Gå til innhold

Foto

Hus/butikk-Satuk Buriram

* * * * - 4 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
842 svar til dette emnet

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:

Vedlagt fil  f9DSCF2494.JPG   66,34K   52 Antall nedlastingerVedlagt fil  88DSCF3031.JPG   41,49K   42 Antall nedlastingerVedlagt fil  13364965_135931817.jpg   17,4K   51 Antall nedlastingerVedlagt fil  1170899446_135647152.jpg   16,29K   60 Antall nedlastingerVedlagt fil  1893406426_135873126.jpg   13K   55 Antall nedlastingerVedlagt fil  9fDSCF2985.JPG   48,96K   64 Antall nedlastingerVedlagt fil  82DSCF3032.JPG   42,55K   49 Antall nedlastingerVedlagt fil  3dDSCF2492.JPG   79,56K   37 Antall nedlastinger

Byggingen har nå kommet godt igang, ca 6 måneder tidligere enn opprinnelig planlagt. Min kone har hatt "sparekonto hvor penger kun kan gå inn ;) " i et godt år å vært veldig flink til å spare. VI kjøpte for 3 år siden litt over 7 rai i Tungwang/Satuk/Buriram og betalte da thb 1.050.000,-. Heldig med kursen, var ca 15.12. Grei beliggenhet, på andre siden av asfaltert veg med strøm og vann ligger obator, ambulansesentral, skole, idrettslag og en helsestasjon.(Veldig framtidsrettet ;) ). Eiendommen lå ca 1 km fra hvor hennes/morens hjem var.

Min kone har fra tidligere ekteskap en datter på 17 år som har bodd med bestemoren gjennom oppveksten. Hun har nå thai "samboer". Etterhvert kom forslaget opp at det var en god ide at de også bodde i nærmere oss. Planlegger bo i Thailand om vinteren og Norge om sommeren når jeg slutter jobbe om 4 år. Fordelen med naboskapet er at da har vi "vaktmester" når vi ikke er tilstede, samtidig som en klar skille med egne murer (forhåpentligvis) kan gi et visst skille med "mitt og ditt":) .Etter kjøpet har vi ryddet bort trær, fyllt opp ca 3 rai, slik at det kommer ca 50 cm høyere enn vegen og bygget mur omkring den del av eiendommen som vi selv senere skal benytte. Har også gravet ut en dam i bakkant, hvor vi planlegger "frukt og grønnsakhage". Resten av eiendommen benyttes videre som rismark.
I boligen som nå bygges er tenkt en liten butikk på ca 35m2 samt garasje mot vegen, samtidig mens boligdelen kommer i bakkant av huset. De vil ha ca 1.5 rai totaltmed areal foran butikken og bak huset. Tanken er at butikken kan være en arbeidsplass for datter/svigermor. Planlegger asfaltere god biloppstillingsplass i forkant av butikken for at det skal være lett å holde ok (mener at noen her har skrevet noe om Thai og vedlikehold ;) ).

Byggingen ble forskuttert da vi var i thailand oktober/november da endrepenøren klaget sin nød over lite jobb, samtidig fremholdt at da var "god tid" for å starte bygging. Klarte overbevise resten så de første spadestikkene ble gjort før vi returnerte slutt november.

Det var ok da jeg fikk forsikret med at bygget ble trukket tilstrekkelig tilbake fra vegen, i tråd med det som var planen. Har sett at avtaler ellers kan endres "kjappere enn lynet" så tok ingen sjanser.

Ideellt sett ville jeg absolutt foretrukket være tilstede hver dag for å følge prosessen, men på den annen side skal vi ikke bo her selv.
Byggmesteren synes også være ok, har "egne forslag" innimellom som er bra. Har forklart ham om viktigheten av "lufting av kloakk/vann" og også vist ham på skisser hvordan det fungere. Sa han forstod , så vi får avvente resultatet.

Bygget blir på ca 160m2 og pris kr. 1.150.000,-. I tillegg kommer dører, innredning ,takrenner, kjøkken.

I Bak har vi laget en overbygget terasse på 11X4 meter. Denne kostet thb 130.000 med fliser, rekkverk.

Prosessen går fremover med at vi har kontakt med byggmesten pr msn (dvs min kone) og vi får bilder fra hennes datter pr mobiltelefon. Ikke en optimal løsning, men det eneste som er mulig i øyeblikket. Når jeg selv har bygget ( 2 ganger) har jeg vært på byggeplassen hver morgen og kveld for å snakke med hånverkerne, og både avstanden, mangel på felles språk samt avstanden er en ny erfaring. Drar ned 21 mars og da er det nok kun de avsluttende arbeider som gjenstår. Det skal unektelig bli spennende.:rolleyes:
Når huset er oppsatt vil vi også lage en mur i bakkant av dette, slik at det blir fri biloppstillingsplass foran butikkdelen, samtidig som det bli en usjenert eiendom i bakkant. Dette vår bli til sommeren/høsten.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Ser ut som et flott prosjekt!
Gleder meg til å følge med på fortsettelsen.
:)

RogerM

RogerM

Medlem

• Medlemmer
  • 460 Innlegg:
Flott prosjekt... stort og luksuriøst...

Nesten så en blir misunnelig :rolleyes:

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 064 Innlegg:
Flott ja, legg det gjerne inn i kartet .
Postet bilde
http://www.asiaforum...-for-medlemmer/

Karten67

Karten67

Medlem

• Inaktive brukere
  • 632 Innlegg:
Ja det ser ut til å bli kjempeflott :rolleyes:, hvor mye har du i budsjett på noe slikt?

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:

Ja det ser ut til å bli kjempeflott :rolleyes:, hvor mye har du i budsjett på noe slikt?

Som nevnt så er prisen Thb 1.150.000,- Så kommer i
dører, garderobeskap, wc , stål-nedtrekkdør foran butikk og garasje etc i tillegg. Antar muren rundt kommer på ca 70.000,- + alt d vi ikke har tenkt på . Får nok sanhetens øyebikk når vi kommer ned i mars. Men antar at sluttsummen nok vil ligge opp mot 1.5 totalt.

(tomten er jo "gratis") Men når det er sagt, det er phen som sparer til dette, så det skal hun ha all ære av. :)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:

Flott ja, legg det gjerne inn i kartet .
Postet bilde
http://www.asiaforum...-for-medlemmer/

Tror jammen jeg klarte det ;) . Watch out technology -here I come :P

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 064 Innlegg:

Tror jammen jeg klarte det ;) . Watch out technology -here I come :P

Flikket litt på den jeg, ser ut som du havnet litt inn i skogen, på bildet ser det ut som det er asfaltert vei i nærheten hehe

Dette innlegget har blitt redigert av jing: 22 januar 2012 - 21:15

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 553 Innlegg:
Ett flott prosjekt, som det skal bli spennende å se fortsettelsen på. Regner med du får flere bilder fra Thailand, som du kan dele med oss på forumet. Virker nok ganske sansynlig, at sluttsummen kommer opp i 1,5 mill baht. Mange glemmer dette, at råbygget har en pris og allt annet er tillegg. Ett hus med bra standard her vi bor, kommer opp i over 1000,- baht pr. kvadratmeter. Er i alle fall ett spennende prosjekt, som blir artig å følge med på.

A.H.

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:
Blir artig å følge med på prosjektet deres. En tommelfinger regel er skal en drive butikk, så er location, location location. Det ser litt "øde" ut rundt dere.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Vedlagt fil  59DSCF3111.JPG   83,42K   27 Antall nedlastinger

Blir artig å følge med på prosjektet deres. En tommelfinger regel er skal en drive butikk, så er location, location location. Det ser litt "øde" ut rundt dere.

Den vegen du ser til høyre på det nederste av de første bildene er ganske trafikkert. I tillegg ligger obator på andre siden av vegen med endel ansatte. Videre ca 200 meter borte ligger en barneskole med "noen hundre" elever (og tilhørende lærere) Selve landsbyen ligger ca 1 km fra vårt sted.
Min svigermor skal visstnok ha solgt mat etc tidligere og det samme gjorde Phen i "yngre ungdom" (gammel kone på 38 nå;) ) og mener selv de fikk det godt til :rolleyes: .

Men- nå det er sagt, jeg rekner i grunnen ikke selv med det blir Thailands Rema 1000, time will show, kansje blir jeg overrasket :).
.
På vedlagte bilde forteller "vis mann" om alle gode ting for byggeprosjektet og den fremtidige herlighet. Falangen ber i sitt sitt stille
sinn om å bli spart for "overraskelser og frustasjoner ;) ", kansje et vel fromt øske....

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Vedlagt fil  1989512906_350959227.jpg   10,48K   12 Antall nedlastinger;) Den vegen du ser til høyre på det nederste av de første bildene er ganske trafikkert. I tillegg ligger obator på andre siden av vegen med endel ansatte. Videre ca 200 meter borte ligger en barneskole med "noen hundre" elever (og tilhørende lærere) Selve landsbyen ligger ca 1 km fra vårt sted.
Min svigermor skal visstnok ha solgt mat etc tidligere og det samme gjorde Phen i "yngre ungdom" (gammel kone på 38 nå;) ) og mener selv de fikk det godt til :rolleyes: .

Men- nå det er sagt, jeg rekner i grunnen ikke selv med det blir Thailands Rema 1000, time will show, kansje blir jeg overrasket :).
.
På vedlagte bilde forteller "vis mann" om alle gode ting for byggeprosjektet og den fremtidige herlighet. Falangen ber i sitt sitt stille
sinn om å bli spart for "overraskelser og frustasjoner ;) ", kansje et vel fromt øske....
[/quote]

Bygget er nå ferdig pusset utvendig. Inne er veggene satt opp og elektrikerboksene (stort sett) montert. Sendte ned en tegning hvor vi markerte hvor vi ønsket elektriske punkter plassert. Snakket med byggmesteren på msn idag og gikk vider gjennom disse, så nå får vi håpe det beste :rolleyes: . Heldigvis skal det være en "profesjonell" elektriker som skal gjøre installasjonen når så langt kommer. Det er absolutt en tålmodighetsprøve , ikke å være på stedet i byggeprosessen ;) ;) .

Byggmesteren har tidligere spurt oss om vi ikke vil ta kledning også under terassen på baksiden. Idag sa han han ville gjøre jobben gratis, vi behøver kun betale thb 15.000 for materialene. Det samme gjelder inngangpartiet hvor han har ltil ¨å gjøre hjørnene noe mer markerte, samtidig som han ønsker kle partiet med sandstein. Enten har vi tidligere betalt formye, eller kan kan være Jai-di og ser også reklameeffekten for egen del all den tid et er endel trafikk forbi ;) .

Her om dagen hadde det vært mye folk på besøk. Årsaken var at ny "obator" måtte velges utenom tur og kommunekontoret på den andre siden av vegen var valglokale for hele "tambonen". Den forrige måtte i jailen fordi han hadde visstnok garantert for noen ulovlige innvandrere fra Cambodia.

Vedlagt fil  262732369_351142369.jpg   11,78K   16 Antall nedlastingerVedlagt fil  1989512906_350959227.jpg   10,48K   12 Antall nedlastingerVedlagt fil  1476249852_351103575.jpg   13,96K   10 Antall nedlastingerVedlagt fil  835785478_351181307.jpg   18,46K   8 Antall nedlastingerVedlagt fil  1698012554_351063915.jpg   13K   8 Antall nedlastinger

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:
Et flott prosjekt og etter hva jeg ser av bildene godt håndverk til nå.
Det synes jo ikke lenge før det blir munkeseremoni nå Postet bilde

Å få 7 rai ved en asfaltert vei vis á vis kommuneadminsitrasjonen like utenfor Satuk
for kun 1.050.000 virker som et kupp.
Dere var nok heldige med timingen for 3 år siden, da jeg tipper prisene lokalt for land har steget kraftig etterpå i takt med resten av Thailand.

Dersom kvaliteten på mobilbildene du får tilsendt fra prosjektet er greie kan du jo poste dem her i tråden din.
Uansett får vi vel nye bilder i mars og etterhvert som delprosjektene - mur, butikk, parkering etc - skrider frem.

Lykke til videre - det skal bli spennende å følge tråden din.

Dette innlegget har blitt redigert av SabaiSabai: 31 januar 2012 - 03:58

When the going gets tough, the tough get going.
When the going gets rough, the tough get rough.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Ja, det går fremover. Nå skal vi nedover i mars/april men rekner med det ikke blir party før ca oktober, dersom det ikke blir ytterligere utsatt til 2013.
I oktober skal det visstnok være party for bestefaren som døde rett før jul. Jeg "tror" jeg har hørt noe om det ikke kan være et trist og et hyggelig party for nær mellom hverandre, så "time will show". Ting endres hurtig her nede ;) .
De siste bildene er tatt med hennes mobiltelefon og kvaliteten er stort sett ok. Hun sender dem til meg og jeg videresender til egen pc.

Desverre er forståelsen for at vi liker å få hyppige bilder "veldig stor", da ville vi nok sett tidligere at "glassbyggersteinene" er plassert rett under taket i stedet for at toppen, gjerne kunne fluktet med de øvrige vinduene. Kunne da fått rettet det før det hele ble pusset. Men mange Thai er ikke så veldig opptatt av "the finishing touch" eller vedlikehold, desverre.

Dt er igrunnen litt rart, all den tid de er veldig opptatt av personlig hygiene og være "ren og pen";)

Forhåpentligvis vil det ikke være for dominerende når det hele er ferdig :mellow: meb kunne, med endel flaks, vært unngått.
Uansett har det styrket min tro på å være tilstede i en slik prosess.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Vedlagt fil  1537491801_949971643.jpg   12,1K   12 Antall nedlastinger

Phen snakket med byggmesteren idag. Han hadde lyst til å sette dekorlister rundt vinduene for å gjøre dette penere. Han skulle gjøre dette helt gratis og det var jo helt greitt. Han har også lyst å sett kalkstein i inngangpartiet . Her måtte vi betale materialene, men han kunne gjøre jobben gratis. Har sagt det er greitt nok, men vil gjerne han venter til vi kommer i mars.

Eller er gjerdet rundt eiendommen nesten ferdig. En kmer i landsbyen hadde til min svigermors store ergrelse latt kua si legge fra seg restene av middagen den hadde spist på min eiendom oppetter veggen. :angry: . Jeg er enig i at det var veeeldig gårlig gjort, så nå er det "dream on" for resten.

I bakgrunnen mot vest ser dere muren som vi tidligere har bygget der hvor vi selv skal ha hus. Det huset vi bygger nå kommer på denne siden av muren.t

Vedlagt(e) fil(er)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Man venter visstnok ikke forgjeves den som venter på noe godt ;) . Endelig fått nye bilder. Innvendig fliselegging stort sett ferdig.
Bestemte oss for noe større fliser inne , ca 60cm og med noe bedre kvalitet. I butikken 40 cm , begge deler hvite. Forhåpentligvis beholder de også fargen. I garasjen ble det lagt brunmønstede fliser, forhåpentligvis er bilen fornøyd med dem.

Entrepenøren ved navn Rung, hadde fått en Kmer kjenning til å legge flisene. Men han gjorde dette på nattetid (svart arbeide?:lol: ) og Rung var ikke fornøyd med kvaliteten. Fliseleggeren fikk avsluttet sitt arbeidsforhold omgående og Rung bestemte seg til å legge flisene selv. Fliseleggeren krevde likvel sin lønn og Rung betalte ham av egen lomme. Rung var litt lei over det hele, fliseleggeren hadde hjulpet ham for noen år siden da Rung hadde lite jobb, så han hadde håpet kunne hjelpe fliseleggeren til gjengjeld.

Rung virker som interessert i å gjøre en god jobb, kan nok ha en betydning at han vet at vi skal bygge om 3-4 år.:) . Har heller ikke selv sett det hele, men nå nærmer 21 mars seg med stormskritt.:rolleyes: Vedlagt fil  689005346_-1444743315.jpg   13,11K   9 Antall nedlastinger

Også på baksiden er nå rekkverk på terassen ferdig. Terassen skal flises og også toppen på rekkverket. Her har de visstnok funnet noen fliser med en slag parkettstuktur. Må inrømme at jeg er en smule nervøs for hvordan dette blir :huh:

Vedlagt fil  1461961231_-1445454256.jpg   19,51K   12 Antall nedlastinger

Ellers har vi hatt litt diskusjon angående el-forsyningen. Jeg ønsker mest mulig i kabel da elektriske ledning er ikke det mest dokorative jeg ser. Min svigermor har også forhørt seg litt om erfaringer med kabel om området og hørt at kabel var farlige saker, en lærer hadde lagt dette og denne hadde "said poom":mellow: . Har forsøkt si at det nok kan ha noe med at kabelen ikke kan ha hatt riktig kvalitet og kansje fuktighet har trukket inn eller det kan ha vært feil eller kortslutning.

Kanje noen her på forumet har en god forklaring å komme med. ????:huh:

Vedlagt(e) fil(er)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Kommet tilbake til hverdagen etter tidlig sommerferie i LOS eller noen ganger fristende og kalle for LOP (Land of plastics) Synd de ikke selv ser hvor skjemmende alt avfallet er :( .
Huset ferdig og ble innflyttet forrige mandag. Det var en "god dag" selv om ringmur ikke ennå bygget. Det skjer nå i mai, så forhåpentligvis går det greit.

Startet når vi kom med å male huset på nytt. Svigermor/datter hadde sagt i butikken de ønsket creme farge. Imidlertid tydelig butikken like sitronkrem best mens sivgermor/datter (og også vi) hadde tenkt vaniljekrem :P . Men å få skifte farge for totalt th 8.000 er tross alt å leve med over tid, spesielt når alle var godt fornøyd etterpå.
Derettter ble kjøkken og bad ferdigstillet. Bygget på stedet. Overskap innkjøpt. Kombinert gass/elektriske bluss for koking.

Vindusglass montert med myggnett og "safety". Personlig liker jeg ikke sistnevnte minner om monkeyhouse og kan også være et signal om at her kan være noe å stjele. Heldigvis skal vi ikke bygge ennå.

Var sannhetens øyeblikk å se huset i "real life" i stedet for kun på noen bilder. Til tross for at min kone har snakket med byggmester via PC og også sendt tegninger med plassering av brytere/stikkontakter, var enkelte feilplassert. Har heller ikke installert ventilasjon av kloakken og gråvann til taket, selv om jeg viste ham tegninger av dette og han sa han "forsto".
Erfaring:VÆR TILSTEDE UNDER BYGGEPROSESEN SELV!!!!:angry:

Satt opp takrenner med avløp direkte til nærmeste rismark for vannet. Antar eneste hus i Tungwang hvor dette blir gjort og alle synes dette var fine greier når de forstod hensikten. Veldig viktig at plasrørene ble lagt snorrett i bakken "good for them";) . Men det var et slit grave dem ned i knallhard leirjord og 36 grader i skyggen. Imidlertid hjalp det å vanne jorden først.

Fikk også støpt rund huset. Hadde sagt til arbeidsfolkene at det var veldig veldig viktig med riktig fall i området mellom vår mur og huset, men tydelig at denslags finarbeider ikke var deres sterke side. Således ennå en erfaring rikere.

Fikk heldigvis lagt strøm i kabel fra stolpe og inn i huset. Var litt usikkerhet i forhold til dette, da en lokal lærer hadde forsøkt med kabel som hadde kortsluttet. Fikk høre at det ikke var mulig å legge kabel i Thailand grunnet varmen og måtte returnere spårsmål om hvordan de kunne få lys ved rullebanene på Suwarnaphum. Men heldigvis - det endte godt.:) .

Laget også en kum for overflatevann i vegkanten med avløp til rismarken. Arbeidet og kummen ble omfattet av stor interesse av forbipasserende, spesielt da jeg satte et vertikaldelt bend på 90 grader og en stuss ned i kummen for avløpet. Tanken er at dersom den renner full av sand og jeg ikke er der blir avløpet blokkert slik at ikke røret renner fullt av sand. Tenker asfaltere området foran butikken i oktober og da slipper jeg sandproblemet i stor grad.

Har noen erfaringer med asfaltering i Thailand ???? Antar må legge i 5 cm tykkelse, ca 640m2. Kjenner noen noe om priser ?

Vedlagt fil  DSC00021.JPG   31,56K   9 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  DSC00024.JPG   51,84K   10 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  DSC00035.JPG   21,96K   8 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  DSC00042.JPG   60,7K   8 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  DSCF3552.JPG   1,43MB   9 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  DSCF3557.JPG   1,46MB   11 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  DSCF3613.JPG   1,39MB   10 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  DSCF3626.JPG   1,47MB   10 Antall nedlastinger

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Etpar bilder til

Vedlagt fil  DSCF3630.JPG   1,47MB   19 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  DSCF3636.JPG   1,53MB   32 Antall nedlastinger
Vedlagt fil  DSCF3579.JPG   1,38MB   27 Antall nedlastinger

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 553 Innlegg:
Kjempeartig å se hvordan det har blitt. Og kjempebra har det da også blitt nå. Ros til byggheren og familie. Må jo smile. Vær til stede under byggeperioden. Joda dette kjenner vi til. Snu dem ikke ryggen, burde være parolen ovenfor thailandske "håndtverkere". Ser dere har kjøpt samme gassbluss som oss, og det er lett å holde rent. Den kaffeterrassen deres, den var ganske enkelt T O P P E N !!!!!!! Regner med du likte å arbeide selv. men som du skrev, jorda kan være hard som stein. Kjempefin tråd som forteller litt om livet her i Thailand. Vær så snill å fortsett med det.Postet bilde

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Ringmur rundt huset ferdig, så nå går det framover. Porter bestilt, en liten port mot vegen, som skal plasseres mellom huset og vår eiendom skal lages i stål, thb 12000,-. Med hengsler.
Bak på eiendommen blir det en størr, ordinær port på hjul på 4 meters lengde. Dette for å kmme inn med bil.

Begge deler lovet levert for en uke siden men "TIT" this is thailand.:huh: . Fått dårlig bilde av muren og lovet bilder av porten når den dukker opp. Ellers er huset forlengst i bruk og, akkurat som i Norge, kommer nå feil tilsyne. Bl annet klages det på dårlig luft på det ene badet. Som nevnt hadde ikke byggmesteren laget lufting på kloakken over tak, til tross for at jeg viste ham tegning av hvordan det skulle gjøres og han bekreftet at "forsto":lol: ........ Men der er litt interessant at det visstnok kun er på det ene badet det lukter. Mener man bruker en form for "strømpe" i overgangen mellom rørstussen og avløpet på toalettet, så det er mulig at det mangler og gir en lufting. Var ikke selv der når det ble montert, så får se i oktober.
Postet bilde
Forstår ellers at familien lager et "thaikjøkken " utenfor. Blir interessant å se, håper de ikke dekker det med etpar rustne bølgeblikkplater. Så mye tyder på at det fine kjøkkenet inne er mer en "show-off" ting.;) ;)

Ellers hadde min svigermor hatt besøk av noen som spurte om lov til å selge nudler på den store plassen mellom butikken og vegen. Det er her jeg planlegger asfaltere neste gang, ca 650m2. De var nok litt usikre på om "falangen" ville like det.
På den ene siden kan det være godt for businissen i butikken, gi mersalg da flere potensielle kunder kommer, ulempen kan være mere søppel- ikke ukjent i Thailand.

Ikke helt bestemt meg hva skal si, heller litt med å si at jeg er jai di og ok, men at jeg er "ding-dong" ang søppel og papir, så dersom det flyter overhodet er det goodbye :angry: :angry: Så blir det jo litt leieinntekter også, men antar at de neppe tilfaller min lomme ;)

Vedlagt(e) fil(er)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere