Gå til innhold

Foto

Heslig!

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
29 svar til dette emnet

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Larver i maten?

Majja fikk en heslig opplevelse da hun fant en mark i mandelposen! Selv så har jeg spist minst ett dusin halve mark i epler i mitt liv, og har lært at det er æsj æsj. I gamle dager, så skjærte vi bort muggen på osten, nå kaster vi den.

Er det førsteside opplslag å finne en mark i mandlene? Litt ekstra proteiner liksom, eller hva?

http://www.nrk.no/ka...apmi/1.10469606
Redigert signatur

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 161 Innlegg:
Det er noe æsj å spise bærsj, selv om milliarde på milliarder innsekter spiser det. Menneskene spiser innsektene.Postet bilde Er enorme mengder med proteiner i innsekter. Er og veldig mye spist i hele verden.Postet bilde

A.H.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:
Det finnes verre ting å gumle i seg....for eks. denne "larve osten" fra Italia på sardinia......fysjjjj

Eller denne Norske "spesialiteten" ekstra fysjjjjj kopiert fra Cracked.com

Lutefisk

Postet bilde

From:
Norway.

What the hell is it?
Ahhh, Lutefisk. After the larvae-ridden cheese, it's a blessed relief to sample a clean, down-to-earth Scandinavian recipe.

A little too clean.

Lutefisk is a traditional Norwegian dish featuring cod that has been steeped for many days in a solution of lye, until its flesh is caustic enough to dissolve silver cutlery.

Wait, it gets worse ...
For those of you who don't know, lye (potassium hydroxide/sodium hydroxide) is a powerful industrial chemical used for cleaning drains, killing plants, de-budding cow horns, powering batteries and manufacturing biodiesel. Contact with lye can cause chemical burns, permanent scarring, blindness or total deliciousness, depending on whether you pour it onto a herring or your own face. Or, so the lutefisk industry would have us believe.

Dette innlegget har blitt redigert av Sunset08: 11 desember 2012 - 08:33

:hoho:

RogerM

RogerM

Medlem

• Medlemmer
  • 460 Innlegg:
Spiser heller larver i Thailand, en lutefisk. Ta vekk alt tilbehøret,:rolleyes: og det er få som spiser det.
Er jo ikke normalt i Norge med innsekter / biller og larver i maten, men dette er jo delikatesse og snaks i andre land.

Tenker det er mange utlendinger som reagerer på det Norske kostholdet også :-)

RogerM

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Spiser heller larver i Thailand, en lutefisk. Ta vekk alt tilbehøret,:rolleyes: og det er få som spiser det.
Er jo ikke normalt i Norge med innsekter / biller og larver i maten, men dette er jo delikatesse og snaks i andre land.

Tenker det er mange utlendinger som reagerer på det Norske kostholdet også :-)

RogerM

Når en tenker på de Norske mattradisjonene med sauehodet og ikke minst rakfisk (fyttihelvete!!!!)...så skjønner
jeg veldig godt at folk fra andere nasjoner får brekninger bare ved tanken.....!:D

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:

Når en tenker på de Norske mattradisjonene med sauehodet og ikke minst rakfisk (fyttihelvete!!!!)...så skjønner
jeg veldig godt at folk fra andere nasjoner får brekninger bare ved tanken.....!:D

Pøh, Sauehode er da godt, har 10 sauehoder til tørk i Finnmark men når det gjelder rakfisk er jeg enig med deg. Postet bilde
Rein

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Pøh, Sauehode er da godt, har 10 sauehoder til tørk i Finnmark men når det gjelder rakfisk er jeg enig med deg. Postet bilde

:lermye: ..........:lergulv: ..........i helvete heller........:toleravandre: :lermye:

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:
Pleide å ha rakfisk kveld med kompiser før i tiden.+ masse akkevitt og øl..Og spiste smalehode også noen ganger. Sto dog over øynene...

men ellers kan man jo ha julebord med en pakke fårepølse og 4 flasker akkevitt.
mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 715 Innlegg:

Pleide å ha rakfisk kveld med kompiser før i tiden.+ masse akkevitt og øl..Og spiste smalehode også noen ganger. Sto dog over øynene...

men ellers kan man jo ha julebord med en pakke fårepølse og 4 flasker akkevitt.

Augene er et must, dei smaker faktisk svært godt. Men dei må vera varme, det gjelder jo alt fårefett. Og ja, så må dei delast på langs så du kan skrape bort den svarte gørra i midten. Den har ingen kulinariske gleder å by på. Svart mat har sjelden det!
--------------------------------------------
dark humour appreciation group
--------------------------------------------

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:

Augene er et must, dei smaker faktisk svært godt. Men dei må vera varme, det gjelder jo alt fårefett. Og ja, så må dei delast på langs så du kan skrape bort den svarte gørra i midten. Den har ingen kulinariske gleder å by på. Svart mat har sjelden det!

Jeg gjør det samme som deg når jeg spiser øynene. :-)
Ellers kaller vi det ikke for smalahove i Finnmark, vi kaller det rett og slett for "tørka sau hau". Vi flår bort skinnet på hodene, deler hodene på langs, lar tunga sitte fast, salter hauene "en par dager" og legger dem i fryseboksen til kulda kommer, gjerne i mnd skiftet nov/desember. Til jul er hauene passe tørket og man har et "herremåltid", gjerne sammen med ertersuppe.
Smaken er omtrent som smalahove men bedre. Postet bilde
Ellers er sauskanker det beste men det får man ikke tak lenger hvis man ikke kjenner en bonde som slakter hjemme. Når jeg sier sauskank så mener jeg ikke leggen men selve skanken. Ordentlige sauskanker sammen med tørka sau hau var forresten maten på julaften i mitt barndomshjem.

Dette innlegget har blitt redigert av rein: 12 desember 2012 - 11:31

Rein

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:
i dag har jeg kokt lutafisk for første og siste gang.................

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:
Vi har blitt en nasjon puddinger....

roger1970

roger1970

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 705 Innlegg:

Man ''Koker'' aldri lutefisk ;)

''Pain is a good thing! It tells you you are still alive''

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Så den ut som en istykkerkokt glassmanet da den var ferdig?

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:

Vi har blitt en nasjon puddinger....

Ja, det blir slik når folk flest tror at lørdagsbiffen er produsert bak på lageret i butikken.
Rein

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

Man ''Koker'' aldri lutefisk ;)

nei selvfølgelig , derfor for siste gang. ja gjorde mange feil, høy varme, og ikke salt , såså , det er ikke verdens undergang, men rart katten stakk fra huset da jeg serverte den.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Ja, det blir slik når folk flest tror at lørdagsbiffen er produsert bak på lageret i butikken.

Er den ikke det....?:blink:

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

nei selvfølgelig , derfor for siste gang. ja gjorde mange feil, høy varme, og ikke salt , såså , det er ikke verdens undergang, men rart katten stakk fra huset da jeg serverte den.

De skjærer den sikkert i skiver og legger dem i en plastpose - hell salt oppi posen, la det liggen en stund til det har kommet ut en del vann - hell av - legg fiskestykkene på aluminiumsfolie i panne, og stek i stekovnen på passe varme - resultatet burde bli bra.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

De skjærer den sikkert i skiver og legger dem i en plastpose - hell salt oppi posen, la det liggen en stund til det har kommet ut en del vann - hell av - legg fiskestykkene på aluminiumsfolie i panne, og stek i stekovnen på passe varme - resultatet burde bli bra.

ok, takk, får prøve neste jul, fikk tips om salt , men glemte det i forfjamselsen

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

Så den ut som en istykkerkokt glassmanet da den var ferdig?

ja stemmer, kunne drikkes

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere