Gå til innhold

Foto

Hvem er jeg,hvem har jeg blitt?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
197 svar til dette emnet

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:

Jeg oppfatter oppdragelse av barn med indoktrinering av autoritære og intolerante religioner som de reneste overgrep mot uskyldige og forsvarsløse mennesker. At det er gjort etter beste skjønn og overbevisning stemmer nok i de fleste tilfeller.Men det er kun i begrenset grad at det gjør skadene mindre.

At de fleste kommer seg relativt helskinnet ut av slik vettløs håndtering, bør aldri ta oppmerksomheten bort fra de som må slite med skam og skyldfølelse, nevrose og kanskje psykose, fra oppvekst til død. Kanskje en død som følge av selvmord.

Andre ganger "lykkes" man bedre med oppdragelsen. Da får vi gjerne selvgode mennesker som ser seg selv som opphøyet i forhold til de som ikke er frelst. De lever i "visshet" om at vi andre er dømt til evig fortapelse. Uansett hvilke gode gjerninger vi kan godskrives for. Det er i sannhet et motbydelig menneskesyn som åpner for veien for fanatisme, fundamentalisme og i ytterste konsekvens det rene barbari.

Og det er jeg ikke villig til å bagatellisere eller romantisere. På noen som helst måte.

Du har nok veldig rett i dine synspunkter,SomLak, jeg har sett eksempler på det. Har vel,som noen har nevnt, vært heldig som har bevart forstanden, landet på beina og plukket med meg noen gode ting som egentlig er forankret i et sunt verdisyn og også finnes i den humanistiske lære. Å Bagatellisere eller romantisere fanatisme og fundamentalisme blir helt feil. På alle måter.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Du har nok veldig rett i dine synspunkter,SomLak, jeg har sett eksempler på det. Har vel,som noen har nevnt, vært heldig som har bevart forstanden, landet på beina og plukket med meg noen gode ting som egentlig er forankret i et sunt verdisyn og også finnes i den humanistiske lære. Å Bagatellisere eller romantisere fanatisme og fundamentalisme blir helt feil. På alle måter.

Det MÅ jo bli plusspoeng for et så fornuftig innlegg. :)

For ingen kan vel påstå at du ikke veit hva du snakker om.........

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:

En tragisk historie som en nok aldri glemmer ,
men regner med at du har det bra nå siden du orker å fortelle oss om det .
Ser frem til forsettelsen .
Hyggelig lesning .

Hei jan.aslak.

Ting kan komme mer på avstand, men man glemmer aldri en sånn opplevelse. Har gode og dårlige perioder fortsatt,
tror det å fortelle/snakke om traumer er god terapi. Man er aldri for gammel til å lære og være åpen for råd fra andre.
Videre nå blir det derfor mer fokus på å ha et godt liv videre. Takker for dine kommentarer. :)

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:

Det MÅ jo bli plusspoeng for et så fornuftig innlegg. :)

For ingen kan vel påstå at du ikke veit hva du snakker om.........

Jeg takker og bukker for disse ordene.:)

kleenex

kleenex

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 326 Innlegg:

Jeg ble klar over at en vakker artist ved navn Meja hadde en hit med "It's all about the money." Den hørte jeg ofte på. I teksten synger hun : "So tell me how we fail to understand." Det ble en tankevekker,en stund.

http://www.youtube.com/watch?v=PUYdi43qXHc

Frank

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 425 Innlegg:

Har fått mange tilbakemeldinger. Endel av dem avspeiler en utålmodighet om at vi må komme til den positive delen,det gode liv.

I 2007 på høsten kom jeg omsider til LOS. Slo meg ned på Koh Samui og nøt livet på alle måter. Det finnes et rimelig stort norsk, svensk,dansk miljø på øya.Noen er gift eller samboere, men mange er single og hyppig på bar. Flere steder har vel det trekket. Jeg prøvde et par ganger å ta damene inn for å bo sammen. Den første var ikke interessert i matlaging eller å stelle i huset. Det var mer morsomt å spise ute og være på bar. Det varte ikke lenge og jeg valgte å flytte fra Mae Nam til et sted nær sjøen,men litt avsides,noe som passer meg godt. Der kom en dame forbi og ville prate. Hun bodde vel egentlig i Nakhon Si Thammarat,men var på besøk hos en eldre amerikaner som levde fra hånd til munn på en liten pensjon. Hun snakka seg inn hos meg,amerikaneren ble sur, og hun begynte å snakke om bankgjeld og andre lån på flere hundre tusen bath. Og jeg skulle liksom hoste opp de pengene etter å ha kjent henne noen dager, Kort fortalt,det ble slitsomt med mas om penger hver dag,og da jeg skulle til Penang, Malaysia på visarun ba jeg henne reise hjem. Jeg skifta ikke hengelåsen på døra og ved hjemkomst var det endel som manglet; laptop,norsk mobil,digitalkamera og helt nytt musikkanlegg. Shit happens. Nå må du skjerpe deg Henry!!

Var i tenkeboksen en stund og ble så invitert av en nordmann til beboerfest i Blessing Village,hvor mange skandinaver bodde. Innehaverne av stedet hadde også invitert thaier til festen. En av de norske dro meg med til et bord med tre thaidamer, og jeg sa klart fra til ham at jeg ville snakke med hun lengst til venstre,noe han motvillig godtok. Det var vårt første møte. Hun snakka ikke mye engelsk da,men etter 6 kurs på skole med en lærer som hadde jobbet med amerikanerne under Vietnam-krigen, ble det straks bedre. Jeg har prioritert at hun skal lære mest mulig engelsk og har ikke lært særlig mye thai av den grunn. Har så mange språk på "harddiscen" fra før. Noe av det første hun sa til meg da jeg inviterte henne til å flytte inn,var: "Jeg behøvde ikke prøve på noe I love you før vi hadde blitt kjent med hverandre." Det syntes jeg var et fornuftig utgangspunkt, men sa at jeg ville stille et krav også : "At hun ikke skulle forandre karakter og væremåte." Vi har begge holdt de løftene. Nå, snart 5 år senere, er jeg veldig glad for at "skjebnen" førte os sammen. Vi har det veldig trivelig sammen og hun lager fantastisk god mat, har god moral og alltid godt humør. Hun var i Norge i sommer i 90 dager,nå teller jeg dager til avreise i desember.

Kommer med et innlegg til om DET GODE LIV. Vil også starte en tråd om helsepolitikk i Norge.

Er nok tusenvis av faranger fra forskjellige land, som har opplevd dette I Love You eller Darling tullet. Stikker ikke lenger ned, enn der lommeboka og kreddittkortet ligger. Når en kvinne sier dette etter noen timers bekjenskap, skygg unne dette kan koste penger.Postet bilde

Vel du fant da en til slutt, som nok tenkte lenger enn BARE penger. Men kanskje som min kone, ønsket ett tryggere liv og fremtid. Har jo også noe med penger å gjøre, men det ser jeg IKKE noe galt i.Postet bilde

A.H.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Jeg oppfatter oppdragelse av barn med indoktrinering av autoritære og intolerante religioner som de reneste overgrep mot uskyldige og forsvarsløse mennesker. At det er gjort etter beste skjønn og overbevisning stemmer nok i de fleste tilfeller.Men det er kun i begrenset grad at det gjør skadene mindre.

At de fleste kommer seg relativt helskinnet ut av slik vettløs håndtering, bør aldri ta oppmerksomheten bort fra de som må slite med skam og skyldfølelse, nevrose og kanskje psykose, fra oppvekst til død. Kanskje en død som følge av selvmord.

Andre ganger "lykkes" man bedre med oppdragelsen. Da får vi gjerne selvgode mennesker som ser seg selv som opphøyet i forhold til de som ikke er frelst. De lever i "visshet" om at vi andre er dømt til evig fortapelse. Uansett hvilke gode gjerninger vi kan godskrives for. Det er i sannhet et motbydelig menneskesyn som åpner for veien for fanatisme, fundamentalisme og i ytterste konsekvens det rene barbari.

Og det er jeg ikke villig til å bagatellisere eller romantisere. På noen som helst måte.

Men fordommer og toleranse står det dårlig til med hos deg, og ikke minst generalisering - du vet like godt som alle andre at det er kun de mest ekstreme kristne miljøer som er slik du beskriver, som heldigvis begynner å bli en avart. Da kan du like godt skrive om f.eks Scietologi, som ikke er en religion - eller Jehovas Vitner, som er en religion, og begge like ekstreme.
Adventismen har aldri vært ekstrem, autoritær eller fanatisk - eller andre av de tingene du nevner.

Det menneskesynet du kommer med her i forhold til kristne er like forkvaklet som det du generaliserer alle kristne å skulle ha overfor mennesker som ikke er kristne.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Er nok tusenvis av faranger fra forskjellige land, som har opplevd dette I Love You eller Darling tullet. Stikker ikke lenger ned, enn der lommeboka og kreddittkortet ligger. Når en kvinne sier dette etter noen timers bekjenskap, skygg unne dette kan koste penger.Postet bilde

Vel du fant da en til slutt, som nok tenkte lenger enn BARE penger. Men kanskje som min kone, ønsket ett tryggere liv og fremtid. Har jo også noe med penger å gjøre, men det ser jeg IKKE noe galt i.Postet bilde

A.H.

Jeg må få protestere ørlite granne på dette, A.H.
Jeg synes du tegner et bilde av thailandske kvinner som er lite flaterende ved å uttale deg så bombastisk. Det finnes ikke bare unntak til regelen du beskriver - men også andre regler. Hvor en treffes, under hvilke omstendigheter og forutsetninger - det er slikt som bestemmer hvilke regler som definerer spillets gang.

La det være sagt - kjærlighet har like gode vekstvilkår i Thailand som i Norge.
Og thailandske kvinner er ikke født mer kynisk enn norske. At livsvilkårene tvinger mange til å bli mer kyniske - er meget mulig - men det gjelder på langt nær for alle.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Det du vel skal være glad for og heldig med, er at du tydeligvis har kommet deg ned på beina etter å ha starta i ung alder som "bølle" og biltyv i det miljøet du vokste opp i, og som ikke visste helt hva de skulle gjøre med deg - og i hvilken grad de takla det vet ikke jeg - men det har ingenting å gjøre med det som har vært nevnt her, som SomLak så malerisk har beskrevet, eller i hvilken grad du har bevart forstanden. (Som du siterer andre på) Men du har i følge deg selv plukket med deg noen gode ting fra dette miljøet, så så ille kan det ikke ha vært - og kanskje det var noe av det som skulle til tross alt.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Men fordommer og toleranse står det dårlig til med hos deg, og ikke minst generalisering - du vet like godt som alle andre at det er kun de mest ekstreme kristne miljøer som er slik du beskriver, som heldigvis begynner å bli en avart. Da kan du like godt skrive om f.eks Scietologi, som ikke er en religion - eller Jehovas Vitner, som er en religion, og begge like ekstreme.
Adventismen har aldri vært ekstrem, autoritær eller fanatisk - eller andre av de tingene du nevner.

Det menneskesynet du kommer med her i forhold til kristne er like forkvaklet som det du generaliserer alle kristne å skulle ha overfor mennesker som ikke er kristne.

godt og ha deg tilbake for fullt phing,;)ringes

Pain is temporary, honor lasts forever.

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:

Vel du fant da en til slutt, som nok tenkte lenger enn BARE penger. Men kanskje som min kone, ønsket ett tryggere liv og fremtid. Har jo også noe med penger å gjøre, men det ser jeg IKKE noe galt i.:)

A.H.

Helt klart A.H. Jeg velger å tro (inntil det motsatte er bevist) at det kan oppstå et tillits- forhold,uavhengig av alder,rase og utseende eller kroppsvekt. Nøkkelen er respekt og at man er gode venner. Min kjære sier hun har opplevd så mye nytt siden vi møttes. Hun har ikke vært overøst med kjærtegn,omsorg og vennlighet i sitt liv. Det får hun masse av nå. I min fortsettelse vil det komme fram litt om hennes bakgrunn. Klart det også har noe med trygghet og penger å gjøre,men det skal ikke være hovedtema. Har hatt det noe trangt en periode,men hun har aldri klaget over noe. :)

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:

Det du vel skal være glad for og heldig med, er at du tydeligvis har kommet deg ned på beina etter å ha starta i ung alder som "bølle" og biltyv i det miljøet du vokste opp i, og som ikke visste helt hva de skulle gjøre med deg - og i hvilken grad de takla det vet ikke jeg - men det har ingenting å gjøre med det som har vært nevnt her, som SomLak så malerisk har beskrevet, eller i hvilken grad du har bevart forstanden. (Som du siterer andre på) Men du har i følge deg selv plukket med deg noen gode ting fra dette miljøet, så så ille kan det ikke ha vært - og kanskje det var noe av det som skulle til tross alt.

Det er fullt mulig at jeg ikke har bevart forstanden Mr. Phing. Jeg har forøvrig aldri betraktet meg som "bølle", verken med eller uten anførselstegn. Jeg stjal vel ikke den bilen på Skogli, men lånte den uten tillatelse og hadde selvfølgelig ikke lov til å kjøre bil. Den ble parkert på nøyaktig samme sted,helt uten skader. Er klar over at din neste innvending muligens kan være at Straffeloven omtaler dette som "Bilbrukstyveri"

Har, som nevnt tidligere,tatt med meg noen gode verdier fra oppveksten. Jeg er ikke enig i at adventismen IKKE er autoritær. Du står selvfølgelig fritt til å være medlem eller ikke etter at myndighetsalder er nådd. Men som barn opplevde jeg det som autoritært og fanatisk. Jeg ble straffet med plastbelte,granbar og bjørkeris for de minste brudd på min mors lover og regler. Ingenting du sier kan ta fra meg min opplevelse av min egen barndom. Disse erfaringene førte til at de to døtrene (1 hel 1 halv) jeg hadde gleden av å bruke all min fritid på, ALDRI har blitt fysisk straffet. Har gitt dem frihet til å velge og fortalt om de forskjellige muligheter og problemer livet består av. De spurte,som barn flest, om mange ting. Deres mor henviste dem oftest til meg. Jeg svarte på ALT,så åpent og ærlig jeg kunne. Følte at jeg hadde gjort det på en annen måte enn i min egen barndom, da de som tenåringer kom til meg med spørsmål om seksualitet o.l. Dette var TABU-emner hos adventistene jeg vokste opp med.

Du var vel heldigere enn meg,kanskje vokste du opp i en "ordentlig" familie,og du sier at mobbing ikke var et problem.
Jeg har sagt at min livsførsel ikke alltid har vært perfekt. Allikevel : Vi har begge hørt historien som ender med spørsmålet:

HVEM SKAL KASTE DEN FØRSTE STEIN. (Se for øvrig valgspråket til walkman om erfaringer.) :huh:

Dette innlegget har blitt redigert av Henry: 31 oktober 2012 - 09:23

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

- du vet like godt som alle andre at det er kun de mest ekstreme kristne miljøer som er slik du beskriver,

Det er jeg helt uenig i. Kort og godt. Jeg synes det er å undervurdere og overse religionens innerste budskap og individutslettende karakter.

Light-versjoner er egentlig bare en tildekkning av faenskapet som virkelig ligger under. Og dermed kanskje enda farligere. En slags undercover misjonær som foregir seg å være en som oss. Gi meg heller en god gammeldgas mørkemann som med harmdirrende pekefinger truer med evig pinsel og helvete. Han kjenner alle igjen.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Det er jeg helt uenig i. Kort og godt. Jeg synes det er å undervurdere og overse religionens innerste budskap og individutslettende karakter.

Light-versjoner er egentlig bare en tildekkning av faenskapet som virkelig ligger under. Og dermed kanskje enda farligere. En slags undercover misjonær som foregir seg å være en som oss. Gi meg heller en god gammeldgas mørkemann som med harmdirrende pekefinger truer med evig pinsel og helvete. Han kjenner alle igjen.

Dette er en subjektiv oppfatning av hvordan religion, i sine mangfoldige versjoner og med predikanter av ulik støpning, påvirker mennesket og mennesker. Det er en helt grei og tilforlatelig oppfatning å målbære, men det er intet som tilsier at den vil vinne konsensus med det første.
:)

Jeg kan selvfølgelig si meg enig med deg, men jeg ser også at de pietistiske kristne miljøene i Norge gjorde mye for å "binde" sammen et land og folk den gang fattigdommen var omfattende. Den normgivende, disiplinerende og tildels kuende innvirkning en strikt fortolkning av de hellige skrifter får på et samfunn er skremmende, synes jeg - men det er ikke til å stikke under en stol at denslags tidvis gir samfunn den drivkraft som skal til for å opprettholde en god utvikling for fellesskapet på lengre sikt.

En kan, for eksempel, meget vel hevde at Sanghaen og den thailandske theravada-buddhismen har virket som tilsvarende "lim" på den thailandske nasjon som den pietistiske kristne tradisjon på et tidspunkt gjorde det i Norge. Imidlertid er det vanskelig å se samme overføringseffekter i det på 90 tallet Taliban-styrte Afghanistan. Så det er vel litt ymse når det kommer til religiøs samfunnstyring.

Men, om de kommer til himmels til slutt vet jeg ikke - men Dagfinn Sæle og Bjørn Eidsvåg kommer eventuelt til å befinne seg et godt stykke fra hverandre der også, tenker jeg. Selv vil jeg nok slå meg ned i sofaen til Jimi Hendrix og Harald Heide Steen jr. når så langt kommer.
:)

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:
For ordens skyld: med religioner mener jeg først og fremst kristendommen (med avarter) med sin etter min mening fatale evangelisering. Og islam er vel i samme kategori.

At alle ikke er enig i min fremstilling, gjør i det minste at den ikke er helt overflødig.:)

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:
Jeg vil ikke, på noen som helst måte, være kategorisk. Det finnes gode og dårlige i alle land, i alle religioner og jeg skal ikke være dommer. Det er ikke min oppgave. Vil minne om alle de overgrep mot barn som har skjedd i religiøse organisasjoner, katolske, kristne og sikkert flere.
Min eldste søster sto for meg som et lysende eksempel på "en god kristen person." Hun var alltid opptatt av å hjelpe andre,gjorde mange gode ting,men på en stillferdig måte uten å forvente laurbær eller medaljer. Hun gikk alltid til Gudstjeneste og levde som en rettskaffen borger. Hun var (er) en saktmodig og beskjeden person,som ikke liker å stikke seg fram eller snakke i forsamlinger.

Dette endret seg brått da en av lederne i menigheten hun tilhørte (adventistmenighet) ble beskyldt for overgrep mot en ung jente. Menighetens "Øverste" ledere tok mannens parti,selv om mange av medlemmene var overbevist om hans skyld. (Tror saken aldri ble politianmeldt med påfølgende funn av bevis.) Det ligger noen år tilbake i tid og som SomLak sier, skamfølelsen var der og hvem tør ta en kamp mot lederne i et slikt samfunn. Jo, min søster turde det,merkelig nok, hun reiste seg under en gudstjeneste og sa klart og tydelig at dersom overgriperen gikk fri og jenta ble stemplet som løgner, ville hun og mannen hennes melde seg ut av menigheten. Slik ble det, de meldte seg ut fordi "den foresatte" ble beskyttet av sine egne og jenta ble ikke trodd. Aner ikke hva som skjedde videre i jentas liv,men min søster og svoger er nå "uavhengige" troende. Noe jeg mener er like greit.
Er jo et aldri så lite apropos til Vågå-saken som går for retten i Lillehammer. :(

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

For ordens skyld: med religioner mener jeg først og fremst kristendommen (med avarter) med sin etter min mening fatale evangelisering. Og islam er vel i samme kategori.

At alle ikke er enig i min fremstilling, gjør i det minste at den ikke er helt overflødig.:)

Siden det liksom landet midt i smørøyet av hva jeg skrev i sted - så deler jeg dette sitatet med forsker og forfatter Asle Toje med dere:

"Jeg er troende, men selv om du ikke skulle være det, bør du erkjenne troens betydning for samfunnet du lever i. Den kristne nestekjærligheten er en del av grunnlaget for velferdsstaten, for eksempel. Lojalitet til kristne verdier kan styrke lojalitet til nasjonalstaten, og den trenger vi for å sikre stabile samfunn."
hentet herfra: http://blogg.bt.no/p...g-og-fedreland/

Og samtidig beklager jeg overfor Henry - det er ikke meningen å avlede trådens tema, så jeg håper du bærer over med oss og at vi tok denne avstikkeren.
:unsure:

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:

Siden det liksom landet midt i smørøyet av hva jeg skrev i sted - så deler jeg dette sitatet med forsker og forfatter Asle Toje med dere:

"Jeg er troende, men selv om du ikke skulle være det, bør du erkjenne troens betydning for samfunnet du lever i. Den kristne nestekjærligheten er en del av grunnlaget for velferdsstaten, for eksempel. Lojalitet til kristne verdier kan styrke lojalitet til nasjonalstaten, og den trenger vi for å sikre stabile samfunn."
hentet herfra: http://blogg.bt.no/p...g-og-fedreland/

Og samtidig beklager jeg overfor Henry - det er ikke meningen å avlede trådens tema, så jeg håper du bærer over med oss og at vi tok denne avstikkeren.
:unsure:

Selvfølgelig PoMoat, overbærenhet og tilgivelse er jo viktige verdier og i denne tråden er det relevant med den input du gir.

Poeng avsendt. :)

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:
Artig å sammenlikne denne inntredenen i forumet, med en annen nykommer som så det som sin viktigste oppgave å fortelle at alle thaikvinner ønsker å lure pengene av enhver farang og at alle faranger som går med å å bygge/ kjøpe hus, er idioter
mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:

Artig å sammenlikne denne inntredenen i forumet, med en annen nykommer som så det som sin viktigste oppgave å fortelle at alle thaikvinner ønsker å lure pengene av enhver farang og at alle faranger som går med å å bygge/ kjøpe hus, er idioter

Velger å tolke det som en positiv tilbakemelding. Har møtt noen av de du hentyder til, som ser en kjeltring i enhver thai, dame som mann, og jeg pleier spørre : "Hvorfor er du her hvis alt er så jævlig, finn et annet sted å være."

Fikk en overdose av det under de to første oppholdene. Alle thaier var svindlere, de var uskolerte og dumme, osv. Det er vel noe av årsaken til min noe tilbaketrukne tilværelse både i Thailand,men også i Norge.

Det er ikke bra å generalisere, de aller fleste har noe godt i seg. Har noen tenkt over hvorfor det er sånn som Arild H. sier : At han som jeg trives litt avsides og sammen med vanlige,gjerne fattige mennesker?

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere