Gå til innhold

Foto

Arbeidarpartiet vil stanse trygdeeksporten

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
345 svar til dette emnet

Smukk

Smukk

Medlem

• Medlemmer
  • 54 Innlegg:

Folk skal bare ta det helt med ro. Dette blir det aldri noe av, dette er bare ett av mange utvalg som må ha noe å gjøre i et overfylt byråkrati i dette landet. Dessuten så tør ikke den sittende regjering og en evt. ny regjering å gjøre noe med dette gr. stort tap av endel lojale velgere. Det vil sikkert poppe opp en god del lignende skremmeskudd i fremtiden også som renner ut i sanden!!

Homer

Homer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 602 Innlegg:

Synes det er helt på sin plass at denne ordingen kommer, en uførepensjon betales av oss som jobber og jeg synes at trygden bør brukes i norge slik at noen av kronene kommer tilbake i systemet. Det skal heller ikke være lukrativt å ha en uføretrygd ved å bo i Thailand, hvem vil da tilbake i jobb som sikkert kunne ha jobbet litt og bidratt noe. Synes det er urettferdig for de som ikke har muligheten til å flytte ut og må slite med lave utbetalinger i norge. Har så mange kjente som bor i thailand og som er uføretrygdede som nesten ikke har gjort et arbeidslag i sitt voksne liv, og som forteller hvor dum jeg er som ikke har fått meg trygd og flyttet ut. Håper at disse nå kommer tilbake til norge og kan bidra litt med uføretrygda her hjemme.

Selvfølgelig synd for de som virkelig er så dårlige at de har rettmessig krav på uføretrygd, men at dette med trygd har tatt helt av og er blitt gitt i stort monn i strøk hvor det er lite arbeid er ingen hemmelighet. Norge kan ikke fortsette med slike utbetalinger. Arbeidepartiet sier at pensjonen ikke skal røres da det er folks oppsparte midler og skal kunne brukes hvor som helst.
Om 4 år flytter jeg til thailand med pensjon, med god samvittighet

Kansje om 4 år så blir alderpensjonen tilpasset kostnadsnivået,håper du tenker på samme måte da?

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Kansje om 4 år så blir alderpensjonen tilpasset kostnadsnivået,håper du tenker på samme måte da?

Det er en vesensforskjell mellom alderspensjon og uførepensjon. Det ene er rettigheter man har opparbeidet seg, det andre ikke.

Men selv har jeg svært liten tillit til politikere, og jeg vet at det alltid vil være noen som har en agenda tilsvarende det du beskriver (ingen skal m.a.o føle seg trygge). Dessuten tviler jeg på at jeg kommer til å få noen alderspensjon fra Folketrygden i det hele tatt når det blir min tur, enten jeg bor i Norge eller i Thailand.

Dette innlegget har blitt redigert av torasap: 19 september 2012 - 19:44

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Synes det er helt på sin plass at denne ordingen kommer, en uførepensjon betales av oss som jobber og jeg synes at trygden bør brukes i norge slik at noen av kronene kommer tilbake i systemet. Det skal heller ikke være lukrativt å ha en uføretrygd ved å bo i Thailand, hvem vil da tilbake i jobb som sikkert kunne ha jobbet litt og bidratt noe. Synes det er urettferdig for de som ikke har muligheten til å flytte ut og må slite med lave utbetalinger i norge. Har så mange kjente som bor i thailand og som er uføretrygdede som nesten ikke har gjort et arbeidslag i sitt voksne liv, og som forteller hvor dum jeg er som ikke har fått meg trygd og flyttet ut. Håper at disse nå kommer tilbake til norge og kan bidra litt med uføretrygda her hjemme.

Selvfølgelig synd for de som virkelig er så dårlige at de har rettmessig krav på uføretrygd, men at dette med trygd har tatt helt av og er blitt gitt i stort monn i strøk hvor det er lite arbeid er ingen hemmelighet. Norge kan ikke fortsette med slike utbetalinger. Arbeidepartiet sier at pensjonen ikke skal røres da det er folks oppsparte midler og skal kunne brukes hvor som helst.
Om 4 år flytter jeg til thailand med pensjon, med god samvittighet

Myndighetene/ NAV kunne starte med å avgrense alle ungdommene som havner på uføretrygd i 20 års alderen, hovedsakelig på uklare psykiske diagnoser. behandling og tett oppfølging av disse kunne redusert det antallet.

Å ramme folk som er blitt uføre etter mange år i arbeidslivet, kun fordi det er noen som misbruker ordningene, synes jeg smaker av misunnelse, som ikke har sitt grunnlag i virkeligheten. Jeg kjenner også folk i LOS som er uføre( med god grunn), men som har det bedre i LOS enn de ville hatt det i Norge

Dette innlegget har blitt redigert av walkman: 19 september 2012 - 19:44

mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Folk skal bare ta det helt med ro. Dette blir det aldri noe av, dette er bare ett av mange utvalg som må ha noe å gjøre i et overfylt byråkrati i dette landet. Dessuten så tør ikke den sittende regjering og en evt. ny regjering å gjøre noe med dette gr. stort tap av endel lojale velgere. Det vil sikkert poppe opp en god del lignende skremmeskudd i fremtiden også som renner ut i sanden!!

Tror du tar feil her Smukk.
Det er en liten velgergruppe dette gjelder.
Større er den gruppen som sitter hjemme og irriterer seg over bilder av nordmenn i fjerne land.
Fulle nordmenn i Pattaya, storslagne gods i en avsidesliggende Pakistansk landsby, og overvektige menn med store gullkjeder rundt halsen i Spania.
Felles for de fleste er at de kritiserer moderlandet og systemet der, mens mange er mottakere av trygd fra Norge.
Dette er bilder som har festet seg og som selger dårlig i valgtider.
Denne gruppen er heller ikke samlet, og sannsynligvis stemmer få av de i tillegg.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Dessuten tviler jeg på at jeg kommer til å få noen alderspensjon fra Folketrygden i det hele tatt når det blir min tur, enten jeg bor i Norge eller i Thailand.

Det er vel ikke langt unna sannheten. Vi kommer til å få svi i framtida fordi man nå kaster velferdspenger rundt seg som fulle sjømenn.

Dette innlegget har blitt redigert av SomLak: 19 september 2012 - 19:51

ragjoha

ragjoha

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 63 Innlegg:

Myndighetene/ NAV kunne starte med å avgrense alle ungdommene som havner på uføretrygd i 20 års alderen, hovedsakelig på uklare psykiske diagnoser. behandling og tett oppfølging av disse kunne redusert det antallet.

Å ramme folk som er blitt uføre etter mange år i arbeidslivet, kun fordi det er noen som misbruker ordningene, synes jeg smaker av misunnelse, som ikke har sitt grunnlag i virkeligheten. Jeg kjenner også folk i LOS som er uføre( med god grunn), men som har det bedre i LOS enn de ville hatt det i Norge

Helt enig med deg i dette, gode velferdsordninger er flott for de som virkelig trenger det men det er vanskelig å lage noe som ikke kan utnyttes. Hvor mange er det av de som har uføretrygd som virkelig er for syke til å jobbe? I min omgangskrets så er det kanske 2 av 10 som er så uføre at de kun kan jobbe i perioder, resten utnytter et trygdesystem som har blitt helt skakkjørt. Det snakkes om at Norge har lav arbeidsledighet, hvorfor det tro? Når halve befolkningen i visse strøk i norge går på et eller annet tiltak eller er trygdet så skjønner man jo det.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Helt enig med deg i dette, gode velferdsordninger er flott for de som virkelig trenger det men det er vanskelig å lage noe som ikke kan utnyttes. Hvor mange er det av de som har uføretrygd som virkelig er for syke til å jobbe? I min omgangskrets så er det kanske 2 av 10 som er så uføre at de kun kan jobbe i perioder, resten utnytter et trygdesystem som har blitt helt skakkjørt. Det snakkes om at Norge har lav arbeidsledighet, hvorfor det tro? Når halve befolkningen i visse strøk i norge går på et eller annet tiltak eller er trygdet så skjønner man jo det.

Ja. NAV-kontoret er jo selve hjørnesteinsbedriften i mange utkantkommuner.

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:
Til tema:
Velferdsutvalget til AP snakker om alle ytelser som kan eksporteres( dette inkluderer jo alderspensjon også):

..."Et av de konkrete forslagene utvalget har kommet med er at vi må utrede kjøpekraftsjustering av alle eksporterbare ytelser fra folketrygden. Det betyr at dersom man tar med seg en ytelse ut av landet, skal størrelsen vurderes etter hva ytelsen er verdt i det landet som den skal brukes i."

http://arbeiderparti...rdspolitikk-bli
mvh
walkman

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 082 Innlegg:
Trodde at
- trygd er en ytelse
- pensjon er en opparbeidet rettighet

Og fra 2015 vil det som idag heter uførepensjon bli hetende uføretrygd, kilde
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨

kleenex

kleenex

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 326 Innlegg:

Bra innlegg Walkman!

Frank

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:
Når det gjelder uførepensjon så er det noen typer.

For det første kan ikke en med tidsbegrenset uførestønad bo i Thailand men innen EØS eller EU området. Noe som tydligvis kommer til å berøre en del etterhvert. Og det er denne pensjonsformen er mest utbredt. Snakker om overkant av 400 000 personer ++

Den varige uføre stønaden gjelder svært få siden det er underkant av 80 000 som har denne typen stønad. Ung og ufør kan ligge under denne. Her omfatter det som regel sykehustabber og arbeidsulykker. Samt psykisk syke som ikke er i stand til å jobbe. Eller andre diagnoser som gjør at man ikke har særlig arbeidsrest evne. Hadde det vært bedre forsikringsutbetalinger som det er i USA så hadde det ikke vært mange under denne formen for stønad i Norge :)

Og til dere som snakker generelt om de fortjener uførestønad eller ei. Til dere som sier at dere har jobbet i alle år og fortjener pensjonen. Har du virkelig gjort en god jobb i alle de årene som gjør at du fortjener pensjonen eller er det fordi at du har vært i "jobb"? ;)

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Og til dere som snakker generelt om de fortjener uførestønad eller ei. Til dere som sier at dere har jobbet i alle år og fortjener pensjonen. Har du virkelig gjort en god jobb i alle de årene som gjør at du fortjener pensjonen eller er det fordi at du har vært i "jobb"? ;)

For noen spekulasjoner! Nå har ikke jeg brukt ordet "fortjene" i denne diskusjonen, men når jeg faktisk har betalt skatt og trygdeavgift, så opparbeider jeg meg rettigheter til pensjon, uavhengig av om jeg faktisk fortjente lønna eller ikke - et spørsmål som det for øvrig er opp til arbeidsgiveren min å ta stilling til.

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

For noen spekulasjoner! Nå har ikke jeg brukt ordet "fortjene" i denne diskusjonen, men når jeg faktisk har betalt skatt og trygdeavgift, så opparbeider jeg meg rettigheter til pensjon, uavhengig av om jeg faktisk fortjente lønna eller ikke - et spørsmål som det for øvrig er opp til arbeidsgiveren min å ta stilling til.

Jeg beklager at du føler det sånn, den var ment for å provosere litt i tråden også. Men noe av hovedpoenget mitt er at det sitter mange og mener at de fortjener mye her i eller fra Norge og andre ikke. Uansett hva det måtte være. Jeg er enig i mye i det du skriver torasap. Absolutt.

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Når det gjelder uførepensjon så er det noen typer.

For det første kan ikke en med tidsbegrenset uførestønad bo i Thailand men innen EØS eller EU området. Noe som tydligvis kommer til å berøre en del etterhvert. Og det er denne pensjonsformen er mest utbredt. Snakker om overkant av 400 000 personer ++

Den varige uføre stønaden gjelder svært få siden det er underkant av 80 000 som har denne typen stønad. Ung og ufør kan ligge under denne. Her omfatter det som regel sykehustabber og arbeidsulykker. Samt psykisk syke som ikke er i stand til å jobbe. Eller andre diagnoser som gjør at man ikke har særlig arbeidsrest evne. Hadde det vært bedre forsikringsutbetalinger som det er i USA så hadde det ikke vært mange under denne formen for stønad i Norge :)

Ingeting som heter tidsavgrenset uførestønad lengre. Nå er det AAP
mvh
walkman

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Jeg beklager at du føler det sånn, den var ment for å provosere litt i tråden også. Men noe av hovedpoenget mitt er at det sitter mange og mener at de fortjener mye her i eller fra Norge og andre ikke. Uansett hva det måtte være. Jeg er enig i mye i det du skriver torasap. Absolutt.

Da skjønner jeg litt bedre hva du mener. Jeg er fullstendig klar over at det finnes mange uproduktive ansatte rundt omkring, men akkurat det er først og fremst et arbeidsgiverproblem.

Smukk

Smukk

Medlem

• Medlemmer
  • 54 Innlegg:
Kanskje nordmenn som bor i varmere strøk skal nedjustere sine kapitalinntekter (renter på bankinnskudd) også? Latterlig alle påfunnene til den sittende regjeringen. Får vel heller ikke bruke fullt ut av sine oppsparte midler heller, mere og mere detaljstyrt!!!!

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:
Fint at visse trygdesatser skal bli tilpasset landets kjøpekraft.....en uting at arbeidsinnvandrere skal eksportere penger utenlands

til familiemedlemmer som ikke vet hvor Norge ligger engang.....systemet blir systematisk utnyttet....naive NORGE

Bra...!

:hoho:

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Kanskje nordmenn som bor i varmere strøk skal nedjustere sine kapitalinntekter (renter på bankinnskudd) også? Latterlig alle påfunnene til den sittende regjeringen. Får vel heller ikke bruke fullt ut av sine oppsparte midler heller, mere og mere detaljstyrt!!!!

Hensikten med forslaget er ikke å detaljstyre noens liv, men at staten skal spare penger og at systemet med uføretrygd således forblir bærekraftig - nettopp ved at utbetalt trygd enten kommer inn igjen i form av skatter og avgifter (samt bidrar til å skape arbeidsplasser), eller kan nedjusteres. Samtidig er det jo viktig at formålet med uføretrygd opprettholdes, derav justering ihht kostnadsnivå.

For øvrig blir renter på bankinnskudd skattlagt som inntekt og det som er igjen blir spist opp av inflasjon. Så disse inntektene er i realiteten "nedjustert" til 0 allerede.

Smukk

Smukk

Medlem

• Medlemmer
  • 54 Innlegg:
Slapp av folkens, LO sjefen setter foten ned, dette blir det ikke noe av!

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere