Gå til innhold

Foto

Arbeidarpartiet vil stanse trygdeeksporten

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
345 svar til dette emnet

Robo1952

Robo1952

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 357 Innlegg:

Er det riktig å la norske statsborgere ta med seg full pensjon til Spania samtidig som vi nekter polakker å ta med seg full barnetrygd tilbake til Polen? Eller nekte italienere (som har jobbet i Norge) å heve dagpenger fra NAV mens de befinner seg hjemme i Napoli? I begge tilfeller er det snakk om eksport av lovlig opptjente rettigheter i Folketrygden.

Dette er ikke et spørsmål jeg selv har et kategorisk svar på, men det er et naturlig spørsmål å stille siden Norge faktisk er med i EØS.

Det med barnetrygd vet jeg ikke noe om, men en italiener kan ikke heve dagpenger fra Norge for så å oppholde seg i Napoli. Han må oppholde seg i Norge og være aktiv jobbsøker her. Dette gjelder for oss fra Norge også. Var jo nettopp en fra Norge som ble fanget opp nede i Thailand, hvor han levde i sus og dus på dagpenger.
Han må jo regne med en viss tid med palle-spikring og tilbakebetaling av urettmessig utbetaling.

Dette har jo ingenting med opparbeide rettigheter å gjøre, da rettighetene som er opparbeid gjelder for den tiden du oppholder deg i Norge.
Så ja det er riktig for meg å ta med meg min pensjon til Spania å leve i sus og dus, men jeg får ikke ta med meg dagpenger eller sykepenger for å gjøre det samme.
I visse situasjoner så kan du søke om å utbetalt sykepenger når du er utenlands, men det er på spesielle vilkår. Postet bilde

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Det med barnetrygd vet jeg ikke noe om, men en italiener kan ikke heve dagpenger fra Norge for så å oppholde seg i Napoli. Han må oppholde seg i Norge og være aktiv jobbsøker her. Dette gjelder for oss fra Norge også. Var jo nettopp en fra Norge som ble fanget opp nede i Thailand, hvor han levde i sus og dus på dagpenger.
Han må jo regne med en viss tid med palle-spikring og tilbakebetaling av urettmessig utbetaling.

Dette har jo ingenting med opparbeide rettigheter å gjøre, da rettighetene som er opparbeid gjelder for den tiden du oppholder deg i Norge.
Så ja det er riktig for meg å ta med meg min pensjon til Spania å leve i sus og dus, men jeg får ikke ta med meg dagpenger eller sykepenger for å gjøre det samme.
I visse situasjoner så kan du søke om å utbetalt sykepenger når du er utenlands, men det er på spesielle vilkår. Postet bilde

Ikke gå deg vill i NAVs regler - eller EU/EØS :-)

For norske borgere:
Du kan få med deg dagpengene til andre EØS-land og til Sveits i inntil 3 måneder mens du søker jobb.
Forutsetningen er at du har mottatt dagpenger i fire uker før du reiser.

Kilde: http://www.nav.no/In...øker i utlandet

Når det gjelder italieneren "din":

EØS-borgere som har en viss tilknytning til arbeidslivet i Norge etter å ha arbeidet her, kan fremme krav om norske dagpenger.
Du må kunne dokumentere at du har blitt arbeidsløs i Norge. Det vil være tilstrekkelig om du kan dokumentere at du har blitt uforskyldt arbeidsledig etter minst én dags arbeid.
Videre må du fylle de generelle vilkårene for rett til dagpenger i Norge.
http://www.nav.no/Ar...gere.101565.cms

Så flytter "iatalieren "hjem" igjen:

Har du opparbeidet deg dagpengerettigheter og skal flytte til et annet EØS-land, kan du ta med deg disse rettighetene.

Hvem kan ta med seg rettighetene?
Det kan du, hvis:
Du er omfattet av EØS-avtalen
Du har vært medlem av norsk trygdeordning (Folketrygden)
Du har opparbeidet deg rett til dagpenger under arbeidsledighet i Norge

http://www.nav.no/Ar...land.247352.cms

Så svaret er "YES".
Italieren kan jobbe i Norge i EN dag - ha krav på dagpenger og flytte hjem til Napoli og få dagpenger fra NAV.

Homer

Homer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 602 Innlegg:

Er det riktig å la norske statsborgere ta med seg full pensjon til Spania samtidig som vi nekter polakker å ta med seg full barnetrygd tilbake til Polen? Eller nekte italienere (som har jobbet i Norge) å heve dagpenger fra NAV mens de befinner seg hjemme i Napoli? I begge tilfeller er det snakk om eksport av lovlig opptjente rettigheter i Folketrygden.

Dette er ikke et spørsmål jeg selv har et kategorisk svar på, men det er et naturlig spørsmål å stille siden Norge faktisk er med i EØS.

Me nordmenn må jo ha opptjening år før me kan ta ut pensjonen av landet,la det vere likt for alle,minimum 20 år opptjeningstid

Robo1952

Robo1952

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 357 Innlegg:

Ikke gå deg vill i NAVs regler - eller EU/EØS :-)

For norske borgere:
Du kan få med deg dagpengene til andre EØS-land og til Sveits i inntil 3 måneder mens du søker jobb.
Forutsetningen er at du har mottatt dagpenger i fire uker før du reiser.

Kilde: http://www.nav.no/In...øker+i+utlandet

Når det gjelder italieneren "din":

EØS-borgere som har en viss tilknytning til arbeidslivet i Norge etter å ha arbeidet her, kan fremme krav om norske dagpenger.
Du må kunne dokumentere at du har blitt arbeidsløs i Norge. Det vil være tilstrekkelig om du kan dokumentere at du har blitt uforskyldt arbeidsledig etter minst én dags arbeid.
Videre må du fylle de generelle vilkårene for rett til dagpenger i Norge.
http://www.nav.no/Ar...gere.101565.cms

Så flytter "iatalieren "hjem" igjen:

Har du opparbeidet deg dagpengerettigheter og skal flytte til et annet EØS-land, kan du ta med deg disse rettighetene.

Hvem kan ta med seg rettighetene?
Det kan du, hvis:
Du er omfattet av EØS-avtalen
Du har vært medlem av norsk trygdeordning (Folketrygden)
Du har opparbeidet deg rett til dagpenger under arbeidsledighet i Norge

http://www.nav.no/Ar...land.247352.cms

Så svaret er "YES".
Italieren kan jobbe i Norge i EN dag - ha krav på dagpenger og flytte hjem til Napoli og få dagpenger fra NAV.

Ja, her kan du gå deg vill i jungelen. Jeg så bare på hovedvilkårene for å få dagpenger. Men skulle ha gått lengre inn i materien. Kona hadde 100% stilling og måtte etter omorganisering på jobben i høst gå over på bare 26,67% stilling. Ettersom hun da jobbet mindre enn 50%, hadde hun krav om dagpenger. For å få dette måtte jeg være med henne 4 ganger ned på NAV, og til sist sende ett langt klagebrev for at hun skulle få utbetalt for 6 uker med dagpenger. Det hjalp.
Men er det sånn at du kan komme til Norge for å jobbe bare en dag, for så å kunne kreve dagpenger fra Norge nede i Napoli, ja da vil jeg stemme på Senterpartiet neste gang, selv om det var de jeg hadde minst til overs for inntil deres landsmøte nå i helga. Postet bilde

Dagpenger under arbeidsløshet
Dagpenger er en delvis erstatning for tapt arbeidsinntekt. For å få dagpenger må du registrere deg som arbeidssøker hos NAV og være reell arbeidssøker i tillegg til å oppfylle de andre vilkårene.

Hvem kan få dagpenger?
Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

• har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent
  • har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt
  • er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dager
  • er reell arbeidssøker (herunder at du aktivt søker arbeid, og holder din CV oppdatert på nav.no)
  • bor eller oppholder deg i landet
  • som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student
Du kan også ha rett til dagpenger hvis du
  • er permittert helt eller delvis
  • etablerer egen virksomhet
  • er arbeidsløs grunnet konkurs
  • er EØS-borger på visse vilkår
  • er nydimittert vernepliktig

Robo1952

Robo1952

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 357 Innlegg:

Her vises det til han fra Froland som levde i sus og dus. Artikkelen som står i dagens E24. Navet seg til 30 ukers lang Thailandsferie. Postet bildePostet bilde

http://e24.no/lov-og...nferie/20356108

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:
Svindel kaller de dette.....PØHHHHH

Den lille mannen i gata må ta støyten,og fiffen drar seg uansett.....FTW

:hoho:

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere