Gå til innhold

Foto

Uløste kidnappingssaker i Western Mindanao

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
6 svar til dette emnet

Datu

Datu

Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

Det er for tiden 8 personer som holdes kidnappet i den vestlige delen av Mindanano.
Fem av dem er utlendinger, resten er filippinere:

Richard Warren Rodwell, 53 Australia. Kidnappet i Ipil i provinsen Zamboanga Sigugay 4. desember 2011.

Lorenzo Vinciguerra, 47 år, fra Sveits. Ornitolog og naturfotograf. Kidnappet i Tawi-Tawi, 1. februar 2012.

Ewold Horn, 52 år, Nederland. Ornitolog og naturfotograf. Kidnappet i Tawi-Tawi, 1. februar 2012.

Toshio Ito, 63 år, Japan. Kidnappet i Sulu under en skattejakt i området, 16. juli 2010.

Biju Kolara Veettil, 36 år, India. Ble kidnappet i Sulu mens han besøkte svigerfamilien sin, 22 juni 2011. Ifølge rapporter skal Veetiil allerede være drept av kidnapperne.

Filippinere kidnappet:
Jeffrey Lim, 36 år, ordfører fra Zamoanga del Norte, Hilario delos Santos, 64 år fra Basilan og en til.

Felles for utlendingene som er kidnappet er at de ikke har fulgt myndighetenes råd om bruk av bevæpnede vakter i "farlige" områder.

Myndighetene både på Filippnene og i de andre berørte landene har lagt lokk over kidnappingssakene bl.a. for å få ro rundt forhandlingene og ikke provosere frem konfrontasjoner. Media har i hovedsak respektert dette, og svært lite har kommet ut om kidnappingene i vestlige medier. Det har også vært lite å lese i filippinske medier, men noen "drypp" i avisene kommer det fra tid til annen. Nå fremover mot valgene i 2013, der er det er kongressvalg og lokale og regionale valg, vil vi se at dette blir et tema igjen.

Slike saker er ufattelig triste og vonde, både for offeret og hans familie. Det må være veldig tøft å leve måned etter måned i uvisshet om ens kjære er i live eller ikke, og hvordan de blir behandlet.

Når det er sagt, så mener jeg det i et større perspektiv er bra at fler og fler land nå nekter å betale løsepenger. Australske mydigheter har gitt klar beskjed: det er overhodet ikke aktuelt å betale til kidnapperne. Det samme gjelder India. På lang sikt mener jeg den eneste veien ut av uføret er knallharde mottiltak i form av massiv politiinnsats og bruk av avansert overvåkningsteknologi (Filippinene er fortsatt et u-land, også på det området...). Og at alle land slutter å betale løsepenger til kidnappere. (Mange land nekter offisielt å ha betalt ut løsepenger, men fortsetter å gjøre det i hemmelighet. ) Fortsatt vil nok privatpersoner og firmaer betale ut for sine kjære eller sine ansatte, men etterhvert vil dette også forsvinne, når myndighetene slutter å indirekte støtte en slik praksis.
Så lenge kidnapping er lukrativt, og kidnapperne erfarer at de kommer unna, smilende med bæreposer fulle av dollarsedler, vil dette bare fortsette.

Mindanao er en øy velsignet med store rikdommer, diamanter, gull, og alle slags andre verdifulle metaller og og mineraler. Den har en fantastisk natur og en herlig befolkning. Men Mindanao henger etter resten av Filippinene. Fattigdommen er stor, og næringsliv og industri er lite utviklet.
En viktig forutsetning for vekst og framgang er trygghet og sikkerhet for egne innbyggere, besøkende og potensielle investorer. Så lenge kidnappingene og det muslimske opprøret fortsetter, tror jeg dessverre at vakre og ville Mindanao fortsatt vil være en del av Filippinene de fleste utlendinger holder seg unna.

Kilde:
http://newsinfo.inqu...ao-says-robredo

-Still going, but not so strong.

olek

olek

Registrert Medlem

• Banned
  • 3 563 Innlegg:
Har en bekjent fra Pagadian. Husker vi snakket om at jeg skulle være med å besøke familien og det ble nevnte det at onkelen har bil med mørke sotede ruter som i så fall ville skjule at jeg satt der inne, så da skulle det nok være trygt. Er vant med å reise på bygda i Thailand uten problemer og har derfor fått en ganske avslappet forhold til egen sikkerhet, men Filipinene og Mindanao har jeg ingen erfaring med. Blir nesten litt betenkt her...

kjell0311

kjell0311

Medlem

• Medlemmer
  • 1 573 Innlegg:
Mindanao er jo stort,og det er flere områder som er trygge,men det er også spesielt i sør områder som absolutt ikke anbefales å dra til alene eller uten god planlegging og sikringstiltak på forhånd. Men fantastisk natur der nede,og mange flotte steder å besøke.

Har jo vært endel kidnappinger der,og som en også ser når det gjelder disse kidnappingene,så er det folk som har befunnet seg i områder som ikke er anbefalt uten vakter og beskyttelse. Phil myndigheter har jo en ganske god oversikt over hvilke områder som utgjør mest fare,og kommer jo da også med sine anbefalinger for dette. Hvis man ikke tar hensyn til dette,så har man jo tatt en avgjørelse på dette selv,selv om resultatet jo er tragisk.
DE GALE HAR DET GODT,OG JEG HAR DET VELDIG BRA!!

Datu

Datu

Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

Har en bekjent fra Pagadian. Husker vi snakket om at jeg skulle være med å besøke familien og det ble nevnte det at onkelen har bil med mørke sotede ruter som i så fall ville skjule at jeg satt der inne, så da skulle det nok være trygt. Er vant med å reise på bygda i Thailand uten problemer og har derfor fått en ganske avslappet forhold til egen sikkerhet, men Filipinene og Mindanao har jeg ingen erfaring med. Blir nesten litt betenkt her...

Mine filippinske venner som kjenner godt til forholdene på Zamboanga-halvøya, sier at Pagadian er en av de tryggeste byene i den vestlige delen av Mindanao. Det er flere utlendinger som har hus og bor fast der. Jeg har selv besøkt byen 4 ganger, og drar gjerne dit igjen. Men man må selvfølgelig ligge litt lavt i terrenget, og ikke reke rundt gatelangs etter mørkets frembrudd.

I Pagadian har det også vært kidnappinger. Den mest kjente var med den irske presten Michael Sinnott i oktober 2009. Han ble løslatt etter 1 mnd og etter at kidnapperne fikk en betydelig pengesum:
http://www.gmanetwor...th-in-captivity

Pagadian City ligger i Provinsen Zamboanga Sibugay. Norske myndigheter fraråder nordmenn å dra til provinsen viss det ikke er absoulutt nødvendig:
http://www.landsider...ce/filippinene/

Dette innlegget har blitt redigert av Datu: 20 mai 2012 - 22:39

Datu

Datu

Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

Er disse nevnte områdene hvor kidnappingene foregår såkalte muslimske områder?

Ja, det stemmer, med unntak av Richard Warren Rodwell, som ble bortført i Ipil. Der er muslimene i klart mindretall. Men Ipil har dessverre i lengre tid vært tilholdssted for flere lovløse bander, som har gjort området utrygt.

Dette innlegget har blitt redigert av Datu: 21 mai 2012 - 06:10

olek

olek

Registrert Medlem

• Banned
  • 3 563 Innlegg:
Takk til Datu for informative poster. Føler for å utvide hosisonten litt og vurderer sterkt et par-tre uker på Filippinene til vinteren, men hvor jeg havner er foreløbig et åpent spørsmål selv jeg regner med at det som førstegangsreisende er enklest å reise til en såkalt turistdestinasjon.

Datu

Datu

Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

Oppsiktsvekkende opplysninger om Ewold Horn, den nederlandske fuglekikkeren som ble kidnappet av Abu Sayaf i februar 2012 i Tawi-Tawi, Sør på  Filippinene.

Ewold Horn skal etter sigende ha  sluttet seg til Abu Sayaf og har blitt observert gående rundt med våpen. Artikkelen siterer en politisjef på Sulu som sier han har utviklet "Stockholmssyndromet". (Eller han rett og slett blitt hjernevasket og  konvertert til islam?):

https://mindanaoexam...in-philippines/

Forøvrig greide hans reisefølge fra 2012 - Lorenzo Vinciguerro fra Sveits -  å rømme under dramatiske omstendigheter i desember 2014.:

https://www.dailymai...s-military.html

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere