Gå til innhold

Foto

Jenta med ballongene

* * * * * 9 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
398 svar til dette emnet

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:

*
Populær

Postet bilde

Konto for prosjektet:
Skandiabanken, kontonummer 9722 57 38517
Husk å merk innbetalingen med forumsnicket ditt!

Jeg så henne på markedet igår og hun gjorde et uslettelig inntrykk på meg.
Vi hadde bare blikkontakt et par sekunder, men nå får jeg henne ikke ut av hverken tanke eller sinn.
Jeg tenkte på henne utover hele kvelden igår og da vi spiste lunch idag sa jeg til kona:
- Vi må finne henne.
- Hvem?
- Jenta fra markedet igår. Jenta med ballongene.

Hvert år i januar i 10 dager til ende er det et enormt marked inne på universitetsområdet
(campus) i Khon Kaen.
Det som for noen år siden begynte med en utstilling av landbruksstudentene har utviklet
til det største markedet jeg har vært på her i Thailand.
Det må være flere hundre utstillere og i helgene flere tusen besøkende samtidig blant
digre palmetrær, hjemmekopierte dvd´er, buffalo´s og kamphaner, griser, juggel, møbler, fake klokker,
klær og alskens og i år var det til og med krokodiller der. Sedler bytter hender i høyt tempo og
høy thaimusikk skurrer fra alle retninger og midt blant disse altså ei jente som selger ballonger.
Dvs det er titalls stykker der som selger alluminiumsballonger med helium av samme slag
som foreldre her hjemme gladelig betaler en hundrings for til barna på 17. mai.
Her koster de 50 baht, men ballongene er egentlig ikke viktige.
Det er jenta som er viktig. Hun heter Ohm.

- Markedet er slutt allerede imorgen og da er hun borte. Vi må dra dit nå.

Kona syntes det var greit at jeg ville se Ohm igjen. Vel, ved lunchtider idag visste jeg ikke at hun het Ohm.
Da jeg passerte henne på markedet igår reagerte jeg på at hun holdt ballongene så lavt
at jeg og alle andre måtte gå i bue rundt henne.
Da jeg passerte slapp hun heliumsballongene høyere, men jeg gikk noen skritt før jeg stoppet og snudde meg.
Hun så meg rett i øynene.
Var det fordi jeg var farang?
Kanskje - på de par timene vi var på markedet igår så jeg kun én annen farang.
Jeg var sjelden vare. Det var hun også.
Hun hadde hareskår.
When the going gets tough, the tough get going.
When the going gets rough, the tough get rough.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Her kommer det mer, ikke sant?
Venter i spenning!
:)

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:

Her kommer det mer, ikke sant?
Venter i spenning!
:)

Må bare laste bilde først...

Jossien

Jossien

Medlem

• Medlemmer
  • 2 277 Innlegg:
Hektet ved allerede første innlegg er alltid et godt tegn :)

Venter i spenning på fortsettelsen....
Postet bilde

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:
Det korte øyeblikket Ohm og jeg hadde blikkontakt så jeg den kløyvde leppen hennes.
Men jeg så noe mer - jeg så fremtenner og derav dro jeg feil konklusjon.
Kan hende hun kun hadde splittet leppe?
Det var dét jeg sa til dr. Monsit på Khon Kaen Ram Hospital der vi hadde stukket
innom på vei til campus og markedet.
- Kløyvd leppe syr vi sammen og med et par dager her til observasjon snakker vi
om 30-50.000 baht, mente legen.
Etter observasjon kunne han gi en nøyaktig vurdering og fastpris.
Han har tidligere operert undertegnede, men den regningen tok Europeiske...

- Kronerulling fikser den biffen, mente jeg altfor optimistisk da vi kjørte til markedet.

Heliumsballonger er ikke vanskelige å se selv i smekkfulle soi´er på markedet.
Da vi hadde passert et halvt dusin ballongmenn og så påtraff ei ung ballongselger ba jeg kona
å spørre om hun kjente jenta med hareskåret.
Og ja, det var bestevenninna som fikk budsendt Ohm.

Og hva er så mitt neste trekk?

Jeg trakk blikket mitt lynrask første gang jeg så henne fordi jeg ikke ville være en glaner.
Engelske wikipedia har et helt kapittel viet psykiske plager ved hareskåret (som ikke kan skjules)
er spesielt fremtredende i puberteten.
Og vi som kjenner Thailand må nok vedgå at thaiene som regel ikke er særlig skånsomme i blikk
og høylytt omtale av andres ulykke.

Da Ohm kom kjøpte jeg en ballong av henne og tok ikke veksel av 500-baht seddelen hun fikk.
Men det var forferdelig å se at hun ikke kun hadde splittet leppe, men at hele ganen var kløyvd på to plasser.
Det betyr at prisestimatet jeg fikk er altfor lavt og det kreves komplekse operasjoner på flere hundretusen baht,
vil jeg tro.
Det var vondt å ta innover seg når jeg sto der med den vevre jenta som solgte ballonger på provisjon.

Ohm er 13 år og kommer fra Amphur Chonnabot sørvest av Khon Kaen, og vi fikk navnet på landsbyen hennes.
Hun går ikke på skole, kan ikke lese og skrive, og hun har ikke mobiltelefon.
Grunnet ganespaltene snakker hun ikke så tydelig.

Da jeg forsiktig spurte om jeg kunne ta et bilde av henne sa hun det var ok.

Og hun smilte til meg.

Dette innlegget har blitt redigert av SabaiSabai: 02 februar 2013 - 16:35

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:
Ohm er 13 år og på dørterskelen til voksenlivet. Hvordan skal det gå med henne?

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av SabaiSabai: 02 februar 2013 - 16:22

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:
Venninna fortalte at en lege fra Udon Thani hadde lovet å ordne operasjon
for Ohm.
Han lovet å komme og hente henne den 9. januar, men han dukket aldri opp.

Vedlagt(e) fil(er)

Samed

Samed

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 241 Innlegg:
Trist å se, er det ingen hjelp å få for missdannelser som dette ved de offentlige (gratis) sykehusene?

Hvis du setter i gang en kronerulling Sabai Sabai så skal jeg gi mitt bidrag.

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:
Jeg forstår din omtanke SabaiSabai, men hvor er foreldrene. Jeg har sett unger ned til 2-3 år som forsøker å selge ett eller annet. Hvorfor sender de ungen sin ut med ballonger? Får å få sympati?

Vi lever i Thailand med masse elendighet. Hos meg så har dette desverre blitt en del av dagliglivet....

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:
Hjemme i Norge er jeg alltid veldig direkte når jeg treffer funksjonshemmede eller skadde.
Sitter noen i rullestol eller har en amputasjon eller whatever er første spørsmålet mitt etter presentasjon:
- Hva har skjedd med deg - er det medfødt?
Gjerne med et oppfølgerspørsmål om hvordan de praktisk takler daglige gjøremål.
Om en er blind så spør jeg om hvordan de finner frem i kjøleskapet eller velger rett farge på skjorte fra skapet.
Min erfaring er at de fleste med funksjonshemming har galgenhumor og liker å rense luften istedet
for snikksnakk.

Idag kunne jeg ikke gjøre dét. Jeg kjente ikke Ohm, og viktigere - hun kjente ikke meg.
Hva ville farangen?
Hun husket meg nok fra igår og sammen med at vi faktisk sendte bud på henne idag, og deretter ba om
å få ta bilde med påfølgende nedskriving av adresse kan nok ha skapt visse spekulasjoner.
Men ingen løfter er gitt. ei heller noen antydninger om hjelp er gitt - det var ikke tema og ble heller ikke nevnt.

Jeg vil ikke igangsette kronerulling om jeg ikke tror vi kan komme helt i mål.
Og så lenge vi ikke vet hvor mye en operasjon, eller flere, vil koste vet vi jo egentlig ikke noe.

Jeg skal følge opp hos Khon Kaen Ram som er det beste, og dyreste, sykehuset her.
Og i tillegg skal jeg forhøre meg hos univeristetssykehuset som er billigere.

Jeg kjenner ikke viljen her på forumet til å bidra til et slikt prosjekt og det hele er jo også helt "ferskt".
Men det er trist å se ei 13 år gammel jente slik - og det hadde vært fantastisk å kunne hjelpe henne.

Dette innlegget har blitt redigert av SabaiSabai: 02 februar 2013 - 18:18

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Skulle ordnet en fadderordning med operasjon, skole oppfølging etc når en tenker på å gripe inn i livet på enkeltpersoner på den måten. Mulig dette er en gunstig inntjeningsmåte for hennes pårørende at hun har medfødet skavanker?

Tenker bare høyt, etter å ha lest igjennom dine poster her i tråden. En gripende historie og en god tanke Sabai.

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 02 februar 2013 - 18:25

Redigert signatur

Stein19

Stein19

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 663 Innlegg:
Trist situasjon for jenta.....

Bidrar gjerne hvis du tar tak i dette.....

.....er vel ikke mye å hente fra det offentlige Thailand for å hjelpe denne jentas vanskelige situasjon........Postet bilde

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 130 Innlegg:

Jeg kjenner ikke viljen her på forumet til å bidra til et slikt prosjekt og det hele er jo også helt "ferskt".
Men det er trist å se ei 13 år gammel jente slik - og det hadde vært fantastisk å kunne hjelpe henne.

Du får komme tilbake sabai om du kan få en "i værste fall" pris ved hjelp av bildene.

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 291 Innlegg:
Sabai,

En gripende historie.

Jeg stiller opp gjerne med et økonomisk bidrag, om dugjør en innsats på dette. Dette er en sak som er verdig en ekstra innsats av ossalle her i forumet. En enkelt skjebne som vi alle kan bidra til å endre.

Takk for at du postet dette og ser fram til å lese hva du finner ut.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:
Stiller gjerne opp med noen "lapper" jeg også...

:hoho:

bacralover

bacralover

Medlem

• Medlemmer
  • 77 Innlegg:
Rørende og trist.

Selv bor jeg alltid inne på campus i khon kaen når jeg er i Thailand, Hvis du følger opp denne jenta så bare si ifra om jeg skal ta med noen søtsaker el fra Norge til henne når jeg kommer til påsken.

Jeg skal høre med min bedre halvdel om denne situasjonen,hun studerer på univeristet med ikke på medisin studier,men man kan jo håpe hun eller hennes venner har en løsning/bekjenkte som kan hjelpe henne.
Jeg bidrar selvsakt også ved en kronerulling

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:
Hvis Sabai finner en pris og det blir aktuelt å hjelpe jenta med operasjon (er) så er jeg klar til å bidra.

Dette innlegget har blitt redigert av rein: 03 februar 2013 - 22:15

Rein

MGC3

MGC3

Medlem

• Medlemmer
  • 62 Innlegg:
Jeg blir med på en kronerulling om det blir aktuelt. Flott skrevet forresten.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 985 Innlegg:
En fin tanke og gjerning av SabaiSabai. Egentlig liker jeg ikke å legge ut bilder, av mennesker med defekter. Men i dette tilfellet passet det, da bildet forteller sin historie. Håper den unge jenta, får all hjelp hun trenger. Vi som bor i Thailand, ser hvordan dette kan hjelpe jenta. Menn er kyniske og gifter seg med de jentene, de synes er pene. Desverre slik er bare livet, både her i Thailand og i Norge. Forskjellen er at en norsk jente, vil få en slik operasjon gratis. Slik er det IKKE i Thailand.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 049 Innlegg:
Det må jo ligge mer bak i denne saken. En sak er at hun har de fysiske defekter, men TS skriver og at hun hverken kan skrive eller lese. Grunnutdanning er gratis i Thailand. Hva er årsaken til at hun ikke har fått med seg denne opplæringen? Har foreldrene med hensikt holdt henne borte fra skolen? I så fall, hvorfor? Hva slags miljø lever jenta i? Vil det "redde" jenta om hun fikk rettet på de fysiske defekter, eller er det forhold i miljøet som er et større hinder for en positiv utvikling?

Ellers til saken: I følge min kone som har jobbet som sykepleier i en årrekke, finnes det organisasjoner som hjelper personer som den omtalte i denne tråden. Det er ikke bare snakk om operasjoner, men også oppfølging i år framover.

Ukentlig er det reportasjer på thailandsk TV om mennesker i vanskelige livssituasjoner der hensikten er å få fram seernes empati og til å åpne sine lommebøker. Denne saken føyer seg således inn i rekken av disse. Tragisk, men slik er det bare: Det er utrolig mange mennesker som er prisgitt en ublid skjebne!

PS:
Det er ikke kynisk å velge partner med et vesen som behager en. Det er så langt unna kynisme som det går an å komme!

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere