Gå til innhold

Foto

Ny iMac er kommet.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
129 svar til dette emnet

olek

olek

Registrert Medlem

• Banned
  • 3 563 Innlegg:

Har MacBook Pro og kjøpte en MacBook Air til kona forrige uke. Vi har begge Apple Magic Mouse og nå vet ikke jeg hva slags Logitec-mus Arild har, men jeg ser jo at det er mange fine funksjoner vi kan bruke som jeg ikke hadde kunnet benyttet meg av med en av de vanlige musene jeg har brukt tidligere da jeg hadde windows-maskiner.

Arthas

Arthas

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:

http://e24.no/digita...or-dnb/22759885

Er visst ikke bare hos meg. Nå er det snart på tide at noen finner opp en bedre løsning enn dette.

BankID på mobil er en Java-fri løsning, som etter at også Netcom kom på banen vel tilbys av de aller fleste norske tellerskritt-leverandører.

Watch your six

VetBest

VetBest

Medlem

• Medlemmer
  • 1 208 Innlegg:

Jeg bruker BankID på mobilen i den ene banken min (funker ikke i Nordea), og det fungerer veldig bra, men problemet oppstår hvis jeg f.eks. bestiller noe på nett (sånn tilfellet var i kveld), og jeg blir sendt videre til en BankID-side for å identifisere meg med kodebrikken. Da er det vel ingen mulighet for å bruke mobilen? Eller er det det?

Bank-Id er Javafri. men nettsiden trenger Java..... Naboen er innom her til stadighet og låner min pc til nettbanken, han har lenge hatt trøbbel med nettbanken. Noen ganger virker den, noen ganger ikke... Sånn er det med epler...

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 993 Innlegg:

Jeg bruker BankID på mobilen i den ene banken min (funker ikke i Nordea), og det fungerer veldig bra, men problemet oppstår hvis jeg f.eks. bestiller noe på nett (sånn tilfellet var i kveld), og jeg blir sendt videre til en BankID-side for å identifisere meg med kodebrikken. Da er det vel ingen mulighet for å bruke mobilen? Eller er det det?

Opprett en PayPal-konto så slipper du unna verifiseringen der du kan bruke PayPal. Stadig flere nettsteder har denne muligheten.

Arthas

Arthas

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:

BankID på mobil fungerer greit i Nordea for meg. Har dog aldri hatt forsøkt ifm med nettkjøp, og husker ikke om den muligheten foreligger.

Watch your six

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 Innlegg:

Test fra den nye Mac Pro. Fikk utrolig bra tilbakemelding og score:

http://www.aftenblad...ml#.UvkpOPY2wsY

Eneste ulempen er prisen som jeg synes er ganske høy :-).

Mac Pro er svært dyr - men nærmest billig sammenlignet med konkurransen. Arbeidsstasjoner med "profesjonelle" 3D-kort (type ATI Wildfire og Nvidia Quadro), Xeon-brikker etc er svært mye dyrere enn stasjonære hjemme-PCer. Og når en ansatt koster en million eller mer per år, er ikke slike kostnader så mye om det gjør vedkommende mer produktiv (til og med om årsaken er placebo :).

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 917 Innlegg:

Mac Pro er unik med kjøling og vifte i senter av maskinen.   Hvis man synes man trenger en extreme skjerm, så finnes Eizo for den som trenger det beste.   Da blir bare skjermen dyrere enn Mac Pro.   Men til helt spesielt bruk.   Min gamle Mac Pro med en matt 30" skjerm, den tok veldig mye plass.   Fantastisk til å arbeide med bilder på.   Men den tar ikke de to siste operativsystemene Mountain Lion og Mawericks.   Men gammer´n fra 2007, har like mye minne som min nye iMac 27" fra i år.   Men tar mye plass og det blir mye ledninger.

Siden vi bor på to steder, så står Mac Pro hjemme der jeg har ett stort arbeidsrom.   Den nye iMac 27" står på ett trangt lite soverom i ett Town House.   iMac er jo perfekt der man har liten plass, og ett minimum av ledninger og styr.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 917 Innlegg:

Det er noen brukere av Mac her på forumet også.   For de som har interresse av det, så kan det lastes ned Mactracer som viser ALLE datamaskiner fra Apple.   Det er også alle data om maskinene, og hvilken software og hardware maskinene hadde.

https://www.macupdat...968/mactracker/

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 12 februar 2014 - 03:25

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 917 Innlegg:

Den nye 27" iMac er jeg fornøyd med.   Kan IKKE si det samme om det nye Mawericks operativsystemet.   Føler at jeg med det er under Apple og Apple Store sin kontroll.   Med feks. Snow Leopard som jeg likte best, så hadde jeg kontroll over maskinen ikke omvendt.   Mye fjortisting også, som jeg på ingen måte liker.   Noen ting lot seg ikke overføre, blant annet back up fra Time Capsul og Time Machine.   Time Machine dukker ikke opp, og det er en skitting.   Ved oppgradering forsvant også iPhoto.   Noe skal man jo slite med, men det nye operativsystemet var en nedtur. :sad: 

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 917 Innlegg:

Jeg har ikke hatt noen problemer med Time Machine. iPhoto bruker jeg ikke, så det vet jeg ikke noe om, men det forsvant nok ikke. Du må bare laste det ned i AppStore. Samme med Pages, osv. Alt dette ble gratis med Maverics. Kan ikke si jeg merker all verdens forskjeller fra OS til OS. Småting, men de synes jeg stort sett alltid er til det bedre. Uansett kan du vel tilpasse moroa sånn at det blir som du vil ha det.

Det er altid en del forandringer, noe til det bedre og noe som vi personlig ikke liker like mye.   Jeg kan laste ned iPhoto fra Apple Store, men må faktisk betale for det.   Det med Time Maskin på Time Capsul lar seg nok rette på, bare jeg som ikke helt har funnet det ut.   Mulig jeg satt den litt galt opp første gangen, men maskinen finner ikke Time Capsul tråløst.   Noen programmer blir ikke støttet av Mawericks, men slik er det ofte med nye OS.   Det må vi nok leve med.

Regner med Mawericks blir bedre, etter noen flere oppgraderinger.

A.H.

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 Innlegg:

Den nye 27" iMac er jeg fornøyd med. Kan IKKE si det samme om det nye Mawericks operativsystemet. Føler at jeg med det er under Apple og Apple Store sin kontroll. Med feks. Snow Leopard som jeg likte best, så hadde jeg kontroll over maskinen ikke omvendt. Mye fjortisting også, som jeg på ingen måte liker. Noen ting lot seg ikke overføre, blant annet back up fra Time Capsul og Time Machine. Time Machine dukker ikke opp, og det er en skitting. Ved oppgradering forsvant også iPhoto. Noe skal man jo slite med, men det nye operativsystemet var en nedtur. :sad:

A.H.

IPhoto er ikke forsvunnet, men det følger ikke lenger med på DVD. Start App Store, om det ikke allerede er installert.

Hva mener du med overføring av Time Machine/ Time Capsule? Når du starter en ny Mac første gang, får du spørsmål om du vil overføre brukere og filer fra Time Machine... Senere kan du bruke "Migration Assistant" til å overføre slikt.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 917 Innlegg:

IPhoto er ikke forsvunnet, men det følger ikke lenger med på DVD. Start App Store, om det ikke allerede er installert.

Hva mener du med overføring av Time Machine/ Time Capsule? Når du starter en ny Mac første gang, får du spørsmål om du vil overføre brukere og filer fra Time Machine... Senere kan du bruke "Migration Assistant" til å overføre slikt.

Lurer faktisk på om du ikke har rett i en ting,.   Mulig jeg gjore en feil, når jeg satt opp Time Capsule for Time Maskin.   Har hatt problemer med øynene og koordinering etter ett uhell, så noen ganger gjør jeg noen "brølere".   Sikker er jeg ikke, men mye kan tyde på det.

Jeg hadde iPhoto før jeg oppgraderte, men den ble borte etter oppgraderingen.

A.H.

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 Innlegg:

Lurer faktisk på om du ikke har rett i en ting,. Mulig jeg gjore en feil, når jeg satt opp Time Capsule for Time Maskin. Har hatt problemer med øynene og koordinering etter ett uhell, så noen ganger gjør jeg noen "brølere". Sikker er jeg ikke, men mye kan tyde på det.

Jeg hadde iPhoto før jeg oppgraderte, men den ble borte etter oppgraderingen.

A.H.

Hva mener du med "oppgraderte"? Jeg trodde du hadde ny maskin, og i tillegg nettopp sa at du ikke hadde brukt Time Machine der fordi du ikke fant den?

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 917 Innlegg:

Hva mener du med "oppgraderte"? Jeg trodde du hadde ny maskin, og i tillegg nettopp sa at du ikke hadde brukt Time Machine der fordi du ikke fant den?

Det kom av en litt dum feil.   Jeg bestilte maskinen med 3 TB Fusion Drive og med 512 flashlagring.   Når maskinen kom så hadde den KUN 512. flashlagring.   Hvem som gjorde feil vet jeg ikke, enten iStudio på Pantip Plaza eller dem i Singapore der maskinen kommer fra.   Servicesentret hadde ikke det de trengte, for å koble samen den vanlige hardisken og flashdisken.   Så vi reiste hjem til leiligheten med maskinen, for den gamle Mac Pro var kjørt hjem til huset.   Når maskinen så ble satt opp på nytt, hadde jeg tatt back up med Time Capsul.   Så det var grunnen til den oppgraderingen.

A.H.

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 Innlegg:

Det kom av en litt dum feil. Jeg bestilte maskinen med 3 TB Fusion Drive og med 512 flashlagring. Når maskinen kom så hadde den KUN 512. flashlagring. Hvem som gjorde feil vet jeg ikke, enten iStudio på Pantip Plaza eller dem i Singapore der maskinen kommer fra. Servicesentret hadde ikke det de trengte, for å koble samen den vanlige hardisken og flashdisken. Så vi reiste hjem til leiligheten med maskinen, for den gamle Mac Pro var kjørt hjem til huset. Når maskinen så ble satt opp på nytt, hadde jeg tatt back up med Time Capsul. Så det var grunnen til den oppgraderingen.

A.H.

Du kan ikke kombinere 512 GB SSD og 3 TB Fusion Drive - det siste er en 3 TB normal harddisk og en 128 GB SSD som kombineres av operativsystemet.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 917 Innlegg:

Du kan ikke kombinere 512 GB SSD og 3 TB Fusion Drive - det siste er en 3 TB normal harddisk og en 128 GB SSD som kombineres av operativsystemet.

Joda det kan de, og slik er da også maskinen nå.   Screene Shot kan du jo lese selv.

Vedlagt(e) fil(er)

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 Innlegg:

Joda det kan de, og slik er da også maskinen nå.   Screene Shot kan du jo lese selv.

Merkelig, det er ikke noe Apple selger, jfr. Apples onlinebutikk. Og jeg kjøpte selv en iMac i høst med "alt", og der er det 128 GB flash som gjelder som en del av fusion drive. Men klart, en tredjepartsleverandør kan alltids åpne den og bytte ut flashdisken med noe større. 

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 917 Innlegg:

Merkelig, det er ikke noe Apple selger, jfr. Apples onlinebutikk. Og jeg kjøpte selv en iMac i høst med "alt", og der er det 128 GB flash som gjelder som en del av fusion drive. Men klart, en tredjepartsleverandør kan alltids åpne den og bytte ut flashdisken med noe større. 

Maskinen er kjempebra med en slik kombinasjon.   Valgte også å bygge minne fult ut med en gang.   Skal man oppgradere senere, så må man kaste de gamle minnebrikkene.   Satt og inn det beste grafikkortet iMac tar.   En rask, stille og kjølig maskin.   Magic Mouse så jeg lite magisk med.   Den brøt strømmen og mistet kontakt ofte, og den lå forferdelig dårlig i hånda.   Bruker største trådløse Logitech mus som før.   Tok også med Apple Care.   Det tar nok en lang tid, før maskinen er fintunet slik jeg vil ha den.   Maskinen er jeg kjempefornøyd med, og musa gikk i søppelbøtta.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 917 Innlegg:

Logitech anywhere mouse er fin. Har hatt er par av den. Liten, lett, portabel og uten alt dette nymotens dillet som kompliserer alt.

Framtidsmusa til Apple er ikke spesielt populær blant folk som fotograferer.

Selv om jeg altid har brukt Apple sine datamaskiner både stasjonære og bærbare, så har jeg aldri vært fornøyd med Apple sine mus.   Har også en Time Capsul som brøt helt sammen.   En 3 TB som jeg kjøpte i oktober i fjor.   Sverger til G-Thechnology som eksterne harddisker.   Sikkert bare en smakssak, men de liker jeg godt.

A.H.

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 Innlegg:

Maskinen er kjempebra med en slik kombinasjon. Valgte også å bygge minne fult ut med en gang. Skal man oppgradere senere, så må man kaste de gamle minnebrikkene. Satt og inn det beste grafikkortet iMac tar. En rask, stille og kjølig maskin. Magic Mouse så jeg lite magisk med. Den brøt strømmen og mistet kontakt ofte, og den lå forferdelig dårlig i hånda. Bruker største trådløse Logitech mus som før. Tok også med Apple Care. Det tar nok en lang tid, før maskinen er fintunet slik jeg vil ha den. Maskinen er jeg kjempefornøyd med, og musa gikk i søppelbøtta.

A.H.

Jeg kjøpte med 16 GB, men utvidet et par måneder senere - de gamle minnebrikkene er fortsatt i bruk (fikk med 2x8GB, kjøpte 2 til). Det ble litt mange virtuelle maskiner etterhvert...

Magic mouse er faktisk favorittmusen min - den forrige var ille ( med den lille kulen på toppen), men touchflaten på magic mouse gjorde at min logitech-mus ble plassert i skuffen.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere