Gå til innhold

Foto

Ny iMac er kommet.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
129 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 560 Innlegg:

Den nye iMac er kommet, og da spørs det om refleksene i skjermen, er redusert med 75%. Personlig synes jeg den skjermen som var, hadde så mye reflekser at jeg ikke ville kjøpe den. Men om refleksene er redusert, så er og annet redusert, bare for å få maskinen tynnere. Helt idiotisk dette styret om tynnere tynnere tynnere. Mindre lufting blir det selvfølgelig, og hva med noen få milimeter mer bak en skjerm? Skulle ikke tro det som er bak en skjerm, har noen som helst betydning på ett skrivebord. For å få den tynnere, så er det ikke lenger DVD/CD spiller i maskinen mer. Første gang siden mai 1998. Pprten for bildebrikka, måtte plasseres bak, det samme med utgang for hodetelefon. Å sette porten for brikka bak, er for meg en klønete plassering. Vel min tid med iMac, stoppet etter det ble ny iMac i aluminium og glossy skjerm. Uten DVD/CD spiller, så kan den ikke lenger kalles allt i ett maskin. DVD og CD spiller må kjøpes utenom. Kan jo lese litt om den her på Applestore.

http://store.apple.c...mac/family/imac

A.H.

srt10

srt10

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 654 Innlegg:
Har no en iMac 21,5" av denne generasjon og blir nokk etter hvert å kjøpe den nye, men da i 27".

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 832 Innlegg:
Folk har sine ulike preferanser. Selv synes jeg at jo tynnere, jo bedre. Kan absolutt tenke meg den nye iMac med 27".
Jeg har dessuten ekstern DVD/CD spiller/brenner, så at den er borte betyr lite. For min del så er det dessuten uhyre
sjelden jeg har behov for slikt, særlig etter at alle programmer nå lastes ned fra nettet. For unger som driver mye
med spill er det kanskje upraktisk, men der er jo ikke jeg. :)

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

[size=4]Den nye iMac er kommet, og da spørs det om refleksene i skjermen, er redusert med 75%. Personlig synes jeg den skjermen som var, hadde så mye reflekser at jeg ikke ville kjøpe den. Men om refleksene er redusert, så er og annet redusert, bare for å få maskinen tynnere. Helt idiotisk dette styret om tynnere tynnere tynnere. Mindre lufting blir det selvfølgelig, og hva med noen få milimeter mer bak en skjerm?

Mindre, tynnere = mindre råvarer (noe som er viktig for fremtidige produksjoner) og mindre plass for shipping.

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 01 desember 2012 - 17:15

Redigert signatur

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Min 30" skjerm fra 2004 er jo en gigant i forhold til imac 27" selv om det bare skiller 3", og her får en alt i en pakke.
Redigert signatur

srt10

srt10

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 654 Innlegg:
Her e en liten test av den nye iMac.

http://www.idg.no/ma...ticle263608.ece

For Arild Holte så ser det jo ut som skjermen kan passe ;)

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:
Acer og andre kommer stadig med nye maskiner også:)

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 965 Innlegg:
For ikke å forglemme Samsung.
KJÆRLIGHETENS MAKSIMUM ER KONSTANT.

srt10

srt10

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 654 Innlegg:
At ny iMac e kommen, har 0 å gjøre med samsung, Accer eller for den del kem som e konge i Norge.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
smaken er ikke som baken, de som utaler seg har neppe prøvd alternativene. men slik er det jo i demokratiet "mantar" elle skal utale seg om ting de ikke vet en shit om.

imac,s forrige utgave har jeg på 27 " og har kun hatt glede. jeg liker apple produkter så for andre like hva de vil men at apple spiller på lagg med mange er skråsikkert, nå for ikke lage en bestwiter tråd så har jeg alt av data,men akkurat nå de siste åra så har apple vert min jeg sier min støtte, lette ikoner og fin for en som snart er helt senil

ps skal skrive omdet i foto tråden

men etter og ha registret meg p sony lastet ned free software samme med iphon,(det kunne ver android as wel) er det yderst morsomt og sette opp kamra på tativ mot et objekt for så og se hele i displayet o
på iphna og knipse med ipina over wifi, dette er kommet for og bli
..jeg vil ikke sette dette opp motannet nå , men for meg funker det heltexepsjonelt, om

skal kjøre mere om sony nex 6 innpå rette tråden

fotone blir bedr kan diskuteres man at en kan ha et roligre kamra foreksempel under vind forhold på makro er dette helt nytt som og zome fra 16- 50 mm optisk + 1.5 x digitalt.

jeg anbefaler denne konfigurasjon til de spm ikke har kamra og det en må huske fra nex 5 til nex 7 og 6 er at lukkerhastigeten er blitt redusert med 10 x. er alså 0.20 milisekund pr foto mot tidligre 200 milisekunder pr foto.. jeg harsikkert fått på meg det og promote sony,, men for prisen. vekten og bruker vennligheten har sony nå kommet med noe nytt.. ps har ikke brukt motor fungsjonen på fjernkontroll fa 16- 50 mmm
er det kommentarer eller spørmål vdrørende enne equiparet eller hva nå heter skal jeg svare etter beste evne,, jeg handler etter kjente data ikke rykter! det er viktigt for det er ofte som og diskutere bil og hjemmebrent,, jeg har det beste,,
men åpne åyne for noe helt nytt kan ensi og studer sony nex7 og det nyeste nex 6...

mmen folk for kjøpe glass og tyngde etter det de hører,,men vær sill og se på sony nex 6

her en artikkel på engelsk med link

Sony NEX-6 Review
Postet bilde December 19, 2012 Zoltan Arva-Toth Buy a Alpha NEX-6 Black Digital Camera - Body Only (16.1 MP, SD/SDHC/SDXC/Memory Stick PRO Duo/PRO-HG Duo)

Lowest Price: $769.99 Postet bildeAlpha NEX-6 Black Digital Camera Kit w/ 16-50 mm Lens (16.1 MP, MS PRo Duo/Pro-HG Duo/SD/SDHC/SDXC Card Slot) Shop at Price Postet bilde $999.99 Postet bilde $998.00 Compare Prices for All 2 Sellers ($998.00 - $999.99) Postet bilde Image Quality »
Introduction
<br clear="all"> The Sony NEX-6 is a new compact system camera featuring a 16.1-megapixel “Exmor APS HD” CMOS sensor, a sensitivity range of ISO 100-25600, Fast Hybrid AF for optimal fast and precise autofocus, 10fps burst shooting, XGA OLED Tru-Finder, Wi-Fi connectivity, PlayMemories Camera Apps, a built-in flash and new Multi Interface Shoe. Other highlights include a mode dial, two control wheels, a dual-axis electronic level gauge, Sweep Panorama mode and 1080p video recording. The Sony NEX-6 is available for $849.00/£699.00 body only and $999.99 / £799.00 with the new 16-50mm OSS Power Zoom lens. In the UK, it’s also sold in a double-zoom kit with the 16-50mm and 55-210mm lenses, priced from £949.99.

Ease of Use
Announced just before Photokina 2012, the Sony NEX-6 slots in between the consumer-focused NEX-5R and the range-topping NEX-7, and adds a number of features and functions that you cannot find in either of these models. Outwardly it looks a lot like the NEX-7, at least at first glance. The front of the camera is dominated by the relatively large, rubberised hand-grip, which enables users to hold the camera comfortably, and also conceals the shared battery / memory card compartment.

The Sony NEX-6 undoubtedly feels solid when gripped in the palm, without looking or feeling bulky. Our review unit came with the brand new Sony E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS power zoom, which is currently the smallest E-mount zoom lens by a rather wide margin – certainly smaller than the old 18-55mm kit zoom that invariably looked oversized no matter which NEX body you attached it to. When not in use, this lens retracts into its housing, much like a compact camera lens – or indeed the Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42mm f/3.5-5.6 Power OIS standard zoom for Micro Four Thirds. This lens contributes a lot to the low profile of the Sony NEX-6, making the combination compact enough to fit in a large coat pocket – something that would be a stretch with the older kit lens. The downside of using a collapsible power zoom like this is that it causes start-up (and wake-up) times to be longer than usual. Those who aren't keen on the idea of shooting with a power zoom can of course buy the camera in a body-only configuration and purchase any lens from the slowly but steadily growing range of E-mount optics to go with it.

On the forward-sloping edge at the top of the hand-grip we find the shutter release encircled by a nicely rigid on/off switch. In use, we have found that the NEX-6's shutter release was less sensitive to a half-press than that of most other cameras – essentially it required more like a “three-quarters-press” to do anything. Some photographers will like this, whereas to others the relative insensitivity of this button may give the false impression that the camera is less responsive than it actually is. As to the shutter itself, it's louder and clunkier in action than most other compact system cameras; somewhat reminiscent of the mirror return of an SLR, though still quieter than, say, a Nikon D7000. To most users this won't be an issue but if you need to work absolutely discreetly and quietly, you might want to take a look at some of the NEX-6's mirrorless competitors.

Postet bilde Postet bilde Front Rear Alongside the shutter release is a useful, customisable Function button which by default provides access to a quick menu with focus, white balance, metering and Picture Effects settings. You can change the functions assigned to this button from within the Setup menu. The NEX-6's top plate marks the biggest departure from the other NEX cameras that Sony has released so far. Viewed from the rear and starting from the left, there's an ISO standard hot-shoe that accepts generic centre-contact flash units, which is great news for strobists and anyone using standard hotshoe-mounted accessores. Dedicated Sony/Minolta system flashes that have a non-standard foot can be mounted with the help of a separately sold hot-shoe adapter. Sheltered underneath the housing at the front of the hot-shoe we find a number of connector pins that allow users to mount a range of proprietary Sony accessories, which is why the company calls this accessory port a 'Multi Interface Shoe.'

Next to this accessory shoe is the NEX-6's built-in flash, which has essentially been lifted from the NEX-7 (though Sony quotes a somewhat wider angle of coverage for the new model). To pop up this flash you need to press a dedicated button at the top of the rear plate – in use we have found this button to be a little fiddly, requiring a rather strong press to do its job. A clever hinged design allows the flash to be raised high above the lens to avoid red-eye issues, something we have found to work very well. The flash settings can be modified from within the Camera menu, while the AE Lock button can be reprogrammed to provide easy access to flash exposure compensation. This is seldom needed though – as long as your subject is within range, the flash provides consistently good exposures, no doubt thanks to Sony's access to Minolta technologies such as ADI (Advanced Distance Integration). Our only gripes with this flash are the low guide number (GN 6 in metres at ISO 100/21°) and the fact that it cannot act as a commander for wirelessly slaved system flashes – even though the camera itself has the capability, you still need a compatible hotshoe-mounted external unit to use that feature.

On the right-hand side of the top plate – still viewed from the rear – we find one of the biggest novelties of the NEX-6 compared to other Sony NEX cameras – a mode dial. Aside from standard shooting modes like Programmed Auto, Aperture Priority, Shutter Priority and Manual, this dial has separate markings for Intelligent Auto, Superior Auto, Scene Modes and even Sweep Panoramas. The chief difference between Intelligent Auto and Superior Auto is that in the latter mode the camera might decide to shoot a quick series of images for automatic HDR exposure blending if it determines that the luminosity range of the scene is wider than the dynamic range of the sensor. The mode dial itself is very stiff, so your chances of inadvertently switching to another shooting modes are extremely low. On the flip side, this stiffness means that you may need a thumb and a finger to change modes – if you try too hard to turn the dial with your right thumb only, you might end up spinning the control wheel underneath the mode dial too, thereby unwillingly changing the aperture, for example.

Postet bilde Postet bilde Top Pop-up Flash Putting aside the omission of the AF/MF toggle, the rear plate of the Sony NEX-6 looks remarkably similar to that of the NEX-7, the majority of it taken up by the large articulated LCD that stretches from the base to the top plate. The Sony NEX-6 offers switchable framing lines, a live histogram and a dual-axis level gauge display in both the LCD screen and the viewfinder, helping you to compose your image and keep horizons straight. The NEX-6 also has a clever eye level sensor that switches off the rear screen's info display as you bring your eye close to the excellent viewfinder, although be aware that this might cause a slight inconvenience when shooting from the hip if your body blocks the eye proximity sensor.

One of the most useful ways to set up the EVF and LCD is to compose your shots with the former and use the latter as an interactive status screen. In this view, you can check all of the camera's important shooting settings at a glance, and even modify them by first pressing the Function button and then moving about the screen using the navigation pad. This is important as the menu system of the Sony NEX-6 is rather illogical – e.g. the metering mode is found in the Brightness/Colour menu that from the look of the icon that denotes it initially appears to be for adjusting screen brightness only. By using the rear screen as an interactive status display you can mostly save yourself from having to delve into the menu. The LCD is hinged but only flips up and down – you cannot fold it out as on some competing models. Also missing is any sort of touchscreen functionality – while many of you will never miss this, we think it's a pity that you cannot set the active focus point by touch as on the NEX-5R for example. Also, given that the Sony NEX-6 offers built-in Wi-Fi it would have been nice to be able to enter passwords and other text via an onscreen virtual keyboard the same way you do on most smartphones.

http://www.photograp...y_nex_6_review/

folkens dete er mye på markedet...

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 12 januar 2013 - 13:30

Pain is temporary, honor lasts forever.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
smaken er ikke som baken, de som utaler seg har neppe prøvd alternativene. men slik er det jo i demokratiet "mantar" elle skal utale seg om ting de ikke vet en shit om.

imac,s forrige utgave har jeg på 27 " og har kun hatt glede. jeg liker apple produkter så for andre like hva de vil men at apple spiller på lagg med mange er skråsikkert, nå for ikke lage en bestwiter tråd så har jeg alt av data,men akkurat nå de siste åra så har apple vert min jeg sier min støtte, lette ikoner og fin for en som snart er helt senil

ps skal skrive omdet i foto tråden

men etter og ha registret meg p sony lastet ned free software samme med iphon,(det kunne ver android as wel) er det yderst morsomt og sette opp kamra på tativ mot et objekt for så og se hele i displayet o
på iphna og knipse med ipina over wifi, dette er kommet for og bli
..jeg vil ikke sette dette opp motannet nå , men for meg funker det heltexepsjonelt, om fotone blir bedr kan diskuteres man at en kan ha et roligre kamra foreksempel under vind forhold på makro er dette helt nytt som og zome fra 16- 50 mm optisk + 1.5 x digitalt.

jeg anbefaler denne konfigurasjon til de spm ikke har kamra og det en må huske fra nex 5 til nex 7 og 6 er at lukkerhastigeten er blitt redusert med 10 x. er alså 0.20 milisekund pr foto mot tidligre 200 milisekunder pr foto.. jeg harsikkert fått på meg det og promote sony,, men for prisen. vekten og bruker vennligheten har sony nå kommet med noe nytt.. ps har ikke brukt motor fungsjonen på fjernkontroll fa 16- 50 mmm

folkens dete er mye på markedet...

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

At ny iMac e kommen, har 0 å gjøre med samsung, Accer eller for den del kem som e konge i Norge.

Er bare lei apple hysteriet. Har selv iphone ;)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 560 Innlegg:

ENDELIG kom Apple med en ny iMac som IKKE hadde glossy skjerm.   Så det ble en handletur eller mer riktig bestilling, i slutten av desember.   Den kom fra Singapore der den blir bygget opp, hvis man vil ha den litt kraftigere.   Men hentet den fikk jeg ikke, før nå sist lørdag.   Skjermen på min nye 27" var veldig god, og ikke de voldsomme refleksene som modellen før hadde.   Før kunne man velge mett eller glossy skjerm på menge produkter, men så ble det KUN glossy på iMac.   Nedtur.   Det tok jammen meg hele 6 år, før Apple gadd å høre på klagene på KUN glossy glasskjerm.   Skjermen er meget behagelig, men litt mindre enn min gamle matte 30" skjerm til Mac Pro.   Men ikke så mye mindre, enn jeg kan leve med.   Skrev litt på min 15" MacBook Pro etter Mac Pro ble satt hjemme i huset, men slitne øyne hadde problemer med en så liten skjerm.   Så iPad og iPhone for meg, det blir helt uaktuelt.   Den nye musa var anderledes på mange måter, men synes fremdeles Logitech sin mus er mer kontant og brukervennlig.   Men selve maskinen er jeg kjempefornøyd med, og slipper alle ledninger som roter til arbeidsplassen min.   Samler støv gjør også dette ledningsrotet.

Meget fornøyd med nyeste iMac, så får vi se om den holder mål i årene som kommer.

A.H.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

ENDELIG kom Apple med en ny iMac som IKKE hadde glossy skjerm.   Så det ble en handletur eller mer riktig bestilling, i slutten av desember.   Den kom fra Singapore der den blir bygget opp, hvis man vil ha den litt kraftigere.   Men hentet den fikk jeg ikke, før nå sist lørdag.   Skjermen på min nye 27" var veldig god, og ikke de voldsomme refleksene som modellen før hadde.   Før kunne man velge mett eller glossy skjerm på menge produkter, men så ble det KUN glossy på iMac.   Nedtur.   Det tok jammen meg hele 6 år, før Apple gadd å høre på klagene på KUN glossy glasskjerm.   Skjermen er meget behagelig, men litt mindre enn min gamle matte 30" skjerm til Mac Pro.   Men ikke så mye mindre, enn jeg kan leve med.   Skrev litt på min 15" MacBook Pro etter Mac Pro ble satt hjemme i huset, men slitne øyne hadde problemer med en så liten skjerm.   Så iPad og iPhone for meg, det blir helt uaktuelt.   Den nye musa var anderledes på mange måter, men synes fremdeles Logitech sin mus er mer kontant og brukervennlig.   Men selve maskinen er jeg kjempefornøyd med, og slipper alle ledninger som roter til arbeidsplassen min.   Samler støv gjør også dette ledningsrotet.

Meget fornøyd med nyeste iMac, så får vi se om den holder mål i årene som kommer.

A.H.

hva er prisen!?

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 560 Innlegg:

hva er prisen!?

For en 27" iMac, så starter prisen på 61.900,- baht.   Maksimalt utbygget koster den 141.350,- baht.   Da har man en i7 prosessor på 3,5 GHz og 32 GB minne.   1 TB Flash disk.  Ett større NVIDIA Geforce CTX 780 4 GB GDDRS grafikkort.   Ekstern Apple SuperDrive DVD/CD spiller og AppleCare Protection plan 3 års garanti.

Det eneste man kan skifte ut selv, det er minnekortene hvis man ønsker mer minne.   Men da må man kaste de minnebrikkene man har, hvis man vil ha 32 GB minne.   Like greit å sette det inn med en gang, hvis man vil ha en raskere maskin.   For eksempel ved redigering av video etc. etc.   Men det er 8 GB minne orginalt, og kan utvides til 16 GB eller 32 Gb minne.

Apple sin nye mus var ganske anderledes, med sin helt glatte overflate.   Skrolling skjer med en finger rett på overflaten.   Virker litt anderledes enn feks Logitech sine trådløse store mus.   Litt mer kontant synes jeg nok Logiteck er.   Sikkert bare en smakssak.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 06 januar 2014 - 10:36

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 832 Innlegg:

Har lyst på en slik, men blir litt dyrt sett i betraktning at jeg allerede har en velfungerende MacBook Pro og en velfungerende Dell Latitude. Har også vurdert Apple skjerm som et alternativ som jeg kan koble både MacBook og Dell til. En slik skjerm kommer på ca 40.000 baht. Time will show! :)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 560 Innlegg:

Har lyst på en slik, men blir litt dyrt sett i betraktning at jeg allerede har en velfungerende MacBook Pro og en velfungerende Dell Latitude. Har også vurdert Apple skjerm som et alternativ som jeg kan koble både MacBook og Dell til. En slik skjerm kommer på ca 40.000 baht. Time will show! :)

En ekstern skjerm er jo en grei måte, å kombinere MacBook Pro og en annen datamaskin til.   Nå var mine maskiner 7 år gamle, og på tide med noe nytt.   Tok forøvrig en 27" iMac med 3TB fusion drive harddisk.   Greit med lagringskapasitet i maskinen også.   Kan jo ha en overgang fra Thunderbolt til E-sata, og ha så mye ekstern lagring man vil.

Det fine med iMac, er jo den lille plassen den tar, og alt blir mye ryddigere.

A.H.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

En ekstern skjerm er jo en grei måte, å kombinere MacBook Pro og en annen datamaskin til.   Nå var mine maskiner 7 år gamle, og på tide med noe nytt.   Tok forøvrig en 27" iMac med 3TB fusion drive harddisk.   Greit med lagringskapasitet i maskinen også.   Kan jo ha en overgang fra Thunderbolt til E-sata, og ha så mye ekstern lagring man vil.

Det fine med iMac, er jo den lille plassen den tar, og alt blir mye ryddigere.

A.H.

har to mac,s og en vanlig gammel.  i dag  så er jeg mere forbanna på mac en fornøyd, fordi det er  mere sw til ms

platformen til apple er begrensa,  alikavel  er jeg nå pressa til og bruke dette

men er ikke avsamme oppfatning lenger..

apple er noe for seg selv,, men utbredt.. 

kunne de ikke ha samarbeida med operativ systemer??!

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 560 Innlegg:

har to mac,s og en vanlig gammel.  i dag  så er jeg mere forbanna på mac en fornøyd, fordi det er  mere sw til ms

platformen til apple er begrensa,  alikavel  er jeg nå pressa til og bruke dette

men er ikke avsamme oppfatning lenger..

apple er noe for seg selv,, men utbredt.. 

kunne de ikke ha samarbeida med operativ systemer??!

Er desverre enig med deg, at Apple kan være sære så det holder.

I 2007 skulle jeg ha en ny iMac, men da var det KUN glossy og forferdelige reflekser.   For meg 100% ubrukelig.   De fleste maskinene hadde før valg, blank skjerm eller matt skjerm.   Men der ga Apple blaffen i klager og kundenes ønsker.   KUN ett valg og det var den forferdelige refleksfulle skjermen. Jeg kjøpte da en Mac Pro med 30" matt skjerm, og den var jeg meget meget fornøyd med.   Men nok en skuffelse over Apple.   Den maskinen kan IKKE oppgraderes mer enn til OS X Lion.   Der stopper det.   Mountain Lion og nye Mavericks kan ikke min Mac Pro oppgraderes til   Helt ubegripelig og skuffende, for iMac som er eldre, den kan oppgraderes til siste operativsystem.   Men en proff datamaskin som kostet i 2007 langt over 300.000,- baht, den ble bremset for nytt operativsystem.   Det var like før jeg kuttet ut Mac og OS X.  

Men hoppe over på Windows nå, det synes jeg blir litt kronglete.   Så det blir nok Apple sine maskiner i fremtiden også, og gjerne da iMac uten reflekser i skjermen.   For den nye skjermen ER bra.   Forøvrig en noe anderledes mus, som ikke er like god og kontant som mus fra Logitech.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 832 Innlegg:

Hvis du ikke liker musen, Arild: Har du vurdert Track Pad? Er kanskje en bedre løsning?

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere