Jump to content

Photo

Ferierte på NAVs regning

- - - - -

• Please log in to reply
36 replies to this topic

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7,802 posts

Mens pengene tikket inn fra NAV, reiste 45-åringen Asia rundt. Nå er han tiltalt for å ha brutt meldekort-reglene.

I periodene 2. juni 2010 til 1. september 2010 og 15. desember 2010 til 10. april 2011 ferierte mannen rundt på Filippinene, Korea og andre steder. Samtidig sendte NAV ham nesten 210.000 kroner i dagpenger.

- Han sendte inn meldekort elektronisk hver 14. dag, men unnlot å opplyse at han oppholdt seg utenfor Norge og således ikke var berettiget til stønaden. Overtredelsen anses som grov hensett til beløpets størrelse, skriver politiadvokat Ernst Ragnar Pfaff i tiltalen mot mannen.

Saken kommer opp i Aust-Agder tingrett i løpet av våren.

...............

...............

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1,636 posts
7 mnd = 210 000

30 000 kroner i mnd... På dagpenger.

Faen, vi er idioter som jobber.....
I full jobb får jeg jo bare 25 000 utbetalt i mnd. Lønner seg f.. ikke denne jobbinga...

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1,836 posts
For et par uker siden, hadde jeg en samtale med en bekjent i Thailand.
Han jobber innen turistindustrien og ba meg bekrefte, event forklare han om turister fra Norge.
Mange av de snakket om at "Goverment pay me for travelling" :unsure:
Han trodde dette var bløff, og om jeg kunne verifisere det.
Jeg prøvde å forklare om pensjoner og rettigheter så godt jeg kunne.
Nei, dette var ikke eldre folk, det var yngre og middelaldrende.
Blei plutselig vanskelig å forklare hvordan noen får midler til å reise samtidig som de er for sjuke til å jobbe.
Er det rart at noen innfødte tror vi har "sereptas krukke" her i landet ?
Forstod dette var et samtaleemne blandt hans kollegaer, og at de trodde dette var en bløff :blink:
Vil ikke ta fra noen retten til å reise, men trenger en legge det frem omtrent som en bragd ?

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3,860 posts
Det finnes sikkert noen som utnytter / misbruker diverse ordninger som går igjenom NAV og drar land og strand rundt. Men det er faktisk fullt mulig å gjøre dette på lovlig vis. Jeg har av erfaring opplevd stor velvilje fra NAV når det gjelder å få lov til å oppholde meg i Thailand på "statens regning".

Det er jo bare å søke NAV om å få lov til dra utenlands. Som oftest så er det ingen problemer så fremt det ikke finnes helsemessige årsaker som forhindrer det. Og dersom man fraskriver seg sine økonomiske rettigheter for den perioden man er utenlands så er det enda lettere å få lov til å dra.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20,152 posts

For et par uker siden, hadde jeg en samtale med en bekjent i Thailand.
Han jobber innen turistindustrien og ba meg bekrefte, event forklare han om turister fra Norge.
Mange av de snakket om at "Goverment pay me for travelling" :unsure:
Han trodde dette var bløff, og om jeg kunne verifisere det.
Jeg prøvde å forklare om pensjoner og rettigheter så godt jeg kunne.
Nei, dette var ikke eldre folk, det var yngre og middelaldrende.
Blei plutselig vanskelig å forklare hvordan noen får midler til å reise samtidig som de er for sjuke til å jobbe.
Er det rart at noen innfødte tror vi har "sereptas krukke" her i landet ?
Forstod dette var et samtaleemne blandt hans kollegaer, og at de trodde dette var en bløff :blink:
Vil ikke ta fra noen retten til å reise, men trenger en legge det frem omtrent som en bragd ?

det kalles uføretrygdede, permanent syke :)

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1,836 posts

det kalles uføretrygdede, permanent syke :)

Ja det vet jeg :D , men forklar det til en Thai som sender penger hjem til sine foreldre.
Those who party is too sick to work :P

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20,152 posts

Ja det vet jeg :D , men forklar det til en Thai som sender penger hjem til sine foreldre.
Those who party is too sick to work :P

insurance for get sick little bit Postet bilde

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14,220 posts
Er det snakk om Dagpenger så er det noe en har opparbeidet seg rettigheter til grunnet lønna fra før i tiden...

At NAV tvinger en person til å ikke forlate Norsk territorium ligner tilstandene som fungerte dsverre veldig fint i Øst-Tyskland

under et diktatorisk møkka system,godkjent og akseptert fra resten av verden....

:hoho:

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 posts

Er det snakk om Dagpenger så er det noe en har opparbeidet seg rettigheter til grunnet lønna fra før i tiden...

At NAV tvinger en person til å ikke forlate Norsk territorium ligner tilstandene som fungerte dsverre veldig fint i Øst-Tyskland

under et diktatorisk møkka system,godkjent og akseptert fra resten av verden....

Dagpenger er rettigheter til litt støtte mens man aktivt forsøker å få en ny jobb. Ikke betalt ferie.

kleenex

kleenex

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1,326 posts

Dagpenger er rettigheter til litt støtte mens man aktivt forsøker å få en ny jobb. Ikke betalt ferie.

Må nok støtte deg hundre prosent her :-)

Frank

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4,767 posts

7 mnd = 210 000

30 000 kroner i mnd... På dagpenger.

Faen, vi er idioter som jobber.....
I full jobb får jeg jo bare 25 000 utbetalt i mnd. Lønner seg f.. ikke denne jobbinga...

Du må huske å trekke fra skatten da....

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7,802 posts

Korrekt.

Svaret finnes på NAVs hjemmesider:

Dagpenger er en delvis erstatning for tapt arbeidsinntekt. For å få dagpenger må du registrere deg som arbeidssøker hos NAV og være reell arbeidssøker i tillegg til å oppfylle de andre vilkårene.

Utdrag for vilkårene:

• er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dager
  • er reell arbeidssøker (herunder at du aktivt søker arbeid, og holder din CV oppdatert på nav.no)
  • bor eller oppholder deg i landet

sevenstars

sevenstars

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 876 posts
Jeg synes ikke dette er noe spesielt.

Regner da med at de fleste er klar over at dette er noe som mange gjør,

men kanskje ikke så lenge som denne mannen.

Folk som mottar penger fra NAV er da ofte på reise i europa for kort perioder (selv om det er ulovlig i henhold til reglene).

Jeg har forståelse for personer som har gått lenge arbeidsledig og søkt på jobber men ikke fått noe,

ønsker å reise bort litt. Men som en nevnte her, hadde han søkt NAV om tillatelse til å reise så er muligheten stor for at

han hadde fått den innviglet for en kort periode. Det finnes alltid unntak for reglene.

hebba

hebba

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 679 posts
Jeg har også vært i utlandet med nav"s godkjennelse og beholdt trygden.De gir som regel 4 uker,men jeg har reist i jula og dermed fått med meg 2 uker ekstra.

Ottar

Ottar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 709 posts
Nav tar noen hele tiden, hvem anmelder hvem?
De fleste nav tar er antakelig angiveri, folk har nok flere fiender enn de tror, så folk som gambler på ikke å bli tatt må lære å holde munn antar jag.
Eller er det pc sporingen av meldeplikten som er fra utlandet de bruker.

De store politikerne Gro; Bondevik osv kan svindle gigant pensjoner og slipper unna, men de små som muligens trenger en ferie( hvem vet egentlig) de små blir naglet mens de store går alltid fri.

Jens betalte ikke arveavgift på hytta, mens folket må selge hytter, hus og hjem fordi de ikke har penger til å betale arveavgift. Noen lurer seg unna skatter og avgifter, mens den lille mann og kvinne blir flådd av staten.

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1,715 posts

Jeg har også vært i utlandet med nav"s godkjennelse og beholdt trygden.De gir som regel 4 uker,men jeg har reist i jula og dermed fått med meg 2 uker ekstra.

Eg trekker ikke utsagnet ditt i tvil, men hvordan går dette regnestykket opp?
Hva er bakgrunnen for at du fikk 2 uker ekstra?
Det er jo kun 1 uke mellom jul og nyttår, og flere av disse dagene er arbeidsdager.
--------------------------------------------
dark humour appreciation group
--------------------------------------------

Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

Medlem

• Medlemmer
  • 4,518 posts
Ser vel igrunn ikke noe galt med det han har gjort. Verre med folk som ikke er norsksestatsborgere som lurer systemet. Nå blir jo fyren kanskje bare mer kostbar for velferdsstaten. Psykisksyk, betalingsproblemer, rettssystemet kaster bort tid,NAV med mer... Han hadde nok kommet hjem med nye krefter, som sikkert kunne skapt glede i nærmiljøet... Det meste sitter i hode i et selvsentrert samfunn vi lever i, muppetsdukker kan man fort bli..

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14,220 posts
PK GJENGEN PÅ SITT VERSTE...JEG LER MEG SKAKK :lol: SIKKERT INGEN SOM VET NOE SOM HELST ANG.DETTE EKSEMPELET FRA MANNEN SOM MOTTAR SINE OPPARBEIDETE RETTIGHETENE...

i FORHOLDT TIL ALLE SNYLTERNE I SAMMFUNNET UNNER JEG DENNE KAREN UTFLUKTEN SIN........

PATETISK

:hoho:

...............

...............

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1,636 posts

Du må huske å trekke fra skatten da....

Jo, men det er fortsatt mye penger for ikke og jobbe, uten att det er noen annen grund for det en arb ledighet.
Riktig nok kan en vel gå 72 uker på dette, mener jeg og huske. Der etter vil det vel skje endringer.

Men er jo ikke bare på dette jeg reagerer på. Har hørt om folk som "naver" og drar inn tilsvarende på det, og ved og poppe flere barn så får dem enda noen tusen.

Mens en stakkar som havner i uføre, må "sloss" lenge for og få den uføre trygden han har krav på. Og ofte for "folk flest" så havner det på rundt 22 000 før skatt. (Riktig nok noe lavere skatt)

Jeg mener helt klart att uføre, altså ordentlig uføre bør ha mer og leve av en en arbeidsledig. Den arbeidsledige skal jo helst fort i jobb. Og litt trang økonomi vil jo bare stimulere jobbsøke nerven.

Til opplysning til summen han her har fått.
Selv når jeg gikk noen uker ledig i 2007 og 2008 fikk jeg 16 000 i mnd før skatt det er vel ca 60% av normal lønn.
Og skulle tru det var tak på dagpenger, syntes det er dumt om direktører med millionlønn og fallskjermer, skal få store dagpenger utbetalinger...

Edited by hillebillys, 13 March 2013 - 18:00 PM.

...............

...............

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1,636 posts

Dagpenger og trygde er vel to forskjellige ting.

Also tagged with one or more of these keywords: Filippinene

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users