Gå til innhold

Foto

Norwegians første Dreamliner nesten ferdig

- - - - -

  • Vennligst logg inn for å svare
10 svar til dette emnet

#1
westendman

westendman

    Medlemmer

  • Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:


BOARDING: Norwegians første Boeing 787 er nå ferdig lakkert - kun interiøret mangler. Men fremdeles vet ingen når flyet kan settes inn på selskapets nye ruter til Bangkok og New York.

Byggingen av Norwegians første Boeing B 787 Dreamliner, som skulle vært levert nå i april, pågår for fullt i USA. Problemet er at ingen vet når flyet kan leveres. Årsaken er de omtalte batteriproblemene som har satt flytypen på bakken siden januar. Det betyr at Norwegian enda ikke vet når flyene kan settes inn på de nye rutene til Bangkok og New York.

Nylig foretok Boeing i Seattle en testflygning med Dreamliner 787. Boeing har omarbeidet batteriene i flyet som gjorde at alle fly av typen ble satt på bakken. Flyvningen gikk som forventet, meldes det fra Boeing, som nå venter på myndighetenes dom.



http://www.boarding....rt.asp?id=53402

Click here to view the article

#2
Xin Chao

Xin Chao

    Inaktiv

  • Inaktive brukere
  • 5 372 Innlegg:
Da ser det ut som om det løsner for Boeing 787:

U.S. FAA Prepared to Approve Boeing’s 787 Battery Fix
By Alan Levin & Susanna Ray - Apr 19, 2013 12:21 PM GMT+0700

U.S. regulators are ready to approve Boeing Co. (BA)’s proposed battery changes for its 787 Dreamliner and end the plane’s three-month grounding, according to people briefed on the agency’s decision.

The Federal Aviation Administration has agreed that a hardened battery case, added circuitry protections and a system to vent smoke from the aircraft will ensure safety, said the people, who asked not to be identified because they weren’t authorized to speak about the matter. It’s unclear when the agency will announce its decision, the people said.

Enlarge image Postet bilde Deliveries of the 787 have been halted since the FAA’s Jan. 16 grounding order for Boeing’s newest model, which came after two incidents involving lithium-ion batteries that smoldered and emitted fumes. Aviation authorities around the world followed the FAA’s lead.

“Getting the plane back up is very critical,” said Ryota Himeno, an analyst at Barclays Securities Japan Ltd. by phone.

Starting operations after the first U.S. grounding of an entire model in 34 years is key for the Chicago-based planemaker as it tries to double the production of the jet this year to help fill a backlog of about 800 orders.

Boeing spokeswomen Yvonne Leach declined to comment on the FAA’s pending moves.

http://www.bloomberg...dreamliner.html

For øvrig syns jeg at sertifiserings-prosessen er lettvint. FAA har akseptert innføring av batteri-teknologi som har gitt problemer på andre områder uten inngående testing, men akseptert det under dekke av at hendelser med denne teknologien er "Extremely Remote" Her er deres egen definisjon av begrepet:
Quantitative: Probability of occurrence per operational hour is less than 1 x 10-7 (10 millioner)
but greater than 1 x 10
-9

Praktisk erfaring har vist noe helt annet med flere alvorlige hendelser i flyets hittil korte levetid.

En liten snutt fra Airtrafficmanagement.net:
“It was determined that the probability of a smoke event was once in every 10 million flight hours. However, as of January 16, 2013, when the FAA issued its airworthiness directive grounding the 787 fleet, the fleet had accumulated less than 52,000 in service flight hours and had two smoke events involving its lithium ion batteries.”

Det som dette betyr at det har vært en hendelse pr 26 000 flytimer som er milevis unna minimums-kravet på en pr 10 000 000.
Er FAA i lomma på Boeing?

Dette innlegget har blitt redigert av Xin Chao: 19 april 2013 - 07:47


#3
Søppel moderering

Søppel moderering

    Registrert Medlem

  • Banned
  • 14 220 Innlegg:
Spennede og rart hele "opplegget"...

Denne såkallte "boxløsningen minner meg mere om en lettvint og farlig løsning på sikt...blir jo rene "bomba" til slutt når batteriene er innpakket...


Sitat TU :
«Gammel» teknologi
Om bord på B787 er det to litiumionebatterier. Ett foran ved cockpit og ett rett bak vingen i henholdsvis (fremre og bakre «E&E Compartment»). Disse er der for å sørge for strøm til å starte opp APU-en (Auxiliary Power Unit) som er plassert i halen og gi nødstrøm til styresystemene.

Det er franske Thales Avionics Electrical Systems som leverer batterisystemet basert på battericeller fra japanske GS Yuasa.

Battericellene benytter litium-koboltkoksid (LiCoO2) som katodemateriale. Ifølge GS Yuasa har disse batteriene ganske nøyaktig dobbelt så stor energitetthet som nikkel-kadmiumbatteriene (NiCd) som vanligvis er blitt benyttet i passasjerfly.

– LiCoO2 var det første kommersielle katodematerialet for ladbare litiumionebatterier. Det er kjent for å kunne bli ustabilt ved overlading. Men dette er en så kjent problemstilling at det garantert er etablert sikkerhetsrutiner som hindrer det i å skje, sier Ola Nilsen, førsteamanuensis ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo.



Postet bilde

Postet bilde Denne illistrasjonen fra Sandia National Labs viser varmeutviklingen for forskjellige katodematerialer ved reaksjon med elektrolytten. Den øverste kurven tilhører koboltoksid. Foto: -

De to litiumionebatteriene i B787 er plassert i fremre og bakre såkalte "E&E Compartment". Hvert batteri veier 28,5 kilo og måler 48,26x33,53x25,91 cm. Foto: Boeing

Postet bilde Havariinspektør Mike Bauer fra NTSB inne i JALs 787 der APU-batteriet tok fyr mens flyet sto parkert på Boston Logan lufthavn. Foto: NTSB


Dette innlegget har blitt redigert av Sunset08: 19 april 2013 - 13:57

:hoho:


#4
Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

    Medlem

  • Medlemmer
  • 4 518 Innlegg:
Blir jo så meget mer rolig når jeg leser om dette:-s håper det blir noen prøveturer før 31 december.. Er ikke rart mann får flyskrekk.. Får se om det blir Norwgian eller Thaiairways rundt nyåret.. I may blir det thaiairways:-).. Dette virker jo like tryggt som batterier i laptopen dette:-).. Kan jo ikke bli helt hypokonder av dette heller... Mer sikkert i et fly enn en tur med bilen får jeg høre hele tiden.. Jeg liker ikke å drømme for meget ...meget spesielt navn dreamliner...

#5
Xin Chao

Xin Chao

    Inaktiv

  • Inaktive brukere
  • 5 372 Innlegg:
Da er det "go" for Boeing 787. Det er nok B. Kjos glad for!

FAA approves fix for Boeing 787 battery

The Federal Aviation Administration approved Boeing Co.'s proposed fix for the lithium-ion battery systems on its 787 Dreamliner passenger jets, which have been grounded since January, clearing the way for a return to flight.

The FAA said it will require airlines flying 787s to install containment and venting systems for the batteries. The agency will also instruct carriers to replace the batteries and their chargers with modified components.

Los Angeles times:
http://www.latimes.c...0,1108330.story

#6
Søppel moderering

Søppel moderering

    Registrert Medlem

  • Banned
  • 14 220 Innlegg:
Da gjenstår det "bare" omgjøring av diverse samt godkjening/kontroll på ditto.....

:champagne: :fly:

:hoho:


#7
sarotti

sarotti

    Registrert Medlem

  • Medlemmer
  • 1 204 Innlegg:

Da gjenstår det "bare" omgjøring av diverse samt godkjening/kontroll på ditto.....

:champagne: :fly:




Og hva er det?
Thailand Frelst

#8
Xin Chao

Xin Chao

    Inaktiv

  • Inaktive brukere
  • 5 372 Innlegg:
Flyene som allerede er produsert må modifiseres til den standarden som FAA nettopp har godkjent. Hvert fly må deretter inspiseres og godkjennes.

#9
Søppel moderering

Søppel moderering

    Registrert Medlem

  • Banned
  • 14 220 Innlegg:

Flyene som allerede er produsert må modifiseres til den standarden som FAA nettopp har godkjent. Hvert fly må deretter inspiseres og godkjennes.



En krevende affære mon tro?

:hoho:


#10
joika

joika

    Medlem

  • Medlemmer
  • 2 007 Innlegg:

Flyene som allerede er produsert må modifiseres til den standarden som FAA nettopp har godkjent. Hvert fly må deretter inspiseres og godkjennes.


OK!

#11
sarotti

sarotti

    Registrert Medlem

  • Medlemmer
  • 1 204 Innlegg:

Dreamliner i luften igjen

 

http://www.abcnyhete...a-vingene-igjen


Thailand Frelst





Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere