Gå til innhold

Foto

Mye dyrere å sende penger til utlandet

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
42 svar til dette emnet

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Hver åttende krone forsvinner på veien når en norsk tusenlapp sendes utenlands. Kostnadene har økt kraftig fra 2011 til 2012. Det er mye å spare ved å sjekke priser på Finansportalen.

Prisene for å overføre 1000, 3000 og 5000 kroner via bank og pengeoverføringsbyråer til 25 land er sjekket. Kostnadene ved å sende 5000 kroner har økt mest, fra 5,03 prosent i fjor til 5,47 prosent av overført beløp i år. Å overføre 5000 kroner til Polen via bank, ble 31 prosent dyrere. Å sende samme beløp til Thailand steg med hele 40 prosent. Les mer >>>

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:
Ser når jeg sjekker denne finansportalen, min ban står ikke der, men den er ganske lik skandiabanken tror jeg. Jeg sender jo norske kroner og bangkokbank gir valutavekslings kurs som jeg synnes er veldig bra.

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 867 Innlegg:

Hver åttende krone forsvinner på veien når en norsk tusenlapp sendes utenlands. Kostnadene har økt kraftig fra 2011 til 2012. Det er mye å spare ved å sjekke priser på Finansportalen.

Prisene for å overføre 1000, 3000 og 5000 kroner via bank og pengeoverføringsbyråer til 25 land er sjekket. Kostnadene ved å sende 5000 kroner har økt mest, fra 5,03 prosent i fjor til 5,47 prosent av overført beløp i år. Å overføre 5000 kroner til Polen via bank, ble 31 prosent dyrere. Å sende samme beløp til Thailand steg med hele 40 prosent. Les mer >>>

http://www.finanspor...er-til-utlandet

Sjekk overføringskostnadene her:
http://www.finanspor...nde+penger+hjem

This post has been promoted to an article

Denne nettsiden er verdiløs, den tar utgagspunkt i at man veksler til THB i Norsk bank og sender, det billigste er å sende Norske kroner og la mottakende bank veksle til THB.

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Denne nettsiden er verdiløs, den tar utgagspunkt i at man veksler til THB i Norsk bank og sender, det billigste er å sende Norske kroner og la mottakende bank veksle til THB.

Grunngebyrene er jo de samme - om du sender NOK eller THB.
Sender du NOK vil du spare valutapåslaget - og da blir kostanden litt mindre enn det framgår av denne portelen.

Verdiløs? Nei - det er den ikke. Den gir en god pekepinn på hva som er billigt og dyret.

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Sender du NOK vil du spare valutapåslaget - og da blir kostanden littmindre enn det framgår av denne portelen.

Verdiløs? Nei - det er den ikke. Den gir en god pekepinn på hva som er billigt og dyret.

Mener du da at thailandske banker ikke beregner seg noe påslag for å veksle om i thailand?

Dette innlegget har blitt redigert av lord: 20 september 2012 - 12:10

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:
Sender man Norske kroner, så betaler ikke jeg noe i gebyr i min norske bank. Man får TT kursen i den banken man sender til. Arild har jo en veldig bra tråd om valutakurs.

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Mener du da at thailandske banker ikke beregner seg noe påslag for å veksle om i thailand?

Nei.

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 867 Innlegg:

Sender du NOK vil du spare valutapåslaget - og da blir kostanden littmindre enn det framgår av denne portelen.

Men hvis man velger 5000 kr så ser det ut til at DNB er billigst noe som er feil da de har 60 kr i gebyr. Hvis man benytter denne til å finne ut hvor mye gebyret i hver bank er så er jeg enig at den kan ha sin nytte.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Mener å ha sett at Ayudhya Bank stjeler 200 baht fra mine overføringer, men er ikke sikker. DNB tar vanligvis 60 kroner.

TingTongChris

TingTongChris

Medlem

• Medlemmer
  • 32 Innlegg:
Sendte akkurat 25.000 bath via Fokus Bank. Totalt gebyr jeg betalte var 100 NOK, Valutakurs 18,62 (0,1 høyere enn Norges bank samme dag). Ikke så store påslag syntes jeg.

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:
Forå sende 5000 NOK til Thailand skal DNB totalt ha 103 NOK - hvor 60 NOK er gebyr.

Regnesykket ser slik ut:

Postet bilde

Den gebyrfrie Skandiabanken:

Postet bilde

Western Union er klart dyrest - men pengen er framme på mindre enn en time:

Postet bilde

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Mener å ha sett at Ayudhya Bank stjeler 200 baht fra mine overføringer, men er ikke sikker. DNB tar vanligvis 60 kroner.

Jøss. Tar banken seg betalt for å utføre arbeid for deg ? Det er jo tyveri. På samme måte som taxisjåføren stjeler penger fra deg nå han skal ha betalt for å kjøre deg en tur.

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Nei.

Men blir det da av denne grunn noe billigere å sende norske kroner, om man slipper valutapåslaget, som vel gjerne er 1,5% av sendte beløp, i Norge, hvis man må betale tilsvarende til thailandske banker i stedet?
Vet du forresten om hva de forskjellige thailandske banker beregner seg for dette?

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:
Jeg sendte for noen dager siden 10.000 kroner. Fikk inn 53362 bath, akkurat den tt kurs Arild skrev i går. Jeg mener det er best å sende norske kroner.

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 867 Innlegg:

Jøss. Tar banken seg betalt for å utføre arbeid for deg ? Det er jo tyveri. På samme måte som taxisjåføren stjeler penger fra deg nå han skal ha betalt for å kjøre deg en tur.

Banken tar betalt for å levere en tjeneste til deg, det er du og datamaskinene i datasentralene som utfører arbeidet.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Banken tar betalt for å levere en tjeneste til deg, det er du og datamaskinene i datasentralene som utfører arbeidet.

Så du tror avregningene mellom bankene går av seg selv ? I alle slike utenlandstransaksjoner kreves faktisk manuelt arbeid og overvåking. Og rapporterringer til alt fra Norges Bank , Finanstilsynet og SSB ? Det er dessuten også en risiko ved betalingsformidlinger.

Dette innlegget har blitt redigert av SomLak: 20 september 2012 - 12:45

Smukk

Smukk

Medlem

• Medlemmer
  • 54 Innlegg:
Prøv Bank Norwegian ingen gebyrer for utenlandsoverføringer, heller ingen gegyrer for bruk av kort i norge.

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:
Ganske spesielt at Skandiabanken som hevder å være såkalt "gebyrfri" er av de som snyter deg mest på kursen, så om man skal sende et beløp på bare noen få tusenlapper, NOK, så er de noen av det man taper absolutt mest på å benytte, selv om de hevder å ikke ta noe gebyr for selve forsendelsen.:unsure:
Storebrand Bank tar vel heller ikke gebyr for forsendelsen, men lurer på om de også har like elendig kurs som Skandiabanken, og tar det igjen på den måten?

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Ganske spesielt at Skandiabanken som hevder å være såkalt "gebyrfri" er av de som snyter deg mest på kursen, så om man skal sende et beløp på bare noen få tusenlapper, NOK, så er de noen av det man taper absolutt mest på å benytte, selv om de hevder å ikke ta noe gebyr for selve forsendelsen.:unsure:
Storebrand Bank tar vel heller ikke gebyr for forsendelsen, men lurer på om de også har like elendig kurs som Skandiabanken, og tar det igjen på den måten?

De må i hvert fall få dekket inn kostnaden på en eller annen måte. De kan jo også la fortjenesten på andre tjenester dekke inn kostnaden (kryss-subsidiering).

combat

combat

Medlem

• Medlemmer
  • 934 Innlegg:

Sendte akkurat 25.000 bath via Fokus Bank. Totalt gebyr jeg betalte var 100 NOK, Valutakurs 18,62 (0,1 høyere enn Norges bank samme dag). Ikke så store påslag syntes jeg.

Jeg har også Fokus bank, de tar 100 kr på ekspress, 60 kr på 2-3 dager og ingen gebyr hvis du sender fra lønnskonto 2-3 dager overføring. Så det er viktig å velge riktig konto som pengene sendes fra

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere