Gå til innhold

Foto

Tax Declaration er IKKE et skjøte!

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
Ingen svar til dette emnet

janjan

janjan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 811 Innlegg:

Selv om jeg ble "slaktet" av noen bedrevitende badegjester, vedrørende mine påstander om at en såkalt Tax Declaration ("ligningsattest"?) kun angir skattetakst og intet annet, - og på ingen måte må forveksles med det vi i Norge forbinder med et skjøte, så forsøker jeg meg igjen med en advarsel. Inspirasjonen fant jeg i flg. artikkel: , hvor jeg leser flg.:" .. tax declarations, which are only for tax purposes and cannot be considered as proof of ownership"..

For sikkerhets skyld gjengir jeg også gjeldende lov som gir en klar definisjon av hva en TD er:
What is a tax declaration (skattetakst)?
A tax declaration of real property is but a document used by tax authorities to determine how much a real property owner is to be assessed for the purpose of collection and payment of the real property tax under the Local Government Code of 1991.
A tax declaration is not a title, but merely a statement by an owner or administrator of real property declaring the true value of the property (current and fair market value of the property), a description of the property sufficient to enable the assessor to identify the same for assessment purposes, filed once every three years.

Proof of ownership of a real property is normally evidenced by OCTs and TCTs. However, the process of obtaining formal titles to property is set forth in Presidential Decree 1529 (Property Registration Decree).

OCT: Original Certificates of Title
TCT: Transfer Certificates of Title.

En bank eller annen finansinstitusjon vil heller ikke akseptere TD som grunnlag (pant) for lån.
Uansett hvor mange av dine familie, eller hvor mange av de som bebor området, sverger på at "Nei, her brukes kun TD! Går helt greit det!", ta det ikke som god fisk!!

Selvfølgelig er jeg kjent med norsk stahet og bedreviten, og regner derfor med at jeg i også framtidige år vil høre. "Fa'n, lurt igjen!"

Dette innlegget har blitt redigert av janjan: 01 august 2012 - 03:09

:mrgreen:

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere