Gå til innhold

Foto

Selvangivelse / Bolig i Thailand..

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
32 svar til dette emnet

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 288 Innlegg:

Hva tror dere, er det noen vits at kona fører opp hennes Thai eiendom / hus på selvangivelsen? Verdi fastsettelsen blir et mareritt og det gir vel allikevel niks skatt til kongerike Norge.

mhansen

mhansen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 743 Innlegg:
Bare la det være!

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 288 Innlegg:
Det var tanken ja.

Vet faktisk at noen land utveksler opplysningen når det gjelder pensjon og da er tanken at de kunne jo finne på å sjekke annet.

mhansen

mhansen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 743 Innlegg:

Det var tanken ja.

Vet faktisk at noen land utveksler opplysningen når det gjelder pensjon og da er tanken at de kunne jo finne på å sjekke annet.

Innenfor Schengen, EU osv. foregår det utveksling av informasjon, men Norge -> Thailand... Neppe...

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 288 Innlegg:
Et eksempel: Når det gjelder pensjon så vet jeg at Australia - Norge utveksler informasjon.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Hva tror dere, er det noen vits at kona fører opp hennes Thai eiendom / hus på selvangivelsen? Verdi fastsettelsen blir et mareritt og det gir vel allikevel niks skatt til kongerike Norge.

tidligre hadde jeg en regnskapsfører i norge, kona drev butikk og jeg drev mitt konsulent firma

regnskaps førern viste at kona hadde ett hus i Thailand for det kunne vi se på overføringene i banken, vil du at vi skal føre det opp
sa han, det spiller for deg og skatten ingen rolle men du får jo en "rik Kone"

nå gjorde vi ikke det. men jeg har forstått det slik at (vær snill og korriger meg om jeg tar feil) har man ikkno og tilføye så trenger man ikke og sende noe?

så om det stemmer, så vil du få oppgjøret i oktober alså du kan ikke ha en forenklet selvangivelse om du setter om en formue på din kjære!

men jeg har lite og tilføye nå så er det slik at det er bare la det stå det som er så trenger man ikke og foreta seg noe?

Pain is temporary, honor lasts forever.

ers

ers

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 618 Innlegg:
Om det er noen vits å føre opp bolig som enten du eller kona har i utlandet, det kan vel diskuteres i det uendelige.

Dog er vel skattereglene svært klare, har man verdier i utlandet, hus, leilighet, bankkonto etc, eller inntekter i utlandet, så skal de også på selvangivelsen i Norge.
Ref punkt 1.5.6 på selvangivelse under Opplysninger om personlige forhold.
Dette gjelder vel alle som skatter til Norge, og har bostedsadr her.

Det kan av og til virke som om du har en sparegris fra barndommen, med kun 5 kr på, så skal den også på selvangivelsen.

Litt rart at de ikke spør om fargen på underbuksa, for de vil/-skal vite alt annet :blink:

Dette innlegget har blitt redigert av ers: 25 mars 2012 - 18:03

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 288 Innlegg:

tidligre hadde jeg en regnskapsfører i norge, kona drev butikk og jeg drev mitt konsulent firma

regnskaps førern viste at kona hadde ett hus i Thailand for det kunne vi se på overføringene i banken, vil du at vi skal føre det opp
sa han, det spiller for deg og skatten ingen rolle men du får jo en "rik Kone"

nå gjorde vi ikke det. men jeg har forstått det slik at (vær snill og korriger meg om jeg tar feil) har man ikkno og tilføye så trenger man ikke og sende noe?

så om det stemmer, så vil du få oppgjøret i oktober alså du kan ikke ha en forenklet selvangivelse om du setter om en formue på din kjære!

men jeg har lite og tilføye nå så er det slik at det er bare la det stå det som er så trenger man ikke og foreta seg noe?

Det verste er at kona er klart mer formuende enn meg. B) Men tror at vi lar det ligge overfor myndighetene i denne omgangen da forenklet selvangivelse er å foretrekke. Og hu lurte jo fært hva norske skatteemydighetene hadde med det som hu hadde i Thailand. Vi har en vei å gå før hun skjønner alle forskjellene på Norge / Thailand.

mhansen

mhansen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 743 Innlegg:

Vi har en vei å gå før hun skjønner alle forskjellene på Norge / Thailand.

Ja, thaier skjønner ikke så mye av det med skatt, selvangivelse, penger igjen på skatten osv.
En historie som bekrefter dette:
Søstera til kona har bodd i Norge en stund. Hun har nok jobbet litt svart nå og da, regner jeg med, for når hun var her på besøk for en stund siden, fortalte hun følgende:
"Jeg vil få meg en hvit jobb også, slik at jeg kan få igjen penger på skatten"... ;-)
Ser ut til at de tror penger igjen på skatten er en gavepakke fra staten... Akkurat da orket jeg ikke å forklare hvordan ting egentlig virker... :-)

Dette innlegget har blitt redigert av mhansen: 25 mars 2012 - 21:15

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Jævlig bra, mhansen!
:lol:

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:
Mener jeg kom over en nyhetssak der Skatteetaten nevnte hvilke ting man ville se spesielt nøye på i år, og da tror jeg bolig i utlandet stod høyt i kurs. Men om Skatteetaten har tilgang til noe boligregister i Thailand eller Fillipinene er vel tvilsomt. Og de leser vel ikke Asiaforum.no heller :-).

Mens jeg reiste rundt i Asia oppga jeg det meste til Skatteetaten. Det jeg husker av det er at det var utrolig mye ekstra arbeid, og for staten ga det ikke noen kroner. Så om det egentlig var verd det er en annen skål.

Denergod

Denergod

Medlem

• Medlemmer
  • 945 Innlegg:
Skatteetaten vanker nok ikke her for mye, men du kan være sikker på at f.eks. UDI leser trådene dere poster. De er interessert i å vite hvilke utfordringer dere har i forhold til familiegjenforening og hva som kan gjøres bedre.
En skikkelig fristelse skal man ikke la gå fra seg. Det er ikke sikkert den kommer igjen!

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Er det noen som har en bra anbefaling på et sted å få ført denne thai selvangivelsen, og hva det koster.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Vi som bor i hus (ikke leilighet) i Thailand eier jo ikke noen bolig og har derfor ingen bolig å føre opp på selvangivelsen.

tyra

tyra

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Vi som bor i hus (ikke leilighet) i Thailand eier jo ikke noen bolig og har derfor ingen bolig å føre opp på selvangivelsen.

Jeg er utflyttet og skatter til Norge. Jeg snakket med skateetaten da jeg ikke fikk noe fradrag, og fikk forklart at når jeg betaler kildeskatt, betaler jeg kun av pensjon, ikke renteinntekter, condo og asjeutbytte, men formueskatt på hytte. Jeg kommer likevel dårligere ut, enn foer jeg betalte kildeskatt.

tyra

sarotti

sarotti

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 204 Innlegg:

Gjør det enkelt:

Dere vet vel hva huset kostet. Del på 3 da har du ca ligningsverdi (tenk norsk), så fører hun det opp på den norske selvangivelsen.

Thailand Frelst

Saai gap talay

Saai gap talay

Medlem

• Medlemmer
  • 187 Innlegg:

Jeg er utflyttet og skatter til Norge. Jeg snakket med skateetaten da jeg ikke fikk noe fradrag, og fikk forklart at når jeg betaler kildeskatt, betaler jeg kun av pensjon, ikke renteinntekter, condo og asjeutbytte, men formueskatt på hytte. Jeg kommer likevel dårligere ut, enn foer jeg betalte kildeskatt.

tyra

Jøss, dette var nytt for meg. Er det riktig at man ikke betaler skatt av renteinntekter og aksjeutbytte (aksjegevinst også?) hvis man bor utenlands? Det eneste man betaler skatt på er ytelser/ pensjon og formue i Norge? 

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Jøss, dette var nytt for meg. Er det riktig at man ikke betaler skatt av renteinntekter og aksjeutbytte (aksjegevinst også?) hvis man bor utenlands? Det eneste man betaler skatt på er ytelser/ pensjon og formue i Norge? 

Er vel sånn at man som utlending eller utflyttet, slipper med å betale 15% kildeskatt på dette også, istedet for 28%, som avkreves av de som har sånne inntekter, og fortsatt er så dumme som å få de beskattet som Norsk statsborger bosatt i Norge. :smile:

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 435 Innlegg:

Nytt for meg , jeg eier condo og det står i mitt navn . 

Dere som har et hus i Thailand eier det ikke så skjønner ikke at Norge skal blandes inn i det .  

Dette innlegget har blitt redigert av balo: 28 april 2014 - 21:24

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Nytt for meg , jeg eier condo og det står i mitt navn . 

Dere som har et hus i Thailand eier det ikke så skjønner ikke at Norge skal blandes inn i det .  

Det er ingen problemer med å eie et hus i thailand, det er tomten det står på, som man som privatperson ikke kan eie.

Men det kan også kan leases, helt lovlig i 30år.

Derfor lager man ofte separate kontrakter på hus og land også, i thailand, som utlending.

Og ordner man et aksjeselskap, som eier landet, kan man ganske greit kontollere dette også, og lease av sitt eget aksjeselskap, og da burde det vel ikke være problemer med å bli enig med seg selv om kontrakt for leie i 30 nye år heller, om man skulle leve så lenge. ;-)

Dette innlegget har blitt redigert av lord: 28 april 2014 - 23:35

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere