Gå til innhold

Foto

Arbeidarpartiet vil stanse trygdeeksporten

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
345 svar til dette emnet

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Arbeidarpartiet vil stanse den aukande trygdeeksporten til Polen og andre land, seier leiar i partiet sitt velferdsutval, Hadia Tajik. /b]

Utvalet foreslår at [b]uførepensjon, barnetrygd og kontantstøtte
skal utbetalast etter prisnivået i det landet mottakaren bur. Hadia Tajik har leidd utvalet i Arbeidarpartiet, som no vil avgrense eksporten av blant anna barnetrygd, kontantstøtte og uføretrygd.
Les mer >>>

Velferdsutvalet i partiet vil også vurdere medlemskapsvilkåra i Folketrygda for å hindre trygdemisbruk.

For å illustrere korleis Hajik tenkjer seg at utbetalingane kan reduserast i framtida, gir ho oss dette dømet.

Norsk barnetrygd er på 970 kroner i månaden. Ein kjøpekraftstabell viser at 100 norske kroner er verd 46 polske zloty. Ved å multiplisere 970 kroner med 0,46 får ein summen 446,20 kroner.
Det blir altså den nye summen for mottakarar busette i Polen, kjøpekraftjusterte etter polske forhold.

Forslaget kan skape strid internt i regjeringa. Karin Andersen gjer det klart at SV er skeptisk til forslaget.

Kilde: http://www.nrk.no/ny...norge/1.8327346

Saken er tidligre disuktert i denne tråden:
http://www.asiaforum...d-til-utlandet/

Click here to view the article

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:
Ap begynner å bli desperate pga velgerflukten til Høyre.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:
Og Høyre støtter forslaget ...........
Klippet fra Hegnar Online :

Høyres Bent Høie er derimot positiv.

– En del av de ytelsene vi har, er tilpasset kostnadsnivået her i
Norge, men med et mye mer integrert arbeidsmarked i Europa, kan disse ordningene
bli for gode. Det vil undergrave muligheten til å beholde ordningene hvis for
mange tar med seg pengene til andre land, sier han

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:
Eg meinar at dei som har jobba i NOreg og har opparbeia seg pensjon, skal få ta med seg den pensjone dei har krav på - medan goder som kontantstønad og barnetrygd kun skal være rettar som kan nyttas i Noreg, og ikkje tas med til haimlandet. Dei vil likevel har gode levekår.

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Eg meinar at dei som har jobba i NOreg og har opparbeia seg pensjon, skal få ta med seg den pensjone dei har krav på - medan goder som kontantstønad og barnetrygd kun skal være rettar som kan nyttas i Noreg, og ikkje tas med til haimlandet. Dei vil likevel har gode levekår.

Om jeg forstår forslaget rett, så gjelder det uføretrygd, barnetrygd og kontantstøtte.
Det gjelder for alle som mottar slik stønad, uavhengig av om de er fødd i Norge eller ikke.
Så spørs det om opparbeidet pensjon også vil komme innunder dette tiltaket, noe jeg personlig tror vil bli verre å gjennomføre.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
En kan spørre seg hva det offentlig bør drive med.
- Skal en sende utbetalinger (barnetrygd, kontantstøtte, arbeidsledighetstrygd) i posten til folk?
Eller -
- Skal en heller skape gode tilbud som ikke har høye egenandeler?

Barnetrygd kan en slutte med ved å innføre et fradrag på selvangivelsen i stedet.
Kontantstøtte er bare fjas og tull - det bør en fjerne - men om en beholder det, så kan en også ordne dette gjennom fradrag på ligningen fremfor å sende penger i posten
Arbeidsledighetstrygd kan en knytte til oppmøte og aktivitetsplikt.
Uføretrygd kan en også begrense eksporten av, ved å kun la folk som har helsemessig fordel av å bo i varmere klima få beholde den uavkortet. (Innvendingen må vel være at absolutt alle vil ha helsemessig fordel av å bo i varmere strøk.)Avkortning må som foreslått gjøres i forhold til kostnadsnivå - men selvfølgelig - en kan ikke innføre noe slikt i forhold til dem som allerede har etablert seg ute.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

En kan spørre seg hva det offentlig bør drive med.
- Skal en sende utbetalinger (barnetrygd, kontantstøtte, arbeidsledighetstrygd) i posten til folk?
Eller -
- Skal en heller skape gode tilbud som ikke har høye egenandeler?

Barnetrygd kan en slutte med ved å innføre et fradrag på selvangivelsen i stedet.
Kontantstøtte er bare fjas og tull - det bør en fjerne - men om en beholder det, så kan en også ordne dette gjennom fradrag på ligningen fremfor å sende penger i posten
Arbeidsledighetstrygd kan en knytte til oppmøte og aktivitetsplikt.
Uføretrygd kan en også begrense eksporten av, ved å kun la folk som har helsemessig fordel av å bo i varmere klima få beholde den uavkortet. (Innvendingen må vel være at absolutt alle vil ha helsemessig fordel av å bo i varmere strøk.)Avkortning må som foreslått gjøres i forhold til kostnadsnivå - men selvfølgelig - en kan ikke innføre noe slikt i forhold til dem som allerede har etablert seg ute.

Det skal i såfall bli interessant å følge videre diskusjon og vedtak. Det blir som det er , og det er at de som har mest ressurser og vilje, vil kunne drive på heltid å tøye og bøye regelverket, mens de som virkelig trenger det, står igjen med lua i hånda.
Redigert signatur

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 819 Innlegg:

Om jeg forstår forslaget rett, så gjelder det uføretrygd, barnetrygd og kontantstøtte.
Det gjelder for alle som mottar slik stønad, uavhengig av om de er fødd i Norge eller ikke.
Så spørs det om opparbeidet pensjon også vil komme innunder dette tiltaket, noe jeg personlig tror vil bli verre å gjennomføre.

Du har nok oppfattet rett. Barnetrygd den betales ut i Norge og er fritatt for skatt. Rett og slett fordi, det skal være en hjelp til de med barn i Norge. Å sende den ut av landet, er ikke det som var tiltenkt. Nå får jo ikke nordmenn med barn i Asia barnetrygd, så der mister de ikke noe. Men de får det hvis de flytter til Norge.

Enten de er født i Norge eller ikke, så blir det nok slik du tenker. Komme fra ett annet land å få uføretryfd, er greit nok når de har arbeidet å blitt syke i Norge. Men det har vært spekulert i dette, noe alle politikere og andre vet. Komme få uføretrygd og raskt returnere til sine hjemland, dette er nok heller ikke tanken bak uføretrygden heller. Politikerene føler vel nå, at begret er fullt og det må ryddes opp.

Alderspensjonen kan de nok ikke røre. Denne er opparbeidet gjennom mange år med hardt eller ikke hardt arbeide. Men arbeiet har da mange gjort, og pensjonen har de fleste selv opparbeidet med sitt arbeide.

Dette vil nok med urett ramme mange syke nordmenn, som har uføretrygd/pensjon i mange land utenfor EU. Det vil dessverre ramme mange syke, og redusere deres livskvalitet. En med nå KUN 2G på kr. 13.688,- i måneden minus kildeskatt, vil nok ikke overleve på det i Thailand. De har andre matvaner og liv, en feks. en fattig bonde i Thailand og industriarbeidere her. Med feks. 50% utbetaling etter kildeskatt er trukket, vel da har de kun kr. 5817,40 i måneden. Eller 31.123,- baht i måneden. Er nok stor fare for mange ikke får 1års visa i Thailand, men det går fly tilbake til Norge. Men de bør legge tilside penger nå, for senere har de ikke penger til flybilletten. En del skillsmiser blir det vel, men dette er ikke Norges Regjering sitt problem. De har sine "gullkantede" avtaler og pensjoner de, samt gratis bolig, transport og mat på jobben. Det ER forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker.

A.H.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Det er en stor misforståelse at kildeskatten påvirker visumet i Thailand. Det er BRUTTOPENSJONEN som man får bekreftelse på. Selv med en minimal sparekonto vil alle nordmenn ha inntekt stor nok for visumet. Om det er nok til å fø en familie, er en helt annen sak.
Jeg trodde faktisk at alle som bor her og alle skatteekspertene her var klar over dette.;)

Dette innlegget har blitt redigert av Tordy: 19 september 2012 - 11:02

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 819 Innlegg:

Det er en stor misforståelse at kildeskatten påvirker visumet i Thailand. Det er BRUTTOPENSJONEN som man får bekreftelse på. Selv med en minimal sparekonto vil alle nordmenn ha inntekt stor nok for visumet. Om det er nok til å fø en familie, er en helt annen sak.
Jeg trodde faktisk at alle som bor her og alle skatteekspertene her var klar over dette.;)

Kildeskatten påvirker selvfølgelig ikke 1års visa i Thailand. Men hvis uføretrygden blir halvert, DA vil den påvirke 1års visa. 2G er bare kr. 13.688,- i måneden. Halparten er kun 6844,- i måneden. Brutto er dette 36.615 i måneden, og dette får man ingen form for 1års visa på. Hvis man da ikke har nok penger i banken. Men som enslig og ugift over 50 år, da skal man ha 65.000,- baht i måneden, eller ha 800.000,- i en thailandsk bank. Eller en sammensetting av månedtlig pensjon og bankinnskudd. Men nettosummen etter kildeskatt er trukket på 2G, den er på 31.123 baht i måneden. Det er med en kurs på 5,35 baht for en krone. Hva med 4,5 baht for en krone? Dette kan bli ett vondt "slag" for mange.

A.H.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Jeg forstår ikke hvorfor du bruker 50%? Kildeskatten er 15%.

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Kildeskatten påvirker selvfølgelig ikke 1års visa i Thailand. Men hvis uføretrygden blir halvert, DA vil den påvirke 1års visa. 2G er bare kr. 13.688,- i måneden. Halparten er kun 6844,- i måneden. Brutto er dette 36.615 i måneden, og dette får man ingen form for 1års visa på. Hvis man da ikke har nok penger i banken. Men som enslig og ugift over 50 år, da skal man ha 65.000,- baht i måneden, eller ha 800.000,- i en thailandsk bank. Eller en sammensetting av månedtlig pensjon og bankinnskudd. Men nettosummen etter kildeskatt er trukket på 2G, den er på 31.123 baht i måneden. Det er med en kurs på 5,35 baht for en krone. Hva med 4,5 baht for en krone? Dette kan bli ett vondt "slag" for mange.

A.H.

Her var det mye tall - og lett å gå surr i hva som er NOK og THB.

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 852 Innlegg:

Jeg forstår ikke hvorfor du bruker 50%? Kildeskatten er 15%.

Tipper Arild tenker på denne fra første post i denne tråden

For å illustrere korleis Hajik tenkjer seg at utbetalingane kan reduserast i framtida, gir ho oss dette dømet.<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13.333333015441895px; line-height: 13.333333015441895px; background-color: rgb(250, 251, 252); ">Norsk barnetrygd er på 970 kroner i månaden. Ein kjøpekraftstabell viser at 100 norske kroner er verd 46 polske zloty. Ved å multiplisere 970 kroner med 0,46 får ein summen 446,20 kroner.<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13.333333015441895px; line-height: 13.333333015441895px; background-color: rgb(250, 251, 252); ">
Det blir altså den nye summen for mottakarar busette i Polen, kjøpekraftjusterte etter polske forhold.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 819 Innlegg:

Det gjorde jeg vet du. For det er reduksjon i trygden, eller trygdeeksporten til utlandet tråden gjelder.

Repitisjon:
http://www.asiaforum...eeksporten-r552

A.H.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Ok, fikk ikke med meg at dette var en fremtidig, hypotetisk mulighet.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:
Én ting er nå trygdekroner som går til Polen, hvor det "bare" vil være snakk om en halvering... men jeg kjenner at jeg nærer en viss skadefryd overfor dem som har tatt med seg både en og to (dvs per person) uføretrygder til et visst annet land som begynner med bokstaven P og slutter på N.

Det eneste som bekymrer meg i dette her, er at det kan være alderspensjon som blir kuttet tilsvarende neste gang - enda alderspensjon er rettigheter som er opptjent gjennom et langt yrkesliv. Det kan være en så enkel begrunnelse som at det ellers ville bli "urettferdig" overfor de som er uføretrygdet.

AFerDØD

AFerDØD

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:
Missvisende overskrift! Det gjelder først og fremst de som ikke er norske statsborgere. I denne omgangen. Så kan dere spekulere og kverrulere hvor mye dere vil.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Missvisende overskrift! Det gjelder først og fremst de som ikke er norske statsborgere. I denne omgangen. Så kan dere spekulere og kverrulere hvor mye dere vil.

De kan ikke diskriminere utenlandske statsborgere, og i hvert fall ikke fra land innenfor EØS.

Dette innlegget har blitt redigert av torasap: 19 september 2012 - 14:35

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

De kan ikke diskriminere utenlandske statsborgere, og i hvert fall ikke fra land innenfor EØS.

De kunne gjort det, men de gjør det ikke
mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Selv lever jeg mitt pensjonistliv i relativ ro, da jeg har pensjon fra fire forskjellige kilder, og er ikke totalt avhengig av at stortingspensjonen ikke blir justert i forhold til folketrygden! :lol:

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere