Gå til innhold

Foto

Bytte etternavn

• Please log in to reply
46 replies to this topic

oktrg500

oktrg500

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 105 Innlegg:

Hei,

Vi skal gifte oss snart i Thailand :wub: . Hun vil ta mitt etternavn. Hvor i "giftemålsløypa" lønner det seg/må man gjøre navneendringen? Tenker da på å unngå kluss med papirene for giftemålet, og senere søknad om D-visum pga at det er oppgitt forskjellig etternavn i de ulike papirene.

Gifte oss, så endre etternavn, så søke om D-visum hvor dokumentet for navneendringen legges ved?

SanukMak

SanukMak

Medlem

• Medlemmer
  • 758 Innlegg:

Hei,

Vi skal gifte oss snart i Thailand :wub: . Hun vil ta mitt etternavn. Hvor i "giftemålsløypa" lønner det seg/må man gjøre navneendringen? Tenker da på å unngå kluss med papirene for giftemålet, og senere søknad om D-visum pga at det er oppgitt forskjellig etternavn i de ulike papirene.

Gifte oss, så endre etternavn, så søke om D-visum hvor dokumentet for navneendringen legges ved?

Hei
Gratulerer

Jeg skal gifte meg i april, og har samme situasjon som deg.

Slik jeg ser det så er dette ikke noe problem.
Dere må selvsagt gifte dere, og i marriage application heter hun jo det hun heter fra før. Så på det tidspunkt dere søker om marriage application så stemmer jo dette navnet.

Når dere gifter dere oppgir dere at hun vil bytte navn, siden dette gjøres på Amphur så tar dere navnebyttet i samme slengen. Hun får da et bevis på navnebytte, nytt ID card og så må husboka oppdateres. Alt på samme sted. Deretter kan dere bruke hennes nye navn i søknad om D visum. Jeg har spurt ambassaden om min kjære må lage ny brukerprofil på online application når hun får nytt navn, det trengte hun ikke. (men må selvsagt bruke rett / nytt navn når ny søknad leveres)

Hvis hun har pass fra før må dere huske å skaffe nytt da etter navnebyttet

Kan ikke skjønne at det bør være vanskeligere enn det, men hvis noen har på forum skulle mene noe annet så er det fint om dere sier fra

Lykke til :-)

oktrg500

oktrg500

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 105 Innlegg:
Jo, det høres veldig greit ut slik du beskriver det. Jeg går for måten du beskriver, hvis det ikke kommer noen motargumenter.

Vi drar til amphur i slutten av februar og feirer den 5. mars. Lykke til, og takk for svaret.

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2.014 Innlegg:
Gratulerer :)

Det kan være for og imot det å bytte etternavn. Det kommer litt an på hvor dere skal bosette dere i fremtiden. Skal dere bo i Thailand så byr det på enkelte problemer for din kommende kone. Et Norskt etternavn er ikke lett å oversette til Thai og kan fort bli kluss

oktrg500

oktrg500

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 105 Innlegg:
Jeg har lest tråder i forumet med argumenter for og i mot. Vi skal bosette oss i Norge. Med tanke på bla. jobbsøking, mener jeg det er best at hun tar etternavnet mitt. Nicket hennes er Anny, så da blir navnet hennes 100% norsk.

SanukMak

SanukMak

Medlem

• Medlemmer
  • 758 Innlegg:
Håper oppskriften funker da....., hvis ikke er jeg ute å kjøre ha ha. Kjekt hvis noen som har gjort dette kan bekrefte....

mhansen

mhansen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7.652 Innlegg:

Jeg har lest tråder i forumet med argumenter for og i mot. Vi skal bosette oss i Norge. Med tanke på bla. jobbsøking, mener jeg det er best at hun tar etternavnet mitt. Nicket hennes er Anny, så da blir navnet hennes 100% norsk.

Selv om hun har et norsk nickname, er det nok mest vanlig å bruke det navnet man står registrert med i folkeregisteret/står på passet i alle offentlige sammenhenger. Også jobbsøknader...

oktrg500

oktrg500

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 105 Innlegg:
Ja, du er vel inne på noe der. Hmm. *Går i tenkeboksen*.

Sundance

Sundance

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 320 Innlegg:
Er beste og vente til neste tur dere er i thailand, for da er alt det andre i orden allerede

oktrg500

oktrg500

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 105 Innlegg:

Er beste og vente til neste tur dere er i thailand, for da er alt det andre i orden allerede

Ja, da er det ihvertfall bankers at det ikke blir tull underveis i papirmølla.

Har tenkt litt på det mhansen nevnte. Vinninga går opp i spinninga, med thai fornavn og norsk etternavn, mht jobbsøking i Norge. Uten å fortelle hva det er, synes jeg det er et ordentlig fint for- og etternavn hun har fra før. Etter innspillet fra mhansen, er jeg tilbøyelig til å legge vekt på at ting er enklere i Thailand for hennes del hvis hun beholder pikenavnet. Ihvertfall jeg, ønsker å flytte til Thailand på mine eldre dager. Noe usikker på hvordan lady ser på akkurat det, da hun ennå ikke har opplevd snøen og kulden i Norge (-18 kalde i skrivende stund). Ferdigmåket snø, varmegrader året rundt, og miljøet generelt i landsbyen frister veldig som fremtidig pensjonist.

Undrer meg på hva slags vurderinger som ligger bak at dere vil at hun tar ditt etternavn, SanukMak. Er det ut i fra norsk tradisjon, forstår jeg det.

SanukMak

SanukMak

Medlem

• Medlemmer
  • 758 Innlegg:

Ja, da er det ihvertfall bankers at det ikke blir tull underveis i papirmølla.

Har tenkt litt på det mhansen nevnte. Vinninga går opp i spinninga, med thai fornavn og norsk etternavn, mht jobbsøking i Norge. Uten å fortelle hva det er, synes jeg det er et ordentlig fint for- og etternavn hun har fra før. Etter innspillet fra mhansen, er jeg tilbøyelig til å legge vekt på at ting er enklere i Thailand for hennes del hvis hun beholder pikenavnet. Ihvertfall jeg, ønsker å flytte til Thailand på mine eldre dager. Noe usikker på hvordan lady ser på akkurat det, da hun ennå ikke har opplevd snøen og kulden i Norge (-18 kalde i skrivende stund). Ferdigmåket snø, varmegrader året rundt, og miljøet generelt i landsbyen frister veldig som fremtidig pensjonist.

Undrer meg på hva slags vurderinger som ligger bak at dere vil at hun tar ditt etternavn, SanukMak. Er det ut i fra norsk tradisjon, forstår jeg det.

Vi har vurdert frem og tilbake, og ingen løsning virket perfekt. Det ble til slutt bare slik, rett og slett fordi hun ville det. Jeg har spurt 3 ganger etterpå om hun er sikker, og det er hun. Jeg har ingen tunge preferanser, så jeg har ingen problemer med å etterkomme hennes ønske :-)

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 11.947 Innlegg:

Vi har vurdert frem og tilbake, og ingen løsning virket perfekt. Det ble til slutt bare slik, rett og slett fordi hun ville det. Jeg har spurt 3 ganger etterpå om hun er sikker, og det er hun. Jeg har ingen tunge preferanser, så jeg har ingen problemer med å etterkomme hennes ønske :-)

jeg tror hun evt kan skifte etternavn på thaiambassaden i Oslo, etter at hun er flyttet til Norge. Sjekk det opp. Jeg vet andre har gjort det for noen år siden

mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

sjako

sjako

Medlem

• Medlemmer
  • 99 Innlegg:
Hei. Jeg gitet meg i Thailand nå i begynnelsen av Januar. Min kone ville ta mitt etternavn og det gikk nesten 3 uker før hun fikk nytt pass med nytt etternavn, Noe hun fikk i går. Så nå sender hun hit kopi av passet og papirene vi fikk på Amphur som hun har fått oversatt til Engelsk. Nå må jeg få registrert giftemålet i Norge og sent papirene til henne sånn at hun får søke om familiegjennforening og komme til Norge.
Min kone ville absolutt ta mitt etternavn så jeg sa at det var greit selv om jeg vet at ting hadde vært enklere i Thailand etterhvert siden vi
planlegger å bygge et lite hus der etterhvert og bo mest mulig der.

SomJar

SomJar

Medlem

• Medlemmer
  • 351 Innlegg:

Giftet meg i Bangkok nå i jula , hun ville ta mitt etternavn . Det blir ført opp i "protokollen" på amphur når vi ble viet . Så kom det praktiske hennes søster sa att navn bytte kunne hun gjøre neste gang hun kom tilbake til Thailand . Men på det oversatte papiret jeg fikk med meg til Norge for å registrere henne som gift med meg , står hun med mitt etternavn . Ringte ambassaden for å høre hva de sa om det hehe hun måtte foreta navn byttet før hun leverte søknad om D visum . Det var mange som valgte å utsette det men da var det en mulighet for att hun måtte søke på nytt så navnet ble riktig , dette pga ett felt i data systemet hos folkeregistret som ambassaden ikke hadde mulighet til å forandre noe med duf nr

for ambassaden å stemple inn visum med mitt navn i ett pass med hennes pikenavn var selvf helt utelukket

så vi valgte å gjøre alt etter boka med en gang (er jo ikke gratis å levere søknad heller) ikke minst pga hvor lang tid det hele ville tatt å ordne alle papirer og post gang enda en gang

nytt Id kort og nytt pass

Hun er i dag stolt av att hun har mitt navn

sjako

sjako

Medlem

• Medlemmer
  • 99 Innlegg:
Dette skulle egentlig inn på tråden. Gitemål i Thailand-Bytte etternavn. Rotet litt her. Kanskje noen kan flytte dette innlegget i rett tråd.

Hei. Jeg gitet meg i Thailand nå i begynnelsen av Januar. Min kone ville ta mitt etternavn og det gikk nesten 3 uker før hun fikk nytt pass med nytt etternavn, Noe hun fikk i går. Så nå sender hun hit kopi av passet og papirene vi fikk på Amphur som hun har fått oversatt til Engelsk. Nå må jeg få registrert giftemålet i Norge og sent papirene til henne sånn at hun får søke om familiegjennforening og komme til Norge.
Min kone ville absolutt ta mitt etternavn så jeg sa at det var greit selv om jeg vet at ting hadde vært enklere i Thailand etterhvert siden vi

SanukMak

SanukMak

Medlem

• Medlemmer
  • 758 Innlegg:

Giftet meg i Bangkok nå i jula , hun ville ta mitt etternavn . Det blir ført opp i "protokollen" på amphur når vi ble viet . Så kom det praktiske hennes søster sa att navn bytte kunne hun gjøre neste gang hun kom tilbake til Thailand . Men på det oversatte papiret jeg fikk med meg til Norge for å registrere henne som gift med meg , står hun med mitt etternavn . Ringte ambassaden for å høre hva de sa om det hehe hun måtte foreta navn byttet før hun leverte søknad om D visum . Det var mange som valgte å utsette det men da var det en mulighet for att hun måtte søke på nytt så navnet ble riktig , dette pga ett felt i data systemet hos folkeregistret som ambassaden ikke hadde mulighet til å forandre noe med duf nr

for ambassaden å stemple inn visum med mitt navn i ett pass med hennes pikenavn var selvf helt utelukket

så vi valgte å gjøre alt etter boka med en gang (er jo ikke gratis å levere søknad heller) ikke minst pga hvor lang tid det hele ville tatt å ordne alle papirer og post gang enda en gang

nytt Id kort og nytt pass

Hun er i dag stolt av att hun har mitt navn

Så bra, da tenker jeg at jeg har tatt rett beslutning når jeg sier ok til at hun kan ta mitt navn. Viktigst at damene føler det ok tenker jeg.
tror jeg følger oppskriften og bytter ID og pass med en gang før søknad, dette blir bra. Søknader er så visst ikke gratis, dyr papirmølle, men absolutt verdt det :-)

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2.890 Innlegg:

Gratulerer med giftemålet.
Min kone har også byttet til mitt etternavn eller dvs hun tok mitt etternavn i tillegg til det hun hadde.
Iflg min kone skaper det ingen problemer for henne mht juridiske spørsmål at hun har et farang etternavn. Problemer som kan oppstå er vel mere at hun avslører for alle at hun er "mia fallang" og det kan jo i enkelte tilfeller være negativt.
Rein

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12.425 Innlegg:
Smeltet inn en annen tråd her for å få alt på en plass ,Mvh phitoo
Postet bildePostet bildePostet bilde
last ned phitoo´s thai.norske minparlør ;)
http://www.o12a.com/...hitoos_mini.pdf

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2.890 Innlegg:

Gratulerer :)

Det kan være for og imot det å bytte etternavn. Det kommer litt an på hvor dere skal bosette dere i fremtiden. Skal dere bo i Thailand så byr det på enkelte problemer for din kommende kone. Et Norskt etternavn er ikke lett å oversette til Thai og kan fort bli kluss

Morsomt dette med å oversette fallang navn til thai. Min kone kranglet med oversetterne pga av at de ville bruke den engelske uttalen av mitt fornavn men hun forlangte at de skulle lage en lyd oversettelse som medførte at mitt fornavn fortsatt hørtes norsk ut. Etternavnet mitt hadde de ikke hørt tidligere så der godtok de uten videre hennes oversettelse til thai.
Morsomt da vi var på Thai foreign affairs og de ropte opp navnet mitt, hørtes ut som det var på et hvilket som helst offentlig kontor i Norge, :-)

Rein

oktrg500

oktrg500

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 105 Innlegg:

...Jeg gitet meg i Thailand nå i begynnelsen av Januar.

Gratulerer så mye til deg og lady! :brudepar:

...Min kone ville ta mitt etternavn og det gikk nesten 3 uker før hun fikk nytt pass med nytt etternavn, Noe hun fikk i går. Så nå sender hun hit kopi av passet og papirene vi fikk på Amphur som hun har fått oversatt til Engelsk. Nå må jeg få registrert giftemålet i Norge og sent papirene til henne sånn at hun får søke om familiegjennforening og komme til Norge.

Det du forteller om her, er litt av det jeg tenkte på da jeg startet tråden.

Giftet meg i Bangkok nå i jula , hun ville ta mitt etternavn .

Om enn litt sent - gratulerer så mye. :brudepar:

Det blir ført opp i "protokollen" på amphur når vi ble viet . Så kom det praktiske hennes søster sa att navn bytte kunne hun gjøre neste gang hun kom tilbake til Thailand . Men på det oversatte papiret jeg fikk med meg til Norge for å registrere henne som gift med meg , står hun med mitt etternavn . Ringte ambassaden for å høre hva de sa om det hehe hun måtte foreta navn byttet før hun leverte søknad om D visum . Det var mange som valgte å utsette det men da var det en mulighet for att hun måtte søke på nytt så navnet ble riktig , dette pga ett felt i data systemet hos folkeregistret som ambassaden ikke hadde mulighet til å forandre noe med duf nr

Data feltet har vært nevnt før i andre tråder. Så, - OBS!

Etter å ha lest det dere forteller om, har jeg blitt enige med meg selv om at det er best at lady beholder pikenavnet. But, up to Lady :rolleyes:

Dette innlegget har blitt redigert av oktrg500: 31 januar 2012 - 22:43

Also tagged with one or more of these keywords: Thailand

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere