Gå til innhold

Foto

Dyrt og farlig forran i flyet

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Det koster ofte ekstra å sitte forran i flyet, hvor du kommer først ut. Men er det verdt pengene, hvis flyet styrter?

Det er oftest lavpriselskapene som ikke har egen businessklasse som krever gebyr ved setereservasjon.
En fjernstyrt Boeing 727 ble utsatt for en kontollert styrt i en ørken og etter styrtet kunne man måle seg frem til at ingen forran i flyet hadde overled, skiver Politiken. Les mer >>>

oleops

oleops

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 748 Innlegg:
Dette har da vært kjent materie siden det første flyhavariet for en evighet siden...
Jeg hadde litt flyfobi i hine håre dager og valgte altid sete helt bakerst i alle fulle fall :-P
En gang hadde jeg helt bakerste sete og tenkte at hvis jeg noen gang skulle dette ned så var det beleilig nå... ha-ha, men må vel inrømme og si at det er behageligere å sitte foran motorene..

Det sies at det er større sjanse å bli truffet av ett lynnedslag i egen stue enn at flyet du sitter på detter ned... hvem har lynavleder på sitt hus?
Hvis man skal velge bort komforten eller andre grunner til å sitte fremst så bør man vel unngå f.eks sportsbiler som ikke har airbag og holde seg til passaten :-P
Ta på seg ryggskinne når man skal sykle til naboen, begynne med isbrodder i oktober sånn for sikkerhetsskyld osv osv.. Kron eksemplet er vel amerikanske hjemmefruer som handlet inn svære SUV'er for å føle seg sikre i trafikken, bare for å oppdage at hvis det oppsto en farlig situsajon så kunne de ikke kontrollere bilene og det endte opp med stygge ulykker.. nå ble det mye tull ser jeg, slutter der...

Alle er vi like gamle, bare til ulik tid!

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Jeg hadde litt flyfobi i hine håre dager og valgte altid sete helt bakerst i alle fulle fall :-P

Har det fortsatt. Sitter alltid skjelvende og sammenkrøket bakerst i flyet forberedt på det aller verst tenkelige. Hadde det ikke vært for troen på Vår Herre og salmesang hadde jeg nok ikke holdt det ut. Pluss dugelige mengder med brennevin.

fro63

fro63

Medlem

• Medlemmer
  • 51 Innlegg:
Dette er jo litt søkt, en slik styrt er bare ett av mange forskjellige scenarier. Det man vet er at ved en krasjlanding hvor flyet tar fyr er det de som sitter nær en nødutgang som har størst sjanse for å overleve. Og hvis flyet brekker i flere deler er det mest gunstig å sitte over vingene, rett og slett fordi flykroppen er mest solid der.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Dette er jo litt søkt, en slik styrt er bare ett av mange forskjellige scenarier. Det man vet er at ved en krasjlanding hvor flyet tar fyr er det de som sitter nær en nødutgang som har størst sjanse for å overleve. Og hvis flyet brekker i flere deler er det mest gunstig å sitte over vingene, rett og slett fordi flykroppen er mest solid der.

Joda. Men det går greit, det. Sjølsagt litt pinlig for madammen som må reise med en godt pussa, salmesyngende gubbe (Brorson er forøvrig min personlige favoritt). Pluss at jeg jo blir rimelig tilsjasket ved ankomst. Særlig påtagelig blir det på lengre flyreiser.

Dette innlegget har blitt redigert av SomLak: 24 september 2012 - 19:42

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:
Denne tør jo være både kjent og kjær. Og ikke minst j.... fin.:)

Jossien

Jossien

Medlem

• Medlemmer
  • 2 277 Innlegg:
Skal ha mine 3 neste turer på Thai Business, og da får statistikk være statistikk :) jeg takker ikke nei til disse setene, er en drøm å reise i de setene :)
Posted Image
Postet bilde

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 715 Innlegg:
Businesseter er behagelige ja, ingen tvil om at det er verdt ekstra penger hvis du kan stille frisk og opplagt på jobb. Særlig hvis det er møter eller forhandlinger, men også servicepersonell som skal utføre en kritisk jobb.

Problemet med skråseter som vist på bildet over er at man siger ned mot fotenden og søvn blir vanskelig, men likevel betydelig mer opplagt enn på turistklasse.

Beste flyreise eg har hatt var med Singapore airlines T/R London/SP like etter at AB 380 kom. Setene kunne slås helt ut i vannrett posisjon og landet fullstendig utkvilt, minimal jetlag og frisk som morgendugg!

Når det gjelder plassering i fly med tanke på overlevelse ved evt ulykke ser eg det som kun av akademisk interesse pga den lave ulykkesstatistikken. Å fly er den tryggeste måten å reise på uansett hvor du sitter.

Dette innlegget har blitt redigert av cortinaman: 25 september 2012 - 09:42

--------------------------------------------
dark humour appreciation group
--------------------------------------------

Jossien

Jossien

Medlem

• Medlemmer
  • 2 277 Innlegg:

Businesseter er behagelige ja, ingen tvil om at det er verdt ekstra penger hvis du kan stille frisk og opplagt på jobb. Særlig hvis det er møter eller forhandlinger, men også servicepersonell som skal utføre en kritisk jobb.

Problemet med skråseter som vist på bildet over er at man siger ned mot fotenden og søvn blir vanskelig, men likevel betydelig mer opplagt enn på turistklasse.

Beste flyreise eg har hatt var med Singapore airlines T/R London/SP like etter at AB 380 kom. Setene kunne slås helt ut i vannrett posisjon og landet fullstendig utkvilt, minimal jetlag og frisk som morgendugg!

Når det gjelder plassering i fly med tanke på overlevelse ved evt ulykke ser eg det som kun av akademisk interesse pga den lave ulykkesstatistikken. Å fly er den tryggeste måten å reise på uansett hvor du sitter.

De nye A380 flyene til Thai kommer med business-seter som kan felles ned til 180 grader, altså helt vannrett.
Postet bilde

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere