Gå til innhold

Sunquest Travel VIP Reiser
Baan Sabai
Foto

Forlovelse visum

• Please log in to reply
17 replies to this topic

terris

terris

Medlem

• Medlemmer
  • 25 Innlegg:

Hei alle sammen

Noen som hvet hvor lang tid UDI bruker på og behandle en søknad om forlovelse visum? Alle dokument vart levert og godkjent 14 mars i år. Har sent div mailer og tatt en del telefoner tilUdi. De siste 5 uker har di svart at saken er ferdig behandlet og det gjenstår og skrive et vedtak og at de regner med saken er strak ferdig behandlet. Har noen her opplevd det samme? Takker for for alle svar. Er en ivrig leser av Asiaforum men den siste tiden har det vert stille om visum saker.

MVH Terris

Dette innlegget har blitt redigert av terris: 26 juni 2012 - 19:33

terris

terris

Medlem

• Medlemmer
  • 25 Innlegg:
Hei

Var idag i kontakt med UDI igjen og fikk til svar at saken var ferdigbehandlet og at det gjenstår og skrive et vedtak. Og de sier vi vil få et svar om noen uker. Dette er samma svaret jeg har fått de 2 siste mnd. Jeg vet at en søker sendte sin søknad til 27 april og fikk positivt svar igår. Virker som det er umulig og få et konkret svar hos UDI.
Er det noen her med samme erfaring. Når vi søkte turistvisum i ifjor fikk vi svar på 3 dager. Jeg er klar over det det er 2 forskjellige visum og at forlovelse visum er et mere
alvorlig visum med tanke på informasjon. Alle dokument er komplett bekrefter UDi. Er det noen her som har samme problem eller har erfaring med dette.

MVH Terris

Samed

Samed

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.137 Innlegg:
Hvis saken er ferdig behandlet så er det vel fattet et vedtak? Kan ikke skjønne hvorfor du må vente flere måneder på å få det skriftlig. Normalt så går det veldig raskt å få svar på søknad om forlovelsesvisum, i konas tilfelle tok det 10 uker fra hun forlot Norge på turistvisum til hun var tilbake igjen på forlovelsesvisum. Da var alt ordnet og bryllupskjolen sydd.;)

SanukMak

SanukMak

Medlem

• Medlemmer
  • 758 Innlegg:
Er det noen som kjenner saksgangen i detalj etter at søknadene kommer til UDI ?
Er det slik at saksbehandler både behandler saken og fatter vedtak eller er det en annen person som fatter vedtak ?

Min kone har fått vite av UDI at alt ser bra ut og at det er stor sannsynlighet for at hun får et brev snart, men det kommer ikke noe brev......

Kan jo være at den som skal gjøre neste steg er på ferie, men jeg synes de kunne si hvordan det ligger ann når man ringer, ikke bare gi positive signaler som vi ikke ser omsatt i praksis....

UDI har tydeligvis en annen definisjon av snart en jeg har !!

terris

terris

Medlem

• Medlemmer
  • 25 Innlegg:
hei

Takker for et svar. Alle dokument var registrert og godkjent av Udi 13 mars. Har send mange email og flere telefon samtaler. Hun reiste tilbake til BKK 18 februar etter 3 mnd i Norge. hadde planer for bryllup 23 juni men det gikk i vasken. Og i august starter norskopplæingen på skolen. Så tiden blir knapp. Hun har vert i Norge to ganger før og det var aldri noe problem med turist visum. forstår ikke helt hvordan Udi jobber når noen som søker i slutten på april fikk visum denne uka. Byråkrati er vel slike hos UDI.Men når de svarer om noen uker og det går flere mnd kan men jo starte og lure litt hva de gjør på om dagen der. Og de svart meg at de jobber med sakene fra mars og april nå. Ikke til å forstå dette her. Men får bare smøre seg med tolmodighet og vente. Min kjære leser mye på Ladyinter.com om andre thaier. Jeg var i Thailand 4 ganger i fjor og i april i år. Vi sendte med bilder av oss sammen med hennes familie og fra min. så jeg mener vårt forhold er godt dokumentert. Jaja tiden vil vise. Kansje jeg reiser til BKK igjen i august om vi snart ikke får vite noe. Kansje gifte oss der og søke om 7 dager visum for henne. Ha en god kveld

MVH Terris

terris

terris

Medlem

• Medlemmer
  • 25 Innlegg:
Udi sin defisjon av tid er ikke enkel og forstå når uker blir måneder og kansje måneder blir år. Forstår det slik at det er konsulenter som ser saken og at det er ambassadefullmektig som skal skrive vedtaket. tror det var noe slikt jeg blei fortalt idag

MVH Terris

Sugardaddy65

Sugardaddy65

Medlem

• Medlemmer
  • 54 Innlegg:

Udi sin defisjon av tid er ikke enkel og forstå når uker blir måneder og kansje måneder blir år. Forstår det slik at det er konsulenter som ser saken og at det er ambassadefullmektig som skal skrive vedtaket. tror det var noe slikt jeg blei fortalt idag

MVH Terris

En kompis sin thai kjæreste fikk innvilget forlovedevisum i løpet av 1-2 uker . De søkte i begynnelsen av 2012 .

De ble gift for ca 1 måned siden her i Norge , og har nå fått innvilget 2års oppholdstillatelse .

Dessverre ser det ut som det er STORE forskjeller ute og går . Tragisk hele opplegget .

Jeg ser også stadig vekk at jenter på facebooken min får innvilget Schengen besøksvisum og familiegjenforening i løpet av et par uker i masse andre EU land . Men Norge driver fortsatt med et helt uforutsigbart bingo.opplegg .

Jeg tenkte å søke på besøksvisum for kjæresten jeg har besøkt 4-5 x ( vært sammen over 1.5 år) , men tør rett og slett ikke , når jeg leser her i dag . Det ser ikke ut som noe forbedrer seg særlig .:(

Dette innlegget har blitt redigert av Sugardaddy65: 25 juli 2012 - 23:41

stigk

stigk

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2.696 Innlegg:

1343256013[/url]' post='519006']
Jeg tenkte å søke på besøksvisum for kjæresten jeg har besøkt 4-5 x ( vært sammen over 1.5 år) , men tør rett og slett ikke , når jeg leser her i dag . Det ser ikke ut som noe forbedrer seg særlig .:(

Turistvisum blir behandlet av ambassaden lokalt i det landet det søkes fra og ikke av UDI. Dette tar normalt en uke eller to i Bangkok (tiden har variert litt, jeg vet ikke hva den ligger på nå). Det er bare i helt spesielle saker og noen klagesaker at UDI i Norge blandes inn i saken. Derfor er et turistvisum som regel både raskt og smertefritt. Har dere 4-5 besøk og vært kjærester i over 1,5 år burde turistvisum være plankekjøring å få innvilget.

Familiegjenforening er en helt annen affære, beskrivelsen bingo synes jeg var treffende!

Dette innlegget har blitt redigert av stigk: 26 juli 2012 - 23:49

Sugardaddy65

Sugardaddy65

Medlem

• Medlemmer
  • 54 Innlegg:
Kompisen og kona fikk forlovede visum etter ca 3 ukers tid .

Han hadde da besøkt hu 2 x og hun hadde besøkt ham 1 gang .

Kjent hverandre litt under 1 år da de søkte .

Min sak er nok dessverre ikke noe plankekjøring .
Vi TØR rett og slett ikke søke nå .

Samme kompisen nevner i dag at en kjenning fikk avslag på besøksvisum for kjæresten for 3 gang nå nylig .

Så det ser ut til at de har skjerper kraftig inn på dette nå .

tbg1980

tbg1980

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 950 Innlegg:
Jeg ville satt meg på ett fly og reist å gifta meg jeg. Vel, det var det jeg gjorde ifjor sommer faktisk :)
Why do people kill people who kill people just to show that killing people is wrong?

terris

terris

Medlem

• Medlemmer
  • 25 Innlegg:
Snakket med Udi fredag de skulle sjekke saken med overordnet og skulle ringe tilbake så snart det viste noe. Hun måtte innrømme at i denne saken har Udi brukt for lang tid. Da uker har blitt til måneder.Hun snakket ogso noe om noen saker blir behandlet av politiet og derfor får andre rask saksbehandling. Kan dette vere mulig. Hadde vert bedre å få avslag enn å sitte å vente i det uvisse.Og i september skal Udi ha mere folk til å jobbe med utlendingssaker. Hm?. Svar fra udi Vi viser til e-postene du sendte oss 3. og 9. mai 2012.

Søknaden er fortsatt til behandling hos oss i UDI. Det er dessverre ikke mulig for meg å si nøyaktig når dere får svar, men dere kan regne med å få svar på søknaden de nærmeste ukene.

Vi beklager at vi ikke kan være mer konkrete, men det er veldig mange saker som skal ferdigstilles. Vi sender kopi av vedtaket til deg i posten, så du vil bli underrtet

Her er et annet svar:Vi viser til e-posten du sendte oss 30. mars 2012.

Søknaden er fortsatt til behandling hos oss i UDI. Saken er nå i siste fase av behandlingen og vil derfor, mest sannsynlig, være ferdig i løpet av kort tid.

Når søknaden er ferdigbehandlet sender vi svaret til søkeren, via den norske ambassaden og kopi av vedtaket til deg.

En kan virkelig lurer på hva som skjer.

MVH Terris

Dette innlegget har blitt redigert av terris: 28 juli 2012 - 17:46

terris

terris

Medlem

• Medlemmer
  • 25 Innlegg:
Hei

Fikk idag telefon fra en saksbehandler i UDI. Hun sa følgende vi beklager men vi har gitt dere feil info om saken deres,den er ikke klar for å skrive vedtaket men er forsatt isystemet den er ikke snart ferdig behandlet som vi i UDI har sagt tidligere. Vi har gjort feil i saksbehandlingen men kan ikke gjøre annet enn å beklage ulempene det har for dere. jeg spurte om de kunne prioritere saken våres når dere innrømmer og ha gjort feil. Men fikk til svar vi kan bare beklage det. Har noen på forumet noen forslag på hvordan vi kan gå frem videre nå? Føler at UDI er uten empati for andre. Når det har gjort feil burde de kunne ordne opp i dette pga deres feilbendling.Lurer på å gå ut i media. Har noen samme erfaringer?

MVH Terris

tbg1980

tbg1980

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 950 Innlegg:

Hei

Fikk idag telefon fra en saksbehandler i UDI. Hun sa følgende vi beklager men vi har gitt dere feil info om saken deres,den er ikke klar for å skrive vedtaket men er forsatt isystemet den er ikke snart ferdig behandlet som vi i UDI har sagt tidligere. Vi har gjort feil i saksbehandlingen men kan ikke gjøre annet enn å beklage ulempene det har for dere. jeg spurte om de kunne prioritere saken våres når dere innrømmer og ha gjort feil. Men fikk til svar vi kan bare beklage det. Har noen på forumet noen forslag på hvordan vi kan gå frem videre nå? Føler at UDI er uten empati for andre. Når det har gjort feil burde de kunne ordne opp i dette pga deres feilbendling.Lurer på å gå ut i media. Har noen samme erfaringer?

MVH Terris

Vet ikke om du kan dra de for retten evt. Uansett tror jeg kanskje ikke det er best med tanke på utfallet av søknaden igjen da
Why do people kill people who kill people just to show that killing people is wrong?

terris

terris

Medlem

• Medlemmer
  • 25 Innlegg:
Dra UDI for retten er vel uaktuelt. Håper bare at de nå gjør jobben sin riktig. Alt skal bli bedre i september har de sagt med flere ansatte som skal gjøre saksgangen hurtigere.

MVH Terris

terris

terris

Medlem

• Medlemmer
  • 25 Innlegg:
Hei

UDI overrasker stadig. I vår brukte de 7 virkedager på svare email. I sommer brukte de 10 virkedager men nå 12 VIRKEDAGER. Dette blir jo bare verre og verre og det sier de skulle bli bedre. Å få ned ventetiden.

MVH Terris

stigk

stigk

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2.696 Innlegg:
Dette er dessverre slik de vanligvis holder på.

Det er ikke uvanlig at saken blir sendt til politiet for realitetsbehandling der selv om det er UDI som gjør det formelle vedtaket. Politiet innstiller til et vedtak som så UDI skriver og sender ut.

Hvis saken er hos politiet kan du ringe dit. Det er politiet der referansepersonen bor som behandler saken. I noen byer kan det være svært lang behandlingstid.

Foreslår du prøver å finne ut om saken er hos politiet eller hos UDI nå. Er den hos politiet må du finne ut hvilket politidistrikt/avdeling og ringe dit. UDI skal kunne fortelle deg hvor saken befinner seg hvis du spør om dette.

Hvis politiet ikke vil si noe om hvor lang ventetid det er så kan du spørre om hvilken måned/ukenummer sakene de behandler akkurat nå ble levert. Sakene blir stort sett behandlet i kronologisk rekkefølge (iallefall i Oslo, vil tro det er slik andre steder i landet også) så dette vil gi deg en pekepinn på hvor lang ventetid du har igjen. Legg til ca 2-3 uker for UDI å skrive det formelle svaret + postgang.

Hvis de finner ut du må inn til intervju vil dette medføre enda lengre ventetid. Det samme hvis de etterspør flere dokumenter, da kan du vanligvis legge til et par måneder til saksbehandlingen.

Turistvisum er ikke bare en helt annen type visum som du skriver, det er også en totalt annerledes saksbehandling. Turistvisum blir avgjort av den lokale ambassaden uten at saken sendes til Norge, så det er helt vanlig at slike visum innvilges eller avslås i løpet av noen få virkedager.

Den du vet om som fikk avgjort saken på 3 måneder hadde griseflaks spør du meg. Antar de fikk forenklet saksbehandling, noe som skjer av og til hvis saken er veldig rett frem og grei.

Rolf12

Rolf12

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 581 Innlegg:
Kanskje dere har vaert spesielt uheldige med lang ventetid... men jeg tror ofte at man ikke faar vite hele sannheten. Det sees en feil eller en mangel i dokumentbunken, og den soeknaen legges til side.... Ikke gidd aa bry media. Btw, saa har Stigk peil, saa hoer paa han

terris

terris

Medlem

• Medlemmer
  • 25 Innlegg:
Hei

Fikk bekrefelse fra UDI idag. Visum er ferdigbehandlet med positivt svar. Endelig 5 mnd etter søknad vart motatt.

MVH Terris

Also tagged with one or more of these keywords: Thailand

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere