Gå til innhold

Foto

Forlovelsevisum og Gravid

• Please log in to reply
17 replies to this topic

ThaIsaan

ThaIsaan

Medlem

• Medlemmer
  • 15 Innlegg:

Heisann, er ny her på forumet og vil prøve å bidra med mine erfaringer til andre. Men først trenger jeg selv litt tips og råd ang forlovelsevisum søknad.

Vi har nå vært i sammen som kjærester siden jan. 2011. Siden dette har jeg vært totalt 5 ggr i Thailand hos min kjære. Hun har vært her nå nylig på 3 mnd besøkvisum/kjæreste.
Søknad til forlovelsevisum ble levert komplett 26/10-12.
Allerede på dette tidspunkt var min forlovede gravid, men uten å være klar over det. Et nylig besøk hos legen bekreftet at hun var gravid ca 2 mnd på vei.

Hva gjør vi nå? Erfaringer/ råd noen? Det kan da vel ikke Være noe negativt rundt dette?
Jeg burde vel skrive et brev med tillegsdokumentasjon til UDI om at vi faktisk venter barn nå? Vi vil jo at hun skal få føde her og prøve å få komt igang med norsk opplæringen før fødselen.

Takknemlig for råd om dette.

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 18 Innlegg:

Heisann, er ny her på forumet og vil prøve å bidra med mine erfaringer til andre. Men først trenger jeg selv litt tips og råd ang forlovelsevisum søknad.

Vi har nå vært i sammen som kjærester siden jan. 2011. Siden dette har jeg vært totalt 5 ggr i Thailand hos min kjære. Hun har vært her nå nylig på 3 mnd besøkvisum/kjæreste.
Søknad til forlovelsevisum ble levert komplett 26/10-12.
Allerede på dette tidspunkt var min forlovede gravid, men uten å være klar over det. Et nylig besøk hos legen bekreftet at hun var gravid ca 2 mnd på vei.

Hva gjør vi nå? Erfaringer/ råd noen? Det kan da vel ikke Være noe negativt rundt dette?
Jeg burde vel skrive et brev med tillegsdokumentasjon til UDI om at vi faktisk venter barn nå? Vi vil jo at hun skal få føde her og prøve å få komt igang med norsk opplæringen før fødselen.

Takknemlig for råd om dette.

Finner ingen andre steder å skrive.. Ambassaden! Gå innom ambassaden og fortell situasjonen. Gjør dem ingenting? Si det på forum.

ThaIsaan

ThaIsaan

Medlem

• Medlemmer
  • 15 Innlegg:
Då skal jeg stikke innom En dag og snakke med dem om dette. Håper ikke de kommer med noe negativt om denne situasjonen.

ThaIsaan

ThaIsaan

Medlem

• Medlemmer
  • 15 Innlegg:
Då har jeg snakket med UDI her. Det At min forlovede er gravid var ikke negativt for søknaden,men det var ikke grunnlag for noe raskere behandlingstid. Visst jeg ville levere tillegsdokumentasjon på dette så måtte vi ha et dokument fra legen som bekrefter graviditeten og deretter sende dette til UDI via e-post.
Greit nok
Vi håper på julen sammen her, tiden er knapp men håpet er stort...

Rolf12

Rolf12

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 606 Innlegg:
Tenkte meg at det var sakens gang. Dere kan vel bare angre på at hun ikke søkte om direkte familiegjenforening med deg. Men da måtte dere ha giftet dere i Thailand først.

Vi fikk (madammen) et ja-svar .. fra udi på under en måned. Det er en del fordeler med å søke om direkte familiegjenforening, men mange som er innom her på forumet veldig ivring på å søke 7-dagers, vet ikke hvorfor.

Et forlovelsesvisum er også et grei måte... uansett det er de samme papirene som må stemples og kopieres.

En ting med som er fordel med om å søke direkte familiegjenforening er at hun kan gå rett inn på norskkurs osv etter ankomst, men dette vil muligens variere fra kommune til kommune

ThaIsaan

ThaIsaan

Medlem

• Medlemmer
  • 15 Innlegg:
Ja du sier noe der.. Under 1 mnd er jo akkurat passe Vi ble så opphengt i dette forlovelsevisumet og trodde dette sku gå kjappest. Jeg Har jo vært i Thailand 6 ggr siden Januar 2011. Kunne jo bare giftet oss i Thailand tidligere, men samtidig så ville vi at hun skulle få se og oppleve Norge først og bli kjent med min famile. Ikke alltid det lønner seg å haste med dette
Men vi er fortsatt positiv og jeg har en liten følelse at dette er i boks før jul.
Lurer på og la være å levere tillegsdokumentasjon på graviditeten, kan jo risikere at dette forsinker det hele.. Eller Hva tror du?

Rolf12

Rolf12

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 606 Innlegg:
Et barn brukes sjeldent som en vektstang i forhold til udi sine regler, men du kan jo håpe :-)

Lykke til forresten og gratulere med barn på vei :-)

Btw, jeg tror ikke det vil forsinke noe med ekstra informasjon

Dette innlegget har blitt redigert av Rolf12: 09 november 2012 - 21:36

ThaIsaan

ThaIsaan

Medlem

• Medlemmer
  • 15 Innlegg:
Tenkte det va greit å opplyse udi om dette, det viser jo bare mer ærlighet fra ossVi vil jo være dønn ærlig da det ofte lønner seg.

Satser på at det hele er planke kjøring

Takk for gratulasjon, jeg har en liten datter fra før og, så det blir spennende med en til..

Ja då får man bare prøve å kulan litt og vente i spenning

terryba

terryba

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 6 Innlegg:

Tenkte meg at det var sakens gang. Dere kan vel bare angre på at hun ikke søkte om direkte familiegjenforening med deg. Men da måtte dere ha giftet dere i Thailand først.

Vi fikk (madammen) et ja-svar .. fra udi på under en måned. Det er en del fordeler med å søke om direkte familiegjenforening, men mange som er innom her på forumet veldig ivring på å søke 7-dagers, vet ikke hvorfor.

Et forlovelsesvisum er også et grei måte... uansett det er de samme papirene som må stemples og kopieres.

En ting med som er fordel med om å søke direkte familiegjenforening er at hun kan gå rett inn på norskkurs osv etter ankomst, men dette vil muligens variere fra kommune til kommune

Hei,

Ny forum-bruker her, og lurer på en ting. Om jeg forstår UDI siden sider riktig, så er det ikke lenger noe som heter forlovelsevisum, men det går under familieinnvandring. Betyr det at om man søker familieinnvandring så får man de samme fordelene som gies under "direkte familiegjenforening"? Eller har jeg misforstått noe her?

Håper på svar, og takk skal du ha :-)

Mvh
terry

SanukMak

SanukMak

Medlem

• Medlemmer
  • 758 Innlegg:

Hei,

Ny forum-bruker her, og lurer på en ting. Om jeg forstår UDI siden sider riktig, så er det ikke lenger noe som heter forlovelsevisum, men det går under familieinnvandring. Betyr det at om man søker familieinnvandring så får man de samme fordelene som gies under "direkte familiegjenforening"? Eller har jeg misforstått noe her?

Håper på svar, og takk skal du ha :-)

Mvh
terry

Det er to grunner til å innvilge famileinnvandring til Norge (for mennesker som er i et kjærlighetsforhold til hverandre). En er hvis man allerede er gift i utlandet og en annen om man ønsker å gifte seg her.
Hvis ikke Ambassaden har laget nye sjekklister vil du se at sjekklistene finnes i utgave for "ektefelle" og "forlovede"
Hvis ikke jeg husker feil så er det en egen liste for samboere også

Jeg vet ikke hva du mener med direkte familieinnvandring, men antar ut fra hva jeg har lest her nå og tidligere at man med det mener at ikke går veien om D visa, men kun søker om familiegjenforening etter at man har giftet seg i utlandet

sakset fra Ambassaden i bangkok sine sider:
Fiancé
If you wish to marry a person living in Norway, you can apply for a residence permit to go to Norway and enter into marriage (fiancé permit). The permit is valid for six months, and you must get married in the course of the period for which the permit is valid. After you have entered into marriage, you can apply for family immigration with your spouse from Norway.

terryba

terryba

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 6 Innlegg:

Det er to grunner til å innvilge famileinnvandring til Norge (for mennesker som er i et kjærlighetsforhold til hverandre). En er hvis man allerede er gift i utlandet og en annen om man ønsker å gifte seg her.
Hvis ikke Ambassaden har laget nye sjekklister vil du se at sjekklistene finnes i utgave for "ektefelle" og "forlovede"
Hvis ikke jeg husker feil så er det en egen liste for samboere også

Jeg vet ikke hva du mener med direkte familieinnvandring, men antar ut fra hva jeg har lest her nå og tidligere at man med det mener at ikke går veien om D visa, men kun søker om familiegjenforening etter at man har giftet seg i utlandet

sakset fra Ambassaden i bangkok sine sider:
Fiancé
If you wish to marry a person living in Norway, you can apply for a residence permit to go to Norway and enter into marriage (fiancé permit). The permit is valid for six months, and you must get married in the course of the period for which the permit is valid. After you have entered into marriage, you can apply for family immigration with your spouse from Norway.

Takk for svar!

Forstår ikke selv hva man mener med direkte familieinnvandring som ble skrevet øverst, og hvilke fordeler det skulle gi.

Slik jeg forstår det nå etter litt lesing er at man har alle de normale rettighetene hjemme om man får "residence permit" etter å ha kommet inn under familieinnvandring som kjærester (forlovet).

Da kan man registere seg hos folkeregisteret, og få f.eks sykehusopphold dekket/arbeidstilatelse.

Håper bare jeg har forstått alt riktig nå, har tenkt å søke om familieinnvandring denne uken basert på ønske om å gifte seg i norge. Det viktigste for meg er at vi under de 6 mnd får de samme rettighetene.

Høres det ut som jeg har forstått ting riktig? Er det noe mer jeg bør tenke på her?

Igjen tusen takk for raskt svar Sanuk Mak. Setter stor pris på det.

Terry

SanukMak

SanukMak

Medlem

• Medlemmer
  • 758 Innlegg:

Det er en del fordeler med å søke om direkte familiegjenforening,

Jeg kan ikke forstå hva det skulle være.....

men mange som er innom her på forumet veldig ivring på å søke 7-dagers, vet ikke hvorfor.

For oss var dette veldig enkelt. Kona søke om vanlig familiegjenforening og D visa samtidig. Når D visa (7 dagers som du kaller det) var innvilget kunne hun komme til Norge å vente på svar på den andre søknaden. D visa ble innvilget 10 uker før familiegjenforeningen og det var 10 uker vi slapp å være fra hverandre, og hun kunne være sammen med meg her :-) For meg var det mer enn grunn god nok til å søke D visa. Vi fikk sommerferien min sammen pga D visa og jeg kunne vise henne Norge. Ellers måtte hun ha ventet i Thailand og jeg måtte hatt ferie uten henne her.

En forlovelsestillatelse gir ikke samme rettigheter som familieinnvandring (selv om det ses på som en form for familieinnvandring)
Dersom man velger forlovelsesvarianten får man arbeidstillatelse, men ikke rett til gratis norskundervisning før man er gift, søkt om familieinnvandring og denne er innvilget. Man kan selvsagt betale for norskundervisning.

Retten til å gå på gratis norskkurs krever en innvilget familiegjenforeningssøknad.
Ellers kan man gå på det samme kurset dersom man betaler.
Det som kan varier fra kommune til kommune er om de har plass med en gang vedkommende (med oppholdstillatelsen i orden) ankommer landet, og ev om de godtar at en person som kommer på D visa kan starte uten å betale. Jeg vet noen kommuner ser gjennom fingrene med at D visa personer skal betale frem til den andre søknaden er innvilget

mine svar i blått

Dette innlegget har blitt redigert av SanukMak: 24 februar 2013 - 20:09

SanukMak

SanukMak

Medlem

• Medlemmer
  • 758 Innlegg:
Om forlovelsestillatelse fra UDI sine sider

SanukMak

SanukMak

Medlem

• Medlemmer
  • 758 Innlegg:

Takk for svar!

Forstår ikke selv hva man mener med direkte familieinnvandring som ble skrevet øverst, og hvilke fordeler det skulle gi.

Slik jeg forstår det nå etter litt lesing er at man har alle de normale rettighetene hjemme om man får "residence permit" etter å ha kommet inn under familieinnvandring som kjærester (forlovet).

Da kan man registere seg hos folkeregisteret, og få f.eks sykehusopphold dekket/arbeidstilatelse.

Håper bare jeg har forstått alt riktig nå, har tenkt å søke om familieinnvandring denne uken basert på ønske om å gifte seg i norge. Det viktigste for meg er at vi under de 6 mnd får de samme rettighetene.

Høres det ut som jeg har forstått ting riktig? Er det noe mer jeg bør tenke på her?

Igjen tusen takk for raskt svar Sanuk Mak. Setter stor pris på det.

Terry

Det med rettigheter er ikke det samme, men jeg skrev litt om det i det andre svaret mitt i tråden. Du finner det også på linken til UDI

Mitt beste råd er å bruke nok tid på UDI sine og ambassaden sine sider til at man er sikker på at man forstår alle forskjellene på de forskjellige veien man kan velge.
Ambassaden svarer raskt på mail og var for meg og min kone et bedre sted å henvende seg til enn UDI

Jeg var gjennom mølla i fjor, men vi valgte å gifte oss i Thailand.
Ble gift 4. april, jeg reiste hjem til norge 22. april, fikk bekreftet at ekteskapet var registrert i Norge den 3. mai. hun leverte søknader 9. mai og 10. mai fikk hun innvilget D visa og ankom Norge kort tid etterpå
Søknaden om familiegjenforening ble innvilget midt i juli, men det spillte liten rolle da hun allerede var her. Det som var bra at hun fikk nnvilget den i jukli var at hun kunne begynne på norskkurs allerede 20. august når skolen startet opp etter ferien

terryba

terryba

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 6 Innlegg:

mine svar i blått

Tusen takk igjen for fantastisk svar!

Vet du hvor jeg kan finne mer detaljert informasjon om rettighetene? Tenker da på det du sier her: "En forlovelsestillatelse gir ikke samme rettigheter som familieinnvandring (selv om det ses på som en form for familieinnvandring)"
Det jeg er på utsikt etter er sykehus/helse rettigheter. Som jeg kan forstå så er ikke disse rettighetene innskrenket ved forlovelsetillatelse? Ved å bli folkeregistert i Norge så har man samme rettigheter ved forlovelsetillatelse eller familieinnvandring?

Stemmer det, så blir alt perfekt her. Bare D søknaden blir innvilget.. Har funnet ut at det i 2012 var 47% avslag på D hos den norske ambasaden i Thailand. Veldig spent nå.

Terry

SanukMak

SanukMak

Medlem

• Medlemmer
  • 758 Innlegg:

Tusen takk igjen for fantastisk svar!

Vet du hvor jeg kan finne mer detaljert informasjon om rettighetene? Tenker da på det du sier her: "En forlovelsestillatelse gir ikke samme rettigheter som familieinnvandring (selv om det ses på som en form for familieinnvandring)"
Det jeg er på utsikt etter er sykehus/helse rettigheter. Som jeg kan forstå så er ikke disse rettighetene innskrenket ved forlovelsetillatelse? Ved å bli folkeregistert i Norge så har man samme rettigheter ved forlovelsetillatelse eller familieinnvandring?

Stemmer det, så blir alt perfekt her. Bare D søknaden blir innvilget.. Har funnet ut at det i 2012 var 47% avslag på D hos den norske ambasaden i Thailand. Veldig spent nå.

Terry

Sjekk nettsidene til ambassaden og UDI samt skatteetaten (folkeregisterdelen)

Jeg ville ringt til UDI s hjelpetelefon vedrørende helserettigheter. Det punktet er så viktig at du bør sjekke et ofiisiellt sted.....
Jeg ringte de om dette, og fikk klart svar, at på D visa har man ingen "sykerettigheter"

Siden jeg giftet meg i Thailand er jeg litt usikker på rettigheter ved forlovelsestillatelse ut over den linken jeg la ut. Er det noen som har gjort dette som kan svare ?

Husk at D visa forutsetter at man allerede er gift i utlandet, det søkes i så fall sammen med familiegjenforeningssøknaden. Man kan velge å søke kun om D visa og så søke om familiegjenforening fra Norge, men da tar det litt lengre tid med denne.

Lykke til

SanukMak

SanukMak

Medlem

• Medlemmer
  • 758 Innlegg:

Et barn brukes sjeldent som en vektstang i forhold til udi sine regler, men du kan jo håpe :-)

Lykke til forresten og gratulere med barn på vei :-)

Btw, jeg tror ikke det vil forsinke noe med ekstra informasjon

Jeg tror du har rett, men man kan jo håpe at UDI legger det på skåla som veier FOR at forholdet er seriøst

mhansen

mhansen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7.658 Innlegg:
.

Dette innlegget har blitt redigert av mhansen: 09 mars 2013 - 23:58

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere