Gå til innhold

Foto

Hus/butikk-Satuk Buriram

* * * * - 5 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
867 svar til dette emnet

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:

Blir bra dette. Du vil ha et problem i løpet av noen år. Thaiene bruker som oftest sement når de legger fliser. For keramikk er ikke det noe problem, men for granit/etterligning. Det som skjer er at over noen år så herdes betongen og "kryper" granitflisene følger ikke med og du vil få masse løse fliser, Bruk flislim, men selvføgelig 3 ganger prisen

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 284 Innlegg:
Ok, så da får jeg passe å holde meg til keramiske fliser, takk skal du ha :) :) .
Ellers blir utfordringen å finne ut hvor få fatt i noen til å legge ca 700m2 asfalt i oktober. Har forsøkt sjekke på nettet men vanskelig å finne ut av, både firma og pris Antar jeg får sende svigermor over gaten til amphoe og spøre der :rolleyes: :rolleyes:

tete

tete

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 26 Innlegg:
Jeg ville heller brukt cement foran huset.
Asfalt blir myk i denne varmen.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 412 Innlegg:
Dette blir jammen bra. Både hus og eiendommen er rommelig, og allt virker gjennomtenkt. Håper du legger ut flere bilder, for dette er virkelig bra og interressant.Postet bilde

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 284 Innlegg:

Jeg ville heller brukt cement foran huset.
Asfalt blir myk i denne varmen.

Takk for inspillet. Tanken med asfalt var at den er litt mer "fleksibel" over stor flate enn sement.(selv om jeg legger inn ekspansjonsfuger). Men jeg er "lutter øre" og åpen for innspill . Har andre på forumet erfaringer her ??:rolleyes:

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 412 Innlegg:
Ta en kikk på PoMoat sin inngang. Han har brukt stein, tilsvarende SF-stein i Norge. Der er det ekspansjon mellom hver stein, samtidig er dette meget pent.
http://www.asiaforum...220#entry507987

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 284 Innlegg:
Jernporten bak på 4 meter nå montert. Laget den mer solid nederst for at hundene (og andre dyr større enn slanger :rolleyes: ) ikke skal komme gjennom. Pris thb 12.000,-. Bakenfor holder Lin (mann til phens datter) på med taket for thaikjøkkenet. Samtidig skal det (hvertfall etter tidligere planer) være plass for å sette "jernoksen" (tohjulstraktor) som han har.
Forhåpentligvis er det elektriske opplegget kun provisorisk, dersom ikke får vi finne en bedre, permanent løsning når vi kommer nedover ultimo oktober.

Venter nå bare på stålporten på 1 meter som skal være ut mot vegen, på fremsiden. Denne leveres av annen butikk, som tydeligvis ikke prioriterer dette. Antar de synes ordren er for liten. Litt dumt av dem, da vi planlegger bruke stål på øverste del av vår egen mur, samt portene, når den tid kommer om 3 år.:unsure: :unsure:

Vedlagt(e) fil(er)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 284 Innlegg:
Nå er endelig stålporten mot vegen montert. I beslutingsprosessen var det noe diskusjon om det skulle være høy eller lav mur ved siden av den. Var selv for en lav mur som virket mer "vennlig", men trodde jeg var blitt nedstemt i prosessen Postet bilde . Ser nå imidlertid at det ble en lav mur med stålgjerde på likevel. Designen bestemt av datter, synes deg ble ok - ikke "overdo":) . Pris total thb 13.500,-.

Nevnte tidligere at det var vktig at porten slo innover, slik at hundene ikke klarte åpne den så lett, får finne ut etterhvert (november) om det ble slik. (sjansen er hvertfall 50%-tror jeg :rolleyes: ):rolleyes:

Fikk også tilsendt bild som viser fronten av bygget. I inngangen til butikken er det nå montert skyve-glassdør. Det viste seg at når det var sterk vind blåste inn mye sand og ved regn/vind var det også vanskelig å holde butikken åpen. Eneste ulempen er at nå blir butikklokalet mye varmerre, slik at air-con er anskaffet. Det har de imidlertid gjort for egne midler, så det er jo bra :) . Ser også at gresset i forkant gror med faretruende tempo. Tydelig behov for anskaffelse av ugressmiddel av "roundup-typen, før fast dekke legges ved vår neste visitt i november.

Vedlagt(e) fil(er)

mao

mao

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 600 Innlegg:
Ser veldig bra ut dette Olavhome

Artig og følge med på hva andre bygger
Mao

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 284 Innlegg:
Det har du helt rett i.

Føler også det er veldig lærerikt med andres erfaringer og ideer til løsninger. Så kan du enten tilpasse liknende, helt eller delvis, eller la være ;) .
Det å utveksle erfaringer om praktiske gjøremål og løsninger synes jeg er noe av det beste med internetfora, og når det i tillegg er på ditt eget mormål slik at presiseringer er lettere, blir det ytterligere et pluss :)

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Takk for inspillet. Tanken med asfalt var at den er litt mer "fleksibel" over stor flate enn sement.(selv om jeg legger inn ekspansjonsfuger). Men jeg er "lutter øre" og åpen for innspill . Har andre på forumet erfaringer her ??:rolleyes:

Og så har det en tendens til å gro veldig godt i fugene, etter som det samler seg masse støv og smårusk de, om man velger cementfliser med masse fuger..:D

Dette innlegget har blitt redigert av lord: 11 juli 2012 - 00:46

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 412 Innlegg:
Flott prosjekt dette Olav. Har vært artig å se utviklingen, og håper vi ser resten også. Med uteplassen ferdig, og kunder i butikken.Postet bilde

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 284 Innlegg:
Alarm fra paradiset :angry: .
Nærmere spesifisert , det regnfulle paradiset.Postet bilde

Hadde tidliger hatt en lekkasje i taket men svigermor hadde omgående fåt fatt i byggmesteren (Rung) som hadde vært på taket og sagt at han hadde fixet det hele.

Husker jeg foreslo den gang at de skulle høre med folkene på brannstasjonen på andre sden av gaten om de ville teste utstyret sitt rettet mot taket. Vinn/vinn for begge parter. Forslaget "kokte imidlertid bort i kålen", antakelig med bekgrunn i mulige kostnader.

Forrige uke hadde de imidlertid et regnskyll, med det resulttet at vann kom ned fra taket, både i butikken såvel som oppholdsrommet. Da tok det kke mange sekunder før en telefon til Norge. Kjedelig er det absoulutt for antar at vann går relativt dårlig sammen med det innvendige taket.

Rung og også hans kone er imidlertid nå sunket i jorden (visstnok i Bangkok og bygger hus), så 1 års garantien er neppe verd papiret den er skrevet på. Antar det er et lite understatement at familiebåndet til Rung visstnok et slag "Søskenbarn" er en smule tynnslitt.:angry:

Har foreslått min svigermor, så kjapt som muilg får fatt i etpar gode håndverkere i Tungwang/Satuk for å få over taket og garantert få det tett. Så får hun forsøke få fatt i en DATERT kvittering fra dem, som hun så kan presenntere for Rung, dersom han skulle dukke opp igjen.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 412 Innlegg:
Trist at slik skjer. Men for å være ærlig og rett frem. Jeg hadde vært MEGET forbauset, hvis dere IKKE hadde hatt lekkasjer. 1 års garanti har ingen verdi, da de aldri vil klare å få taket tett. Det er kun ETT ord, som kan lage tette tak. Ordet er vel ikke ukjent fra flere av mine tråder. <UNDERTAK.> Vel slik bygger ikke thaiene, og ikke vil de høre eller lære. Kun de vite. Jeg fikk selvfølgelig min vilje, og har undertak og landsbyens eneste tette tak. Mange legger denne isolasjonsfolien under taksteinene, og sier at DA er taket tett. Det er det sikkert, hvis det ikke regner og taksteinene er riktig montert. Men blir det en sprekk i en takstein, så vil selvfølgelig vannet renne inn. Det samme kan skje ved møner. og innvendige takvinkler. Isolasjonen er festet med ståltråder, og er dermed "punktert". Lage ett undertak er verdens enkleste jobb, og krever KUN tre typer verktøy. Men jeg ville nok være til stede, for en thailandsk byggmester stoler jeg ikke på.

Veldig trist det som skjedde, men desverre så måtte dette bare skje. Håper dere får noen "håndtverkere", som kan litt om tak, da særlig undertak. Det da finnes i Thailand også.

Tvi tvi.

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 284 Innlegg:
Ja, håper det ordner seg etterhvert. Om ikke annet har vi noe å jobbe med når vi kommer ned i begynnelsen av november. Selv om jeg hadde sett asfalteringen utenfor som mitt eneste "prosjekt" denne gangen.:rolleyes: .
Har ellers lagt merke til det samme som du så riktig nevnter på de byggebloggene jeg følger med på ,sutak er "non-existent" i Thailand. Noen har disse isolasjonsmattene under takpannene for å kjøle loftet. Men antar disse også smuldrer etterhvert.

Heldigvis (desverre) er det nok ennå 3 år til setter opp hus for egen del , så det er ennå litt tid til å lære :rolleyes: . Hvilke materialer benyttet du selv for undertaket ditt ?

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 412 Innlegg:

Ja, håper det ordner seg etterhvert. Om ikke annet har vi noe å jobbe med når vi kommer ned i begynnelsen av november. Selv om jeg hadde sett asfalteringen utenfor som mitt eneste "prosjekt" denne gangen.:rolleyes: .
Har ellers lagt merke til det samme som du så riktig nevnter på de byggebloggene jeg følger med på ,sutak er "non-existent" i Thailand. Noen har disse isolasjonsmattene under takpannene for å kjøle loftet. Men antar disse også smuldrer etterhvert.

Heldigvis (desverre) er det nok ennå 3 år til setter opp hus for egen del , så det er ennå litt tid til å lære :rolleyes: . Hvilke materialer benyttet du selv for undertaket ditt ?

På vårt hus har vi en vanntett betongplate, som takkonstruksjonen er bygget opp på. Men kjøper vi ett lite town house, så lager jeg enkelt ett undertak av aluminium eller galvaniserte stålplater. Dette kan lages på de fleste thailandske takkonstruksjoner, hvis disse ikke er klønete laget. Men bør nok gå enkelt å lage, på de aller fleste thaihus med ståldragere.Postet bilde Kan ikke se, at dette er noe problem. Byggmestre i området her, de sier det er umulig. Vil ikke se på slike løsninger en gang, de tviholder på sin tilbakestående utdannelse og løsninger.Postet bilde

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 284 Innlegg:
Naa i thailand og beser herligheten etter 6 maaneder. Tydeig at ikke militaer skaporden sitter lengst fremme i pannen, Begnynner naa komme seg og phen sier hun har startet intensiv opplaering. Kansje tilfelle da hun naa har vaert 3 aar i norge.

Men, ser jeg maa gi opp mitt asfaltprosjekt. Fpr mye arbeide med at prosjekt som ikke gjelder egen eiendom.
Saa. da b;or det sement (c pac). Skal legge rutearmering i sementen, men HVOR TYKK MAA DEN VAERE for aa taale bilkjoering ????:o

Foroevrig lager et tak over sitteplass rett utenfor inngangen til butikken. Saa kan kundene sitte der aa nyte butikkens varer, spart for solsteiken .

Planlegger ogs[ sette noen palmetre paa vaar fremtidige boligeiendom og har avlagt lokale hagesenter besoek.

Bilder kommer etter retur til Norge om lEEEEEEEEEEEEEEnge (betyr 4 desember):)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 284 Innlegg:
FALANG PRICED :angry: :angry:

Bestemt lage sement utenfor, blir vistnok ca 540m2 etter at en entrepenor vi hadde besoek av i gaar maalte opp. med tykkelse 15cm blir det ca 81m3. Skal ha armeringsnett (rutenett) inni og dele opp i sektorer paa ca 4X^ meter.
Fikk pris av ham paa the 325.000. for hele jobben.
Gav beskjed til ham at jeg ville sjekke internet og da reduserte han til 275.000 prompte :lol:
Har sjekket at CPAC leveres visstnok til 1600thb pr m 3 , saa har en f;oelelse at han ville gjoere maanedens kupp paa min bekostning.
Alternativet er aa faa CPEC en selv, kjoepe jernet og hyre lokale chang til jobben :huh:

Nai Krang. Ranong

Nai Krang. Ranong

Medlem

• Medlemmer
  • 216 Innlegg:

FALANG PRICED :angry: :angry:

Bestemt lage sement utenfor, blir vistnok ca 540m2 etter at en entrepenor vi hadde besoek av i gaar maalte opp. med tykkelse 15cm blir det ca 81m3. Skal ha armeringsnett (rutenett) inni og dele opp i sektorer paa ca 4X^ meter.
Fikk pris av ham paa the 325.000. for hele jobben.
Gav beskjed til ham at jeg ville sjekke internet og da reduserte han til 275.000 prompte :lol:
Har sjekket at CPAC leveres visstnok til 1600thb pr m 3 , saa har en f;oelelse at han ville gjoere maanedens kupp paa min bekostning.
Alternativet er aa faa CPEC en selv, kjoepe jernet og hyre lokale chang til jobben :huh:

Jobbet tidligere i byggebransjen, men 15 cm tykk støp. Hvis du ikke skal parkere semitrailere og gravemaskiner, tror jeg 8-10 cm støp holder for vanlig trafikk med pick up eller personbiler.
Hvis du senere vil utvide på huset kan du legge på mere støp, å legge 15 cm over det hele er å kaste bort en masse penger. Men jeg regner med at det finner du ut selv.

Dette innlegget har blitt redigert av Nai Krang. Ranong: 15 november 2012 - 08:40

kentstrom

kentstrom

Medlem

• Medlemmer
  • 214 Innlegg:
Hei, jeg er forskalingssnekker med noen år på baken. Vil si meg enig i at 10 cm er mer enn nok. Overdekningen til armeringsnettet er det som er vesentlig her, ettersom det er armeringen som kommer til å hindre at det sprekker. Trykkmessig så er 10 cm mer enn nok, men for å få nok overdekning der nettene overlapper hverandre så er du nok på mer enn trygg grunn med 10 cm. Nå er ikke jeg noen ekspert på Thai klima, men med 3 cm overdekning kommer nok aldri til å få rustgjennomslag i det klimaet.

Sørg for at det er ekstra armering i "kantene". Altså der hvor bilene kjører av og på plata di, evt en stålvinkel som du støper inn om det er bratt terreng.

Med 10 cm så bør du jo få en grei prisreduksjon på betongen. Men det er jo like mange kvadrat som skal pusses. Nå er det vel nesten bedre å pusse grovt, så blir det ikke så glatt. Men litt pussing må til for å få en mest mulig vannavvisende hinne.

Kvaliteten på betongen er jo også en faktor her som jeg ikke har tatt hensyn til, har bare tatt utgangspunkt i hva som er normal standard på jobben min.

Dette innlegget har blitt redigert av kentstrom: 15 november 2012 - 19:18

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere