Så meld gjerne inn 'siste nytt' oh 'smileys'. Så vil Sjabby se på det og oppdatere saken etterhvert som han arbeider emd den og etterhvert avslutten de.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Størrelsen på skjermen kan kanskje ha noe å si for opplevelsen. Det er på laptopen jeg har problemer. Når jeg kobler til 24-tommeren blir nedtoningen langt mindre problematisk. Kanskje ikke så rart all den tid teksten framstår betydelig større. Det er likefullt grått, spesielt gråfargen inne i qouteboksen.

Problemet er jo at de aller fleste sitter på laptop-er og lesebrett i dag, og de er ikke spesielt store.

For øvrig sitter jeg på kalibrert monitor, så det er ingen tvil om at det er kontrastene i forumet som er veldig lave.

Edit: Jeg trekker tilbake det jeg skrev om at det er mindre problematisk på stor skjerm. Det virket mindre problematisk det første minuttet, men det er ubehagelig tross en viss størrelse på teksten.

Flott. Det er dette som savnes. Konkret tilbakemelding på noe man opplever som en utfordring. Det er for eksempel helt sikkert mulig å vurdere å endre gråfargen i sitatet til en noe sterkere gråfarge. Selv leser jeg den helt fint, men om det kan hjelpe å få den noe sterke grått så kan det altså sikkert vurderes. Å gjøre den svart mener jeg blir feil, da det da ikke danner et skille mellom sitert tekst og skrevet tekst på en lettfattelig måte.

Ellers sitter jeg på en iPad og leser forumet veldig fint. Hjemme har jeg en 27 tommer mac og leser det også veldig fint. Så det er nok noen dette er en utfordring for. Og skal vi som opplever dette problemfritt forstå hva noen har en utfordring med må vi få det så konkret som dette :-).

VetBest

VetBest

Medlem

• Medlemmer
  • 1 208 Innlegg:

Den blå teksten på forsiden er vel lenkene om jeg ikke har misforstått helt. Det er vel vanlig på 95% av verdens nettsider at lenker er markert i blått for at bruken skal forstå at det nettopp er lenker som kan trykket på. Eller er det noe annet som menes her?

Teksten er svart
Sitert tekst er grå
Lenker er blå

Det er vel fargene på forumet i forhold til tekst som jeg oppfatter de. Hva er det i forhold til fargene som da eventuelt ønskes? For dise fargene er som jeg kjenner til veldig vanlig blant verdens nettsteder for å skape en forståelse av hva som er tekst hva som er sitert tekst og hva som er lenker.

Jeg begynner å lure på om man blander litt her. At det ikke er fargen på teksten som er utfordringen, men at noen kunne ønske seg at størrelsen på teksten kunne vært større. Stemmer det?

Ellers er jeg altså over 40 og har ikke verdens sterkeste syn lenger vil jeg tro. Jeg har testet siden på flere eldre med svakere syn. Og ingen negative tilbakemeldinger er kommet. Så jeg lurer altså på om de er tekststørrelsen som er utfordribgen for de som har store skjermer med høy oppløsning.

Kommentarer som at man skal finne et annet forum å være på eller at forumet ønsker å kvitte seg med svaksynte er så tullete at de ikke er verd en tilbakemelding. Her handler det om å være kobstruktiv og forsøke å finne ut hva de noen som ikke er fornøyd opplever som utfordringen. For nå er det altså 3 ting som er smeltet sammen. Størrelse, farge og kontraster. Jeg tror vi må få mer på det rene om det faktisk er farge eller kontraster som er problemet, eller om det er størrelse som er problemet når man sitter med en stor skjerm og høy oppløsning. Når vi har funnet ut om det faktisk er det som noen opplever som problemet kan vi heller se om vi kan løse det.

Størrelsen er ikke problemet, det du kaller svart er ikke svart, det er grått! Sitert tekst er lysegrå, blå skrift på forsiden er lyseblå. Dvs. kontrasten er blitt svært mye dårligere, jeg har forsøkt å stille skjermen inn på "Vivid", men det hjelper lite. For i det hele tatt klare å lese her må jeg bruke lesebriller og mye større skrift enn hvilket som helst annen nettsted eller nettavis.

Spøk og ironi er tydeligvis ikke din sterke side, på tide å starte en rosablogg?

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Størrelsen er ikke problemet, det du kaller svart er ikke svart, det er grått! Sitert tekst er lysegrå, blå skrift på forsiden er lyseblå. Dvs. kontrasten er blitt svært mye dårligere, jeg har forsøkt å stille skjermen inn på "Vivid", men det hjelper lite. For i det hele tatt klare å lese her må jeg bruke lesebriller og mye større skrift enn hvilket som helst annen nettsted eller nettavis.
Spøk og ironi er tydeligvis ikke din sterke side, på tide å starte en rosablogg?

Generelt er spøk og ironi en av mine bedre sider, men ikke i en tråd der formålet altså er å få den nye layouten til å bli best mulig. For i en slik tråd blir det ofte til at spøk og ironi dras ut til å bli unødvendig misnøye.

Da forstår jeg det uasett slik at man er fornøyd med størrelsen på skriften. Men man kunne ønske seg at teksten ble enda mørkere, sitert tekst ble enda mørkere og lenketeksten blir enda mørkere. Kan ikke du Kråka legge dette inn i trackeren som er i informasjonsboksen øverst her? For da kan Sjabby se på om ikke dette kan la seg gjøre, dersom det er hele utfordringen :-).
  • tdr liker dette

whatever

whatever

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 227 Innlegg:

Finner ikke hvor man kan stoppe email varsel fra tråder man har skrevet i?

"Du kan stoppe automatisk varsel av nye innlegg ved å logge inn i kontrollpanel og klikke på "Tråder abonnert på"

tråder du abonnerer på står ikke i kontrollpanel?

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 858 Innlegg:

Teksten er svart
Sitert tekst er grå
Lenker er blå

Tekst fargen = #5a5a5a

Sorte = #000000

Personlig så synes jeg at fargene er fine, men for meg er det ikke mulig å lese forumet før jeg har zoomet til 150% <ctrl>

<+>, da blir grå fargen godt synlig,

I andre forum som jeg bruker så er det mulig å velge mellom forskjellige templater, er det mulighet for dette i softwaren til dette forumet?

Hvis dette er mulig så kunne dere kanskje lagt inn en "template for eldre" med større font og tydligere farger

Thaituristen

Thaituristen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 176 Innlegg:

Mulig det hadde blitt bedre å lese med en annen Font, Personlig så syntes jeg Arial er en bedre font å lese, og bokstavene virker større.

Sattphalat

Sattphalat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 734 Innlegg:
Hei
Leser oftest på mobil nå, og synes mobilversionen er fin. Synes det er litt rart at jeg må bytte til full version for å få lastet opp mobilbilder.. når jeg bruker full version kan jeg også blåse opp teksten til ønsket størrelse.. det går ikke på mobilversonen.. så nå blir det vel mobilverion på pc og full version på mobil. Bruker Android.
Mvh

Sattpalaat - monster
Kong Wan Sattpalat -- Kakemonster

Veien er målet, målet er veien

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Savner tydligere skille mellom leste poster og uleste. Bruker ipad og safari, og her ser jeg ikkeforskjell. Elers fint og ryddig bra med noe nytt og så langt virker det bra.

Nb knappen til forsiden direkte fra hver enkelt post er også savnet

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 27 april 2013 - 02:34

Redigert signatur

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:
Flott med forslag. Fint om dere legger de til i trackeren som det er lenke til øverst på siden. For da får Sjabby sett på de fortløpende og sjansen for å få forslagene innfritt til alles beste er større :-).

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 965 Innlegg:

Som jeg skulle sagt det selv, men det nytter nok ikke, han bestemmer, og har trossalt forsøkt det på to-tre eldre, og da blir det vel slik?

KJÆRLIGHETENS MAKSIMUM ER KONSTANT.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere