Gå til innhold

Foto

Selvangivelse / Bolig i Thailand..

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
32 svar til dette emnet

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 130 Innlegg:

Det er ingen problemer med å eie et hus i thailand, det er tomten det står på, som man som privatperson ikke kan eie.

Men det kan også kan leases, helt lovlig i 30år.

Derfor lager man ofte separate kontrakter på hus og land også, i thailand, som utlending.

Og ordner man et aksjeselskap, som eier landet, kan man ganske greit kontollere dette også, og lease av sitt eget aksjeselskap, og da burde det vel ikke være problemer med å bli enig med seg selv om kontrakt for leie i 30 nye år heller, om man skulle leve så lenge. ;-)

Å tro at man kan skille hus fra tomt er nok en illusjon mange lures inn i. I praksis kan man ikke skille hus fra tomt. Det finnes en lov for dette som primært er ment for næringsvirksomhet. Da settes det opp en kontrakt på leasing av tomt samt avtale om tomtens tilstand ved kontraktstidens utløp (fjerning av bygninger osv). Dette er en ordning som anvendes på næringsvirksomheter, ikke boligformål. Dette er noe jeg har fått opplyst i forbindelse med at jeg har fulgt en rettsak en venn av meg er involvert i angående deling av fellesbo.

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Å tro at man kan skille hus fra tomt er nok en illusjon mange lures inn i. I praksis kan man ikke skille hus fra tomt. Det finnes en lov for dette som primært er ment for næringsvirksomhet. Da settes det opp en kontrakt på leasing av tomt samt avtale om tomtens tilstand ved kontraktstidens utløp (fjerning av bygninger osv). Dette er en ordning som anvendes på næringsvirksomheter, ikke boligformål. Dette er noe jeg har fått opplyst i forbindelse med at jeg har fulgt en rettsak en venn av meg er involvert i angående deling av fellesbo.

Dette er ikke noe som jeg bare har hørt av noen, men som jeg også selv har fått utført og har papirer fra landoffice på, eiekontrakt på Hus/bygning, samt leiekotrakt på landet, som eies av egenkontrollert aksjeselskap, med 51% thai aksjonærer.

Men disse thaiene, som ikke kjenner til hverandre, har allerede signert, in blanco, på sin egen oppsigelse, og kan skiftes ut i morgen. (og det har også vært byttet tidligere)

Om landet leases fra noe som er ute av din kontroll, er selfølgelig problemet et annet, og man er da prisgitt hva eier av landet ønsker, når leasingtiden på 30 år er moden for fornyelse.

Ellers er jeg alltid åpen for å ta imot gode råd fra noen som vet mer om dette og kan forklare meg om hvordan dette kan sikres enda bedre også.

Og innstramninger og innskjerping av gjeldende lover fra thilandske myndigheter kan man jo aldri gardere seg 100% mot uansett.

Men livet er vel ikke helt risikofritt ellers heller, og lite spennende ville det vært om det var det også.

Gleden over å kunne bestemme over sitt eget, er nå ellers såpass stor, at den kalkulerte risken har vært verdt det, til nå, i hvert fall.

Dette innlegget har blitt redigert av lord: 29 april 2014 - 10:37

sarotti

sarotti

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 204 Innlegg:

Dette er ikke noe som jeg bare har hørt av noen, men som jeg også selv har fått utført og har papirer fra landoffice på, eiekontrakt på Hus/bygning, samt leiekotrakt på landet, som eies av egenkontrollert aksjeselskap, med 51% thai aksjonærer.

Men disse thaiene, som ikke kjenner til hverandre, har allerede signert, in blanco, på sin egen oppsigelse, og kan skiftes ut i morgen. (og det har også vært byttet tidligere)

Om landet leases fra noe som er ute av din kontroll, er selfølgelig problemet et annet, og man er da prisgitt hva eier av landet ønsker, når leasingtiden på 30 år er moden for fornyelse.

Ellers er jeg alltid åpen for å ta imot gode råd fra noen som vet mer om dette og kan forklare meg om hvordan dette kan sikres enda bedre også.

Og innstramninger og innskjerping av gjeldende lover fra thilandske myndigheter kan man jo aldri gardere seg 100% mot uansett.

Men livet er vel ikke helt risikofritt ellers heller, og lite spennende ville det vært om det var det også.

Gleden over å kunne bestemme over sitt eget, er nå ellers såpass stor, at den kalkulerte risken har vært verdt det, til nå, i hvert fall.

Finnes haugevis av steder hvor man blir advart mot å eie hus gjennom et fiktivt firma.

her er en på norsk  http://www.vikingpat....php?pageid=226

Thailand Frelst

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Finnes haugevis av steder hvor man blir advart mot å eie hus gjennom et fiktivt firma.

her er en på norsk  http://www.vikingpat....php?pageid=226

Dette har det vel vært advart mot så lenge jeg har reist til thailand, og det begynner bli adskillige år siden den første, men uten at noe mer har skjedd.

Ser de skriver at en eiendom leaset fra et sånt AS som opprettes, ikke kan selges heller, men det er også uriktig.

Jeg vet flere som også har solgt sine eneboliger, i thailand fått sine penger, og har også snakket med de nye eierne som også har vært tilfreds med dette.

Så teori og praksis stemmer ikke helt, med det man selv har gjort, og selv har vært vitne til  skjer, i hvert fall.

Men tydelig vis alltid noen som vet så mye bedre.

Men hvem vet, til slutt kommer gjerne dommedag også, og de kan jo da endelig få rett i sine spådommer også. ;-)

Karl35

Karl35

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Tyra post 15.

Jeg tror Skatteetaten har litt "ymse" praksis  i forhold til hvordan man blir skattet eventuelt rett til fradrag i Norge og hvordan man eventuelt erverver seg formue/gjeld i Norge. Jeg er også utflyttet, betaler kildeskatt og skatt til Thailand og får som Deg ingen personlige fradrag, men fritidseiendommen som leies ut på åremål i Norge får jeg fradrag på for vedlikeholds utgifter.

Nasse

Nasse

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 269 Innlegg:

Jeg var i banken og lånte noen penger som jeg har i tenkt å bruke på en leilighet i Thailand.

Min bankrådgiver mente at jeg burde føre denne opp i min/vår selvangivelse, dette ville ikke uløse noe skattekrav i Norge sa hun.

Det er noe jeg vil spørre skattekontoret om det er riktig.

Men det var en annen ting jeg tenkte på i forbindelsen med selvangivelsen, om du har ført denne leiligheten i Thailand i selvangivelsen,

Hva da om du blir skilt, da trekkes vel verdien av denne leiligheten inn i skilsmissen? Eller tar jeg feil der?

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:

Min kone som bor i Norge med meg var også øyeblikkelig krystallklar på at hun ikke ville føre sitt framtidige hus i thailand på selvangivelsen dersom det medførte skatt....

For å sikre kveldsstemningen sa jeg at hun også måtte skrive opp hvor mye hun hadde i lommeboken nyttårsaften kl 1200 :-o

pesan

pesan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 27 Innlegg:

Hva med fremtiden? Kommer det til skilsmisse kan det vel greit å ha på papiret at "dere", hun, eier et hus i Thailand...

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 926 Innlegg:

OBS OBS!!!!!

Iflg samtale med skatteetaten idag er en thai som er bosatt i norge og jobber å skatter til norge PLIKTIG å oppføre det hun måtte eie i thailand.Hus,bil etc etc

Hvis hun/han IKKE gjør det anser skatteetaten det som mulig skattesvindel.Hun/han vil bli tilskrevet med spørsmål om hva de måtte eie i thailand.De vil også sjekke pengeoverføringer til evnt thailandsk bank kto.

Hvis det viser seg at de har unnlatt dette bevisst kan det få store konsekvenser.

Jeg sjekket dette fordi jeg fikk fortalt om at en thai statsborger nå har STORE problemer med skatteetaten i norge der det er snakk om flere hundre tusen kroner på bla bankoverføringer til thailand som ikke samsvarer med lønnen til den personen i norge.

Det har blitt mottatt mange penger fra andre thaiere for kjøp av bla gull i thailand.

Jeg fikk tilbud om jeg kunne kjøpe gull for en thaier for ca 100.000 NOK som personen skulle overføre til meg.Risikoen for å smugle takket jeg pent nei til.Andre driver å selger thaimat på fritiden der de stikker 90% av inntekten rett i lomma å kun oppgir en liten del av inntekten.SVINDEL kaller jeg dette.

Slik man reder osv...

bad weather at work.jpg

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:

Thaiene er vant med å "gjøre tjenester" for hverandre og tenker ikke alltid (les sjelden :-) ) på konsekvenser.

Flere ganger har det hendt min kone har tatt med mindre beløp i kontanter til overlevering til familie av norske thaivenninner på flyplassen i banken.

For det første kan man undres over opphavet til pengene. Svarte eller hvite....

For det annet, dersom hun hadde blitt stoppet ville naturlig spørsmålet om opphav til pengene kommet. Og hva svares da??

For det tredje, dersom man blir stoppet med et større pengebeløp vil ligningsmyndighetene tenke at personen tjener penger svart, dersom beløpet er i overkant av hva som kan forventes utfra skattbar inntekt i selvangivelsen.

Tilleggskatt etc. er så neste steg.

Selv om min kone bare har tatt med seg mindre beløp (max 10.000,-) har jeg forsøkt forklare risiki, usikker på om det blir forstått.

Er imidlertid nokså sikker på at dette også gjøres av mange andre, også med betydelig større beløp.

Så enkelt som det i dag er å overføre penger til Thailand via egen nettbank burde praksisen være unødvendig, hvertfall så lenge pengene har samme farge som snøen :-)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:

Thaiene er vant med å "gjøre tjenester" for hverandre og tenker ikke alltid (les sjelden :smile: ) på konsekvenser.

Flere ganger har det hendt min kone har tatt med mindre beløp i kontanter til overlevering til familie av norske thaivenninner på flyplassen i banken.

For det annet, dersom hun hadde blitt stoppet ville naturlig spørsmålet om opphav til pengene kommet. Og hva svares da??

(Dersom pengenes reelle eier blir oppgitt, er det nok slutten på eventuelt vennskap, slik jeg kjenner thai)

For det tredje, dersom man blir stoppet med et større pengebeløp vil ligningsmyndighetene tenke at personen tjener penger svart, dersom beløpet er i overkant av hva som kan forventes utfra skattbar inntekt i selvangivelsen.

Selv om min kone bare har tatt med seg mindre beløp (max 10.000,-) har jeg forsøkt forklare risiki, usikker på om det blir forstått.

Er imidlertid nokså sikker på at dette også gjøres av mange andre, også med betydelig større beløp.

Så enkelt som det i dag er å overføre penger til Thailand via egen nettbank burde praksisen være unødvendig, hvertfall så lenge pengene har samme farge som snøen :smile:

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 26 januar 2019 - 01:09

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 926 Innlegg:

Thaiene er vant med å "gjøre tjenester" for hverandre og tenker ikke alltid (les sjelden :smile: ) på konsekvenser.

(Dersom pengenes reelle eier blir oppgitt, er det nok slutten på eventuelt vennskap, slik jeg kjenner thai)

Så enkelt som det i dag er å overføre penger til Thailand via egen nettbank burde praksisen være unødvendig, hvertfall så lenge pengene har samme farge som snøen :smile:

Var vel ifjor  ei dame fra Buriram ble arrestert på gardemoen med ca 350.000 kr gjemt på kroppen.Skulle visstnok kjøpe hus cash i buriram.Hun hadde ikke jobb i norge!!!!

bad weather at work.jpg

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:
Og så fra buriram da :-)
Hun skulle heller sagt hun hadde samlet inn til gave til sitt lokale tempel :-)
Men, det forundrer meg ikke.
Spőrs bare på hvilken måte hun fikk "kloa" i pengene...

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere