Gå til innhold

Foto

Hus/butikk-Satuk Buriram

* * * * - 5 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
856 svar til dette emnet

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:

Jeg laget et rom som fungerer som dagligrom (butikk/stue), som også er parkering for bilen på natta, samtidig som jeg laget et nytt soverom ved siden av. På soverommet er det 7 cm betong under flisene, mens i dagligrommet er det 10 cm. Dette var det fruen som ville, da pga. evt. fremtidig bil. (Vi hadde ingen bil da, men har kjøpt bilen etterpå). Er også fliser oppå betongen her. Har nå parkert bilen i rommet nå i snart 3 år, og enda ingen sprukne fliser, verken pga for lite betong eller feil monterte fliser. Så jeg mener at 10 cm betong burde holde hos deg også. Er også rutenetting her. Bilen er forøvrig en pick-up.

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 912 Innlegg:

Hei, jeg er forskalingssnekker med noen år på baken. Vil si meg enig i at 10 cm er mer enn nok. Overdekningen til armeringsnettet er det som er vesentlig her, ettersom det er armeringen som kommer til å hindre at det sprekker. Trykkmessig så er 10 cm mer enn nok, men for å få nok overdekning der nettene overlapper hverandre så er du nok på mer enn trygg grunn med 10 cm. Nå er ikke jeg noen ekspert på Thai klima, men med 3 cm overdekning kommer nok aldri til å få rustgjennomslag i det klimaet.

Sørg for at det er ekstra armering i "kantene". Altså der hvor bilene kjører av og på plata di, evt en stålvinkel som du støper inn om det er bratt terreng.

Med 10 cm så bør du jo få en grei prisreduksjon på betongen. Men det er jo like mange kvadrat som skal pusses. Nå er det vel nesten bedre å pusse grovt, så blir det ikke så glatt. Men litt pussing må til for å få en mest mulig vannavvisende hinne.

Kvaliteten på betongen er jo også en faktor her som jeg ikke har tatt hensyn til, har bare tatt utgangspunkt i hva som er normal standard på jobben min.

En fin forklaring på grei norsk, som nesten burde "frosset" i en byggetråd.Postet bilde

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 16 november 2012 - 06:05

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 155 Innlegg:
Takk for svar. Har vaert uten tilgang til internet etpar dager. Benyttet noe av tiden til aa Tyvmaale tykkelesen paa betongen utenfor Obator og den er 10cm. Penger spart etc.:rolleyes: . Har bestemt meg til legge etpar ekstra jern hvor belastningen forvntes bli ekstra stor i overgang mellom hovedvegen og betongen,, skulle tro 10mm er nok
Har hatt STOR traktor idag for aa finplanere omraadet, jorden er steinhard og han hadde problemer, noe som styrker meg i at 10 cm er ok. Fikk ekstraunderholdning ved at han rev over en vannledgning som laa paa MIN tom uten jeg visste det. Viser seg min svigers;nn har lagt en vannleding kun ca 10 cm ned som min svigermor bruker til gr;nnsaksvanning. Uansett, vannspruten stod p;utselig 50 cm og jeg fikk nok etpar hvite haar.
Lurte atter engang paa om det var smart av meg aa bygge i LOS :angry: ,men tror naa at det ikke skulle v'aere flere underjordiske overraskelser i vente :huh:

Nai Krang. Ranong

Nai Krang. Ranong

Medlem

• Medlemmer
  • 216 Innlegg:

Takk for svar. Har vaert uten tilgang til internet etpar dager. Benyttet noe av tiden til aa Tyvmaale tykkelesen paa betongen utenfor Obator og den er 10cm. Penger spart etc.:rolleyes: . Har bestemt meg til legge etpar ekstra jern hvor belastningen forvntes bli ekstra stor i overgang mellom hovedvegen og betongen,, skulle tro 10mm er nok
Har hatt STOR traktor idag for aa finplanere omraadet, jorden er steinhard og han hadde problemer, noe som styrker meg i at 10 cm er ok. Fikk ekstraunderholdning ved at han rev over en vannledgning som laa paa MIN tom uten jeg visste det. Viser seg min svigers;nn har lagt en vannleding kun ca 10 cm ned som min svigermor bruker til gr;nnsaksvanning. Uansett, vannspruten stod p;utselig 50 cm og jeg fikk nok etpar hvite haar.
Lurte atter engang paa om det var smart av meg aa bygge i LOS :angry: ,men tror naa at det ikke skulle v'aere flere underjordiske overraskelser i vente :huh:

Tror du får en plate som aldri vil sprekke, spesielt når du legger noen jern ekstra der bilhjula kommer.Bygge hus er smart men bygg ikke palass, det trenger du vel ikke.

La ikke litt vannsprut ødelegge moroa, det var jo ikke du som planerte. Han som la vannrøret gjorde som Thaier flest, han grov ned så røret ikke syntes. Å da var jo jobben gjort, at noen senere ville planere tomta var alt for langt inn i framtiden.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 155 Innlegg:
Stemmer nok det. I dag har det vaert mer fornoeyelige gjoeremaal, plantet pamestaer paa fremtidig boligtomt.
Lediggang er jo roten til alt vondt Postet bilde
Hadde i forkant gravet 6 huller 70 cm brede og 50 cm dype for dette. Hadde bestilt 2 blaa bismarch palmer 1 stk gul lipstick palme og en tr\avellers palme.. Siste vet jeg ikke navnet paa.
For aa gjoere vanning saa endel som mulig mens i norge hadde jeg planlagt legge ned fleksibel drensslang i hullet under rota og fylle ned vann paa denne maaten. Det jeg trodde var fleksivel blaa slange jeg saa paa et gategj;rne var mye tykkere enn i norge og hvertfall mindre fleksibel :huh: Mangel paa hull i tillegg men hadde hyeldigvis med drill (med sementbor :P ) saa fikk etterhvert boret noen hundre hull i slangen som jeg hadde kjoept paa 5 meters lengde.
Heldigvis ferdig med dette til mannen fra hagesenteret i Satuek dukket opp. Han kunne fortelle at han ogsaa hadde levert til en nordmann naer Nang Rong, saa forhaapentligvis et kvalitetsstempel :) .
Uansett , han hadde hvetfall ikke med den siste palmen, saa blir et ekstrastopp neste gang i Satuek.
Planting med drensroer ble hvertfall utfoert med stor iver, rettledet a den tilstedevaerende sjef og alle ble fornoid med resultatet.
Bilder foelger etter retur til Norge primo desember.:)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 155 Innlegg:

Kjempeartig å se hvordan det har blitt. Og kjempebra har det da også blitt nå. Ros til byggheren og familie. Må jo smile. Vær til stede under byggeperioden. Joda dette kjenner vi til. Snu dem ikke ryggen, burde være parolen ovenfor thailandske "håndtverkere". Ser dere har kjøpt samme gassbluss som oss, og det er lett å holde rent. Den kaffeterrassen deres, den var ganske enkelt T O P P E N !!!!!!! Regner med du likte å arbeide selv. men som du skrev, jorda kan være hard som stein. Kjempefin tråd som forteller litt om livet her i Thailand. Vær så snill å fortsett med det.Postet bilde

A.H.

Komfyren skulle vaere en kombinert ting, ogsaa mulig for elektrisitet. Er hvertfall en stroemledning med kontakt som kommer ut derfra :rolleyes: . Imidlertid skule tro det skulle vaere en form for switcxh mellom gass og el. Gassen er ikke koblet til ennaa, og tenkte test den ut med elektrisitet. Stikkkontakten satt i stoepselet men ikke noe skjer :angry: . Bruksanvisningen er forsvunnet , typen heter HAFELE og kjoept paa Makro. . Alternativet er aa dra tilbake og haape at betjeningen har peiling, men har andre loesningsforslag ?
Har forresten testet er det er spenning i kontakten Postet bilde

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 912 Innlegg:
Det med komfyren var litt synd. Häfele er topp kvalitet fra Tyskland, så ta med komfyren til butikken. Regner med du har garantilappen og kvittering.

A.H.

Nai Krang. Ranong

Nai Krang. Ranong

Medlem

• Medlemmer
  • 216 Innlegg:
Unnskyld at jeg ler en smule.

Dette er jo en historie fra dagliglivet i LoS. noe nytt har kommet til gårds. Når utpakking er ferdig er moroa over,litt senere kommer dem som rydder opp. Ryddehjelpen er jo en Thai fra landsbygda som muligens ikke kan lese så mye, så når "bruksanvisningen" dukker opp går den nok samme veien som resten av søppla ut døra. Noe senere da fallangen skal teste nyervervelsen stusser han på hvorfor ingen bruksanvisning fulgte med,men noterer i minnet at ved neste anledning stoppe å spørre etter bruksanvisningen.Neste handledag stopper fallangen å spør etter den helsikes bruksanvisningen, men blir høflig meddelt at de er 100% sikker at den fulgte med varen
inne i esken. Fallangen setter nå sin lille i sving med å finne denne viktige bit med papir, etter en stund vender kona tilbake med beskjed at dette papir "han synes er så viktig" ble brent på bålet med resten av søppelet.

Dette innlegget har blitt redigert av Nai Krang. Ranong: 19 november 2012 - 07:06

tintin

tintin

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 219 Innlegg:

Komfyren skulle vaere en kombinert ting, ogsaa mulig for elektrisitet. Er hvertfall en stroemledning med kontakt som kommer ut derfra :rolleyes: . Imidlertid skule tro det skulle vaere en form for switcxh mellom gass og el. Gassen er ikke koblet til ennaa, og tenkte test den ut med elektrisitet. Stikkkontakten satt i stoepselet men ikke noe skjer :angry: . Bruksanvisningen er forsvunnet , typen heter HAFELE og kjoept paa Makro. . Alternativet er aa dra tilbake og haape at betjeningen har peiling, men har andre loesningsforslag ?
Har forresten testet er det er spenning i kontakten Postet bilde

Det ser ut som en HH772GG. Den går kun på gass.
http://www.hafele.co...cooker_hobs.pdf
Mvh. Tintin
Den som venter på noe godt, venter like lenge som alle andre.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 155 Innlegg:
Komfyren faar bli eget oppsamlingsheat i mars Postet bilde .
Men betong utenfor er naa lagt ved hjelp av lokale.
La 10 cm.og armert med matte paa rull samt 10 mm armeringjern utenfor innkj;rsel til framtidig bolig, utenfor dagens garasje i butikkHus for svigerdatter og MIL samt ogs[ der vi selv kan kj;oere av betongen og ut paa rest av tomten.
Etter endel om og men ble det st[aaende igjen en liten halvmeter mellom dagens asfalt og ny betongdekke, slit at sementert areal ca 580m2.
Fikk som nevnt Falangtilbud all inclusive paa 325.000 som ble redusert til 275.000 da han hoerte at falangene samarbeidet om priser paa internet.
Endelig resultat ble som foelger:;
Armeringsjern og matter thb 11.980
Sand til finplanering tb 2.200
Bord ti spalter thb 620,
Toerrr og fyt asfalt thb 1.320,.
CPAC 56m2 a 1700 thb 95.200.
Arbeidspenger thb 25.000
Total som egenentr thb 136.320,.

Ble ogsaa en slant betong til overs og dermed ble platting til buddah hus forskalt med lynets hastighet ;) .
Naar viktige ting skal kjoeres kan det enten skje med sneglefart eller ;lynets hastighet/.;:)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 155 Innlegg:
Vedlagt fil  DSC00092.JPG   38,18K   5 Antall nedlastinger

Ved ferdistillingen av støpingen ble det en rest betong til overs og sokkel for buddahus og åndehus ble forskalt med lynets hastighet.Ikke helt i vinkel men utrolig hva mursement og fliser kan gjøre i etterkant.

Vedlagt fil  DSC00067.JPG   37,19K   3 Antall nedlastinger

På baksiden hadde det etablert seg en viss lagerplass. Fant ut at dersom vi forlenget taket over uteplassen i bakkant kunne det bli overbygget og noe bedre.

Vedlagt fil  DSC00071.JPG   38,58K   4 Antall nedlastinger

Hadde tegnet opp at jeg ønsket at gjerdestolpen skulle flukte med søyle nr. 2 p¨å muren. Resultatet taler for seg selv Postet bilde . Ble justert, selvgjort er ...:)

Vedlagt fil  DSC00076.JPG   35,28K   4 Antall nedlastinger

Forenkling av vanning av innkjøpte palmetrær. Da denne oppgaven måtte settes bort til andre når jeg var i Norge laget til "vanningsrør på ca 1 meter som ble lagt ned rundt røttene på trærne. Forhåpentligvis forsvinner da ikke alt vannet i fordamping overflaten.
Vedlagt fil  DSC00082.JPG   49,78K   4 Antall nedlastinger

Ved klargjøring før støping dukket det opp en vannledning etpar cm under bakken og de ble selvfølgelig ufrivillig fontene noen minutter. La om de aktuelle rørene og nå merket tydelig hvor kommunalt vann befinner seg.

Vedlagt fil  DSC00087.JPG   43,06K   5 Antall nedlastinger

Stort sett ferdig resultat av boden. Ble hvertfall litt bedre.

Vedlagt fil  DSC00090.JPG   32,01K   3 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  DSC00091.JPG   34,01K   270 Antall nedlastinger

Port til vårt område montert. Vannet betongen som " en helt" etter støpingen og instruerte familien å fortsette etter jeg reiste. Er visstnok gjort etpar ganger.Satte også opp krukker med planter langs vegen for å begrense eventuelle traileres fristelse til å benytte plassen som snuplass.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 912 Innlegg:
Ble bra bod dette. Avlastingsplass er alltid godt å ha, og ser utfor su har løst dette bra. Denne U formen ved inngangen, synes jeg er veldig pen og praktisk. Allt virker særdeles innbydene i mine øyne.Postet bilde

Ett kjempeflott prosjekt har dette vært, og særdeles artig å følge med. Lykke til med de små ekstrating som skal gjøres. Bør vel gå bra nå, nå som åndehuset er på plass. Sørg bare for pene blomsterkranser, og en kopp kaffe med Baileys eller Drambuie til. Det er jo så godt for maven.Postet bildePostet bilde

En liten innflyttingsblomst.Postet bilde

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 155 Innlegg:
De kommunalt ansatte fra obator på andre siden av vegen hadde mast om tak over sitteplassen utenfor, hvor de bruker stikke av for å ta en pause i det daglige strevet. Skal bli interessant å se hva det gjør for omsetningen.

Ellers var det et jevnt sig av kunder i butikken. Omsatte for 60-70.000 pr måned og reknet selv et overskudd på 6-8.000,- Drar til Makro i Buriram og gjør innkjøp og så plusser litt på prisene. Selger i tillegg bensin på flasker og også flaskefor til tobeinte.
Håper ikke husånden liker baileys slik at jeg får beholde den til kaffen selv når jeg er nedom. Får ta en samtale med den neste gang og poengtere viktiigheten av å støtte landets egen næringsliv for derigjennom sikre sysselsetningen og ikke u-kritisk hoppe på vestlige importvarer :rolleyes: :rolleyes:

kleenex

kleenex

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 326 Innlegg:

De kommunalt ansatte fra obator på andre siden av vegen hadde mast om tak over sitteplassen utenfor, hvor de bruker stikke av for å ta en pause i det daglige strevet. Skal bli interessant å se hva det gjør for omsetningen.

Ellers var det et jevnt sig av kunder i butikken. Omsatte for 60-70.000 pr måned og reknet selv et overskudd på 6-8.000,- Drar til Makro i Buriram og gjør innkjøp og så plusser litt på prisene. Selger i tillegg bensin på flasker og også flaskefor til tobeinte.
Håper ikke husånden liker baileys slik at jeg får beholde den til kaffen selv når jeg er nedom. Får ta en samtale med den neste gang og poengtere viktiigheten av å støtte landets egen næringsliv for derigjennom sikre sysselsetningen og ikke u-kritisk hoppe på vestlige importvarer :rolleyes: :rolleyes:

Hyggelig å se at butikken fungerer så langt :rolleyes:

Frank

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Ikke noen forespørsler om uregelmessige utgifter eller skjulte trusler enda?
Redigert signatur

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 155 Innlegg:

Nei, ikke så langt. Nå, når Phen har egen lønn i Norge, har hun til nå sendt thb 10.000 i måneden. Imidlertid sier hun at hun har sagt til moren at når butikken er ferdig så må de klare seg selv for vi har vår egen fremtid å tenke på.

Det gjenstår nok å se, har en følelse at moren alltid har gode investeringsforslag å komme med, slik at ikke pengene skal stå å tørke på konto i Norge B) . Bl annet leie rismark (mor/datter får da risen-selvfølgelig) Men dette ble det visstnok ikke noe av (tror jeg) da phen sa hun var "konk" i øyeblikket etter å betalt for thaikjøkkenet og påbygget utenfor butikken.

Den største utfordringen er nok forskjellig syn på eieforhold i Thailand og Norge, Vi er stort sett oppdratt til å spør først, før man gjør noe på andres eiendom, selv om dette er nær familie. Det synes ikke helt å være tilfelle i LOS ;) .

Men, har forklart til Phen hvordan jeg ser på denslags, og hun er flink å ta signaler (og videreformidle disse). Så er optimistisk for at vi vil finne en ordning som vil fungere.

Har ellers lest Arilds ryddetråd med interesse. For egen del har jeg hyret inn Phens brors 12 år gamle sønn som "vaktmester". Arbeidsinnstruksen er at han minst ukentlig skal plukke opp alt papir, plast, ispinner etc som ligger på vår eiendom, samt vanne palmene vi plantet. For månedlig thb 500, har nå betalt for desember og januar, februar og mars bllir betalt når vi kommer tilbake mot slutten av mars. Tror også Phen gjorde det klart at jeg er streng sjef, og dersom ikke det ser greitt ut vil han da bli oppsagt på flekken :D

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 155 Innlegg:

Nei, ikke så langt. Nå, når Phen har egen lønn i Norge, har hun til nå sendt thb 10.000 i måneden. Imidlertid sier hun at hun har sagt til moren at når butikken er ferdig så må de klare seg selv for vi har vår egen fremtid å tenke på.

Det gjenstår nok å se, har en følelse at moren alltid har gode investeringsforslag å komme med, slik at ikke pengene skal stå å tørke på konto i Norge B) . Bl annet leie rismark (mor/datter får da risen-selvfølgelig) Men dette ble det visstnok ikke noe av (tror jeg) da phen sa hun var "konk" i øyeblikket etter å betalt for thaikjøkkenet og påbygget utenfor butikken.

Den største utfordringen er nok forskjellig syn på eieforhold i Thailand og Norge, Vi er stort sett oppdratt til å spør først, før man gjør noe på andres eiendom, selv om dette er nær familie. Det synes ikke helt å være tilfelle i LOS ;) .

Men, har forklart til Phen hvordan jeg ser på denslags, og hun er flink å ta signaler (og videreformidle disse). Så er optimistisk for at vi vil finne en ordning som vil fungere.

Har ellers lest Arilds ryddetråd med interesse. For egen del har jeg hyret inn Phens brors 12 år gamle sønn som "vaktmester". Arbeidsinnstruksen er at han minst ukentlig skal plukke opp alt papir, plast, ispinner etc som ligger på vår eiendom, samt vanne palmene vi plantet. For månedlig thb 500, har nå betalt for desember og januar, februar og mars bllir betalt når vi kommer tilbake mot slutten av mars. Tror også Phen gjorde det klart at jeg er streng sjef, og dersom ikke det ser greitt ut vil han da bli oppsagt på flekken :D

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 155 Innlegg:

Som nevnt ble det også tid til litt "kos" med å plante litt på fremtidig egen hustomt. Satte ned 2 Bismarch palmer, Lipstick Palme, Travellers Palme og etpar andre. La ned "drenslange" under som jeg tenkte kunne lette vanningen, slik at vannet kommer ned til røttene og ikke fordamper i sola. Så får vi se hvordan det virker i praksis.

Vedlagt fil  DSC00077.JPG   48,76K   3 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  DSC00078.JPG   63,46K   3 Antall nedlastinger

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 155 Innlegg:

Som nevnt ble det også tid til litt "kos" med å plante litt på fremtidig egen hustomt. Satte ned 2 Bismarch palmer, Lipstick Palme, Travellers Palme og etpar andre. La ned "drenslange" under som jeg tenkte kunne lette vanningen, slik at vannet kommer ned til røttene og ikke fordamper i sola. Så får vi se hvordan det virker i praksis.

Vedlagt fil  DSC00077.JPG   48,76K   3 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  DSC00078.JPG   63,46K   3 Antall nedlastinger

Stein19

Stein19

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 657 Innlegg:
Et flott prosjektPostet bilde
Slike tråder gir forumet verdi........

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere