Gå til innhold

Foto

100.000 ble syke på ferien

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
24 svar til dette emnet

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Aftenposten.no:Aldri før er flere nordmenn blitt syke på reise i utlandet. Det utløste 755 millioner kroner i forsikringsutbetaling i fjor.

Ja, vi reiser mer, og flere eldre reiser på tur. Nordmenn er verdensmestere i reising. I 2010 ble 90.000 nordmenn så syke i utlandet at det utløste forsikringsutbetalinger. Tallene for 2012 er ikke klare, men antallet er nær 100.000. Syke nordmenn på reise vil koste forsikringsnæringen 755 millioner kroner, nesten tre ganger så mye som i 2005.
- Folk reiser mer, og til mer risikofylte områder. Risikoen for å bli syk er større i Thailand og andre eksotiske steder. Eldre tar heller ikke til takke med en pakketur til Spania lenger, sier Osland. Les mer >>>

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Hadde jeg dratt på sykehuset ifjor høst så hadde det nok blitt 2-3 dager på sykehuset med drypp og hyppige blodprøver. Noen som vet sum sumarium av ett slikt opphold pga matforgiftning?

Vil tro det er mange som ikke bruker sykehus også, men som greier seg selv, men jeg vil heller anbefale noen å reise på sykehuset og få i seg næringsstoffer og vesek enn å ikke gjøre det. Neste gang, så blir det garantert innom for få i seg en pose eller to, det er jeg rimelig sikker på.
Redigert signatur

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:
Har ligget på sykehus i Thailand pga matforgiftning ved to anledninger. Pattaya Memorial og i Udon Thani, Paolo tror jeg det hospitalet heter. 5-6 år siden begge gangene. Kosta ca 5-6000 baht pr døgn hvori alt inkludert. Sistnevnte hospital var litt dyrere men forekom meg litt bedre i standard, dog ikke i behandling.

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 18 januar 2013 - 11:51

Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Har ligget på sykehus i Thailand pga matforgiftning ved to anledninger. Pattaya Memorial og i Udon Thani, Paolo tror jeg det hospitalet heter. 5-6 år siden begge gangene. Kosta ca 5-6000 baht pr døgn hvori alt inkludert. Sistnevnte hospital var litt dyrere men forekom meg litt bedre i standard, dog ikke i behandling.

Hvor mange døgn holdt de deg? Følte du selv at de holdt deg lenger enn nødvendig? Og hva slags behandling fikk du?
Redigert signatur

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Hvor mange døgn holdt de deg? Følte du selv at de holdt deg lenger enn nødvendig? Og hva slags behandling fikk du?

De "holdt" meg så lenge jeg ville selv. Jeg var jo tross alt ikke tvangsinnlagt.....;) Ingen sykehus i Thailand som kan "holde" en farang innlagt mot hans vilje.

Mener å huske jeg lå to døgn den første gangen og tre døgn den andre gangen. Jeg fikk intravenøs væske, intravenøs antibiotika, det ble tatt avføringsprøver til bakteriedyrkning og så fikk jeg magemedisiner av typen Somac, Nexium e.l. (syrehemmende) samt vitaminer og mineraler i pilleform.

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 18 januar 2013 - 12:01

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

De "holdt" meg så lenge jeg ville selv. Jeg var jo tross alt ikke tvangsinnlagt.....;) Ingen sykehus i Thailand som kan "holde" en farang innlagt mot hans vilje.

Mener å huske jeg lå to døgn den første gangen og tre døgn den andre gangen. Jeg fikk intravenøs væske, intravenøs antibiotika, det ble tatt avføringsprøver til bakteriedyrkning og så fikk jeg magemedisiner av typen Somac, Nexium e.l. (syrehemmende) samt vitaminer og mineraler i pilleform.

Joda, forstår det, men noen prøver å få mer ut av en innleggelse enn strengt tatt nødvendig på enkelte turistplasser. Det jeg er mer skeptisk etter å ha lest om bruk av antibiotika og matforgiftning ofte ikke er nødvendig, og man bør kanskje være litt på vakt angående det når en blir lagt inn for nettopp matforgiftning.

"De medisinene du har fått, er bredspektrede antibiotika, og skal brukes mot infeksjoner. En matforgiftning er ikke en infeksjon, jfr ovenfor.
I tillegg til at man ikke har noen som helst nytteverdi av antibiotika mot matforgiftning, vil antibiotikaen vanligvis føre til ytterligere forverring av mageplagene, da man som kjent svært ofte får løs mage og evt diare, av antibiotika i seg selv."

http://www.lommelege...ar/feil-medisin

mer om matforgiftning og matinfeksjon her http://www.nettdokto...akta/diarre.php

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 18 januar 2013 - 12:39

Redigert signatur

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Joda, forstår det, men noen prøver å få mer ut av en innleggelse enn strengt tatt nødvendig på enkelte turistplasser. Det jeg er mer skeptisk etter å ha lest om bruk av antibiotika og matforgiftning ofte ikke er nødvendig, og man bør kanskje være litt på vakt angående det når en blir lagt inn for nettopp matforgiftning.

"De medisinene du har fått, er bredspektrede antibiotika, og skal brukes mot infeksjoner. En matforgiftning er ikke en infeksjon, jfr ovenfor.
I tillegg til at man ikke har noen som helst nytteverdi av antibiotika mot matforgiftning, vil antibiotikaen vanligvis føre til ytterligere forverring av mageplagene, da man som kjent svært ofte får løs mage og evt diare, av antibiotika i seg selv."

http://www.lommelege...ar/feil-medisin

mer om matforgiftning og matinfeksjon her http://www.nettdokto...akta/diarre.php

Ja man kan jo definere ordet "matforgiftning" som en vil. Men jeg tror at en god del av de langvarige diaretilfellene man får i feks Thailand skyldes bakterier eller virus. Og da er jo hovedbehandlingen antibiotika eller hur? Om tilfeller med dagesvis evt ukesvis med rennaræv, slapphet, evt feber kvalifiserer for betegnelsen "matforgiftning" vet jeg ikke.

Forøvrig fikk jeg ikke mer enn en dose daglig med antibiotikaet "Flagyl", så jeg tror ikke jeg ble overbehandlet....

Men det er jo ellers helt klart en annen kultur for utskrivelse av medikamenter i Thailand i forhold til Norge. Se feks bare på hva du får kjøpt uten resept i Thailand som en må ha resept på i Norge.
Er innimellom plaget med betennelser i øret - øregangen inn til trommehinna. Har hatt det mange ganger i Norge. Behandlingen i Norge er å gå til lege, få renset opp i øret med et lite vakumsug samt at legen påsmører litt salve inne i øret samt at en får øredråper å dryppe seg selv i øret med. Dette gjentaes noen ganger. I Thailand derimot - var behandlingen for det samme problemet i tillegg til prosedyren hos legen fem ulike typer tabletter og to typer øredråper....:blink: Så det er nok ofte slik at en overbehandler ting i Thailand sammenlignet med i Noreg. Og det er nok lurt å være litt skeptisk til all behandling som tilbys enn farang - da det jo kan være kommersielle interesser ute og går..... støtter din skepsis i så måte...

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 18 januar 2013 - 13:22

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

. Men jeg tror at en god del av de langvarige diaretilfellene man får i feks Thailand skyldes bakterier eller virus. Og da er jo hovedbehandlingen antibiotika eller hur?

Antibiotika hjelper ikke imot virus sykdommer,desverre.....

:(

:hoho:

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:
Dobbelpost....

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 18 januar 2013 - 14:01

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

VM - i flisespikkeri arrangeres noe lengre utpå året....;)

Dessuten tar du feil. Et infisert område enten hovedproblemet er bakterier eller virus angripes pga svekkelse ofte av begge deler og behandler man det ene hjelper det ofte mot det andre.....

Jeg kunne selvsagt skrevet antibiotika og antivirale midler. I generell dagligtale på feks Ullevål sykehus brukes ordet antibiotika som oftest på både antibakterielle og antivirale medikamenter. Jeg vet imidlertid godt forskjellen på disse men tviler på at du gjør det.

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 18 januar 2013 - 14:00

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

VM - i flisespikkeri arrangeres noe lengre utpå året....;)

Dessuten tar du feil. Et infisert område enten hovedproblemet er bakterier eller virus angripes pga svekkelse ofte av begge deler og behandler man det ene hjelper det ofte mot det andre.....

Jeg kunne selvsagt skrevet antibiotika og antivirale midler. I generell dagligtale på feks Ullevål sykehus brukes ordet antibiotika som oftest på både antibakterielle og antivirale medikamenter. Jeg vet imidlertid godt forskjellen på disse men tviler på at du gjør det.

Oi da traff jeg et sårt punkt gitt....beklager så mye.

Teskje :Antibiotika hjelper ikke imot virus sykdommer,desverre.....

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Oi da traff jeg et sårt punkt gitt....beklager så mye.

Teskje :Antibiotika hjelper ikke imot virus sykdommer,desverre.....

Du traff nada.

Her kommer det med pinsett: I dagligtalen på norske sykehus brukes betegnelsen antibiotika om både antibakterielle og antivirale medikamenter. Således hjelper korrekt type antibiotika mot virus.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Du traff nada.

Her kommer det med pinsett: I dagligtalen på norske sykehus brukes betegnelsen antibiotika om både antibakterielle og antivirale medikamenter. Således hjelper korrekt type antibiotika mot virus.

Foreslår deg til Nobel prisen....du er fantastisk..:lol:

Teskje : Antibiotika hjelper ikke mot virussykdommer, bare mot sykdommer som skyldes bakterier.

http://no.wikipedia.org/wiki/Virus

Dette innlegget har blitt redigert av Sunset08: 18 januar 2013 - 14:35

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Du traff nada.

Hva daglitalen på norske sykehus er, har vel ingen ting med fakta å gjøre? Antibiotika virker ikke mot virus?

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Du traff nada.

Hva dagligtalen på norske sykehus er, har vel ingen ting med fakta å gjøre? Antibiotika virker ikke mot virus?

Er sykehusansatte dårlig skolert i omtale av medisiner? :P

Dette innlegget har blitt redigert av Tordy: 18 januar 2013 - 14:58

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Foreslår deg til Nobel prisen....du er fantastisk..:lol:

Teskje : Antibiotika hjelper ikke mot virussykdommer, bare mot sykdommer som skyldes bakterier.

http://no.wikipedia.org/wiki/Virus

Jeg trenger ingen Nobelpris. Jeg jobber på sykehus og behandler antibakterielle og antivirale midler nesten daglig. Fellesbetegnelsen på disse i dagligtalen på sykehus er antibiotika og derav brukte jeg denne betegnelsen i min omtale av behandling av diare/matforgiftning som skyldes bakterier og virus. Kanskje ikke bokstavelig riktig omtale og kanskje ikke så lett for deg å skjønne men med litt velvilje burde det gå.....;)

Ellers er et godt tips til deg å sjekke ut forumets retningslinjer ift trådbryting......

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 18 januar 2013 - 15:01

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Hva dagligtalen på norske sykehus er, har vel ingen ting med fakta å gjøre? Antibiotika virker ikke mot virus?

Er sykehusansatte dårlig skolert i omtale av medisiner? :P

Ja man kan jo selvfølgelig starte en diskusjon om hva som er mest riktig, det som brukes i dagligtalen på en arbeidsplass eller det som står i et leksikon men jeg tror neppe det er særlig fruktbart ift til trådens intensjoner. Jeg brukte og bruker ordet antibiotika som det vanligvis brukes på sykehus og derav i mitt vokabular - nemlig om både antibakterielle og antivirale midler.
Så må gjerne flisespikkerkompaniet fortsette å spikke fliser de, det hverken er, har vært eller vil bli særlig fruktbart....:rolleyes:

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Ja man kan jo selvfølgelig starte en diskusjon om hva som er mest riktig, det som brukes i dagligtalen på en arbeidsplass eller det som står i et leksikon men jeg tror neppe det er særlig fruktbart ift til trådens intensjoner. Jeg brukte og bruker ordet antibiotika som det vanligvis brukes på sykehus og derav i mitt vokabular - nemlig om både antibakterielle og antivirale midler.
Så må gjerne flisespikkerkompaniet fortsette å spikke fliser de, det hverken er, har vært eller vil bli særlig fruktbart....:rolleyes:

Omtrentlighet er ok i noen miljøer? For meg virker det litt skremmende! Særlig på et fagområde som medisin.

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Omtrentlighet er ok i noen miljøer? For meg virker det litt skremmende! Særlig på et fagområde som medisin.

Du misforstår nok mye....dette handler ikke om omtrentlighet, men dagligtale.

En pasient på et sykehus kan feks få blodtrykksmedisin. Det er imidlertid mange grupper medisin som kan senke blodtrykket, feks diuretika, betablokkere, ace-hemmere mm bare for å nevne noen og en uendelig mange undergrupper av hver gruppe, samt en uendelighet av medisinnavn da forskjellige produsenter kaller "sin" medisin for noe ulikt en annen produsent tiltross for at det er samme virkestoffet i medisinen. Og det er umulig, unødvendig og uinteressant å huske hele felleskatalogen på rams.

Likeledes er det med medisiner mot de fleste lidelser, kan jo nevne midler mot astma, antidepressive midler, midler mot forhøyet kolestrol, midler mot blodpropp, smertestillende midler osv osv.

Når en skal finne fram og kontrollere og administrere den riktige medisinen er det selvsagt meget viktig å se hvilken type medisin, mengde, administrasjonsmåte (feks tabletter, dråper, ihalasjon, intravenøs, intramuskulær, salve krem osv osv.), hvor ofte medisinen skal administreres, når medisinen skal administreres, om det er fast medisinering eller "ved behov" medisinering....

I dagligtalen blir det nok sjelden at en nevner det eksakte medikamentnavnet hvis det da ikke er spørsmål om det.

"Pasienten skal ha antibiotika intravenøs klokka 18" kan være en beskjed man får. Da ser man på medisinforordningspapirene finner fram riktig medikament-type, dose osv - får en kollega til å kontrollere og dobbeltsjekke, og administrerer antibiotikaen....ikke Cefotaximen eller Acicloviren ;)

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 18 januar 2013 - 15:39

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Men, er det forskjell på matinfeksjon og matforgiftning? Det er det jeg fikk følelsen av at ikke var så nøye, og heller ikke så nøye om en fikk litt ekstra antibiotika for sikkerhets skyld.
Redigert signatur

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Asean

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere