Gå til innhold

Foto

Pris fødsel

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
28 svar til dette emnet

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 564 Innlegg:

Min første post her - trenger råd;
har sponset en ung jente i Cebu noen år - menigen var at hun skulle gå på skole men det gikk dårlig.
Uansett har jeg send noen penger i ny og ne , og så ble hunn seff gravid i en alder av 17 med en lokal nisse som
er ubrukelig - hun bor sammen med en gammel dame som ikke er moren - men har en halvbror i 30 åra som er
rimelig oppegående med jobb etc.

Nå har ungen kommet - de gjorde dårlige forberedelser men tok Sacred Heart Hospital som er privat og ingen
package deal - fødselen gikk fint og nå vil hun ut - men de vet ikke helt hva kosten blir - men sannsynlig borti 30.000p
er det normale kostnader?

Jeg får jo tilsendt kvitteringer etterpå - men hun sa hun skulle på Gov hospital - ved privat kunne hun fått en deal
for en grei penge - men de planla nok dårlig og nå prøver vel sykehuset å dra mest mulig penger ut av det hele.
Hun dro til sykehuset torsdag og fikk ungen igår og alt gikk fint. Hun vil ut idag - men de vil beholde henne til imorra.

Er det sykehuset som er grådig eller forsøker broderen seg med å dra ut litt ekstra penger?

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 564 Innlegg:
Siste; regninga kom på 47.000p ,,,,er vel omtrent der de ender på et privat sykehus uten "package deal" - da kan det dreie seg om 10-15.000p
visstnok. Er jo ikke mye i NOK - en fødsel og 3 dager på sykehus til kr. 7000.- men for fattige folk er det jo endel.
Ved å bruke offentlige sykehus eller "deal" så er det ikke galt - og hvorfor det ikke ble gjort vet jeg ikke foreløpig.

Denergod

Denergod

Medlem

• Medlemmer
  • 945 Innlegg:
De hadde kanskje i bakhodet at de hadde sponsor. Synd at du ikke fikk dreis på utdannelsen hennes og at hun endte opp med barn som noen antageligvis må hjelpe til med å forsørge. Pengene vokser jo ikke på trær der nede.
En skikkelig fristelse skal man ikke la gå fra seg. Det er ikke sikkert den kommer igjen!

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 564 Innlegg:
Det som irriterer meg at folk ikke vet sitt eget beste - hadde hun gjort det bra på skolen så skulle jeg gladelig sponset college.
Men droppet ut ...

Klarer ikke å dra seg opp selv med god hjelp.

Og det å bruke 30.000 for mye på sykehuset framfor en deal - gjør at jeg ikke helt vet om det er noen vits i å hjelpe til - er sikkert andre hvor noen kroner
kommer bedre til sin rett.

Problemet er at en blir jo litt involvert - har bare truffet henne en gang når hun var 12-13 - men hatt kontakt via web.
Og nå er det en liten jente som foreløpig er helt uten skyld i verdens iboende faenskap - som ser ut til å være ekstra stor i fattige land.....

Denergod

Denergod

Medlem

• Medlemmer
  • 945 Innlegg:
Takknemlighet er et fremmedord. Respekt går gjerne en vei.
Glem det. Mulig du blir hennes sponsor til evig tid, men noen ganger er det greit å bare bryte ut og tenke at folk nok klarte seg før den snille mannen kom inn i bildet og de vil nok klare seg i fremtiden også.

De vet godt sitt eget beste, de er jo dine venner Postet bilde
En skikkelig fristelse skal man ikke la gå fra seg. Det er ikke sikkert den kommer igjen!

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 564 Innlegg:
En liten fortsettelse ; ungen ble født og det gikk greit - men så ville de beholde henne noen dager ekstra på sykehuset pga en infeksjon - så regninga ble vel 65.000 pesos.

Da de kom hjem ville de dra til provinsen for å døpe ungen og fikk masa seg til litt spons på det også ....har man sagt A ...osv...

Skulle få bilder fra dåpen - men kameraet gikk visstnok istykker.... etterpå kom de fram at de ikke hadde rukket dåpen -presten hadde gått hjem .... så hun er ikke offisielt døpt enda.

Idag var den unge mor på tråden og ville droppe videre spons til datteren bare jeg hjalp en eldre halv-bror ut av fengsel - han hadde blitt tatt for ulovlig våpen - som visstnok tilhørte en venn -og risikerte 6 år.

Ble jo ganske fiorbanna over at hun ville la penger til han sannsynligvise kjeltringen gå ut over datterens fremtid - og meddelte dette temmelig klart.

Fikk over noen bilder av den lille - hun har et litt skeptisk oppsyn - sikkert ikke uten grunn - mulig hun allerede har en anelse om at en oppvekst i Cebus bakgater ikke vil bli så enkelt.....

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 216 Innlegg:
det er helt rett som dere sier, flere kan gå på kjøpesentre, og enda fler blir mer fattige, desverre

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:
Mener trådstarter alvor med alt dette her?

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

kjell0311

kjell0311

Medlem

• Medlemmer
  • 1 573 Innlegg:

En liten fortsettelse ; ungen ble født og det gikk greit - men så ville de beholde henne noen dager ekstra på sykehuset pga en infeksjon - så regninga ble vel 65.000 pesos.

Da de kom hjem ville de dra til provinsen for å døpe ungen og fikk masa seg til litt spons på det også ....har man sagt A ...osv...

Skulle få bilder fra dåpen - men kameraet gikk visstnok istykker.... etterpå kom de fram at de ikke hadde rukket dåpen -presten hadde gått hjem .... så hun er ikke offisielt døpt enda.

Idag var den unge mor på tråden og ville droppe videre spons til datteren bare jeg hjalp en eldre halv-bror ut av fengsel - han hadde blitt tatt for ulovlig våpen - som visstnok tilhørte en venn -og risikerte 6 år.

Ble jo ganske fiorbanna over at hun ville la penger til han sannsynligvise kjeltringen gå ut over datterens fremtid - og meddelte dette temmelig klart.

Fikk over noen bilder av den lille - hun har et litt skeptisk oppsyn - sikkert ikke uten grunn - mulig hun allerede har en anelse om at en oppvekst i Cebus bakgater ikke vil bli så enkelt.....

MÅ nesten spørre om det samme som torasap????
Men hvis det er alvorlig ment,så er det bare en ting å gjøre. Snu og løp den andre veien så fort som mulig,for dette kommer bare til å bli verre og verre. De har funnet seg en åpen pengepung,og den er det bare å melke for alt den er verdt.
DE GALE HAR DET GODT,OG JEG HAR DET VELDIG BRA!!

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Mener trådstarter alvor med alt dette her?

HYSJ!!!;)

Ha-ha-ha, denne kan bli bra. Vent litt folkens, skal bare sette over kaffen og jogge ned til kiosken og kjøpe noen store poser med smågodt og chips......:lol:
Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 564 Innlegg:
Joda er fullstendig klar over situasjonen ... men ungen er reell nok.
Og det forundrer meg heller ikke om det med broren er sant.

Har vurdert å betale sykeforsikring for den lille jenta - event også moren - for å unngå mas om penger ved sykdom etc.
men er visst ikke så lett det - har også lett på forum etter slike ordninger - men ikke kommet over noe fornuftig.

Har sagt at jeg kun sponser ungen med ca. 6000 pesos på 2mnd . Meningen er at moren skal få seg en jobb når hun fyller 18 om noen mnd.

Så kan det jo tilføyes at jeg vel svir av kroner som gjør mindre nytte en disse - sånn sett ut fra et globalt perspektiv....

Dette innlegget har blitt redigert av Utpatur: 22 juli 2012 - 08:40

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Joda er fullstendig klar over situasjonen ... men ungen er reell nok.
Og det forundrer meg heller ikke om det med broren er sant.

Jeg tviler ikke på at ungen er reell eller at det med broren er sant.

Hvis noen ikke er i stand til å hjelpe seg selv, så kan ikke engang gudene hjelpe dem... men det er selvsagt lov å prøve, sånn som du gjorde mht utdannelsen hennes. Så bare fortsett med å sende penger til henne, da trenger hun ikke jobbe - og da kan hun sikkert få flere barn etterhvert også. Postet bilde

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 564 Innlegg:
Jaja - det blir nytt forsøk på dåp i aug ... og da trenger de penger til Gudfedre - det var nytt for meg ? Ikke så mye - var snakk om 8000 for hele dåpen med fest og det hele....

...jeg s at hun allerde hatt fått penger til dåp .... ble sur da....

Denergod

Denergod

Medlem

• Medlemmer
  • 945 Innlegg:
Enkleste måten å bli kvitt gulljegerne på er å si "Sorry, men kvoten din er oppbrukt"
De forsvinner som dugg for solen. Strupes pengeflyten er gullkalven svært uinteresant å ha noe kontakt med.
Venner gnager ikke om penger i det hele tatt, selv ikke på Filippinene.

Er nok mange som kjenner seg igjen i denne historien. Flere ungjenter har tigging over internett som heltidsjobb.

kjell0311

kjell0311

Medlem

• Medlemmer
  • 1 573 Innlegg:
Her er det bare å få stoppet dette omgående,høres kanskje kaldblodig ut,men dette vil bare bli verre og verre jo lenger utover du kommer.
Du er ikke alene om å komme i en slik situasjon,men det er desverre ikke noe annet som hjelper enn å avslutte kontakten på den direkte måten. Be henne evt å ta kontakt hvis hun er int i noe annet enn penger,hvis ikke så be henne holde seg unna.
DE GALE HAR DET GODT,OG JEG HAR DET VELDIG BRA!!

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 564 Innlegg:
Jeg føler vel at jeg stort sett klarer å kontrollere dette ved å være litt konsekvent - problemet oppstår hvis ungen blir syk f.eks da er det ikke så lett å holde igjen. Derfor kan en forsikring muligens løse dette. Tanken er at hvis hun klarer å være en god mor -så kan jeg sponse litt - slik at hun klarer det med ungen bra.

Så selv gatebarn i Cebu for noen år siden - og det er det værste med Fil - alle gatebarna - i et tross alt ganske rikt samfunn - de hadde hatt råd til å passe bedre på ungene i det samfunnet.

whatever

whatever

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 227 Innlegg:
Er det noe rart vi nordmenn blir omtalt som godtroende og naive - tankeløs snillisme uten grenser :)

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 564 Innlegg:

Er det noe rart vi nordmenn blir omtalt som godtroende og naive - tankeløs snillisme uten grenser :)

...nuvel - tankeløst ? Hvis du leser så finner du vel ut at dette ikke er gjort helt uten refleksjoner og motforestillinger?

...og at det er grenser.

caraga

caraga

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 53 Innlegg:

Jeg føler vel at jeg stort sett klarer å kontrollere dette ved å være litt konsekvent - problemet oppstår hvis ungen blir syk f.eks da er det ikke så lett å holde igjen. Derfor kan en forsikring muligens løse dette. Tanken er at hvis hun klarer å være en god mor -så kan jeg sponse litt - slik at hun klarer det med ungen bra.

Så selv gatebarn i Cebu for noen år siden - og det er det værste med Fil - alle gatebarna - i et tross alt ganske rikt samfunn - de hadde hatt råd til å passe bedre på ungene i det samfunnet.

Når jenta trenger mere penger , blir ungen "syk"......

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Når jenta trenger mere penger , blir ungen "syk"......

Her forutsetter du jo at jenta er uærlig, noe som jeg ville vært forsiktig med. Men om forutsetningen du legger til grunn er korrekt, vil det helt klart passe dårlig å ha helseforsikring.

En annen ting er jo at folk med lav utdannelse har lett for å se på forsikringer som "penger ut av vinduet" dersom det i ettertid viser seg at de ikke fikk bruk for forsikringen (i dette tilfellet at ungen ikke blir syk). Man kan vel skrive en hel avhandling om hvorfor det er mindre vanlig å planlegge for fremtiden i mange land (spesielt i sydligere strøk) enn det er i Norge. Jeg nøyer meg derimot med å konstatere at det er slik kortsynthet som gjør at mange forblir fattige, f.eks ved at de dropper ut av skolen.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere