Gå til innhold

Foto

Ny iMac er kommet.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
129 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 161 Innlegg:

Hvis du ikke liker musen, Arild: Har du vurdert Track Pad? Er kanskje en bedre løsning?

Har en høyrehånd som ikke tommelen har returmuskel på, så Logitech sin største trådløse mus er perfekt.   Har brukt den i de siste 7 årene, og den ligger perfekt i hånda.   Tommelen får og hvile stødig, i det buede innhakket på musa.   Når tommelen trekker seg automatisk mot pekefinger, så må den liksom få en fysisk sperre.   Så det blir nok en Logitech mus til, for den jeg har er i huset der Mac Pro står.   Ellers så hadde kanskje Track Pad vært tingen.  Men tommelen låser, og da blir det senestrekk og muskelkrampe.

A.H.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Ikke for å hijacke denne tråden ... men tenkte å legge ved en lenke som viser at den nye Macbook Pro er blitt veldig godt mottatt.

"Umulig å ikke gi den en sekser" - http://www.dagbladet...nside/31320127/

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 161 Innlegg:

Yngstegutten vår bruker min MacBook Pro fra 2007.   Fungerer bra, men hovedkortet røk etter 4,5 år.   En svakhet den modellen hadde.

En ting jeg ikke liker med nyeste Safari, er at vi ikke kan ha flere sider oppe og jobbe på samtidig.   Litt nedtur.   Ellers ikke noe å klage på. :smile:   Foreløpig. ;-) 

A.H.

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:

En ting jeg ikke liker med nyeste Safari, er at vi ikke kan ha flere sider oppe og jobbe på samtidig.   

Har siste Safari og kan bruke flere sider, både flere åpne vinduer og faner i Safari. 

Bruke "Apple Key" (⌘)

⌘+T  - Åpner ny fane

⌘+N  - Åpner nytt vindu

I hvert åpne vinduer håndteres flere faner.

Når det er sagt anbefaler jeg Chrome og Firefox før Safari. Virker som disse har bedre minnekontroll og CPU-bruk i OSX. Trenger du nettbank med Java kjører ikke dette i Chrome.

Har frem til en gang i fjor hatt Opera som foretrukket nettleser, men etter endring av "motoren" i Opera til samme som Chrome bruker har de ikke helt fått på plass alt det jeg likte fra før, så dermed har Chrome og Firefox blitt hovedleserne.

Velkommen til asianet.no

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 161 Innlegg:

Har siste Safari og kan bruke flere sider, både flere åpne vinduer og faner i Safari. 

Bruke "Apple Key" (⌘)

⌘+T  - Åpner ny fane

⌘+N  - Åpner nytt vindu

I hvert åpne vinduer håndteres flere faner.

Når det er sagt anbefaler jeg Chrome og Firefox før Safari. Virker som disse har bedre minnekontroll og CPU-bruk i OSX. Trenger du nettbank med Java kjører ikke dette i Chrome.

Har frem til en gang i fjor hatt Opera som foretrukket nettleser, men etter endring av "motoren" i Opera til samme som Chrome bruker har de ikke helt fått på plass alt det jeg likte fra før, så dermed har Chrome og Firefox blitt hovedleserne.

Har du da OS X 10.9.1 Mavericks?   Samt Safari 7.0.1?

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 17 januar 2014 - 03:47

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 161 Innlegg:

Takk for tipset tdr.   Det fungerte med comando pluss N. :smile: 

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 161 Innlegg:

For dem som tenker på å kjøpe en ny feks. 27” iMac:

Maskinen kan jo bygges ut en god del.   Ved valg av harddisker er det på 27” 7 stk. valg.   Begyner med 1 TB vanlig hardisk.   Så en vanlig 3 TB harddisk.   Så kommer valget 3TB Fusion Drive harddisk.   Denne har 3 TB vanlig hardisk pluss en 128 GB Flash lagring.   Prisen går selvfølgelig opp for hvert valg.   Men går man vidre nedover på valg, så kommer valgene:   256 GB flashlagring.   512 GB flashlagring og 1 TB flashlagring.

Velger man feks. 512. GB flashlagring under Fusion Drive, så ØKER prisen med kr. 4000,-.   Men vær klar over en ting, at da får man KUN 512 GB flashlagring.   Fusion Drive er da valgt bort.   Litt viktig å huske på det.   Litt klønete satt opp, da mange tror de da får Fusion Drive PLUSS en 512 GB flashlagring.   Det får man IKKE, kun 512 GB flashlagring.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 17 januar 2014 - 04:11

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 161 Innlegg:

For mange Mac brukere så lurer man på, hvilken datamaskiner Apple har laget gjennom tidene, og hvordan de var bygget opp.   Mactracker viser ALLE modeller/datamaskiner i Apple sin historie.   Artig for de som er Apple fans.

Last ned denne, så har man den.

https://www.macupdat...5968/mactracker

A.H.

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:

Har du da OS X 10.9.1 Mavericks?   Samt Safari 7.0.1?

A.H.

Ja, kjører alltid siste oppdateringer :)

Takk for tipset tdr.   Det fungerte med comando pluss N. :smile: 

A.H.

Ingen årsak, bra du fikk det til :)

Spiser Safari mer minne enn Firefox og Chrome? Gjorde noen søk nå, og det ser ikke sånn ut. Tvert imot, etter siste OS. 

Ikke at jeg har peiling. Klikket meg bare inn på de første linkene jeg fant. Jeg bruker Safari fordi grensesnittet er så pent og rent, og - viktigste av alt - synkroniseringen med bokmerker i clouden. Jeg vet ikke hvordan dette ville fungert i Firefox? Jeg liker å ha alt tilgjengelig på både telefon, pc og lesebrett. Det er også praktisk å begynne å lese noe på pc-en, måtte løpe til toget, og så fortsette å lese artikkelen på telefonen. 

Det eneste negative jeg har å si om Apple er jevnlige problemer med nettbanken. Ofte er det noe kødd med Java, og jeg må re-installere og styre verre med hele driten. Murphys lov gjør seg naturligvis også såpass gjeldende at dette alltid skjer når man egentlig ikke har tid til å knote i 20 minutter.

For meg som alltid har åpen mange faner i nettleser, akkurat nå faktisk 13 åpne faner i Chrome og 15 i Opera, ser det nok ut som alt flyter bedre og at jeg har mer tilgjengelig minne i Chrome hvertfall som er min hovednettleser, og jeg opplever også at Chrome rendrer nettsider raskere enn Safari. Kjører Chrome på mine mobiler som er Android, pc´er med WinXP/Win7/Win8.1 og mine 2 Mac´er, og ved innlogging på min Google-profil har jeg full synkronisering mellom enhetene. Tilgangen på nyttige tillegg som f.eks. AdBlock som den viktigste mm gjør at jeg liker Chrome. Synes også grensesnittet for meg er det "reneste og enkleste" av nettleserne. 

Firefox for meg er den eneste nettleseren hvor jeg er sikker på at nettbanken og andre sider med BankID virker. Kun ved påkrevde oppdateringer av Java opplever jeg problemer med pålogging i nettbank i Firefox. I andre nettlesere er nettbanken derimot en stor frustasjonskilde; har ikke tall på hvor mange ganger jeg har forsøkt å handle på nett i "feil" nettleser og ikke kommet videre i betalingen pga man må via nettbank for godkjenning av Visa...

Velkommen til asianet.no

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

Safari har blokkert for bruk av Java. Jeg bruker derfor Firefox til nettbank og ellers bruker jeg Safari. På PC bruker jeg i tillegg Internet Explorer. Jeg synker bokmerker for både Safari og FireFox, det går helt greit. Internet Explorer bruker jeg lite og har ikke prøvd å synkronisere med den. Der kommer det forøvrig opp en thai startside som jeg ikke klarer å fjerne. Uansett hva jeg legger inn som startside, så er det denne som kommer opp. Dvs dette gjelder 32-bits versjonen. På 64-bits versjonen av Explorer har jeg ikke det problemet. (Har Windows 7 64 bit installert på min Dell Latitude).

Arthas

Arthas

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:

Safari har blokkert for bruk av Java. Jeg bruker derfor Firefox til nettbank og ellers bruker jeg Safari. På PC bruker jeg i tillegg Internet Explorer. Jeg synker bokmerker for både Safari og FireFox, det går helt greit. Internet Explorer bruker jeg lite og har ikke prøvd å synkronisere med den. Der kommer det forøvrig opp en thai startside som jeg ikke klarer å fjerne. Uansett hva jeg legger inn som startside, så er det denne som kommer opp. Dvs dette gjelder 32-bits versjonen. På 64-bits versjonen av Explorer har jeg ikke det problemet. (Har Windows 7 64 bit installert på min Dell Latitude).

Safari blokkerer ikke for Java

Vedlagt(e) fil(er)

Watch your six

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

Da har de fjernet blokkeringen i siste versjon. Var blokket tidligere.

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:

Problemet med "glossy" skjerm kan løses enkelt med å legge en film utenpå. Jeg har 2 skjermer, en Samsung og en Acer. Begge hadde i utgangspunktet for mye refleks.  Jeg tok begge skjermene til en databutikk og de la en tynn film utenpå. Du kan ikke se filmen, men overflaten er nesten helt matt.

Kosta forresten 170 bath for begge skjermene

Dette innlegget har blitt redigert av runeli: 18 januar 2014 - 06:24

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 161 Innlegg:

Problemet med "glossy" skjerm kan løses enkelt med å legge en film utenpå. Jeg har 2 skjermer, en Samsung og en Acer. Begge hadde i utgangspunktet for mye refleks.  Jeg tok begge skjermene til en databutikk og de la en tynn film utenpå. Du kan ikke se filmen, men overflaten er nesten helt matt.

Kosta forresten 170 bath for begge skjermene

Ikke noe problem med nye iMac, den er refleksbehandlet fra fabrikken.   Så problemet var på forrige utgave av iMac.   Jeg hater plast av hele mitt hjerte, og måtte ha valium når jeg så den forrige modellen.

A.H.

Arthas

Arthas

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:

Da har de fjernet blokkeringen i siste versjon. Var blokket tidligere.

Apple har i korte perioder blokkert for Java grunnet store sikkerhetsbrister i Java, men har åpnet opp igjen straks sikkerhetsproblemet har blitt løst. Mener sist gang var for omtrent et år siden. 

I tillegg blokkerer de i noen grad for eldre versjoner, slik at du tvinges til å laste ned siste og sikreste versjon.

http://support.apple.com/kb/ht5660

Dette innlegget har blitt redigert av Arthas: 18 januar 2014 - 10:04

Watch your six

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:

Ikke noe problem med nye iMac, den er refleksbehandlet fra fabrikken.   Så problemet var på forrige utgave av iMac.   Jeg hater plast av hele mitt hjerte, og måtte ha valium når jeg så den forrige modellen.

A.H.

Heheehehe

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:

Apple har i korte perioder blokkert for Java grunnet store sikkerhetsbrister i Java, men har åpnet opp igjen straks sikkerhetsproblemet har blitt løst. Mener sist gang var for omtrent et år siden. 

I tillegg blokkerer de i noen grad for eldre versjoner, slik at du tvinges til å laste ned siste og sikreste versjon.

http://support.apple.com/kb/ht5660

Det siste sikkerhetshullet fra Java var det noe greier med sikkerhetssertifikater i forhold til bank applet, Jeg husker ikke riktig lenger

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

Installerte siste Java-versjon til Safari og bekrefter at BankID fungerer i Safari. Men derimot fungerer ikke smartkortet til Norsk Tipping. Der får jeg feilmelding på lesing av kortet, mens det fungerer helt greit i FireFox.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 161 Innlegg:

Nå har jeg satt opp min iMac, slik det passer mitt bruk.   Noen muligheter for fjerning av innstillinger i nye Mavericks var borte, men kan bruke ett tredjeparts program for å fikse det.   Er for såvidt ikke så veldig viktig.   Synes at enkelte ting inne Maverics, var litt fjortispreget når jeg gikk igjennom det.   Men nå er den finpusset og stilt inn slik jeg liker det.   Er en noen gamle  programmer som ikke fungerer i det nye Mavericks, men det kan jeg utmerket leve med.   Programmer får man også kjøpt.

Er fornøyd med den nye iMac, og refleksene er minimale nå.   Men Apple sin Magic Mouse fant jeg lite magisk med.   Forøvrig koblet den seg ofte fra, da den mistet strømmen fra batteriene.   Måtte trykke og vri litt på musa, så ble den aktiv igjen.   Gikk rett i kassa som sjokoladepapiret var i.   Tilbake til den store Logitech musa igjen.   Men maskinen i seg selv er lydløs og rask.   Er fornøyd etter noen få ukers bruk.

A.H.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Test fra den nye Mac Pro. Fikk utrolig bra tilbakemelding og score:

http://www.aftenblad...ml#.UvkpOPY2wsY

Eneste ulempen er prisen som jeg synes er ganske høy :-).

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere