Gå til innhold

Foto

Advarsel: Politiet (i Oslo) godtar ikke lenger navne-endringer

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
6 svar til dette emnet

sturle

sturle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 Innlegg:

Dama kom fra Kina i fjor på familiegjenforening. Vi er gift. Etter at oppholdtillatelse, folkeregistrering, TB-røntgen, innskrivning på språkkurs og samfunnslære var ordnet, tok vi turen og fikk ordnet en navne-endring slik at vi har samme etternavn, før vi skaffet bankkonto og bankkort. Det viste seg å ikke være lurt. Oslo Politikammer godtar ikke lenger navne-endringer. Hun kan ikke få fornyet oppholdstilatelsen siden hun har tatt mitt etternavn!

kjell0311

kjell0311

Medlem

• Medlemmer
  • 1 573 Innlegg:
????? Hun har vel fortsatt samme DUF nummer eller personnummer selv om hun har endret etternavn? Så da burde det jo overhodet ikke være noe problem. Dette burde dere ta opp igjen,evt få en bekreftelse eller avkreftelse av dette fra UDI.
DE GALE HAR DET GODT,OG JEG HAR DET VELDIG BRA!!

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

Dama kom fra Kina i fjor på familiegjenforening. Vi er gift. Etter at oppholdtillatelse, folkeregistrering, TB-røntgen, innskrivning på språkkurs og samfunnslære var ordnet, tok vi turen og fikk ordnet en navne-endring slik at vi har samme etternavn, før vi skaffet bankkonto og bankkort. Det viste seg å ikke være lurt. Oslo Politikammer godtar ikke lenger navne-endringer. Hun kan ikke få fornyet oppholdstilatelsen siden hun har tatt mitt etternavn!

Fordi det samsvarer ikke med passet?

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

1335299616[/url]' post='504223']

Stemmer, det har vært slik siden 2009, tror jeg - så hun må enten skifte tilbake til det gamle navnet sitt hos Folkeregisteret, eller få seg nytt pass med det nye navnet. Husk å få kopi med bekreftelse fra F.reg. på at søknad om navneendring er mottatt (denne fremviser du til politiet).

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Fordi det samsvarer ikke med passet?

Det har nok med at etternavnet ikke stemme med det i passet.
Om en gifter seg i konas hjemland, er det som regel mulig å skifte etternavn - men da må en også få et pass med dette navnet.
Har man det tviler jeg på at norske myndigheter kan nekte dette.

TomAage

TomAage

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 60 Innlegg:
Min kone kom til Norge i August 2011 og skiftet deretter navn slik du beskriver. Etter at hun hadde fått pass med det nye navnet ble oppholdstillatelsen hennes innført i det nye passet. Helt uproblematisk. Det eneste din kone trenger å gjøre er å fornye sitt pass slik at det er utstedt på det nye navnet.

Hvis en person skifter navn, så er det et naturlig krav fra norske myndigheter at de har papirer som bekrefter dette. For en utenlandsk statsborger er det da passet som er det eneste gyldige dokumentet. Vi kan ikke ha en situasjon hvor en person kan operere med ulike navn avhengige av hvilke land de befinner seg i.

Prosessen med å få endret navn og få nytt pass kan ta ulik tid fra land til land, slik at det er viktig å vurdere tidspunktet for å søke navnendringen slik at en har alt i orden før neste tidspunkt for å fornye oppholdstillatelsen.

fal

fal

Medlem

• Medlemmer
  • 1 270 Innlegg:
På Filippinene tar det flere måneder å fornye pass.

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere