Gå til innhold

Foto

Svipptur til Palawan

- - - - -

• Please log in to reply
10 replies to this topic

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 975 Innlegg:

*
Populær

I mars måned, forøvrig min fjerde tur til Cebu i løpet av et år, bestemte min kone og jeg at vi skulle ta en tur til Puerto Princesa . Ved ankomsten etter en behagelig flytur fra Cebu skulle vi så finne et hotel. Da jeg tidligere har hatt 3 turer til Palawan,siste gang i 1999, var jeg fast bestemt på å ta inn på Palawan hotel som lå et par km fra flyplassen. Jeg ba mannen i sykkeltaxien kjøre oss dit, men han så bare rart på meg og sa han kjente ikke hotellet. "Ok", sa jeg. "Bare kjør Rizal Ave. innover mot byen, så skal jeg si når du skal stoppe." Jeg kjente meg igjen hele veien, og da vi kom frem var hotellet borte. Istedenfor var det reist et nytt hotel på nøyaktig samme sted, og navnet på det nye var Edgarde's Place. Etter å ha sjekket opp andre steder dro vi tilbake og tok inn på der. Prisen lå på 2250 pesos for et ok rom med air con og TV, pluss frokost. Det nye hotellet var faktisk bygd opp ganske likt gamle Palawan, men restauranten var helt annerledes. Den nye eieren var forresten vice mayor i El Nido og lurte på om vi var lystne på en tur dit. "Nei takk", svarte jeg. "Der har jeg vært før. Elektrisitet kun 12 timer i døgnet, og stedet er som en liten landsby. Ikke mye å foreta seg der hvis du ikke er interessert i dykking" Han var langt på vei enig med meg, men forsikret at nå kuttet de strømmen bare 8 timer i døgnet. Men både han og kona ga et positivt inntrykk, ikke minst på måten stedet ble drevet på. Maten der var også ok. Leste for noen år tilbake om en norsk pilot som var gift og hadde en datter. Så kom skilsmissen og moren ble tilkjent foreldreretten. Dette godtok ikke faren. Han sa opp jobben, tok med seg datteren og stakk til Filippinene. Der kjøpte han seg en seilbåt og begynte å seile mellom øyene. Dette holdt han gående temmelig lenge. Politiet og privatdetektiven, som forøvrig var forfatter av boka, lå alltid noen hakk bak ham. Han hadde, ifølge forfatteren, en skummel bar i Puerto Princesa, hvor det var en oppslagstavle hvor han mottok beskjeder, og den lå helt nede i havnekvarteret. Meldingene han mottok kom nok fra "betalte informanter" som informerte hvor jegeren (foratteren) befant seg. Barens navn ble også oppgittt og det finnes kun en bar med dette navnet, og den ligger på høyre side av Rizal Ave. på vei fra flyplassen og inn til byen. så her skrev forfatteren noe ordentlig sprøyt, sannsynligvis for å gjøre boka mer spennende. Vil ikke nevne barens navn. Vi var innom der noen minutter. Det holdt lenge. Det vanket også nordmenn der , fastboende, etter hva jeg forsto. Men det siste jeg ville gjøre er å anbefale stedet. Og nordmannen med datteren ? Jo, det gikk som det vanligvis gjør. Enten han overga seg eller ble tatt husker jeg ikke. Men enden på visa var at han ble sendt tilbake til Norge og måtte sone fengselsstraff. Og datteren tilbake til mora. Om han angrer ? Det tror jeg neppe. Jeg har siden fått vite litt om denne mora, og det går iallfall ikke i hennes favør. :angry:

Puerto Princesa har vel i mange år blitt regnet som Filippinenes reneste by, og det skal jeg gjerne underskrive på. Men bortsett fra det synes jeg ikke den skiller seg spesielt ut fra tilsvarende steder. En litt ekkel opplevelse hadde vi dog. Den nærmeste badeplassen fra hotellet lå ca 4-5 km fra flyplassen, og vi dro dit for å bade. Den var tydeligvis privat drevet, og vi måtte også betale inngangsbilletter. Det var mye folk der, og bordene var fullbesatte. På hvert bord sto det en eller to flasker sprit eller noen stabler med øl. Ingen badet, og det forsto vi godt. Det fløyt mengder av søppel og mye annet både i vannet og langs vannkanten. Dette var et syn jeg ikke hadde ventet å se på Palawan. Har tidligere badet andre steder i området, og det har alltid vært ok. Men bevares. Er en villig til å dra til Honda Bay eller andre steder lenger unna er det sikkert hundrevis av steder hvor strendene er førsteklasses.

Vi var også en tur innom Krokodillefarmen. Litt artig for dem som ikke har sett disse skapningene før. Krokodillene var stort sett plassert i små basseng etter årsklassene. Virket som hele stedet var drevet med henblikk på produksjon og at skinnet ble brukt til vesker, sko, etc. På restauranten der kunne du bestille krokodillekjøtt, men vi begge avsto. Virket som det sto japansk kapital bak. Min kone var interessert i å vite om det fantes ville krokodiller på Filippinene, og guiden påsto at det fantes en del helt syd på Palawan og, noen på Mindanao. Hvorvidt dette stemmer eller ikke kan jeg ikke svare på. Er personlig svært lite interessert i krokodiller. Satt en gang i en mindre båt i en liten sideelv i innlandet i Nigeria. I det vi forlot båten for å gå på land dukket det opp en krokodille som nærmest tippet båten. Den farten som båtføreren og jeg da presterte for å komme i sikkerhet tror jeg neppe en gang den amerikanske 100 meter spesialisten Bolt kunne gjort etter oss. (Noe overdrevet) Den opplevelsen holder for meg livet ut, og jeg kunne gjerne vært den foruten.
Det er en del andre steder i nærheten av Puerto Princesa som også kan være interessant. Ca 16 km utenfor byen ligger Iwahig Prison and Penal Farm. Der bor en del fanger som soner, noen av dem med grove forbrytelser som mord bak seg. De bor i små hus dyrker jorda og lager sovenirer til turister. Stedet bærer preg av stillhet og ro, og det er mulig at disse fangene er håndplukket av myndighetene med henblikk for rehabilitering.
Underground River ligger ca 60 km fra P.P. på vestkysten og skal være et attraktivt reisemål, men jeg har aldri vært der. Tok en gang for noen år siden bussen fra El Nido til P.P., og pustet nok inn mye sand på disse grusveiene. Vi overnattet den gang i Taytay, men synes ikke stedet hadde noe å by på.
På min forrige tur til Palawan for en del år siden var flyforbindelsene mellom Cebu og P.P. kuttet ut, så vi måtte ta båt. Litt artig på tilbaketuren. Vi hadde fått lugar nummer 8, men vi fant ingen nøkkel. Så jeg gikk til stewarden og ba om den. Han så rart på meg. "Du kan ikke få nøkkel nr 8, for det er jo masterkeyen!" "Jamen hvordan kan vi da låse døra når vi skal gå og spise ?", spurte jeg. Han så lenge på meg, men så lyste han plutselig opp. "Du kan få nøkkelen til lugar nr 7, for den passer", svarte han og ga meg den nøkkelen. I lugar nr 7 bodde det tilfeldigvis en norsk familie med to barn. Vi kunne høre de etterlyste nøkkel, og faren forsvant ned til stewarden for å hente den. Etter en stund kom han tilbake, bante så det lyste og påsto at det fantes ingen nøkkel til nr 7. Deretter ble det holdt krigsråd om hvem som skulle sitte igjen i lugaren når de andre spiste, og etter lang tids krangling endte det med at den eldste gutten måtte bli igjen. Ingen turister tok naturligvis sjansen å forlate en lugar ulåst. Neste dag da vi ankom Iloilo på veien tilbake, sto tilfeldigvis kona ved siden av meg. Siden hun var norsk fortalte jeg henne hele nøkkelhistorien. Hun sa ikke et ord på en stund, målte meg bare kaldt opp og ned. "Dette er i grunnen ingen ting. Du skulle bare visst hva annet vi har opplevd på denne forbannede turen !" Jeg spurte ikke om noe . Etter humøret hennes å dømme var det ikke noe blivende sted, så jeg forflyttet meg raskt til et annet sted.
Vedlagt fil  IMG_0457.JPG   3,23MB   15 Antall nedlastinger Vedlagt fil  IMG_0462.JPG   4,08MB   8 Antall nedlastingerVedlagt fil  IMG_0464.JPG   3,54MB   6 Antall nedlastingerVedlagt fil  IMG_0468.JPG   4,47MB   6 Antall nedlastingerVedlagt fil  IMG_0471.JPG   4,22MB   4 Antall nedlastingerVedlagt fil  IMG_0477.JPG   3,29MB   4 Antall nedlastingerVedlagt fil  IMG_0486.JPG   3,89MB   7 Antall nedlastingerVedlagt fil  IMG_0498.JPG   2,28MB   6 Antall nedlastingerVedlagt fil  IMG_0499.JPG   3,27MB   6 Antall nedlastingerVedlagt fil  IMG_0503.JPG   3,17MB   5 Antall nedlastingerVedlagt fil  IMG_0505.JPG   3,45MB   5 Antall nedlastingerVedlagt fil  IMG_0506.JPG   3,63MB   4 Antall nedlastingerVedlagt fil  IMG_0510.JPG   3,73MB   3 Antall nedlastinger

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 397 Innlegg:
Dere skulle nok tatt en dagstur og leid båt i Honda bay - fantastisk flott der. Og den underjordiske elva var en grei busstur uten mye grusveier - også
en grei dagstur fra PP - og verdt turen. Var også i El Nido med leid jeep - dit var det mye kjøring på grus - men også en opplevelse. Stedet er jo en grei plass
og det var ikke mye strømstans der - 2,5 år siden.
Fantastiske omgivelser med øyene utenfor -er et område det går an å få seg beackfront til en grei penge fortsatt (tomt) men Filippinene burde en vel oppleve i seilbåt?

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 975 Innlegg:

Dere skulle nok tatt en dagstur og leid båt i Honda bay - fantastisk flott der. Og den underjordiske elva var en grei busstur uten mye grusveier - også
en grei dagstur fra PP - og verdt turen. Var også i El Nido med leid jeep - dit var det mye kjøring på grus - men også en opplevelse. Stedet er jo en grei plass
Fantastiske omgivelser med øyene utenfor -er et område det går an å få seg beackfront til en grei penge fortsatt (tomt) men Filippinene burde en vel oppleve i seilbåt?

Ja, det er mange fine steder på Palawan hvis du avsetter tid og penger til det. Men ikke helt syd på øya. Den er litt for mye muslim dominert og er ikke så trygt område for turister. Disse opplysningene har jeg fra en tidligere politimann som jobbet i P.P. Dessuten foregikk det en god del smugling der med nabolandene. I dette område befinner det seg også enkelte lommer med moskitoer som bare fantes der og på et par indonesiske øyer. Denne moskitoen ble tidligere regnet som dødlig, men jeg vet ikke om det siden den gang er laget vaksiner som kan helbrede.
Helt opplagt at å seile langs kysten må være litt av en opplevelse. Vi fløy opp til El Nido og tok buss tilbake. Hadde opprinnelig tenkt å leie en båt av katamaran typen til tilbaketuren, men da vi skulle leie en, ble plutselig prisen doblet. Vi ble såpass forbannet at vi tok buss tilbake.

I Santa Monica rett utenfor P.P. husker jeg vi så et hus til salgs. Det var eid av en kanadier og prisen var USD 7.500. Huset var ikke all verden, men eiendommen var ok. Dette var på min første tur for ca 13-14 år siden. Hverken jeg eller han jeg den gang reiste sammen med var gift, så det hadde nok bydd på problemer å få kloa i det. I dag er sikkert prisene mangedoblet for en slik eiendom, iallfall når den ligger så sentralt.

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 397 Innlegg:
I PP var jeg på en populær restaurant i byen - da ankom den lokale borgermester Edward S. Hagedorn (halvt Østerriker?) i PP med sitt følge på 20-30 pers
med væpnede vakter og det hele .... han var som en rockestjerne av internasjonalt format .

Da visste jeg ikke noe om han - men han er en betydningsfull politiker og av de bedre de har på Filip.
bl.a viktig for utvikling av Eco-turisme.

http://en.wikipedia....ard_S._Hagedorn

Og bevæpningen har jo sin historie det også:

http://en.wikipedia....mas_kidnappings

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 975 Innlegg:

I PP var jeg på en populær restaurant i byen - da ankom den lokale borgermester Edward S. Hagedorn (halvt Østerriker?) i PP med sitt følge på 20-30 pers
med væpnede vakter og det hele .... han var som en rockestjerne av internasjonalt format .

Da visste jeg ikke noe om han - men han er en betydningsfull politiker og av de bedre de har på Filip.
bl.a viktig for utvikling av Eco-turisme.

http://en.wikipedia....ard_S._Hagedorn

Og bevæpningen har jo sin historie det også:

http://en.wikipedia....mas_kidnappings

Han var forresten intervjuet på CNN i dag. Ja, han er meget populær i P.P. Han sto på TV,en iført caps og vest. Fikk ikke tak i hva de snakket om, men ingen tvil om at han er en betydningsfull politiker. Skal visstnok også ha rusket godt opp i korrupsjonen der på øya.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 21 040 Innlegg:
Artig lesing Gunners. Kjempefine bilder også. Hyggelig med reisetråder fra andre steder. Keep on.Postet bilde

A.H.

El Terje

El Terje

Medlem

• Medlemmer
  • 30 Innlegg:

Var også i El Nido med leid jeep - dit var det mye kjøring på grus - men også en opplevelse. Stedet er jo en grei plass

Jeg var i El Nido oktober 2010, og da var det strømstans fra 6 om morgenen til 2 om ettermiddagen. Anbefaler en tur dit, selv om kjøreturen er lang og humpete. Kan også fly direkte fra Manila.

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 975 Innlegg:

Blåser litt liv i denne tråden som omfatter Puerto Princesa.

Dette innlegget har blitt redigert av Gunners: 22 mars 2017 - 10:42

Methoz6

Methoz6

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 8 529 Innlegg:

Blåser litt liv i denne tråden som omfatter Puerto Princesa.

Ja ja - det var tider i El Nido .........     Rullebanen var jo så kort at flyveren ikke ville hente oss og fly oss tilbake til Puerto Princessa.

Mener det var noe med overlast....

Ellers så husker jeg best presten i TayTay, kl  5 om morgenen.....   Hadde vel blitt buret inne jeg om ikke du hadde stoppet meg   he    he...

Postet bilde

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 975 Innlegg:

Ja ja - det var tider i El Nido .........     Rullebanen var jo så kort at flyveren ikke ville hente oss og fly oss tilbake til Puerto Princessa.

Mener det var noe med overlast....

Ellers så husker jeg best presten i TayTay, kl  5 om morgenen.....   Hadde vel blitt buret inne jeg om ikke du hadde stoppet meg   he    he...

He he. Ikke bare der.

Artig tur. Mye som skjedde også i Puerto Princesa..

Og amerikaneren, som jeg tror var en Vietnamdesertør, riktig en snill kar og intelligent kar, som alltid fikk kjeft av kona.

Politimannen, han som brukte størrelse 48 i nummer, og som vi kjøpte med sko til, fortalte også om to tyske bankrøvere som

bodde der. Han viste meg eller oss  huset hvor de bodde.

Du husker vel også svensken som eide baren og det stedet vi overnattet på i Manila.

Pluss de tre som forsøkte å robbe deg i parken på vei fra flyplassen og tilbake, hvor du la to av dem flate..

Samme svensken skal ha slått seg ned på Puerto Princesa og driver innen eiendom.

Hadde mange skikkelig fine turer sammen. :smile:

Ikke bare på på Filippinene, men også i Thailand.

Synes ikke Puerto Princesa har forandret seg så svært mye,

Men det har dukket opp flere nye hoteller, og de har nok dratt opp det generelle prisnivået noe.

Gamle Palawan hotel, som var favoritten vår, er revet. Der er det nå bygd opp et tlilsvarende hotel,. temmelig likt det gamle innvendig,

men med en mer moderne restaurantdel.

Ok hotell.

Dette innlegget har blitt redigert av Gunners: 23 mars 2017 - 02:57

River_rat

River_rat

Medlem

• Medlemmer
  • 150 Innlegg:

Gunners.

Knall bra story. 

River_

Also tagged with one or more of these keywords: Filippinene