Gå til innhold

Foto

Helseforsikring for oss som bor i Thailand hele året.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
102 svar til dette emnet

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

hei,

jeg snakket nå nettop med en kar i samme situasjon!

din kjære frue har helt rett

den gubben jeg snakke med fikk dyre medisiner fra norge

( det er noen årsiden da)..

han giftet seg med ei skole lærinne

og deretter dekket thalansk stat samme medisina  han er normann.

så slik er det  nok  ja

vdr sykehus opphold så  anntar jeg vel at

om en blir innlakt så blir en sendt til nærmeste

selv om det der er store sovesaler.

lykke til med helsen

Sykehus. Skal en få dekning som beskrevet over, må en bruke de som det offentlige har avtale med. Ingen private.

Det er også visse begrensninger til hva som dekkes. Men har dessverre ikke detaljene.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Sykehus. Skal en få dekning som beskrevet over, må en bruke de som det offentlige har avtale med. Ingen private.

Det er også visse begrensninger til hva som dekkes. Men har dessverre ikke detaljene.

ja offentlige! sjukehus!

Pain is temporary, honor lasts forever.

combat

combat

Medlem

• Medlemmer
  • 934 Innlegg:
Var egentlig en tysker som fortalte meg det, han er også gift med ei statsansatt og sa dette med medisiner og sykehus. Kona har fortalt meg dette før men tok det med en klype salt.
Men hyggelig at det stemmer.

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Billig helseforsikring - Bangkok Forsikringsmeglere

Billig helseforsikring i Thailand , er dette noe ???  Jeg ser på Svenske forum att mange svenskar

har meldt seg på . 

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Kan en Sjukvårdsförsäkring för äldre i Thailand bli verklighet- - Thailand Forum

Det har vert mye skriving på svenske forum om sjuke forsikring i Thailand 

Jeg har privat sjukeforsikring , med litt pengar i banken i tilfelle jeg blir sjuk .

Men ser jeg en sjukeforsikring for oss gamle som gjelder vist vi blir sjuk og

ikke er for dyr , så tegner jeg en forsikring .

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 156 Innlegg:

Var egentlig en tysker som fortalte meg det, han er også gift med ei statsansatt og sa dette med medisiner og sykehus. Kona har fortalt meg dette før men tok det med en klype salt.
Men hyggelig at det stemmer.

Det som gjaldt før gjelder dessverre ikke lenger. Statsansatte har gratis helsetjenester. Det samme har deres foreldre, ektefelle og barn. Det er dog innført ett unntak: I tilfeller der ektefellen ikke er thai, så omfattes ikke ektefellen av ordningen.

Altså, alle nordmenn gift med thai offentlig ansatt har ikke lenger gratis helsetjenester i Thailand!

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Det som gjaldt før gjelder dessverre ikke lenger. Statsansatte har gratis helsetjenester. Det samme har deres foreldre, ektefelle og barn. Det er dog innført ett unntak: I tilfeller der ektefellen ikke er thai, så omfattes ikke ektefellen av ordningen.

Altså, alle nordmenn gift med thai offentlig ansatt har ikke lenger gratis helsetjenester i Thailand!

Kanskje Thailand holder seg med sin egen Sylvi Listhaug/Inger Støjberg ?   ;-)

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 271 Innlegg:

Kanskje Thailand holder seg med sin egen Sylvi Listhaug/Inger Støjberg ?   ;-)

Tror ikke de når de opp til knærne engang.

Mener det er riktig og, man skal være med å bidra så lenge man kan ellers blir det vel "kremering".

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 555 Innlegg:

Thailands Tidene kom med hvordan en helseforsikring er.  Siden jeg er over 71 år, så kan jeg ikke få tegnet en slik forsikring.  Den dekker og kun 400.000,- baht, men kan økes til 800.000,- baht ved å betale 40% mer enn grunn premien.  For folk fra 71 til 75 år koster den 82.368 i året.  For folk i alderen 76 til 80 år koster det 122.906, baht i året, eller hele 33.580 kroner i året.  Temmelig kostbar forsikring for en minstepensjonist da det tar 2 måneders pensjon.  Men den er ikke av de dyreste forsikringene.

Etter fylte 80 år så får man ikke en forsikring.  Den dekker kun på de offentlige sykehusene ca. drøye 1000 sykehus.  Men den dekker ikke på de private sykehusene.

Vel jeg setter nok heller inn ca. 1.000.000,- baht som står på min konto til enhver tid.  Jeg får jo ikke forsikring, og ta vare på seg selv er det sikreste uansett.  Vi kjenner hvordan forsikrings selakaper prøver å vri seg unna med å betale.

Slik ser hele artikkelen ut.

https://www.thailand...en-matte-endres

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 156 Innlegg:

Vel jeg setter nok heller inn ca. 1.000.000,- baht som står på min konto til enhver tid.  Jeg får jo ikke forsikring, og ta vare på seg selv er det sikreste uansett.  Vi kjenner hvordan forsikrings selakaper prøver å vri seg unna med å betale.

A.H.

Dette er helt klart den rimeligste løsningen for de eldste, Arild, men for de aller fleste tar det gjerne litt tid før man har slike midler tilgjengelig. Du har jo bodd her i en årrekke og dermed hatt gode muligheter til å bygge opp en slik sparekonto. Verre er det for de som ankommer Thailand som pensjonist og dårlig vekslingskurs. Leser jo at mange etterhvert får problemer med å oppfylle kapitalkravet til oppholdsforlengelse, så modellen din er nok for de færreste.

Selv tegnet jeg forsikring før jeg fylte 65 og den får jeg beholde også etter fylte 80, om jeg ikke har misforstått vilkårene da. Det meste står jo på thai, så mulighetene for misforståelser er store. I starten kostet denne forsikringen meg rundt 40.000 bath i året. Etter fylte 65 steg den til ca 50.000. Usikker på om det var pga alder, eller generell prisstigning. Skal bli spennende å se hva som skjer ved neste fornyelse da jeg har fylt 70.

I slike forsikringer ligger også innbakt en livsforsikring. Størrelsen på den virker selvsagt inn på premien, så her er det smart å sette livsforsikringen lavest mulig. Sikring av etterlatte kan en jo gjøre ved vanlig sparing. 

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 555 Innlegg:

Dette er helt klart den rimeligste løsningen for de eldste, Arild, men for de aller fleste tar det gjerne litt tid før man har slike midler tilgjengelig. Du har jo bodd her i en årrekke og dermed hatt gode muligheter til å bygge opp en slik sparekonto. Verre er det for de som ankommer Thailand som pensjonist og dårlig vekslingskurs. Leser jo at mange etterhvert får problemer med å oppfylle kapitalkravet til oppholdsforlengelse, så modellen din er nok for de færreste.

Selv tegnet jeg forsikring før jeg fylte 65 og den får jeg beholde også etter fylte 80, om jeg ikke har misforstått vilkårene da. Det meste står jo på thai, så mulighetene for misforståelser er store. I starten kostet denne forsikringen meg rundt 40.000 bath i året. Etter fylte 65 steg den til ca 50.000. Usikker på om det var pga alder, eller generell prisstigning. Skal bli spennende å se hva som skjer ved neste fornyelse da jeg har fylt 70.

I slike forsikringer ligger også innbakt en livsforsikring. Størrelsen på den virker selvsagt inn på premien, så her er det smart å sette livsforsikringen lavest mulig. Sikring av etterlatte kan en jo gjøre ved vanlig sparing. 

Den forsikringen dekker også alt for lite.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 156 Innlegg:

Den forsikringen dekker også alt for lite.

A.H.

Min forsikring dekker mer enn din million, Arild. Dessuten - når du har brukt av den må du fylle opp igjen, det trenger ikke jeg. Ellers er det vanlig at forsikring av eldre ekskluderer kreftbehandling. Jeg fikk først vite at den ville jeg bare få beholde til fylte 65, men er nå forlenget til 80.

Men, forhåpentligvis vil vi ikke få bruk for forsikringen, og da er det jo penger ut av vinduet :). Til nå er det bare en banal matforgiftning som har belastet min forsikring. Sammen med Nav dekkes alt!

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 555 Innlegg:

Min forsikring dekker mer enn din million, Arild. Dessuten - når du har brukt av den må du fylle opp igjen, det trenger ikke jeg. Ellers er det vanlig at forsikring av eldre ekskluderer kreftbehandling. Jeg fikk først vite at den ville jeg bare få beholde til fylte 65, men er nå forlenget til 80.

Men, forhåpentligvis vil vi ikke få bruk for forsikringen, og da er det jo penger ut av vinduet :). Til nå er det bare en banal matforgiftning som har belastet min forsikring. Sammen med Nav dekkes alt!

Vel nå er det ikke bare en konto med kun en million jeg har, så jeg har økonomi til mer enn 3 stk. hjerteoperasjoner på Bangkok Hospital.  Men det værste er at vi bor noe langt unna ett godt sykehus ved hjerneslag eller hjerte som får en smell.  Rekker nok ikke sykehuset, så kona hun får jo de millionene som er på kontoene. :-o  :-o 

Den forsikringen jeg tenkte på, det var den som var nevnt thailandske i vedlegget. Den kostet 122.906,- baht i året og dekket 800.000,- baht. :-o   Forøvrig så har jeg jo sykdommer og skader, så vi vet hvordan forsikringer vet å lure seg unna.  ;-)  :-o 

Nå har jeg bodd i Thailand i snart 20 år, og etter 1 år kuttet jeg ut frivillig folketrygdavtale. Det har jeg spart store summer på og de pengene står trygt på konto pluss en del mer. :smile: 

Vel nå får jeg ikke tegnet forsikring for sykehusdekning da jeg snart er 74 år.  Men jeg vet å ta vare på dette på egen hånd.   :smile: 

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 26 januar 2019 - 01:28

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 992 Innlegg:

Jeg velger heller å betale skatt å folketrygdavgift til norge.Kommer ALDRI til å melde utflytting til thailand.Holder med 6 mnd i året der.Har helårs super reiseforsikring i europeiske.Er meget bevisst på å melde fra til NAV når jeg reiser og hvor lenge jeg blir i thailand.

Det samme opplyser jeg europeiske om.Dama har kopi av min reiseforsikring i veska i tilfelle noe skulle hende meg

Tar ikke sansen på å ende fastlåst i thailand på et sykehus med ei millionregning slik flere utlendinger faktisk har havnet opp i.

Dama har egen forsikring som koster ca 7000 bath pr semester.Søstra hennes har forsikring som kun koster 300 bath pr mnd som kun dekker utgifter ved begravelse.

I tillegg har dama forsikret foreldrene.

bad weather at work.jpg

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 156 Innlegg:

Jeg velger heller å betale skatt å folketrygdavgift til norge.Kommer ALDRI til å melde utflytting til thailand.Holder med 6 mnd i året der.Har helårs super reiseforsikring i europeiske.Er meget bevisst på å melde fra til NAV når jeg reiser og hvor lenge jeg blir i thailand.

Det samme opplyser jeg europeiske om.Dama har kopi av min reiseforsikring i veska i tilfelle noe skulle hende meg

Tar ikke sansen på å ende fastlåst i thailand på et sykehus med ei millionregning slik flere utlendinger faktisk har havnet opp i.

Dama har egen forsikring som koster ca 7000 bath pr semester.Søstra hennes har forsikring som kun koster 300 bath pr mnd som kun dekker utgifter ved begravelse.

I tillegg har dama forsikret foreldrene.

Den forsikringen din i Europeiske må virkelig være super om den dekker hele oppholdet ditt på 6 måneder! Er mange som misforstår dette med helårs reiseforsikring. Riktignok er man dekket hele året og trenger ikke tegne ny ved hver ny reise, men dekningen for den enkelte reise begrenser seg normalt til 30 dager, har hørt at noen har 60 dager, men 6 måneder har jeg aldri hørt om. Den må i så fall koste flesk!

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 156 Innlegg:

Nå har jeg bodd i Thailand i snart 20 år, og etter 1 år kuttet jeg ut frivillig folketrygdavtale. Det har jeg spart store summer på og de pengene står trygt på konto pluss en del mer. :smile: 

A.H.

Er enig i at prisen for frivillig medlemskap i folketrygden er i overkant høy. Har selv flere ganger vurdert om jeg skal fortsette å være medlem. Enn så lenge holder jeg fast ved den, og hovedgrunnen er nok muligheten til fri behandling ved reise til Norge. Om jeg var 100% sikker på at jeg aldri vil reise til Norge for behandling, uansett sykdom, så hadde jeg nok kuttet den ut. Til å dekke bare ca 3.000 kroner døgnet i Thailand er den forsikringen altfor dyr. Min forsikring i AIA koster en brøkdel av frivillig medlemskap og dekker vesentlig mere.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 992 Innlegg:

Den forsikringen din i Europeiske må virkelig være super om den dekker hele oppholdet ditt på 6 måneder! Er mange som misforstår dette med helårs reiseforsikring. Riktignok er man dekket hele året og trenger ikke tegne ny ved hver ny reise, men dekningen for den enkelte reise begrenser seg normalt til 30 dager, har hørt at noen har 60 dager, men 6 måneder har jeg aldri hørt om. Den må i så fall koste flesk!

Du misforstår meg.forsikringen gelder kun for max 60 dager pr reise.Da jeg holder meg innenfor 60 dager pr reise å returnerer til norge til min hjemmeadresse før eg returnerer får jeg nye 60 dager på neste reise til thailand.Beklager at jeg ordla meg feilt

Super reiseforsikrinng europeiske er gyldig i 60 dager pr reise.

bad weather at work.jpg

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 388 Innlegg:

Er enig i at prisen for frivillig medlemskap i folketrygden er i overkant høy. Har selv flere ganger vurdert om jeg skal fortsette å være medlem. Enn så lenge holder jeg fast ved den, og hovedgrunnen er nok muligheten til fri behandling ved reise til Norge. Om jeg var 100% sikker på at jeg aldri vil reise til Norge for behandling, uansett sykdom, så hadde jeg nok kuttet den ut. Til å dekke bare ca 3.000 kroner døgnet i Thailand er den forsikringen altfor dyr. Min forsikring i AIA koster en brøkdel av frivillig medlemskap og dekker vesentlig mere.

En skal også huske på at en kan få en sykdom som krever dyre medesiner.

For min egen del tar jeg 2.stk. medesiner på blåresept daglig , årlig kostnad Thailand 132000 Baht. Alt dette blir dekket av helfo. Jeg betaler til folketrygden 33-34000 Nok. årlig ( 5,1 + 2,3% ) jeg går nok litt i pluss.

Har 2.stk. forsikringer i AIA , helseforsikring og ulykkesforsikring.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 156 Innlegg:

En skal også huske på at en kan få en sykdom som krever dyre medesiner.
For min egen del tar jeg 2.stk. medesiner på blåresept daglig , årlig kostnad Thailand 132000 Baht. Alt dette blir dekket av helfo. Jeg betaler til folketrygden 33-34000 Nok. årlig ( 5,1 + 2,3% ) jeg går nok litt i pluss.
Har 2.stk. forsikringer i AIA , helseforsikring og ulykkesforsikring.

Ja, vi tenker kanskje altfor mye på deknng ved sykehusopphold. Ellers trodde jeg det var egenandel på medisin tilsvarende blåresept i Thailand. På møter med Nav sier de at medisiner en må betale selv i Norge må en og betale selv i Thailand. Når det gjelder medisiner som gis på blå resept i Norge får en refundert i Thailand fratrukket en egenandel på 35%. Men om en henter medisinen i Norge, så blir det kanskje gratis (blå resept).

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 388 Innlegg:

Ja, vi tenker kanskje altfor mye på deknng ved sykehusopphold. Ellers trodde jeg det var egenandel på medisin tilsvarende blåresept i Thailand. På møter med Nav sier de at medisiner en må betale selv i Norge må en og betale selv i Thailand. Når det gjelder medisiner som gis på blå resept i Norge får en refundert i Thailand fratrukket en egenandel på 35%. Men om en henter medisinen i Norge, så blir det kanskje gratis (blå resept).

Det er det samme i Thailand som i Norge , det er 39% MEN max 530 Nok. i egenandel for 3.mnd. forbruk.

Tidligere så hentet jeg medesinene i Norge , siden jeg budde i Thailand fikk jeg medesiner for 1.år. Jeg betalte da 4.stk. egenandeler tot. 2120 Nok. ( Pris på medesin ca. 36000 Nok. )

Her i Thailand henter jeg ut medesiner hvert halvår på Bankok Hospital Pattaya , kommer faktisk bedre ut her i Thailand Helfo trekker meg bare for en egenandel 530 Nok.

Jeg skanner alle dok. innklusive labels og bruker/sender til Helfo via Altinn.

Legger ved en link ang. egenandel , se punkt 9.

https://helsenorge.n...idler/blaresept

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere