Gå til innhold

Foto

Erfaringer fra et sykehusopphold i Lapu Lapu.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
18 svar til dette emnet

janjan

janjan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 811 Innlegg:

Postet bilde

Han ola bor bare en gangavstand fra Mactan Doctors Hospital, dvs. hvis hans hofter hadde maktet å svinge seg ofte nok. Han ble nemlig for mange år siden angrepet av leddgikt (athritus), som har funnet glede av å sette seg fast i hoftene hans. Gradvis gjennom årene har hans bevegelsesfrihet blitt hemmet, hva gangavstand angår. I dag makter han “uten besvær” å bevege seg over en avstand på 50-100 meter før smertene tvinger han å ta en “tenkepause”. Pausens lengde avhenger av hvor mye han forsøkte å forsere smerteterskelen.

Nok om det.

I flere dager hadde han ola hanglet seg fram i hverdagen. Snørr og tårer hadde utviklet seg til feber og lungebetennelse. Han ola kjente igjen signalene fra siste gang han måtte søke legehjelp. Men som den egoistiske kvakksalver han er, så mente han å kunne kurere seg selv på samme vis som legen gjorde sist. Så han slappet av, gumlet penisilin og hodepinetabletter.

Pussig nok virket ikke kuren!

En norsk venn som tilfeldigvis var på besøk, kjørte han ola på sykehuset da denne fikk pustebesvær. Halvveis i ørska hørte han kona ba om en rullestol ved ankomsten. Dessverre var ingen tilgjengelige, idet de som hospitalet rådet over allerede var okkuperte. Så da var det bare å stable seg fram til legekontor så godt det lot seg gjøre, og henge seg fast i en eller annen stol. Disse legekontorene er et kapitel for seg. Hele bygningens fasade (se bildet hvor du tydelig kan se kontorenes inngangsparti, samt pasienter utenfor som venter på tur) er leiet ut til privatpraktiserende spesialister av et eller annet slag. Foruten at de hadde turnusordning på sykehusets avdelinger, leiet de også små celler hvor de kunne praktisere sitt private opplegg. Hvert kontor hadde en bruksareale på rundt regnet 10 kvm, og ble brukt av opptil fem forskjellige leger på skift. Hvert skift var opp til tre timer. Grunnet mangel på plass inne på kontoret, var pasientene tvunget til å bruke utearealet som “venterom”. Timeavtale blir ikke praktisert, kun “first come, first served”. Heldigvis var ola tidlig ute, og rakk å klemme seg inn mens legen fortsatt holdt kontor denne dagen.

Som vanlig når en hvit mann entrer kontoret, så lyses ansiktet til legen opp. Dette betydde “selvfølgelig” en dobling eller tripling av hans honorar. Også denne gang. Han ola hatet slike glupske smil hans besøk frambragte hver gang. Hvorfor i grønneste forutsatte alle disse folkene at en utlending var millionær?

Litt lytting med stetoskopet, og legen sendte ola inn mot sykehusets fasiliteter. Du vet sånne innrettinger som røntgen og laboratoriet. Legen hadde sendt med han en rekvisisjon for hva han forventet skulle bli gjort. Men så greit var det bare ikke. Sykehuset forlangte selvfølgelig forskuddsbetaling for uansett hva som gjøres skulle. Så før røntgen, var det å sitte i kø for å betale. Det samme gjaldt blodprøver og den slags. Samme prinsipp som ble praktisert på girlybarene rundt om: “Money down before panty down”. (Selvfølgelig en erfaring jeg har høstet fra andre nordmenn her nede Postet bilde )

Rutinen var godt innarbeidet, ja.

Røntgenbildet og laboratorieprøvene bevirket at legen beordret innleggelse. Igjen var det å sitte i kø ved kassa. Denne gang for å betale et velberegnet depositum, dog avhengig av hva slags rom jeg ville okkupere. Sykehuset ble også drevet som et hotell, – og prisene var deretter. Prisnivået varierte fra fellesrom med fellesdo, til suite med luftkjøler, TV og privat avtrede. Han ola nøyde seg med et avlukke hvor det var inmontert en vifte, dog uten privatliv. Her var det ikke NAV som dekket regningen, nei.

En eller annen utnevnt lege (spesialist?) var nå hans Gud. Selv om denne karen viste seg kun fem minutter i døgnet, så ble det han som fra nå av styrte ola’s liv og dag. Medisiner ble forordnet og påtvunget han. Uansett hva han spurte om, fikk han beskjed om å spørre legen.

Etter to dager fikk ola fnatt, og ville ut av dette hølet. Innåndingen hadde gått fra gisping til “normal” tungpust, og det kunne han jo like godt gjøre hjemme. Der kunne han iallfall konsentrere seg om å irritere sine medbloggere, framfor å bekymre seg om en legeregning som bare vokste og vokste. Han hadde jo fra tidligere av kjennskap til at regningene her ble skrevet med sotede gafler.

Selv om sykehuset rådet over sitt eget medisinutsalg, ble det tillagt en “serveringsavgift” på 30 % på all medisinforbruk. Ingen ville høre på at kona kunne gå ned og kjøpe inn tablettene, nei, her var det snakk om biziness! Legen sto også helt fritt i å belaste ola’s konto med et daglig beløp som kaltes profesjonsavgift, og som han beregnet etter fargen på hud, kvaliteten på klær og antallet smykker man bar. Her gjaldt det å kle seg i utvaskede gevanter. Hudfargen kunne ola jo ikke gjøre noe med, selv om den enkelte ganger hadde en antydning til en gusjegrå-variant.

Men så greit var det ikke. I det hele tatt var ingenting greit. Kun legen hadde myndighet til å utskrive han ola. I det denne gud allerede hadde gått sin runde i dag, var det bare å vente til dagen derpå.

Legen likte nok ikke tanken på å slippe fri sin innkomstkilde, så han understreket sterkt at han ville beholde han ola for iallfall to dager til, “bare sånn for sikkerhets skyld!”. Det var da kamplysten igjen ble framtredende hos ola, og viste at han var på bedringens vei: “Ikke faen!” sa han, og forutsatte at legen ikke forsto norsk. “I’m going home, now and today!”

Etter mye krangel, og etter å ha undertegnet en erklæring om at han fraskrev sykehuset, legen og gud vet hvem, for alt ansvar hvis noe uforutsett skulle skje, så fikk han med seg et skriv som benevnte han som en “out-patient”. Denne lappen kunne bli hans billett til friheten, hvis han maktet å framskaffe en underskrift fra en eller annen autoritet som kunne gå god for at han hadde gjort opp sin regning til siste øre. Ved å framvise en komplett utgangsbillett til vaktene som sto posterte ved inngangsportalen, var han fri til å gå!

Men egentlig er det vel konas og hans venns skyld at han per i dag sitter der han sitter, – på bloggen!

:mrgreen:

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 193 Innlegg:
Dette sykehuset har tydeligvis ikke bedret seg siden 2001/2002. Jeg bragte den gang min lille datter dit fordi hun var blitt syk og hadde høy feber.

Jeg var den gang så naiv at jeg trodde at det ville holde omtrent samme standard som Cebu Doctors Hospital, men der tok jeg grundig feil. Det første varselsignalet som kom var beskjeden om at intet toalett kunne benyttes i hovedetasjen fordi rørene hadde tettet seg. Syntes det var litt underlig at slikt ikke ble fikset omgående, men ok. Legeundersøkelsen av henne besto i at blodprøve ble tatt pluss en rask legeundersøkelse som tok maks 2 minutter. En resept på penicillin ble utskrevet, men fikk beskjed at hospitalets eget medisinutsalg var stengt, men at jeg kunne få kjøpt denne medisinen på andre siden av gaten.

I denne storen, hvor det også ble solgt penicillin, så jeg noe jeg aldri hadde sett før.En av ekspeditrisene tok en liten boks, gikk inn i siderommet og tok litt av pulveret fra boksen, blandet det med vann og fylte det på en liten flaske. Samtidig tok hun atskillig mer pulver ut av boksen og puttet i en liten pose, som hun satte vekk mens hun hele tiden kastet blikk på meg. Og den medisinen, hvis det var antbioticum som foreskrevet, var tydeligvis så utblandet at den ikke hadde noen som helst virkning. Min datter ble bare dårligere, så jeg måtte ta henne med til sykehus i Cebu. Der sa de at hun nok hadde fått feil penicillin, men jeg tror nok at det var ekspeditrisen som stjal det meste av medisindoseringen. Uansett, dette Mactan Doctor Hospital har jeg ingen planer om noen gang å besøke igjen.

callme

callme

Medlemmer

• Medlemmer
  • 10 172 Innlegg:
Vi skal til Cordova i juli så det er greit å vite hvor vi ikke skal dra dersom uhellet er ute.
http://www.udiregelv...ilippinene.ashx
“If life has taught me anything it's that 95% of the people are always wrong."-Edward Cole(Jack Nicholson)-The Bucket List

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 193 Innlegg:

Vi skal til Cordova i juli så det er greit å vite hvor vi ikke skal dra dersom uhellet er ute.

Callme. Du er sikkert like godt kjent som meg i området Mactan, Mandaue og Cebu City, men vil for ordens skyld nevne et sykehus i Cebu og min personlige erfaring. I 2007 var jeg på en båttur på en av elvene inne i Bohol. Maten vi fikk ombord i båten hadde nok stått flere timer i sola før vi fikk den servert. Etter at vi kom tilbake til Cebu ble jeg temmelig dårlig, konstant diare og oppkast, og til slutt var jeg ikke i stand til å komme ut av senga.
Ble deretter kjørt i ambulanse til Chong Hua Hospital i Cebu City, som jeg tror fremdeles blir regnet som byens mest velrenommerte.. Jeg fikk en meget god behandling der, eget rom,
antibioticum og 5 liter intravenøst, etc, og ble etter tre dager utskrevet. Også min nåværende kone og datter fikk lov til å sove på rommet, selv om dette var å tøye sykehusbestemmelsene litt. Og regningen ? For dette 3-dagers oppholdet inkludert medisiner betalte jeg totalt 22.800 pesos, altså ca NOK 3100. Syntes det var meget rimelig og kan ikke få fullrost måten jeg ble behandlet på.
Men det er et MEN oppi alt dette. Ved dette sykehuset, som ved andre private i dette landet, så skjer ingen behandling før du kan dokumentere at du kan gjøre opp for deg. Mitt gyldige Gjensidige Travel Insurance Card som skal dekke sykehusopphold var ikke godt nok, for "Gjensidige hadde de hatt trøbbel med før". Prøvde også å ringe dette selskapet mange ganger, men kom ikke igjennom, selv om de hadde 24 timers nødtelefon. Men jeg hadde kontanter, og derfor fikk jeg behandling.

Så for å klare seg på Filippinene hvis en blir syk er det ikke nødvendigvis nok å ha en reisesykeforsikring. Derfor passer iallfall jeg på alltidå ha nødvendige kontanter tilgjengelig.

Dette innlegget har blitt redigert av Gunnar Gundersen: 05 mars 2012 - 16:19

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 715 Innlegg:

...
Mitt gyldige Gjensidige Travel Insurance Card som skal dekke sykehusopphold var ikke godt nok, for "Gjensidige hadde de hatt trøbbel med før". Prøvde også å ringe dette selskapet mange ganger, men kom ikke igjennom, selv om de hadde 24 timers nødtelefon. Men jeg hadde kontanter, og derfor fikk jeg behandling.

Så for å klare seg på Filippinene hvis en blir syk er det ikke nødvendigvis nok å ha en reisesykeforsikring. Derfor passer iallfall jeg på alltidå ha nødvendige kontanter tilgjengelig.

Svært interessant.
Kunne vore interessant å høyre om andre har dårlig erfaring med enkelte selskaper.
Kanskje du kan poste denne erfaringen som ein ny tråd der det kan advares mot useriøse aktører?

Sjølv bruker eg Europeiske, og har jo også reiseforsikring på kredittkortet flybiletten er kjøpt på.
Men eg har heldigvis aldri hatt anledning til å teste kvaliteten på forsikringa.
--------------------------------------------
dark humour appreciation group

kjell0311

kjell0311

Medlem

• Medlemmer
  • 1 573 Innlegg:
Har også vært på sykehus i phil ett par ganger. Min erfaring er også at Chong hua og cebu doctors capitol er de to beste sykehusene,hvertfall når det gjelder Cebu. Vi har alltid brukt chong hua de gangene det har vært nødvendig. God service,og meget behjelpelige hvis problemer. Men som alt annet når det gjelder asia,no money-no cure <_<
DE GALE HAR DET GODT,OG JEG HAR DET VELDIG BRA!!

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 193 Innlegg:

Svært interessant.
Kunne vore interessant å høyre om andre har dårlig erfaring med enkelte selskaper.
Kanskje du kan poste denne erfaringen som ein ny tråd der det kan advares mot useriøse aktører?

Sjølv bruker eg Europeiske, og har jo også reiseforsikring på kredittkortet flybiletten er kjøpt på.
Men eg har heldigvis aldri hatt anledning til å teste kvaliteten på forsikringa.

Cortinaman. Kan du se på din Europeiske reiseforsikring og se om det ene av 24 timers nødforsikringsnumrene er 4570105050 (Danmark) ?

callme

callme

Medlemmer

• Medlemmer
  • 10 172 Innlegg:
Tråden er splittet og poster om Cordova og Cordova Home Village er flyttet hithttp://www.asiaforum...789#entry496789
http://www.udiregelv...ilippinene.ashx
“If life has taught me anything it's that 95% of the people are always wrong."-Edward Cole(Jack Nicholson)-The Bucket List

magskor

magskor

Medlem

• Medlemmer
  • 8 541 Innlegg:

Men det er et MEN oppi alt dette. Ved dette sykehuset, som ved andre private i dette landet, så skjer ingen behandling før du kan dokumentere at du kan gjøre opp for deg. Mitt gyldige Gjensidige Travel Insurance Card som skal dekke sykehusopphold var ikke godt nok, for "Gjensidige hadde de hatt trøbbel med før". Prøvde også å ringe dette selskapet mange ganger, men kom ikke igjennom, selv om de hadde 24 timers nødtelefon. Men jeg hadde kontanter, og derfor fikk jeg behandling.

Gjensidige brukar SOS internasjonal sin nødsentral i Danmark. Har sjølv vore innlagt på Filippinene, ikkje noko problem med å få tak i alarmsentralen. Dei ordna slik at eit selskap i Manila sendte ein garanti til sjukehuset i Cebu. Einaste eg måtte legge ut sjølv var medisin første dagen sidan då var ikkje garantien klar. Gjensidige ringte til meg kvar dag under sjukehus opphaldet og ringte og etter opphaldet for å forsikre seg om at alt var ok. Hadde absolutt ingen problem overhode.

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 715 Innlegg:

Cortinaman. Kan du se på din Europeiske reiseforsikring og se om det ene av 24 timers nødforsikringsnumrene er 4570105050 (Danmark) ?

Det er to nummer. Eit norsk og eit dansk ja, det danske i parantes: 4570152500. Ulikt det nummeret du viser til altså.

Står ingenting om hvilket av dei to som 24-timers, men eg vil tippe på det i parantes.
dark humour appreciation group

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 193 Innlegg:

Det er to nummer. Eit norsk og eit dansk ja, det danske i parantes: 4570152500. Ulikt det nummeret du viser til altså.

Står ingenting om hvilket av dei to som 24-timers, men eg vil tippe på det i parantes.

Ok. Da blir jeg nødt til å gå litt nærmere inn i dette. Som nevnt over så brukte/bruker også Gjensidige et 24 timers nødnummer i Danmark. Det første damen fra sykehuset gjorde var å ringe Manila,hvor disse sykehusene har et kontor/sentral som garanterer for betalingen. Det danske nødnummeret som Gjensidige den gang brukte, ble IKKE akseptert, altså var det på den tid svartelistet. Dette tok jeg opp med Gjensidige da jeg kom hjem, og de svarte at det var på grunn av at folkene som jobbet ved dette nummeret mente at sykehuset hvor jeg var innlagt på hadde overfakturert og noen regninger var blitt avvist. Kjenner ikke helt detaljene rundt dette. Uansett så rammet dette uskyldige tredjepart, nemlig pasienten. Ringte Gjensidige temmelig mange ganger fra sykehuset i to dager på oppgitt nummer uten å få svar. Prøvde deretter å ringe bilskadeavdelingen, og der kom jeg til slutt igjennom. Dette var i juli måned, altså i ferietiden. Der ble det tatt i mot beskjed, men hørte siden intet fra dem. Tok også opp dette med dem . Jeg hadde via bilskadeavdelingen oppgitt mitt tlfnr pluss emailadresse og tlfnr til sykehuset, men fikk ingen tilbakemelding fra Gjensidige. Da jeg kom hjem var jeg så forbannet at jeg sendte klage til Forsikringsklagekontoret pluss et tilsvarende skriv til Gjensidige. Fikk brev fra begge med glatte svar som beklaget hendelsen. Gjensidige gikk så langt at de kalte det et glipp som de virkelig beklaget. Iflg dem skulle det bare ta noen sekunder å få svar på nødnummeret. Jamen sa jeg smør!
Jeg skiftet deretter over til reiseforsikring i Europeiske. Et halvt år senere, da jeg Gjensidige i anledning en av mine andre forsikringer der som skulle justeres, ble jeg spurt hvorfor jeg ikke også hadde reiseforsikringen i dette selskapet. Jeg sa hvorfor og at det bare var tull med bl a nødnummeret i Danmark. Damen sa da" Jamen Europeiske bruker jo samme nødnummer som oss." Det endte med at jeg gikk tilbake til Gjensidige, da dette var billigere. Om det var sant at de benyttet samme danske nødnummer i 2007/2008 eller om dette var løgn vet jeg ikke. Jeg har iallfall fått konstantert ved hjelp av cortinaman at numrene nå er forskjellige.
Mest sannsynlig at ting fungerer bra i dag, men uansett vil jeg alltid sørge for å ha penger tilgjengelig.
Hadde jeg ikke hatt kontanter den gang så tror jeg det hadde vært kroken på døra for meg.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:
Atter engang en horribel historie om mafialignende tilstander i forsikringsbransjen...helt utrolig lesing dette!!

:hoho:

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:

Cortinaman. Kan du se på din Europeiske reiseforsikring og se om det ene av 24 timers nødforsikringsnumrene er 45 70 10 50 50 (Danmark) ?

45 70 10 50 50 er nummeret til SOS International, Denmark. Dette kontaktnummeret står på mitt Gjensidige Travel Insurance card.
Gjensidige forsikring er en av eierne av SOS International, http://www.sos.dk/no...on/Eierforhold/

Jeg måtte oppsøke sykehus 2 ganger i Thailand sist sommer. Første gangen var på Pattaya Bangkok Hospital der kastet de bare et blikk på veggen og der hang listen over eierne av SOS International. (Samme listen som i linken ovenfor)
Andre gang jeg måtte på sykehus var et lokalt sykehus langt fra Bangkok og der lurte de på hva Gjensidige var for noe men når jeg sa SOS Copenhagen smilte de og spurte hvorfor jeg ikke sa det med engang.

Dette innlegget har blitt redigert av rein: 06 mars 2012 - 17:54

Rein

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 193 Innlegg:

45 70 10 50 50 er nummeret til SOS International, Denmark. Dette kontaktnummeret står på mitt Gjensidige Travel Insurance card.
Gjensidige forsikring er en av eierne av SOS International, http://www.sos.dk/no...on/Eierforhold/

Jeg måtte oppsøke sykehus 2 ganger i Thailand sist sommer. Første gangen var på Pattaya Bangkok Hospital der kastet de bare et blikk på veggen og der hang listen over eierne av SOS International. (Samme listen som i linken ovenfor)
Andre gang jeg måtte på sykehus var et lokalt sykehus langt fra Bangkok og der lurte de på hva Gjensidige var for noe men når jeg sa SOS Copenhagen smilte de og spurte hvorfor jeg ikke sa det med engang.

La oss se bort fra uheldige episoder når det gjelder betalingsproblemer og se litt på kvalifikasjonene til legene på private sykehus på Filippinene og i Thailand. Jeg tror at Cebu Doctors Hospital og spesielt Chong Hua hospital i Cebu City holder en meget god standard, Manila har sannsynligvis flere sykehus med meget kvalifisert personell. Det samme gjelder de sykehus jeg har kjennskap til i Thailand. Det eneste jeg reagerer på av det jeg har erfart der er at et av de aller beste, Bumrungrad international hospital i Bangkok , opererer med atskillig høyere priser enn andre som har oppunder samme standard. Men det jeg skulle få frem, er at jeg ville føle meg tryggere å få foretatt en operasjon på et av disse enn jeg ville være hvis jeg ble innlagt på et norsk sykehus.Tviler på at norske sykehus holder samme høye standard på f eks kirurger og annet nøkkelpersonell. (Et norsk unntak fra denne sammenligningen er Feiringklinikkens kvaliteter som nok kan hevde seg mot de aller fleste).

Ville være interssant å få andres vurderinger på dette.

quogh

quogh

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 644 Innlegg:

(Et norsk unntak fra denne sammenligningen er Feiringklinikkens kvaliteter som nok kan hevde seg mot de aller fleste).

Ville være interssant å få andres vurderinger på dette.

Er nok et vanlig syn dette at Feiringklinikken er bedre enn andre. Sannheten er at kirurgene der er de samme som utfører operasjoner også på andre sykehus. 2 dager med operasjoner på Feiringklinikken også drar de avgårde til St. Olavs eller andre sykehus og utfører samme type arbeid. ( snakker av erfaring med de samme kirurger ). At enkelte Filippinske sykehus holder samme standard på sine kirurger/behandling av pasienter er også sikkert. Både her i Manila og i Tarlac har jeg vært til undersøkelser både på sykehus og klinikker som ikke har stått noe tilbake for den kvalitet man finner i Norge på de samme tjenester.

janjan

janjan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 811 Innlegg:

Har også vært på sykehus i phil ett par ganger. Min erfaring er også at Chong hua og cebu doctors capitol er de to beste sykehusene,hvertfall når det gjelder Cebu. Vi har alltid brukt chong hua de gangene det har vært nødvendig. God service,og meget behjelpelige hvis problemer. Men som alt annet når det gjelder asia,no money-no cure <_<

Denne påstanden om at Chong Hua og Cebu Doctors ansees som de beste sykehusene, er en foreldet antagelse. F.eks. er ikke Cebu Doctors så enestående lenger, idet det tilhører gruppen Cebu Doctors Group, hvor også Mactan Doctors Hospital hører innunder. Alle seks enhetene i gruppen, blir ansett som likeverdige sykehus.

Tidligere var det et krav fra Forsikringsselskaper, ambassaden, Trygdeetaten osv. om at refusjon kun ble gitt under betingelse av at pasienten hadde vært under behandling på disse stedene. Når man spurte om begrunnelsen, fikk man til svar "De ansees som de beste."

Dette innlegget har blitt redigert av janjan: 07 mars 2012 - 01:59

janjan

janjan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 811 Innlegg:

Denne påstanden om at Chong Hua og Cebu Doctors ansees som de beste sykehusene, er en foreldet antagelse. F.eks. er ikke Cebu Doctors så enestående lenger, idet det tilhører gruppen Cebu Doctors Group, hvor også Mactan Doctors Hospital hører innunder. Alle seks enhetene i gruppen, blir ansett som likeverdige sykehus.

Tidligere var det et krav fra Forsikringsselskaper, ambassaden, Trygdeetaten osv. om at refusjon kun ble gitt under betingelse av at pasienten hadde vært under behandling på disse stedene. Når man spurte om begrunnelsen, fikk man til svar "De ansees som de beste."(Selvfølgelig hadde det også noe å gjøre med troverdighet!)

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 193 Innlegg:

Tidligere var det et krav fra Forsikringsselskaper, ambassaden, Trygdeetaten osv. om at refusjon kun ble gitt under betingelse av at pasienten hadde vært under behandling på disse stedene. Når man spurte om begrunnelsen, fikk man til svar "De ansees som de beste."(Selvfølgelig hadde det også noe å gjøre med troverdighet!)

Nevnte navnene på to sykehus i Ceburegionen som jeg hadde god erfaring med og antok at de fremdeles var de beste. Du skriver nå at det er en foreldet antagelse at disse er de beste. Mitt spørsmål bli da : Hvilke sykehus i denne regionen er de beste ? ( Vi er jo tidligere blitt enige om hvilket som iallfall ikke er det).

rcs

rcs

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 164 Innlegg:
Både jeg og kona har erfart hvordan sykehus fungerer på Filippinene. Først ut var kona i 2009 da vi oppdaget en kul i brystet (vi var nygift...:-)). Vi var innom forskjellige privatpraktiserende leger og det skremte meg virkelig. Her skulle de kutte i brystet til kona og dette ville den ene legen gjøre med en gang inne på et kontor som var like sterilt som fjoset hjemme på gården. Jeg nektet blankt og vi reiste til Cebu på et sykehus SOS uvillig tipset om da kona ikke var dekket av min forsikring da hun ikke bodde på min adresse da. Men i Cebu virket de proffe og fjernet svulsten som ikke var vondartet...
Neste tur var min tur i 2011. Jeg fikk Dengue feber og havnet på et lite privat sykehus i Dipolog. Som trådstarter var jeg dritt lei etter et par dager og som alle vet koster det mye mer for oss hvite... Dr.Phillip Limsy, som behandlet meg og bestemte hvor lenge jeg skulle ligge inne gjorde en god jobb. Jeg fortalte ham min bekymring om unødig opphold og han viste meg derfor alle blodtestene og resultatene...da skjønte jeg han gjorde en ærlig nok innsats for å "redde" meg. Vi hadde SOS via Cresco som vi betalte turen med og de gjorde en god jobb. Men vi hadde også litt tull med sykehuset som ville jeg skulle betale cash og heller ordne med selskapet mitt i etterkant. Jeg sa tull! Skulle de ha penger så var det eneste måte de ville få penger på! Så de gikk til slutt med på dette.... Men fy for noe styr. En ting jeg også irriterte meg over var at de søte sykesøstrene ikke hadde peiling på hva de gav meg slags medesiner. De gav med haugevis med fargefulle tabletter, men kunne ikke svare på hva de var for eller om de var nødvendige. En god ting dette drog med seg var at de målte blodtrykket mitt.... 240/142!!! Har lenge vert ufør og hatt dårlig helse, men aldrig har legen i Norge sjekket blodtrykket mitt. I det minste fikk jeg gang på en sjekk når jeg kom hjem og byttet lege... Har fortsatt høyt trykk trass i store doser medesiner... Men det er en helt annen diskusjon :-)
Pga av sykehusene der nede og måten en hvit blir lurt når han er på sitt svakeste, har jeg slått fra meg drømmen om å bo der nede på vinterhalvåret! Kona havnet nylig på sykehus her på SUS og den behandlingen og omsorgen hun fikk her var formidabel! Noe hun neppe hadde fått i hjemlandet. Mest sannsynlig hadde hun vert død eller veldig nær om hun ikke hadde bodd her! Så alt i alt er jeg glad for helsevesenet i Norge!

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere