Gå til innhold

Foto

Turistvisum, trenger hjelp.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
14 svar til dette emnet

Robben

Robben

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 4 Innlegg:

Kjæresten min var i norge fra 11. Juli til 15. August nå i sommer. ( det var dette som passet inn i skole og jobb, ellers hadde vi søkt om 90 dager som mange andre) Vi planlegger å søke om nytt turistvisum med innrisedato 10. November.
Vanligvis er det jo slik at hvis man er i norge 90 dager så må man tilbringe 90 dager ute før man på ny kan søke om nye 90. Men hvordan er det når hun har tilbragt 35 dager Må man vente 90 nye dager med nytt visum, selv om man bare hadde forrige visum på 35 dager? Hvor lenge kan vi søke om oppold for henne denne gangen? Kun resterende 55 dager? Eller kan hun være lenger ?
Når vi søkte å sist søkte vi bare om vism for de 35 dagene og fikk det. Håper noen kan hjelpe meg her. Har forsøkt med telefon til udi, men får ulike tilbakemeldinger hver gang.

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 767 Innlegg:
Forhold deg til det som står på ambassaden sine sider http://www.emb-norwa...engen-visa/vpn/ Nå sier du ikke noe om hvilket land dama di kommer fra?

Men regelen er att man kan oppholde seg maks 90 dager i Schengen i løpet av de siste 6 mnd(180 dager)

Robben

Robben

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 4 Innlegg:

Forhold deg til det som står på ambassaden sine sider http://www.emb-norwa...engen-visa/vpn/ Nå sier du ikke noe om hvilket land dama di kommer fra?

Men regelen er att man kan oppholde seg maks 90 dager i Schengen i løpet av de siste 6 mnd(180 dager)

Takk for svar.

Hun er fra thailand.

Det jeg lurer på her er om ett visum kan bruker over to 180 dagers perioder, så lenge man ved utreisedato ikke kan si at man har oppholdt seg mer enn 90 dager de siste 180 dagene?

sarotti

sarotti

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 204 Innlegg:

Takk for svar.

Hun er fra thailand.

Det jeg lurer på her er om ett visum kan bruker over to 180 dagers perioder, så lenge man ved utreisedato ikke kan si at man har oppholdt seg mer enn 90 dager de siste 180 dagene?

NEI
Thailand Frelst

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 715 Innlegg:
Ta det med en klype salt, men eg oppfatter det slik:
Du må telle 180 dager fra 11. Juli, altså ca 11. Januar. Innenfor den perioden kan hun være her til sammen 90 dager, fra 10. November blir 55 dager ca 5. Januar så må hun ut. Da begynner hun på nye 180 dager og kan søke om nye 90 dager fra 90 dager etter 5. Januar, altså ca 5. April.
--------------------------------------------
dark humour appreciation group
--------------------------------------------

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Ta det med en klype salt, men eg oppfatter det slik:
Du må telle 180 dager fra 11. Juli, altså ca 11. Januar. Innenfor den perioden kan hun være her til sammen 90 dager, fra 10. November blir 55 dager ca 5. Januar så må hun ut. Da begynner hun på nye 180 dager og kan søke om nye 90 dager fra 90 dager etter 5. Januar, altså ca 5. April.

Det ble da komplisert,

Det er vel slik( Er usikker) at har man vært her i 3 mnd= 90 dager, må man vente 90 dager før man kan søke på ny/ få innvilget nytt visum ?

usj, ser det står ikke mer enn 90 dager i løpet av en 6 mnd periode......

Dette innlegget har blitt redigert av walkman: 18 september 2012 - 15:19

mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

fro63

fro63

Medlem

• Medlemmer
  • 51 Innlegg:
Ja, det er i hvertfall slik jeg tolker det. Hvis hun vil være her i 90 dager må hun vente 90 dager fra hun reiste ut før hun kommer tilbake.

Det er selvsagt ikke noe i veien for å søke allerede nå. Hun må jo uansett oppgi datoene for både inn og utreise.

Dette innlegget har blitt redigert av fro63: 18 september 2012 - 16:38

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Ja, det er i hvertfall slik jeg tolker det. Hvis hun vil være her i 90 dager må hun vente 90 dager fra hun reiste ut før hun kommer tilbake.

Det er selvsagt ikke noe i veien for å søke allerede nå. Hun må jo uansett oppgi datoene for både inn og utreise.

det stemmer da ikke med det jeg skrev. har man vært i 90 dager, må man vel vente i 6 mnd før man kan søke igjen? Eller misforstår jeg fullstendig?

hadde vært greit å få dette klarlagt, da jeg er i ferd med å ordne papirer for kona, som forlot Schengen sist den 21. juli, og da tenkte jeg at etter 21. oktober er aktuell for ny søknadsperiode, men blir usikker her

mvh
walkman

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:

det stemmer da ikke med det jeg skrev. har man vært i 90 dager, må man vel vente i 6 mnd før man kan søke igjen? Eller misforstår jeg fullstendig?

hadde vært greit å få dette klarlagt, da jeg er i ferd med å ordne papirer for kona, som forlot Schengen sist den 21. juli, og da tenkte jeg at etter 21. oktober er aktuell for ny søknadsperiode, men blir usikker her

Jeg forstår det sånn at om man ankommer på dag 1 av dag180, og reiser ut dag 90 av dag 180, så vil man begynne på ny 180 dagers etter 90 dager, for da har det gått 180 dager siden man første gang kom inn.

Dette innlegget har blitt redigert av Helmax: 18 september 2012 - 17:15

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Jeg forstår det sånn at om man ankommer på dag 1 av dag180, og reiser ut dag 90 av dag 180, så vil man begynne på ny 180 dagers etter 90 dager, for da har det gått 180 dager siden man første gang kom inn.

ja, slik tenkte jeg også inntil jeg leste på ambassadesiden

mvh
walkman

Robben

Robben

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 4 Innlegg:
Jeg snakket med ambassaden og udi i dag. Hun kanikke oppholde seg lenger enn 9. Januar. Da er de 180 dagene brukt opp. Man må ikke nødvendigvismvære ute avlandet i 90 dager, så lenge man ikke har brukt opp alle 90 dagene innen 180 dager kan man dele det opp som man vil. Hun nå reisenut av landet senest 8. Januar etterå ha brukt de resterende dagene. Når hun kommer tilbake til thailand kan hn umiddelbart søke på ny om 90 dager. Da begynner hun nemlig på en ny 180 dagers periode. Dette med at man må vente 90 dager stemmer kun fordi som tar ut alle nitti dagene i ett strekk. Håper dette varoppklarendee. Spør hvis ikke. Jeg fikk endelig en saksbehandler på tråden ondag som var villig til å mate dette inn med teskje for meg.

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:
Ja, jeg tok jo da utgangspunkt i som jeg skrev at man er her i 90 dager i strekk. Hvis man deler opp blir jo det noe annet. Men godt å få det endelig avklart med ambassaden, så slipper man å lure mer på det. :)

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

fro63

fro63

Medlem

• Medlemmer
  • 51 Innlegg:
Ikke lett å skjønne dette, men det er vel klart at man kan være her i inntil 90 dager tilsammen i løpet av en 180 dagers periode, regnet fra første innreise.

Dama til TS har allerede vært her i 35 dager med første innreise 11. juli. Hvis hun da søker om 90 nye dager med innreise 90 dager etter at hun reiste ut, dvs. 13. november hvis jeg har regnet riktig, så vil hun jo holde seg innenfor denne regelen?

Reglene finnes i Visumhåndbok 1, punkt 7.9:
https://www.udiregel...visumhandboken/

Jeg er slett ikke sikker på om jeg tolker dette riktig, og ingen av eksemplene i Visumhåndboka dekker akkurat dette.

Dette innlegget har blitt redigert av fro63: 18 september 2012 - 19:12

sarotti

sarotti

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 204 Innlegg:
Her er flere som er usikker, så hvorfor blande seg inn og skape mere usikkerhet. Len dere tilbake og vent på et fornuftig svar
Thailand Frelst

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:
Fikk svar fra ambassaden i går. Om en har vært i Norge i 90 dager, reiser hjem, så kan vedkommende søke på ny etter 90 dager hjemme.
mvh
walkman

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere