Gå til innhold

Foto

Dokumentar-hjørnet

* * * * * 1 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
88 svar til dette emnet

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Jeg så denne dokumentaren forleden og ville poste den her, men så raskt at den allerede lå her.

Først av alt skal jeg bite i meg at jeg på et tidligere tidspunkt har kalt dette anlegget for en ruinhaug.

Det religiøse rundt historien bryr jeg meg mindre om, men det tekniske ingeniør-arbeidet imponerer meg.

Ikke minst vanningsanleggene og vannreservoarene. Og ikke minst historien bak det. 

Det er maktmennesker som bygger,- og det er maktmennesker som bryter ned.

Kjipt er det også å lese at anlegget er kontinuerlig utsatt for plyndring. Money number one again.

Litt kjipt å lese på annet hold at kun 28% av inntektene Angkor Wat genererer går til tempelet/anlegget.

Resten går til storkapitalen.

Billett en dag ; 40 US dollar.

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:

Nå, sto den til karakteren jeg satte? Kun få dager igjen på Nrk nå for de som er interessert. Fantastisk å se ingenørkunst av slik karakter, og ikke minst hvor stort Kambodsjia var på den tiden. De hadde jo underlagt seg nesten hele dagens Thailand bla.

Har ingen innvendinger mot karakteren du satte :D

Særdeles interessant og imponerende. Fikk helt nytt syn på hele området.

Jeg så denne dokumentaren forleden og ville poste den her, men så raskt at den allerede lå her.

Først av alt skal jeg bite i meg at jeg på et tidligere tidspunkt har kalt dette anlegget for en ruinhaug.

Det religiøse rundt historien bryr jeg meg mindre om, men det tekniske ingeniør-arbeidet imponerer meg.

Ikke minst vanningsanleggene og vannreservoarene. Og ikke minst historien bak det. 

Det er maktmennesker som bygger,- og det er maktmennesker som bryter ned.

Kjipt er det også å lese at anlegget er kontinuerlig utsatt for plyndring. Money number one again.

Litt kjipt å lese på annet hold at kun 28% av inntektene Angkor Wat genererer går til tempelet/anlegget.

Resten går til storkapitalen.

Billett en dag ; 40 US dollar.

Historien, ingeniørkunst, gjennomføring, infrastrukturen og ikke minst størrelsen på byen.

Det at vannreservoarene ennå benyttes i dag, hvordan de mener vollgraven og trykket på vannet holder området der tempelet står på plass, mm. Så mye imponerende informasjon.

Enig med deg, synd at så lite av pengene havner der de bør havne.

Det trenges mye mer for å få berget dette for fremtiden.

Såg den på NRK 2 i går kveld. Flott dokumentar, imponerende å se hva de fikk til.

Kambodsja var et stort rike, dekket mye av både Thailand, Vietnam i tillegg.

Alt det som jungelen nå skjuler, var en gang en storby, vel planlagt og bygd opp med hundretusenvis av mennesker.

Ligger nok mer historie der, som de finner etterhvert.

Forstod det rett at det kommer flere episoder ?

Det er 2 episoder, og den siste ble sendt på NRK2 i dag kl 14.30.

Episodene er derimot som Phay har nevnt tilgjengelig på nett, men kun i 6 dager til så det er bare å få det med seg før det er for sent.

Velkommen til asianet.no

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:

Episode 2 av "Angkor Wat - Tempelbyens fall" på NRK2 nå kl 21.35

Legges ut på nett-tv senere i kveld.

Episode 1 er kun tilgjengelig på nett-TV en dag til, anbefales på det sterkeste å få med seg denne.

Terningkast 6 fra meg (og fra Phay)

Velkommen til asianet.no

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Verdt å få med seg. 2 episoder tilgjengelig på nett i 3 uker til Verdens sunneste matfat
Episodebeskrivelse

Britisk dokumentar. Hvilket land har det sunneste kostholdet i verden? Vi har rangert kostholdet i 50 land ved hjelp av kostholdseksperter og leger. Vi skal se hvordan livet er for de som har et godt kosthold, og hvilke konsekvenser et dårlig kosthold har. Norsk kommentar: Chris Veløy. (World's best diet) (1:2)

http://tv.nrk.no/ser...ong-1/episode-1

Redigert signatur

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 332 Innlegg:

Heisan.  Liv i en gammel fin tråd.   :smile: 

A.H.

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 235 Innlegg:

Verdt å få med seg. 2 episoder tilgjengelig på nett i 3 uker til Verdens sunneste matfat
Episodebeskrivelse
Britisk dokumentar. Hvilket land har det sunneste kostholdet i verden? Vi har rangert kostholdet i 50 land ved hjelp av kostholdseksperter og leger. Vi skal se hvordan livet er for de som har et godt kosthold, og hvilke konsekvenser et dårlig kosthold har. Norsk kommentar: Chris Veløy. (World's best diet) (1:2)

http://tv.nrk.no/ser...ong-1/episode-1

Et veldig interessant program som alle, også av egen interesse bør se. Må nok få med meg del 2 også.
Meget lærerikt.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Det siste undervannsfolket

No. dokumentar. Hook er en av de siste opprinnelige sjønomader. Han legger ut på en dristig sjøreise til det glemte mergui-arkipelet utenfor Myanmar, og står til slutt overfor universelle spørsmål rundt identitet, kjærlighet, tap og tilhørighet. (No Word for Worry)

Fre 25. mar 2016 kl 09:27 Tilgjengelig til: Tilgjengelig i: Verden Produksjonsår: 2012  

https://tv.nrk.no/pr...ndervannsfolket

Redigert signatur

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Undervannsfolkets kamp

Filmen bak "Det siste undervannsfolket"

No. dokumentar. Sjønomadefolket Moken utenfor Myanmar-kysten er truet fra alle hold. Deres levemåte og kultur står i fare for å forsvinne. Hva er den moderne verden i ferd med å miste? (New Words for Worry)

Tor 31. mai 2018 kl 23:59 Tilgjengelig til: Tilgjengelig i: Norge Produksjonsår: 2014 Planlagt sendt: NRK2 22.02.2016 22:25 Aldersgrense: Tillatt for alle Originaltittel: New Words for Worry Varighet: 28 minutter

https://tv.nrk.no/pr...nnsfolkets-kamp

Redigert signatur

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Fascinerende dokumentar om et folk som har måttet gi opp sitt opprinnelige levesett.

Imponerende hvordan de kan leve med og av havet.

Samtidig trist å se hvordan de har havnet opp i fattigdom og som statsløse.

Flott at du Phay klarte å legge det inn i riktig tråd :)

Jeg prøvde, men gav f.... på grunn av denne håpløse søkefunksjonen på forumet.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere