Gå til innhold

Foto

Ferierte på NAVs regning

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
36 svar til dette emnet

...............

...............

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 636 Innlegg:

Folk som mottar penger fra NAV er da ofte på reise i europa for kort perioder (selv om det er ulovlig i henhold til reglene).

Jeg har forståelse for personer som har gått lenge arbeidsledig og søkt på jobber men ikke fått noe,

ønsker å reise bort litt. Men som en nevnte her, hadde han søkt NAV om tillatelse til å reise så er muligheten stor for at

han hadde fått den innviglet for en kort periode. Det finnes alltid unntak for reglene.

Husker før jeg fikk jobben jeg nå er i, att jeg gikk noen uker arbeidsledig. Men tokk jo vikarjobber.

Men jeg spurte da på NAV om hvordan dette var om jeg ikke skulle få fast stilling innen sommerferien, og da med tanke på tur til Filippinene.
Dem sa jeg da bare skule komme med ferie forsag til NAV på samme måte som på en arbeidsplass. Dem sa det var ingen problemer med tre uker ferie i Asia, spesielt ikke i normal ferie tid. Men dette skal være klarert på forhånd.

hebba

hebba

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 677 Innlegg:
Cortinaman:sjelden du må jobbe fram til julaften når det e i regi av NAV. Ikke starter du opp 1 nyttårsdag heller.Når du legger sammen disse dagene blir det 1 uke + 1 uke fra juleaften til nyttårsaften.Det ble 2 uker ekstra for min del.
Hillebillys:arbeidsavklaringspenger kaller jeg for trygd.Det er jo en trygdeordning.

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:
Jeg tror at det har oppstått en liten misforståelse når det gjelder arbeidsavklaringspenger og tilatelse fra NAV til å forlate kongeriket Norge.

Det man har KRAV PÅ er 28 dager i året. Om noen av disse dagene faller på en offentlig høytidsdag så får det ingen innvirkning på de 28 dagene. Det vil si at man kan IKKE legge til fridager som julen, påske eller 17 mai. Maks fravær er KUN 28 dager i året. En helligdag er IKKE en ekstra dag utover de 28 dagene som man har krav på.

Men som jeg skrev i et tidligere innlegg så er det fullt mulig å søke NAV om flere utenlandsopphold. Men dette avgjør hver enkelt NAV-kontor.

Dette innlegget har blitt redigert av norlund: 13 mars 2013 - 19:58

...............

...............

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 636 Innlegg:

Cortinaman:sjelden du må jobbe fram til julaften når det e i regi av NAV. Ikke starter du opp 1 nyttårsdag heller.Når du legger sammen disse dagene blir det 1 uke + 1 uke fra juleaften til nyttårsaften.Det ble 2 uker ekstra for min del.
Hillebillys:arbeidsavklaringspenger kaller jeg for trygd.Det er jo en trygdeordning.

Så for deg så er
Navere, Arbeidsledige, Uføre, Pensjonister, Folk på attføring, Sykemeldte og folk på aktiv sykemelding akkurat det samme?

Kokkentor

Kokkentor

Medlem

• Medlemmer
  • 86 Innlegg:
Dag penger er vel 60% av normal lønn? og max utbetaling kan max regnes fra 6 G . 1G =82 122 som årslønn .

Dette innlegget har blitt redigert av Kokkentor: 14 mars 2013 - 15:43

kokkentor :champagne:

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 074 Innlegg:

Dag penger er vel 60% av normal lønn?

Maksimalt dagpenge grunnlag er 6G, eller ca 475000

@hebba
Trodde at både dagpenger og arbeidsavklaringspenger er en ytelse og ikke en trygd.

Og forskjellen er:
- trygd er en rettighet
- ytelse er noe en får fordi alle som betaler skatt er snille :P

:) :) :)
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Jeg tror at det har oppstått en liten misforståelse når det gjelder arbeidsavklaringspenger og tilatelse fra NAV til å forlate kongeriket Norge.

Det man har KRAV PÅ er 28 dager i året. Om noen av disse dagene faller på en offentlig høytidsdag så får det ingen innvirkning på de 28 dagene. Det vil si at man kan IKKE legge til fridager som julen, påske eller 17 mai. Maks fravær er KUN 28 dager i året. En helligdag er IKKE en ekstra dag utover de 28 dagene som man har krav på.

Men som jeg skrev i et tidligere innlegg så er det fullt mulig å søke NAV om flere utenlandsopphold. Men dette avgjør hver enkelt NAV-kontor.

Så du mener at alle som mottar arbeidsavklaringepenger (AAP) har KRAV på 28 dagers utenlandsopphold i året?
Siden du hevder at dette er en KRAV; Hvem skal betale for dette kravet?

Dette må du dokumentere!

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Så du mener at alle som mottar arbeidsavklaringepenger (AAP) har KRAV på 28 dagers utenlandsopphold i året?

Dette må du dokumentere!

Skattebetalerene selvfølgelig. Postet bilde

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Tøv.

Dette er en ren synsing - udokumenterte påstander som har null verdi for leseren sålenge du ikke kan dokumentere dine påstander ved å vise til offentlig tilgjengelig informasjon. Dette synes å være et gjentagende trekk i mange av dine innlegg.

----

Relevante bestemmelser i folketrygdloven som er vilkår for arbeidsavklaringspenger finnes i folketrygdlovens § 11.

Der framkommer det ikke at du har krav til utenlandsopphold. Det framkommer heller ikke at du har rett til utenlandssopphold.

Dog står det i § 11-3 at:
"Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at medlemmet oppholder seg i Norge."
Videre at:
"Ytelser kan likevel gis til et medlem som i henhold til sin aktivitetsplan, jf. arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 14 a, får medisinsk behandling eller deltar på et arbeidsrettet tiltak i utlandet."
"Et medlem kan også få ytelser etter dette kapitlet i en begrenset periode under opphold i utlandet dersom det kan godtgjøres at utenlandsoppholdet er forenelig med gjennomføringen av den fastsatte aktiviteten, og ikke hindrer Arbeids- og velferdsetatens oppfølging og kontroll."

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 074 Innlegg:

Dette må du dokumentere!

Feil, en har ikke KRAV på ferie når en er på arbeidsavklaring.
Evt. ferie må avtales og tilpasses slik at det ikke er til hinder for evt. aktiviteter som står i aktivitetsplanen.
I praksis betyr vel dette at saksbehandleren hos NAV har et ord med i laget.

Og NAV sier om ferie og arbeidsavklaringspenger: lenke1, lenke2

¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Feil, en har ikke KRAV på ferie når en er på arbeidsavklaring.
Evt. ferie må avtales og tilpasses slik at det ikke er til hinder for evt. aktiviteter som står i aktivitetsplanen.
I praksis betyr vel dette at saksbehandleren hos NAV har et ord med i laget.

Og NAV sier om ferie og arbeidsavklaringspenger: lenke1, lenke2

Det er egentlig et krav ifølge lovboka, men som jeg har sagt tidligere så må man søke NAV. Og legen vil også ha et ord med i laget. Dette er hva jeg har blitt fortalt av NAV.

Dette innlegget har blitt redigert av norlund: 13 mars 2013 - 22:30

petit

petit

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 686 Innlegg:

Det er egentlig et krav ifølge lovboka, men som jeg har sagt tidligere så må man søke NAV. Og legen vil også ha et ord med i laget. Dette er hva jeg har blitt fortalt av NAV.

det samme har jeg blitt fortalt

KløverTi

KløverTi

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 257 Innlegg:
Man skal være glad det ikke var en statlig ansatt som oppholdt seg 7 mnd. i asia.
Det hadde kostet samfunnet 525.000 NOK bare i hotell og matutgifter.
Resultatet hadde nok blitt omtrent det samme. Kommet hjem litt surrete og bakfull uten å ha utrettet en dritt.

sevenstars

sevenstars

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 876 Innlegg:
Endel personer sliter med helsa i Norge pga været. De får problemer med kulda.

Å få tillatelse til å være perioder av året i for eksempel Asia hvis en kan bli bedre,
burde være i alles interesse. Og legger en ved en legeattest står en sterkere ved søknad til nav.

Det er ikke for ingenting at mange uførtrygdene og pensjonister bosetter seg i varmere land.
Det er jo en kjent sak at varme har en positiv effekt på kroppen.

En gang jeg reiste til Thailand ble jeg sittende ved siden av en jente fra Sveits på flyet.
Hun sa at hun hvert år når vinteren kom reiste tll Thailand og bodde der mens det var vinter i Sveits,
når vinteren var over reiste hun tilbake til Sveits. Hun fikk beholde sin inntekt under oppholdet i Thailand.

Nå huske jeg ikke i farta om det var arbeidskontoret/trygdekontoret som betalte henne. Men fordi hun hadde
helseproblemer pga vinteren så hadde hun denne avtalen.

Jeg ser ikke bort ifra at det kan finnes nordmenn som har lignende avtaler med nav.

Eller eventuelt kan søke om dette hvis en har dette problemet. Dette kommer selvfølgelig aldri til å bli en regel i nav,
så hver søknad kommer nok til å bli behnadlet indviduelt.

...............

...............

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 636 Innlegg:

Dag penger er vel 60% av normal lønn? og max utbetaling kan max regnes fra 6 G . 1G =82 122.

pr mnd??

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:
Vi har i alle fall et medlem her som beviselig har hatt avtale med NAV om rett til opphold i Thailand på AAP, fordi han var gift her - mener det det var inntil 6 mnd.

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Vi har i alle fall et medlem her som beviselig har hatt avtale med NAV om rett til opphold i Thailand på AAP, fordi han var gift her - mener det det var inntil 6 mnd.

Og der er alt i orden, og full enighet mellom NAV og kunden ?

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere