Gå til innhold

Foto

Hvem er jeg,hvem har jeg blitt?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
197 svar til dette emnet

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:

Er etterkrigsbarn (født 1950) opprinnelig fra Nordland. Vokste opp i fattige kår og rakk å oppleve "rasjoneringen" etter krigen. Kom til Østlandet i 1955 og har to eldre søstre. Vi vokste opp i en strengt religiøs familie,noe som har satt sine spor på godt og vondt. Min far døde av hjerteinfarkt da jeg var 8 år,og familieøkonomien ble ikke bedre av den grunn. Min mor hadde opp til 3 jobber samtidig for å klare å forsørge oss. Vi bodde i Drammen og omegn de første årene, så ca. 3 år på Lillehammer og deretter Ringerike. Flyttet ut da jeg var 16 og havnet i Oslo. Hadde forskjellige jobber og erfaringer,før jeg endte opp som yrkessjåfør. Dette var et yrke jeg likte godt pga at ingen dager var like,det var stadig nye utfordringer som måtte takles. (Bør vel for ordens skyld fortelle at barndommen bød på mange utfordringer. Mobbing var ikke oppfunnet som begrep,men skal love at den fantes. Den sekten vi tilhørte hadde noen avvik fra det "normale" som at vi ikke kunne gå på skole på lørdager, og veldig mye annet var forbudt. Dette medførte jo mobbing,og at jeg arvet klær som ble omsydd likeså. Det mest utrolige var å bli mobbet for at jeg ikke hadde far.)
Dette gjorde jo at jeg var vant til motstand og vanskelige situasjoner,noe som kom godt med i transportbransjen. Har vært endel rundt omkring i Norge og Europa, sett mye asfalt,møtt mange hyggelige mennesker,og noen ikke fullt så hyggelige. Sistnevnte var gjerne tollere eller trafikkpoliti som ofte gjorde hverdagen utfordrende.
Å kjøre langtransport er ikke veldig lett å kombinere med ekteskap/familieliv. Dette skulle vise seg å få konsekvenser. Men som jeg ofte sa til forsvar for eget yrkesvalg : "Noen må gjøre den jobben også,folk skal ha mat,drikke,og dasspapir."
Litt tilbake til det å vokse opp i et kristent hjem. Tror det ga meg noen grunnverdier som er viktige i livet. "Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg." "Hvem skal kaste den første stein." "Vi har alle livets rett,uansett tro,hudfarge eller meninger."
Derfor er det viktig å respektere kultur og religion om man kommer til et annet land. Vi er vel akkurat likedan i Norge,forlanger at innvandrere skal integreres,lære språket,oppføre seg som nordmenn,osv. I Thailand er det jo Buddha og Kongen som står over alt annet. Det koster meg lite å vise dem den respekt som er normalt for alle thaier,blir gjerne med i tempelet for å gi et bidrag til munkene og ha en stille stund med ettertanke. Selvfølgelig tenner man et lys for Kongen og deltar i de seremonier som thaiene har. Skal avslutte Del 1 med å fortelle hva jeg anser som det beste og det verste for meg i Thailand. Det beste : Varmen,klimaet,maten,alle smilene og vennligheten. Og prisnivået samt at jeg har ei utrolig flott dame. Det verste : Å være vitne til at faranger skal prøve å overgå thaimennene i macho-oppførsel ved å undertrykke/mishandle kone/kjæreste. Har sett eksempler på sånn oppførsel og det har medført et temmelig isolert liv,uten mange besøk på skandinaviske/europeiske barer. Koser oss heller hjemme med god mat og drikke. Og samtaler om alt mellom himmel og jord. Siterer Arnold : I will be back! ;)

Dette innlegget har blitt redigert av Henry: 29 oktober 2012 - 11:55

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 425 Innlegg:
Takk for en fin og rett frem måte, å introdusere deg selv på. Ikke minst er det hyggelig, at du vet forskjell på rett og galt. Har mange bekjente fra årene på Geilomo Asthmasykehus, som fra Nordland og Finmark. Mye av det du har opplevd, er som ett speilbilde av mine barndomsvenners liv.Postet bilde

Kos deg sammen med din familie, det er jo der vi gifte skal ha det godt.Postet bilde

En ny positiv og ærlig tråd, som jeg gleder meg til å følge med i.Postet bilde

A.H.

kleenex

kleenex

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 326 Innlegg:
Herlig å ha deg med på AF laget, er nok mange som har litt å lære av deg.
Ser frem til fortsettelsen Postet bilde

Frank

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Velkommen ombord, Henry!
:)

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 29 oktober 2012 - 12:09

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:
Tusen takk for hyggelig respons på mitt innlegg. Takk A.H. Takk kleenex (Frank). Takk PoMoat. Del 2 kommer om ikke lenge. Henry.:D

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 246 Innlegg:
Prøver å sette meg inn i barndommen din og det du har opplevd. For en som ikke har opplevd det samme kan det bli vanskelig. Det var mange som fikk føle årene i etterktigstiden på kroppen. Men du har jo kommet igjennom det med begge beina på jorden. Mange med din bakgrunn har gått nedenom og hjem, ikke minst på grunn av alkohol. Men en kan se på det slik at livet består av epoker. Du befinner deg tydeligvis i en bra epoke nå, og det er å håpe at den varer livet ut.

lurifaks

lurifaks

Medlem

• Medlemmer
  • 1 664 Innlegg:
Ærbødigst......

Velkommen er du

vennlig hilsen

lurifaks

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 144 Innlegg:
Velkommen! Vi er så godt som jevngamle og jeg er og vokst opp i Nord-Norge, men det er nok det eneste vi har felles. Hadde nok et mer priviligert liv enn deg og heldigvis ingen religøs fanatisme i familien.
Slikt gir oss jo ulike referanser som gjør at man kan lære noe av hverandre. Ser fram til del 2 :)

Xin Chao

Xin Chao

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 5 372 Innlegg:
Velkommen, fin start på tråden. Det virker som du har god bakke-kontakt. Ikke alle har det....
Ser frem til fortsettelsen

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:
Godt og sympatisk skrevet. Velkommen. :)

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:
Takk for hyggelige tilbakemeldinger fra Gunners, lurifaks, PanGei, Xin Chao og SomLak. :D Henry.

SomJar

SomJar

Medlem

• Medlemmer
  • 1 299 Innlegg:
Hallo
Håper ikke fortsettelsen er langt unna

Somjar

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:

Hallo
Håper ikke fortsettelsen er langt unna

Somjar

Hei. Den kommer før hanen har galt 3 ganger. Garantert. :-)

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:
Venter spent på fortsettelsen. Selv er jeg fra Finnmark men bor i Drammen.
Kan jeg spørre om det er læstadianismen du snakker om?

Dette innlegget har blitt redigert av rein: 29 oktober 2012 - 19:04

Rein

rainbow

rainbow

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 436 Innlegg:
Velkommen til forumet, håper å høre mere fra deg etterhvert.
:thailand:

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:
Slutter meg til og ønsker deg velkommen,og skriv gjerne mer
mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:
Har med ungdom/voksen som undertittel fordi det dukker opp minner underveis som kan tilhøre ungdomstiden og er naturlig å ta med. F.eks. var det jo en dødssynd å "nappe i loffen" for å utforske følelseslivet. Fikk klar beskjed om at det som da kom ut av røret var hjernemasse. Ble jo litt skremt av det,men valgte å fortsette med aktiviteten. Tenkte vel at jeg fikk klare meg med litt mindre hjernemasse enn de andre. Jeg var 13 år. På det tidspunkt hadde det også dukket opp en "stefar" som var virkelig fanatisk. Vi hadde katt og den ble stadig gravid. Han befalte meg å ta livet av fire søte små kattunger ved hjelp av èter på bomull i en tett kakeboks. Jeg var,og har alltid vært, en dyrevenn og var sjokkert over å bli tvunget til noe så bestialsk. (Tenker på noe Arild har fortalt om oppveksten med en full far som slo han og mora. Det gjorde ham sterk og besluttsom,såvidt jeg husker.) Vel,neste gang katta vår fikk unger var en plan klekket ut. Jeg fikk selvfølgelig oppdraget, tror det var fem unger den gangen. I garasjen under huset sto tyrannens moped, alltid nypolert. Jeg trakk en hoggestabbe helt inntil mopeden , tok øksa og hugde hodet av dem en etter en. Jeg gråt av sinne og hat mot dette monstret av en person. Mopeden var nedsprøyta med blod,planen hadde fungert. Nok om den perioden, som 15-åring ba jeg ham ryke og reise og han ble borte i mange måneder. Så flytta jeg ut og trakk et lettelsens sukk da jeg hørte at han var innlagt på et behandlingshjem noen år etter. Han døde der og fikk ikke påført familien mer skade.

Om vi skal gå videre til det voksne livet var jeg,som nevnt, i transportbransjen. Det første ekteskapet røyk etter kort tid, jeg var jo ikke hjemme mange timene i uka. I tillegg hadde min første kone en idè om at jeg burde bli advokat! Ja,særlig det,med 7-årig folkeskole i bagasjen. Det varte vel 2-3 år, så tok jeg mitt og gikk. (Det fikk plass i en bærepose.) Snakk til meg om at thaidamer bare er ute etter penger...... Hva med mange norske damer? De sitter ofte igjen med bukta og begge endene. Tror A.H. også hadde tilsvarende erfaring. Jeg traff ei ny dame på ferietur til Tenerife. Vi var samboere i drøyt 2 år. Hadde det mye moro sammen,men igjen var jeg lite hjemme og når katten er borte danser musa både her og der. Det tok slutt,men vi var ikke mer uvenner enn at jeg kjørte flyttelasset hennes til Tromsø. Her er det vel riktig å skyte inn at jeg har blå øyer og er vel "blåøyd" og dumsnill i følge noen. Har levd etter en filosofi : Du skal stole på folk inntil de har vist seg fra en side som beviser at de ikke er tilliten verdig. Har til dags dato ikke endret syn på dette, men blitt noe mer skeptisk og forsiktig.
Kjørte for et spedisjonsfirma i Oslo med egen semitrailer. En morra jeg skulle oppom kontoret for å levere papirer finner jeg ei
dame gråtende i trappa. Hun var nyansatt som sekretær/fortoller og vi hadde ikke møttes før. Prøvde å trøste og få vite hva som var galt. Joda, gubben hennes hadde vært på fylla, og det hadde blitt krangling og slossing. Hun manglet bl.a endel hår som var revet ut,og hadde blåveis delvis dekka med sminke. Det er i sånne tilfeller jeg kan "gå ut av mitt gode skinn", bli Hulken eller han George from the jungle. Jeg ville jo vite hvor typen befant seg og dra for å gi ham en omgang. Det roa seg ned, vi flytta sammen og gifta oss etterhvert. Hun hadde en datter på ca 1 år, og sammen fikk vi en datter 3 år seinere. Vi var sammen/gift i over 16 år. Hun hadde et alkoholproblem som utviklet seg til det verre, til slutt var det nok. Vår felles datter,som var ca 11 år da vi skilte lag, valgte å bli boende hos meg. Sånne erfaringer er alltid vonde,selv om noen klarer å skilles som venner,er det gjerne barna som lider.

Ser at det her blir snakk om en Del 3 og kanskje 4, hvis det ikke er for mye for deltagerne på AF. Setter strek for i kveld,men er kanskje tilbake før alle fugla er ferdig med å fise, :o

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:

Venter spent på fortsettelsen. Selv er jeg fra Finnmark men bor i Drammen.
Kan jeg spørre om det er læstadianismen du snakker om?

Fortsettelsen er sjøsatt, men ukyndig som jeg er, kom det opp i ny tråd. (Kanskje moderator kan flytte den hit?)
Nei, jeg snakker om Syvendedags-adventistene. Har kanskje noen fellestrekk?

Henry

Henry

Medlem

• Medlemmer
  • 191 Innlegg:
Takker rein,rainbow og walkman for hyggelig mottakelse. Det kommer mer, vi må jo oppdage Thailand en vakker dag, :)

Jossien

Jossien

Medlem

• Medlemmer
  • 2 277 Innlegg:

Takker rein,rainbow og walkman for hyggelig mottakelse. Det kommer mer, vi må jo oppdage Thailand en vakker dag, :)

Veldig bra Henry, ser frem til fortsettelsen :)
Postet bilde

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere