Gå til innhold

Foto

Helseforsikring for oss som bor i Thailand hele året.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
102 svar til dette emnet

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

ahg:
jeg spurte: Hvordan blir man medlem i NAV utland?

alle vi som er medlem i scandinavian expactklubb,er også medlem i Nav Utland, noe mange ikke var fra før.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
litt mange syn, men som en normal utdannet skolegutt uten økonomi utannelse lærte mor og far meg og alltid ha en reserve i bakhand, hadde de vert i live idag ville de vært glade for at dette gikk rett inn, før folketrygden ble innført i 67 vardet ikke bare bare og bli syk, men det gikk, og reise og bosette seg på andre siden av kloden uten og sette seg inn i ordniger som forsikringsavtaker klausuler typer av forsikring etc noe lunde høl i hue, og ikke etter et liv i arbeide og ikke ha spartseg opp noe ti"sin siste ferd2 skjødesløst kansje, selv om jeg ikke hadde hatt 5 åre da eg dro ut ville jegsørget for og ha littt i bakhand mye kan skje i etttfremmed land, jeg synes deter noelunde skjødesløst og ikke ha noen dukater på bok da en er ute uten arbeide, mendette bør folk selv ta ad nota,

det bekymrer meg og naive og godtroende folk er,

virker som om mange må låne pengersiste uka før trygde utbetaling, selv har jeg fått flere forespørsler, jeg er ikke en pengerik person og låne folk som ruser seg penger er som og kaste bensin på bålet, nå de fleste har reserver, noen har familje hjemme, men sørg nå for og ha endel på bok og la beløpet øke proposjonalt med aldren er man ute, mye kan skje detkan bli borgerkrig, det har vvi nestesett opprør og uro, skifte av de geisterlige,mm

så det er nok lurt og setta a litt ja,

deter et ordtaksom sier vil man miste venner så lån dem penger,,,

Pain is temporary, honor lasts forever.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
for de som ike er frivillig medlem i folketrygden + 2.3 % av bruttolønn så vil helfo dukke opp det er de som utbetaler utlegg etterde satser som nav harsattt, jeg vet at satsene for sjukehus innlegglse her økt til 3,2oo noks pr døgn så er livsviktige medisiner gratis kommer man påsjuke hus så er det også mere som dekkes har ennå ikke funnet satsene men her er en brøsjyre fra HELFO

http://www.helfo.no/...nsjonister.aspx

gå til
Brosjyre om helserettigheter utenfor EØS/Sveits (pdf)

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 17 januar 2013 - 04:58

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
Pensjonist utenfor EØS-området/Sveits
Dine rettigheter som pensjonist i utlandet avhenger av hvorvidt du er medlem av folketrygden.

Dine rettigheter som pensjonist under opphold i utlandet

• Når du oppholder deg i utlandet kortere enn 12 måneder, har du rettigheter som turist.
  • Skal du oppholde deg i utlandet i mer enn 12 måneder sammenhengende anses du som bosatt i utlandet fra første dag etter folketrygdelovens regler
Kontakt NAV Internasjonalt for ytterligere informasjon om medlemskap dersom du oppholder deg vekselvis i Norge og utlandet.

Du har mulighet til å søke om frivillig medlemskap i norsk folketrygd. Kontakt NAV Internasjonalt for søknad. Som frivillig medlem vil du ha rett til ordinær stønad fra folketrygden.

Medfølgende familiemedlemmer må kontakte NAV Internasjonalt for eget medlemskap.

Dekning etter reglene om ordinær stønad:
  • Full dekning av utgifter til ambulanse.
  • Opphold på sykehus dekkes inntil et fastsatt beløp per døgn.
  • Andre godkjente utgifter dekkes etter takster.
  • Legemidler dekkes etter samme regler som i Norge
  • NB disse satsene har jeg ikke funnet men har lest at man for dekket i 2013 3200 pr døgn kan samtidigt si at et rom enmans rom koster 8600 baht på bumrungrad så dekningsgraden fra helfo nav på 3200 bør holde påalle sjukehuser hadde ett familjemedlem inne der i 14 dager før jul.
  • 2 mans rom 6000 og 4mans rom 4000 enkelt rommnre er hyper moderne med tv mikro kjøleskap dusj gjesteseng dette sykehuset er vel av de dyreste i thailand i tilegg kommer da konsultasjoner bandasje medisiner etc en operasjon der er jeg forløpig blank men anntar det ikke dekkes intil det motsatte er bevist
For medlemmer med rett til ordinær stønad gis en begrenset dekning av utgifter til sykehusinnleggelser. Det kan derfor være lurt å vurdere kostnader og risiko for å se om det er nødvendig med en privat tilleggsforsikring.

Helsetjenester som i Norge dekkes av annet lovverk enn folketrygdloven gjelder ikke for deg mens du oppholder deg i utlandet.

Dette inkluderer:

• kommunehelsetjenesteloven og loven om tannhelsetjenester (vaksiner, vanlig tannbehandling for barn, hjemmehjelp, sykehjem, helsekontroller og annet)
  • Spesialisthelsetjenesteloven, det er ikke alle ytelser etter denne loven du har rett til
Når du er medlem i folketrygden med rett til ordinær stønad kan du ved sykdom reise til Norge og få dekket utgifter til helsetjenester på vanlig måte. Folketrygden dekker imidlertid ikke selve hjemreisen.

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 17 januar 2013 - 05:26

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
her trenger jeg hjelp for og få korrekt data

Dekning etter reglene om ordinær stønad:
  • Full dekning av utgifter til ambulanse.dette skulle vel være gret?
  • Opphold på sykehus dekkes inntil et fastsatt beløp per døgn.(3200)? nok/døgn? ikke funnet link
  • Andre godkjente utgifter dekkes etter takster.? Ikke funnet link
  • Legemidler dekkes etter samme regler som i Norge Dette er vel noelunde klart

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 17 januar 2013 - 06:03

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Her er linken som viser dekning av sykehusutgifter. Den er ennå ikke oppdatert for 2013. men de 3200 kr du nevner, tyvhans, er helt sikkert korrekt.

http://www.nav.no/re...legg/104314.cms

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Her er linken som viser dekning av sykehusutgifter. Den er ennå ikke oppdatert for 2013. men de 3200 kr du nevner, tyvhans, er helt sikkert korrekt.

http://www.nav.no/re...legg/104314.cms

1000 takk tordy dette bør være av interesse for alle, nb husk at har man oppholdtseg mere en 6 mnd ute de siste 2 årene skal en registrer seg hos internasjonal nav for fastboende er det vel 15% kildeskatt 4,7 +2.3% folketrygd?

vi har jo hårt og lest om folk som har mistet trygd så sørg for at posten kommer fram
det er dyrere og få vidresendt post nå 1200 noks i året
men væære erdet om en skulle miste trygden, meld deg i tillegg på ambasden så de har din addresse. det bør man gjøre for og få oppdatert informasjon, det har ikkevertså viktig info siste åra, men skulle man måtte bli evakuert så stiller man bak i køen ,slik hardet vert!
men husk og gi besked atde også sender bpost (posten) også for mundighetene sender stortsett ut bare b post,!

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
  • Andre godkjente utgifter dekkes etter takster.? Ikke funnet link

noen som vet hva dette innebærer? jeganntarat livsviktige medisiner påsjukhus innlegglse + lege konsultasjoner er utom rom raten men kan ikke bekrefte det

rettelse det er noen lege rater for innleggelse på pdf fila under

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 17 januar 2013 - 06:51

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
dette skal vel samkjøres med ambasden ser det har et ambasade doc no for thailand

men er dokumentene som skal sendes helfo ser man atdet også er lagt inn rater for lege visitter påskjemaet

Vedlagt fil  NAV052407bm012009vev1-1.pdf   572,67K   8 Antall nedlastinger

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Dersom du er registrert på ambassaden og ambassaden har lagt ut for sykehusoppholdet, blir de innblandet. Har du betalt selv kan du glemme ambassaden fra skjemaet.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Dersom du er registrert på ambassaden og ambassaden har lagt ut for sykehusoppholdet, blir de innblandet. Har du betalt selv kan du glemme ambassaden fra skjemaet.

hvordan er prosedyra vved medisiner og sjuke hus,jeg mener hvilke skjema skal en bruke og er der noe en må ikke glemme "pittfalls"?

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Jeg ser de har forandret skjemaet siden sist jeg brukte det. Det er fem år siden jeg var en snartur på sykehus for refusjon, så jeg må innrømme at jeg ikke lenger husker. Det jeg mener står allerede i skjemaet, spesifiserte kvitteringer på alt sykehuset krevde betaling for, samt kvittering på at du har betalt. Så får HELFO finne ut om alt er refunderbart?

http://www.helfo.no/...utlandet-bm.pdf

harhan

harhan

Medlem

• Medlemmer
  • 416 Innlegg:
Hei Tyvhans, du skriver mye bra!

Når jeg nevnte medlemskapet kostet med 1900 kr/måned, ble jeg nesten utledd. Men når man legger sammen 4,7% og 2,3% blir dette 7%. Da skulle det være ganske greit å regne seg fram til hva jeg har i pensjon når medlemskapet koster meg 1900.

Og for det beløpet får man ei ganske god forsikring i privat selskap. Jeg har vært i kontakt med ganske mange dom har det, og mitt intrykk er at folk var rimelig fornøyd. (Ikke med BUPA,da.)

H

---------------------------------------------------------------------------

1000 takk tordy dette bør være av interesse for alle, nb husk at har man oppholdtseg mere en 6 mnd ute de siste 2 årene skal en registrer seg hos internasjonal nav for fastboende er det vel 15% kildeskatt 4,7 +2.3% folketrygd?

vi har jo hårt og lest om folk som har mistet trygd så sørg for at posten kommer fram
men væære erdet om en skulle miste trygden, meld deg i tillegg på ambasden så de har din addresse. det bør man gjøre for og få oppdatert informasjon, det har ikkevertså viktig info siste åra, men skulle man måtte bli evakuert så stiller man bak i køen ,slik hardet vert!
men husk og gi besked atde også sender bpost (posten) også for mundighetene sender stortsett ut bare b post,!

[/quote]

ahg

ahg

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 142 Innlegg:

Hvordan blir man medlem i NAV Utland, ahg?

Jeg vet hva du sikter til, Hvis du er medlem i folketrygden og skal oppholde deg i utlandet, kan dette medføre at medlemskapet i folketrygden opphører. Du kan da søke om frivillig medlemskap i folketrygden.
Jeg og mange bruker sitatet det å være medlem av nav utland,og jeg vet at man søker medlemskap i folketrygden,men Nav UTland er begrep som alle forstår

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Hei Tyvhans, du skriver mye bra!

Når jeg nevnte medlemskapet kostet med 1900 kr/måned, ble jeg nesten utledd. Men når man legger sammen 4,7% og 2,3% blir dette 7%. Da skulle det være ganske greit å regne seg fram til hva jeg har i pensjon når medlemskapet koster meg 1900.

Og for det beløpet får man ei ganske god forsikring i privat selskap. Jeg har vært i kontakt med ganske mange dom har det, og mitt intrykk er at folk var rimelig fornøyd. (Ikke med BUPA,da.)

[/quote]

[/quote]

bra og bra dette vil gjelde alle ettervert, men somdet ersakt mange x tidligre på fora så er ingen selskaper så mye bedre enn denandre
ogjørets tim avgjør det og risikoen, men en ting kan jegsi at buba er et selskap som er verdt mye i en ulykke om am haner på sykehus du for da det du har betalt for,, utnom ulykke så vet jeg ikke selv hadde jeg bupa da jeg jobbet ut + en kombinert famlje fritids forsikring fra storebrand,, jeg sprengte istykker deler av høyre hand, bupa dekket sjukehuset og ikkno mer fikk varigmen ogen invalitets grad på 21% dette medførte at jeg fikk førsten størreærstning så siden en mener ærstatning,

jeg drømte eller tenkte ikke pådet før en rådgiver i aker sa jegskulle til legen så jeg gjorde blesndt tilspesialist som ab
ppproberte legens konklusjon, så vardet og vente i 2 år og tilspesialisten igjensom konkluderteat jeg ikke var blitt bedre men værre ogat hånda ikke tålte kulde, fikk således en ærstaning som var større en første,,
men ærstatning for varig men dro selskapet utover tre år og der ble det ingen ting, jegvarselv ikkeklar over att jeg hadde en bra forsikringfra arbeidsgivern. nå må en huske påde tre årene for etter tre år blirsaken automatisk foreldet

husker ikke helt hva jeg elleradvokaten forlangte hvorfor mendet var tap av fremtidige inntekter som var indeks regulert, der vant jeg ikke men hadde jeg ikke fått råd fra eksperterså hadde det hele gått i dass, jeg varsjeleglad for det jeg fikk

og detvar ikkesmstål. men er man pensjonist eller jobber ute så sørg for atselskapet har tegnet fritid ulykke,mener og sykeforsikring.

men husk 3 år blirsaken foreldet m.a.o. du har ett år og fremmesaken ettersiste spesialist rapport om tilstanden er forverret eller det ikke ser ut til bedring. så får manærstatning,dette er advokat mat,
jeg hadde en tøff advokat med spesialitet æærstning tildelt fra aker norwegian contraktors, har ingen ting og klage på det oppgjøret for fikk nok men hadde ikke selskapet dratt utsaken utover 3 år ville jeg fåttdetdobbelete avdet jeg allrde hadde fått, med andre plager ble jeg varig ufør, og fikk 80% trygd, men etter 7 år fikk jeg ikke jobb ingen ville ha en krakar og ingen ville forsikre meg så fikk jeg 100% og det holder i lange baner, idag sykla jeg ut for 3 gang på 3 uker så måvel gå over tilstøtte jul og rulator,, senere så har jeg pådratt med en nysjukdom, så tar endagav gangen,,men folkens dere som reiser ut i lengre perioder eller prmanet sørgda for på forhand at du kan få betale 2,3% til folketrygden mens duer ute itillegg til detde eventelt trekker,, er de no uklartså kom så med det,
det er vesentlig forskell på nav og et privat forsikringsselskap, nav har helt klare regler men det kan en ikke si om internasjonale hetehandlere av forskringsselskaper,,
de har gjort så mange reservasjoner at om du ikke harvert 1000% frisk så for du avkortning eller ingen ting

k

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Jeg vet hva du sikter til, Hvis du er medlem i folketrygden og skal oppholde deg i utlandet, kan dette medføre at medlemskapet i folketrygden opphører. Du kan da søke om frivillig medlemskap i folketrygden.
Jeg og mange bruker sitatet det å være medlem av nav utland,og jeg vet at man søker medlemskap i folketrygden,men Nav UTland er begrep som alle forstår

for ordens skyld heter det international nav, bruk skjema 07

Medlemskap i folketrygden
Medlemskap i folketrygden er nøkkelen til rettigheter fra NAV. Det er ikke avgjørende at du er norsk statsborger, registrert i folkeregisteret eller betaler skatt til Norge. Det er avgjørende at oppholdet i Norge er lovlig.

Trygderettigheter er avhengig av nåværende eller tidligere medlemskap. Enkelte rettigheter kan likevel gis til et familiemedlem av et medlem av folketrygden.

Hvilke ytelser du har krav på avgjøres blant annet av hvilken dekning medlemskapet gir.

Enkelte trygdeytelser krever at du har vært medlem i folketrygden en viss tid. Du kan lese mer om dette under hver enkelt ytelse.

Når er du medlem i folketrygden?

Bosatt i Norge – pliktig medlem i folketrygden

Er du bosatt i Norge, er du som hovedregel medlem i folketrygden.

For å regnes som bosatt, må du oppholde deg i Norge i minst 12 måneder. Når du flytter til Norge for å være her i minst 12 måneder, blir du medlem fra innreisedatoen.

Hvis du ikke bor i Norge

Selv om du ikke bor i Norge, er du medlem i folketrygden hvis du er:

• arbeidstaker i Norge
  • norsk statsborger/EØS-statsborger, og ansatt på norsk skip med unntak for cateringansatte på turistskip registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister NIS.
  • norsk statsborger/EØS-statsborger, og ansatt i den norske stats tjeneste i utlandet
  • norsk statsborger/EØS-statsborger, og studerer i utlandet med lån eller stipend fra Lånekassen
  • arbeider midlertidig i utlandet for arbeidsgiver med plikt til å betale arbeidsgiveravgift i Norge
Frivillig medlemskap i folketrygden under opphold i Norge

Hvis du skal oppholde deg i Norge tre til 12 måneder, uten å arbeide her og har sterk tilknytning til Norge, kan du etter søknad bli medlem i folketrygden.

Frivillig medlemskap i folketrygden under opphold utenfor Norge

Hvis du er medlem i folketrygden og skal oppholde deg i utlandet, kan oppholdet i utlandet medføre at medlemskapet i folketrygden opphører. Du kan da søke om frivillig medlemskap i folketrygden.

Trygdeavtale

Norge har trygdeavtaler med flere land. Den viktigste avtalen er med EØS-landene. Hvis du er omfattet av en trygdeavtale, kan denne avtalen bestemme i hvilket land du skal være medlem i trygden. Det som er nevnt ovenfor, kan da bli uriktig. Du bør undersøke om en trygdeavtale gjelder i ditt tilfelle.

Trygdeavgift

Medlemskap i folketrygden betyr at du må betale trygdeavgift.

Hvor mye du skal betale i trygdeavgift vil være avhengig av om

• du er skattepliktig til Norge og trygdeavgiften betales sammen med skatten
  • arbeidsgiver plikter å betale arbeidsgiveravgift
Når opphører medlemskapet?

Arbeid eller opphold i utlandet kan medføre at medlemskapet i folketrygden opphører.

Konsekvenser av ikke å være medlem i folketrygden

Når du ikke er medlem av folketrygden, har du ingen rettigheter etter folketrygdloven.

Det betyr at du heller ikke skal betale trygdeavgift.

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 17 januar 2013 - 11:44

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Frivillig medlemskap - opphold utenfor Norge
Hvis du er medlem i folketrygden og skal oppholde deg i utlandet, kan dette medføre at medlemskapet i folketrygden opphører. Du kan da søke om frivillig medlemskap i folketrygden.

Hvem kan bli frivillig medlem?

Du må ha vært medlem i folketrygden i minst tre av de siste fem kalenderårene før søknadstidspunktet og ha nær tilknytning til det norske samfunnet eller til norsk næringsliv, for å bli medlem. Fyller du disse vilkårene, har du rett til å bli medlem når du i tillegg:

• er arbeidstaker i utlandet og er ansatt i en virksomhet med hovedsete i Norge
  • studerer ved universitet eller høgskole i utlandet og ikke mottar støtte fra Statens lånekasse for utdanning
  • har et offentlig oppdrag eller stipend i utlandet
  • er pensjonist med lang botid i Norge
Hvis du ikke faller inn under punktene ovenfor, kan du etter søknad bli frivillig medlem ”når særlige grunner gjør det rimelig”.

Familiemedlemmer

Når du forsørger ektefelle og barn, og de oppholder seg i utlandet sammen med deg, kan de også søke om frivillig medlemskap. Ektefellen din må også ha vært medlem i folketrygden i minst tre av de siste fem kalenderårene før søknadstidspunktet.

Hvor sendes søknaden?

Søknad om medlemskap i folketrygden under opphold utenfor Norge - NAV 02-08.05 sendes til NAV Internasjonalt.

Hva slags trygdedekning får du?

Ved frivillig medlemskap er det mulig å være medlem i bare deler av folketrygden. Du avgjør selv hvilken trygdedekning du søker om, se punkt 6 "Trygdedekning" i søknadsskjemaet. Pensjonister kan som hovedregel bare være medlem i helsedelen.

A: Helsedelen omfatter stønad til helsetjenester og engangsstønad ved fødsel og adopsjon. I tilknytning til helsedelen kan det søkes om rett til sykepenger og fødselspenger.

B: Pensjonsdelen omfatter alderspensjon, uførepensjon, ytelser til gjenlevende ektefelle, barnepensjon, dagpenger ved arbeidsledighet, stønad til enslig far eller mor, gravferdsstønad, grunn- og hjelpestønad, medisinsk rehabilitering og yrkesrettet attføring, samt stønad til tidligere familiepleier.

Hva koster det frivillige medlemskapet (trygdeavgift)?

Hvor mye du skal betale i trygdeavgift vil være avhengig av om

• du er skattepliktig til Norge og trygdeavgiften betales sammen med skatten
  • arbeidsgiver plikter å betale arbeidsgiveravgift
Se relatert informasjon om trygdeavgift når du er skattepliktig eller ikke er skattepliktig til Norge.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Taper trygderettigheter ved flytting
Postet bilde Hvis du flytter til utlandet, mister du medlemskapet i folketrygden. Det betyr at du mister retten til trygd og stønader fra Norge og må betale full pris hvis du skulle havne på sykehus under opphold i Norge.

Oppdatert 12.08.2011 | Emner: Trygderettigheter , Sykehusopphold , Flytting fra Norge , Behandling i utlandet

Innhold
Reglene ved flytting til utlandet og lengre utenlandsopphold er kompliserte. Advokater anbefaler en grundig sjekk av regler og rettigheter før du flytter eller drar på et lengre utenlandsopphold. Folketrygdkontoret for utenlandssaker (FFU) i Oslo kan gi råd og veiledning til den som planlegger langvarige utenlandsopphold.

To viktige grenser
Hovedregelen er at du regnes som flyttet fra Norge hvis du oppholder deg i utlandet i 12 måneder eller mer. Du regnes imidlertid også som utflyttet nordmann hvis du er i utlandet mer enn seks måneder i året i to eller flere år på rad. Dette er en problemstilling som er aktuell for en del pensjonister som velger å bo i varmere strøk i vinterhalvåret. Begge disse reglene gjelder selv om du har bolig i Norge, opprettholder statsborgerskapet og betaler skatt til fedrelandet.

Hvis du oppholder deg i utlandet i under 12 måneder, og blir i Norge i minst 12 måneder etter dette, regnes det som et midlertidig utenlandsopphold. Ved et midlertidig opphold i utlandet beholder du som en hovedregel medlemskapet i folketrygden og alle trygderettigheter, blant annet retten til barnetrygd, fødselspenger og adopsjonspenger.

Unntakene er hvis du arbeider i utlandet for en utenlandsk arbeidsgiver eller tar hyre på et skip registrert i utlandet. Da mister du medlemskapet i folketrygden også ved utenlandsopphold som varer kortere enn 12 måneder, med mindre arbeidsgiveren betaler arbeidsgiveravgift til Norge.

Reglene tar høyde for uforutsette hendelser. Det betyr at du beholder medlemskapet i folketrygden hvis et utenlandsopphold blir forlenget på grunn av for eksempel sykdom eller skade.

Når du har bodd i utlandet, må du bo i Norge i tre år sammenhengende for å opparbeide deg ordinære rettigheter fra folketrygden.

Hvis du flytter til utlandet, kan du søke om frivillig medlemskap i folketrygden. Frivillig medlemskap krever at du betaler. Hvis du får innvilget medlemskap, kan du selv velge hvilke ytelser du betaler for. Helsedelen av folketrygden koster ni prosent av brutto lønn. Hvis du også vil beholde retten til sykepenger, må du betale 14 prosent av brutto lønn. Skal du også inkludere pensjonsrettigheter, må du betale 20 prosent av brutto lønn.

Mange trygdeavtaler
Norge har inngått trygdeavtaler med en rekke land. Den viktigste er EØS-avtalen fra 1994. Avtalen inneholder bestemmelser om både pensjons- og stønadsrettigheter. Hensikten med disse bestemmelsene er at statsborgere i EØS-land ikke skal tape pensjons- og trygderettigheter ved å flytte fra et EØS-land til et annet.

EØS-avtalens hovedregel for medlemskap i trygdeordning er at arbeidstakere skal være medlem i trygdeordningen i det landet der de arbeider. Reglene sier i utgangspunktet at du kan beholde medlemskapet i din hjemlige trygdeordning i ett år, og unntaksvis forlenge medlemskapet i ett år ekstra.

I praksis er reglene mindre strenge, og det er inngått en rekke spesialavtaler mellom ulike EØS-land. Et eksempel på hvordan reglene praktiseres er at arbeidstakere som flytter fra et EØS-land til et annet, som regel kan forbli medlemmer i hjemlandets trygdeordning i inntil fem år.

Retten til alderspensjon
Hvis du flytter til utlandet, stanser du i utgangspunktet opptjeningen av alderspensjon fra folketrygden. Hvis du vil fortsette opptjeningen av pensjon, må du søke frivillig medlemskap, og betale 20 prosent av brutto inntekt.

Nordmenn som bor og arbeider i utlandet, kan opparbeide seg rett til pensjon i landet der de bor. Trygdemyndighetene i hvert enkelt land vil kunne svare på spørsmål om hvilke rettigheter du opparbeider, og hva du eventuelt må gjøre for å sikre rettighetene dine. Hvis du bor og arbeider i et EU- eller EØS-land, vil du i de aller fleste tilfeller opparbeide deg rett til pensjon fra dette landet.

Pensjonister som flytter til utlandet, beholder i utgangspunktet retten til norsk alderspensjon fra folketrygden. Pensjonen kan eksporteres helt fritt hvis du flytter til et EU/EØS-land eller et annet land Norge har inngått trygdeavtale med. Flytter du til et land Norge ikke har trygdeavtale med, kan du som en hovedregel ta med deg pensjonen din hvis du har bodd i Norge i mer enn 20 år etter at du fylte 16 år. Disse reglene gjelder både for dem som har full opptjeningstid i folketrygden og for dem som for eksempel har jobbet deler av karrieren i utlandet og dermed ikke har opparbeidet seg maksimal alderspensjon fra folketrygden.

Pensjonister som har bodd i utlandet og flytter hjem til Norge, har samme rett til sykehjemsplass som bofaste nordmenn. De taper imidlertid rettighetene til stønader, for eksempel hjelpestønad og grunnstønad.

Uførepensjon og uførestønad
Reglene for å få uførepensjon er noe strengere enn reglene for alderspensjon. Hovedregelen er at du fortsatt må være medlem i folketrygden for å få uførepensjon, det vil si at du enten må bo i Norge eller være frivillig, betalende medlem. Det er tre viktige unntak fra denne hovedregelen:

Kravet om medlemskap gjelder ikke hvis du flytter til et EU/EØS-land. EØS-avtalen gir deg rett til de samme ytelsene uavhengig av hvilket EU/EØS-land du bor i.

Hvis du har minimum 20 års botid i Norge, får du uførepensjon selv om du ikke er medlem av folketrygden, noe som i praksis betyr at du kan ta med deg uførepensjonen ved flytting til utlandet.

Personer med under 20 års botid har rett til tilleggspensjon og en grunnpensjon som beregnes på grunnlag av hvor mange år de har opptjent tilleggspensjon. Du kan dermed ta med deg deler av trygderettighetene til utlandet selv når du har under 20 års botid og flytter til et land utenfor EU/EØS-området.

For personer som ikke mottar uførepensjon, men får tidsbegrenset uførestønad, gjelder det ingen unntak fra hovedregelen om at du må være medlem i folketrygden for å beholde trygdeutbetalingene.

Advokatenes sjekkliste
Advokatenes sjekkliste for nordmenn som vurderer å flytte til utlandet, inneholder følgende hovedspørsmål:

• Hvilke ytelser dekkes av det offentlige trygdesystemet i det landet du flytter til?
  • Hvilke regler gjelder for å få disse ytelsene?
  • Hva må du gjøre for å sikre deg disse ytelsene?
  • Hvilke ytelser må du selv betale for?
  • Hvilke ytelser er det vanlig at din arbeidsgiver betaler for?
  • Hvilke forsikringsordninger er vanlige i det landet du flytter til, og hva dekker disse ordningene?
  • Vil det lønne seg for deg å søke frivillig medlemskap i Folketrygden?
  • Har du husket å melde fra til trygdemyndigheter og skattemyndigheter?
I tillegg råder advokatene deg til å kontakte Folketrygdkontoret for utenlandssaker i Oslo (FFU) og be om skjema E101 for eventuelt å søke om å beholde ordinært medlemskap. FFU har også informasjon om reglene i det enkelte land.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
diverse skjemar som er relevante for norske borger

http://www.nav.no/sk...n"&type=keyword

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
er en firvillig medlem av folketrugden og er i thailand ogdu ikke kan betale sjukehusregninga innefor rammen pr dag garanterer ambasaden

Medlemskap, pensjon og sykdom ved opphold i Thailand

NAV Internasjonalt

NAV Internasjonalt har følgende telefonnummer - +47 21 07 37 00.

For oppdatert og riktig informasjon om rettigheter og krav vedrørende medlemskap, trygd og pensjon ved opphold i Thailand bør NAV Internasjonalt kontaktes.

Adressen er som følger:

NAV Internasjonalt
Postboks 8138 Dep
N-0033 Oslo

Telefon: + 47 21 07 37 00
Telefaks: + 47 21 07 37 01

E-post: nav.internasjonalt@nav.no

Hjemmeside: http://www.nav.no/Internasjonalt

Adresser og telefonnummer til lokale NAV kontorer og andre enheter i Norge finnes her.

Helseøkonomiforvaltningen (HELFO)

Alle saker som gjelder refusjon av helseutgifter er skilt ut i en egen etat som heter Helseøkonomiforvaltningen (HELFO).

Sykehusinnleggelse
Ved innleggelse på sykehus vil sykehuset vanligvis kreve en garanti for betaling av oppholdet. Sykehuset kontakter i de fleste tilfeller ambassaden for garanti.

Ambassaden gir imidlertid ikke garanti til sykehus før ambassaden har fått godkjennelse fra HELFO.

Det er kun de som er frivillig medlem i folketrygden (NAV Utland) som vil få sykehusutgifter dekket under sitt utenlandsopphold.

Den norske stat betaler vanligvis ikke for innleggelse på sykehus ved selvforskyldt skade.

Adressen er som følger:

HELFO Utland
Postboks 6721 Etterstad
N-0609 Oslo

Telefon: + 47 21 06 92 30
Telefaks: + 47 21 06 92 36

E-post: utland@helfo.no

Tilbake til toppen Del på nettet | Postet bilde
Les mer Eksterne lenker Været i Oslo 17 januar 12:00 - 18:00 Postet bilde -7°C Postet bilde Sist oppdatert: 17.januar 06:40 Neste oppdatering: 17.januar 19:00 Været andre steder www.yr.no Tiden i Norge 12:18

Fakta Areal: 385 155 km2
Befolkning:4 973 029

Hovedstad: Oslo / 59 56°N 10 41

Tidssone:
CET (UTC +1)
Sommer (UTC + 2)

The Royal Norwegian Embassy in Bangkok
UBC II Building, 18th floor
591 Sukhumvit Road, Soi 33
Bangkok 10110, Thailand
Opening hours >