Gå til innhold

Foto

Jenta med ballongene

* * * * * 9 Stemmer

• Please log in to reply
398 replies to this topic

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:

Det er nå ett år siden siste oppdatering og det skyldes 

at det ikke har skjedd mye i saken. 

I februar i fjor var Umarin (kona) og jeg på Khon Kaen Universitet sitt årlige gigantiske marked. 

Det var akkurat der jeg 4 år tidligere for første gang så Ohm. 

Vi kikket selvsagt og spurte andre ballongselgere etter henne. 

Det viste seg at hun og mora samt andre hadde vært der dagen før og solgt ballonger. 

Neste dag reiste Umarin og jeg til Channabot og traff både Ohm, mora og ste-bestefaren. 

Som tidligere fortalt har rektoren på Ohm´s skole laget et program for Ohm med et 6 måneders 

opplegg med internat, kost og losji i Khon Kaen.

Både Ohm og spesielt mora var skeptiske til forslaget selv om de ikke avviste det helt. 

Det var også meningen å la hun få noe lommepenger, men uten at vi nevnte beløp. 

Noen dager etter at vi dro døde ste-bestefaren og Ohm´s tidligere klasseforstander, som fortsatt 

besøkte Ohm prøvde å overtale henne til å ta tilbudet, men ble bestemt avvist. 

At Ohm også har fått seg en boyfriend var kanskje også del av beslutningen hennes. 

Jeg mener at vi har gjort hva vi kunne for Ohm. En yrkesutdanning var neste steg på planen vår, 

men hun velger annet.

Og fortsatt står det i overkant av 230.000 thai baht på en konto samlet inn til Ohm 

samlet inn av medlemmer her på asiaforum. 

Så spørsmålet er hva nå: Hva gjør med pengene så de gjør mest nytte? 

Skal de kun bindes opp mot Ohm eller kan de gjøre mer nytte for seg overfor andre trengende?

Dere som har fulgt hele tråden og innsamlingsaksjonen vil huske at foruten leppeoperasjonen 

var DNA testen vi betalte for av Ohm, mor og bestemor det viktigste bidraget vårt. 

Testene beviste at Ohm og mora var direkte etterkommere etter bestemor som var registrert 

statsborger av Thailand. Og ved hjelp av sosialtjenesten på Universitetssykehuset i Khon Kaen 

ble således også mora og Ohm statsborgere. 

Og dermed fikk Ohm endelig rett til skolegang, helsetjenester og stemmerett mm.

Stor nytteverdi for noen få tusen baht, altså.

PanGei har nå mottatt en henvendelse fra sosialtjenesten ved sykehuset nettopp fordi vi sponset 

DNA-tester for Ohm´s familie. 

En person uten ID-papirer, og dermed statsløs uten rettigheter, trenger sykehusbehandling

og medisinering til over 100.000 baht, som for en thai vil være gratis. 

Familien er fattige og har ikke råd til verken tester eller behandling. 

Jeg foreslår at vi i første omgang hjelper denne familien med 8.000 baht.

Hva sier dere andre givere i Støttegruppen for Ohm?

Dette innlegget har blitt redigert av SabaiSabai: 12 januar 2018 - 11:08

When the going gets tough, the tough get going.
When the going gets rough, the tough get rough.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 400 Innlegg:

Jeg er selvsagt for å bruke midler på slike tiltak. Vi har hjulpet Ohm så langt som hun har vært mottakelig for hjelp. Hun viser ingen interesse for videre utdanning, og som thailandsk statsborger har hun alle rettigheter i forhold til helsevesenet. 

230.000 baht er mye penger og bør ikke kastes etter Ohm selv om det var hennes situasjon som var utgangspunkt for aksjonen.

Det er trolig heller ikke noen god ide å gi midlene til en eller annen institusjon uten mulighet til å sikre at midlene blir brukt til humanitære tiltak og ikke i lommene til driverne. Thailand er dessverre et land der korrupsjon er utbredt i alle deler av samfunnet.

Jeg har følgende forslag:

Det har i senere tid blitt færre og færre som benytter Asiaforum av de opprinnelige bidragsyterne. Vi har liste over brukernavnene til bidragsyterne. Jeg kan sende en epost til alle og be dem oppgi sin epostadresse til meg slik at vi kan kontaktes utenom Asiaforum. Jeg oppretter en lukket side på FB og legger inn alle bidragsyterne som medlemmer. Vi kontakter Sosialtjenesten ved Srinakarin Sykehus og melder oss som støttespillere i saker der f.eks. lutfattige sliter med helsetjenester fordi di ikke har Thai ID-kort og ikke har råd til dna-test (kan sikkert finnes andre saker, men ingen har så stor effekt for så lite penger.
All bruk av midlene vil da bli redegjort for på denne FB-siden og dokumentert i det omfang dokumentasjon er mulig.

Kom med innspill! 

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 394 Innlegg:
Jeg synes du har gjort en god jobb, og har min fulle tillit videre med innsamlede midler til å gjøre nytte av de der du synes det trengs, og ta avgjørelse på mine vegne uten å måtte spørre om det fremover.

Er ikke sikkert alle sponsorer er her lenger, eller er sjeldent innom om dagen.
Redigert signatur

JD6620

JD6620

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 438 Innlegg:

Jeg sier kjør på og henger meg på Phay, 

Arai

Arai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 Innlegg:
Samme her
Arai?

jonops

jonops

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16 Innlegg:

Det er nå ett år siden siste oppdatering og det skyldes 

at det ikke har skjedd mye i saken. 

I februar i fjor var Umarin (kona) på Khon Kaen Universitet sitt årlige gigantiske marked. 

Det var akkurat der jeg 4 år tidligere for første gang så Ohm. 

Vi kikket selvsagt og spurte andre ballongselgere etter henne. 

Det viste seg at hun og mora samt andre hadde vært der dagen før og solgt ballonger. 

Neste dag reiste Umarin og jeg til Channabot og traff både Ohm, mora og ste-bestefaren. 

Som tidligere fortalt har rektoren på Ohm´s skole laget et program for Ohm med et 6 måneders 

opplegg med internat, kost og losji i Khon Kaen.

Både Ohm og spesielt mora var skeptiske til forslaget selv om de ikke avviste det helt. 

Det var også meningen å la hun få noe lommepenger, men uten at vi nevnte beløp. 

Noen dager etter at vi dro døde ste-bestefaren og Ohm´s tidligere klasseforstander, som fortsatt 

besøkte Ohm prøvde å overtale henne til å ta tilbudet, men ble bestemt avvist. 

At Ohm også har fått seg en boyfriend var kanskje også del av beslutningen hennes. 

Jeg mener at vi har gjort hva vi kunne for Ohm. En yrkesutdanning var neste steg på planen vår, 

men hun velger annet.

Og fortsatt står det i overkant av 230.000 thai baht på en konto samlet inn til Ohm 

samlet inn av medlemmer her på asiaforum. 

Så spørsmålet er hva nå: Hva gjør med pengene så de gjør mest nytte? 

Skal de kun bindes opp mot Ohm eller kan de gjøre mer nytte for seg overfor andre trengende?

Dere som har fulgt hele tråden og innsamlingsaksjonen vil huske at foruten leppeoperasjonen 

var DNA testen vi betalte for av Ohm, mor og bestemor det viktigste bidraget vårt. 

Testene beviste at Ohm og mora var direkte etterkommere etter bestemor som var registrert 

statsborger av Thailand. Og ved hjelp av sosialtjenesten på Universitetssykehuset i Khon Kaen 

ble således også mora og Ohm statsborgere. 

Og dermed fikk Ohm endelig rett til skolegang, helsetjenester og stemmerett mm.

Stor nytteverdi for noen få tusen baht, altså.

PanGei har nå mottatt en henvendelse fra sosialtjenesten ved sykehuset nettopp fordi vi sponset 

DNA-tester for Ohm´s familie. 

En person uten ID-papirer, og dermed statsløs uten rettigheter, trenger sykehusbehandling

og medisinering til over 100.000 baht, som for en thai vil være gratis. 

Familien er fattige og har ikke råd til verken tester eller behandling. 

Jeg foreslår at vi i første omgang hjelper denne familien med 8.000 baht.

Hva sier dere andre givere i Støttegruppen for Ohm?

Støtter forslaget ditt 100% . Slik jeg ser det er du den som best kan vurdere eventuelle nye kandidater som trenger støtte. Jeg har stoppet betalingene, men kan gjerne være med og støtte nye nye prosjekter som måtte komme.

Takk for den gode jobben du har gjort så så langt.

Samed

Samed

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 240 Innlegg:

Støttes :)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 400 Innlegg:

Da har jeg sendt ut invitasjon til alle som stod på min liste for bidragsytere. Dvs "Mai Pen Rai" og "Rein" er ikke lenger tilgjengelig på Asiaforum og får derfor ikke sendt noe til dem. Ser ellers at "Arai" har kommentert i tråden, men han/hun står ikke på min liste.Kanskje har vedkommende kommet til etter at Sjabby sendte oss listen? Om dere kjenner til andre som ikke har fått invitasjon om gruppe på FB, så gi meg beskjed.

JD6620

JD6620

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 438 Innlegg:

Syntes dette høres ut som meget god bruk av pengene, på sikt kan det også kanskje komme flere statsløse som trenger avklaring av dna for å få idpapirer i forbindelse med medisinsk behandling til gode? slik sosialt arbeide støtter jeg  

Stein19

Stein19

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 638 Innlegg:

Støtter 100% en slik bruk av pengene. Og som nevnt ovenfor gis det også fra min side full frihet til PanGei og SabaiSabai å anvende pengene der de gir mest uttelling.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 400 Innlegg:

Har problemer med å legge inn medlemmer på Facebook-gruppen. Slik jeg forstår det kan en bare legge inn venner på grupper og jeg trenger jo egentlig ikke ha alle medlemmene som mine "venner", er jo heller ikke sikkert at alle vil det heller.

Har derfor lagt ut gruppen som offentlig slik at alle kan se den. Bare jeg kan legge inn medlemmer, men dere må gå til siden og søke om medlemskap. 

For at jeg skal kunne sikre at bare personer fra støttegruppen blir medlem må dere svare på eposten jeg har sendt dere og aller helst oppgi hvilket nick dere har på asiaforum.no. Dette med FB betyr jo at dere oppgir anonymiteten overfor de andre gruppemedlemmene. Hvis anonymitet er viktig, så fungerer ikke dette. Håper derfor at dere ikke er for sjenerte :).

gruppen på Facebook heter: Veldedighetsarbeid i Thailand. Søkt den opp og be om medlemskap. Jeg legger dere inn etter at jeg har verifisert navnet med ditt svar på min epost.

Gruppen er inntil videre offentlig (for at dere skal finne den ved søk). Når listen er fullført blir gruppen enten lukket eller hemmelig, alt opp til oss selv.

Ber om rask respons både på epost og FB.

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:

Flott!

Da ser det ut til at vi har full støtte til prosjektet med å sponse DNA-tester for statsløse 

fattige som kan sannsynliggjøre at de egentlig er thai´er, 

men at de f.eks ikke har vært registrerte inn i manntallet ved fødselen og dermed står 

helt uten rettigheter i Thailand være seg skolegang og helsetjenester mm. 

Vi gir gass og donerer 8.000 baht allerede på mandag til den første trengende familien. 

Her får vi ekstremt mye valuta for beskjedne beløp da positive DNA-tester vil føre til store fordeler for mottakerne,

og vi vil operere i en nisje som jeg ikke tror andre "hjelpeorganisasjoner" er involverte i. 

PanGei og jeg har nå fulgt opp Ohm i 5 år og har hele veien samarbeidet tett med 

Tawanchai Cleft Center og sosialtjenesten begge hjemmehørende på universitetssykehuset i Khon Kaen, 

Srinagarind Hospital. Vi kjenner de og de kjenner oss.

Etter at vi nå avslutter oppfølgingen av Ohm har vi som sagt 230.000 baht på konto, 

og det er viktig for oss som bor i et korrupt land at pengene forblir under vår kontroll,

og kun deles ut porsjonsvis til spesifikke formål. 

Jeg foreslår at PanGei og undertegnede styrer bruken av penger helt på egenhånd

og rapporterer deretter hvert enkelt uttak og "case" med en kort rapport og gjerne et par bilder.

Over helgen tar PanGei og jeg et møte med sosialtjenesten og gjerne med hareskårsenteret også 

og avtaler at de siler ut kun ekstremt trengende (les; statsløse fattige) og ikke ber om støtte i utide,

så kan vi raskt trå til å hjelpe dem som ikke kan få støtte gjennom normale kanaler.

Dette blir bra! 

Dette innlegget har blitt redigert av SabaiSabai: 12 januar 2018 - 11:10

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 834 Innlegg:

Full tillit til Pangei og SabaiSabai  :)

joika

joika

Medlem

• Medlemmer
  • 1 934 Innlegg:

Balongene er ikke så store..

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:

*
Populær

Tirsdag var PanGei og undertegnede sammen med våre livsledsagersker 

i møte med sosialtjenesten på universitetssykehuset Srinagarind Hospital i Khon Kaen. 

Foruten oss fire var det to sosionomer som redegjorde for saken som følger:

En 64 år gammel mann ble innlagt på akuttmottaket hvor han fikk behandling i flere dager 

for nyresvikt med dialyse i tillegg andre organproblemer. 

Etter behandlingen kunne ikke mannen fremvise et thai ID-kort,

ei heller at han var registrert borger i Thailand,

selv om han selv påstod han var både født og oppvokst i Thailand.

Og dermed oppstod et problem.

Behandlingen var nemlig gratis for thai´er,

men Mr. Seng kunne ikke dokumentere at han var thai.

Så i stedet for å bli innlagt på en ordinær avdeling for videre behandling

fikk Seng presentert en regning på 140.000 Baht,

som han overhodet ikke var istand til å betale og sendt hjem.

Da ble sosialtjenesten ved sykehuset koblet inn.

Foruten de mest åpenbare medisinske grunner 

er det også i sykehusets interesse rent regnskapsmessig om mulig å få ryddet opp

og ikke ha et stort beløp utestående.

Men det finnes ikke avsatte midler i budsjettet til f.eks DNA-tester.

Kunne vi hjelpe til?

Vedlagt fil  P1161196.JPG   114,49K   3 Antall nedlastinger

PanGei, sosionom Arn, Pan, SabaiSabai, U og sosionom Dtom.

Khun Dtom, den unge sosionomen på bildet over, har besøkt Seng hjemme i Khao Suan Kwang 

og forteller om en mann som ligger på gulvet med magesmerter uten annet håp enn å vente. 

Seng forklarte at han er ektefødt thai, men har aldri vært registrert og levd av strøjobber 

hvor det ikke hart vært så nøye med dokumentasjon. 

Foreldrene er døde, men han har en bror som er registrert thai. 

Så hvis to DNA-tester kan bevise at han er den han påstår kan saken få en løsning. 

Asiaforums utsendte fant å støtte den arme mannen med 8.000 baht til to DNA-tester.

Vedlagt fil  P1161194.JPG   98,02K   3 Antall nedlastinger

SabaiSabai overleverer 8.000 THB til sosialtjenesten ved Khun Arn.

Sosionomene var glade for bidraget og lovet straks å gå igang med testene. 

​Og dersom de var positive ville de søke å straks innlegge Seng igjen 

selv om den formelle prosessen med statsborgerskapet ikke var gjennomført.

De virket genuint interessert i å hjelpe Seng og lovet å komme en rask oppdatering. 

Og vi følger opp straks vi hører nytt. Følg med!

JD6620

JD6620

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 438 Innlegg:

Veldig bra, da krysser vi fingrene for at dna testen gir positivt resultat og at mannen kan fortsette behandlingen 

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:

Da er DNA-testene allerede gjennomførte og analyserte, og de viser at Seng snakker sant. 

Han er sin brors bror, og Khun Dtom har allerede vært i kontakt med rette vedkommende på amphur 

for utskriving av thai ID-kort. 

Neste steg er så å få Seng innskrevet i brorens blåbok (husregister)

slik at han får en gyldig bostedsadresse i amphur´et. 

Når han så er innlemmet i manntallet i Amphur Khao Suan Kwang er planen at de

sender en forespørsel om innleggelse på Srinagarind. 

Dette er også allerede på gang.

Her går det unna og vår mann på saken, den unge sosionomen Khun Dtom,

viser seg å være både effektiv og dyktig. 

En fin mann å ha på laget som målrettet evner å utrette ting raskt, og som med 

kløkt, kontakter og engasjement får lagt puslebitene på plass. 

Fortsettelse følger. Følg med!

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:

Saksnr. 2 

Dato: 16/01/2018

Navn: Seng Chaidi, mann 64 år

Hjemsted: Amphur Khao Suan Kwang

Sak: Får ikke sykehusbehandling, mangler dokumentasjon på statsborgerskap, bror er thai

Bidrag: THB 8.000 til DNA-test

Mottaker: Sosialtjenesten ved Srinagarind Hospital

Resultat: Positiv DNA-test, får thai ID og medisinsk behandling gjenopptas

Gjenstående beholdning:  223.054,05 THB

Dette innlegget har blitt redigert av SabaiSabai: 18 januar 2018 - 13:09

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 400 Innlegg:

Info er også lagt på FB-siden.

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere