Gå til innhold

Foto

Sjuårsdagen for tsunamien markert

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
5 svar til dette emnet

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Bangkok (NTB-DPA): Innbyggerne på Phuket-øya i Thailand innledet mandag markeringen av tsunamien i 2004 med buddhistiske, kristne og muslimske bønner ved Minneveggen for de 5.000 ofrene.

Også i Banda Aceh på nordspissen av Sumatra var det en minneseremoni der flere tusen mennesker deltok.

Til sammen 230.000 mennesker mistet livet i 14 land rundt Indiahavet som følge av det voldsomme jordskjelvet 2. juledag 2004 og den påfølgende tsunamien.

I Thailand var nesten halvparten av de 5.395 omkomne og de 2.817 som fortsatt er savnet, utenlandske turister som ferierte langs strendene på Phuket og fastlandet lenger nord og på øya Koh Phi Phi.

Sverige var et av de hardest rammede landene, med 500 omkomne, mens 85 nordmenn mistet livet i katastrofen, de aller fleste i Thailand.

Men hardest rammet var Aceh-provinsen i Indonesia, der anslagsvis 170.000 mennesker omkom i den enorme bølgen som skylte inn over land etter jordskjelvet i havet, som hadde en styrke på 9,3.

Blomster og bønner
Slektninger av de omkomne og representanter for konsulatene til noen av de 45 landene som mistet sine i Thailand, la blomster og kranser ved minnemuren i Mai Khao, lengst nord på Phuket-øya.

Mandag kveld var det planlagt en seremoni med stearinlys på stranda i Patong.

I Banda Aceh sto guvernør Irwandi Yusuf for seremonien, sammen med gjester fra Japan. Barn som mistet sin familie i katastrofen, plantet 5.000 gule papirblomster med budskap om fred som ble sendt av japanske barn.

Samtidig samlet mange pårørende seg ved massegravene der tusener av døde ble begravet i dagene etter tsunamien.

Ved en massegrav i Siron ba muslimer, kristne og buddhister sammen, mens mange andre i den muslimske provinsen samlet seg i moskeer.

Noen dager før markeringen ble en jente man trodde hadde dødd i tsunamien, funnet et annet sted i provinsen og gjenforent med sine foreldre, ifølge hennes slektninger. Bestefaren hennes sier at hun ble presset til å tigge av sin fosterfamilie til hun ble gammel nok til å stikke av og lete etter sine biologiske foreldre.

Varsling fungerer ikke
Tsunamien i 2004 kom fullstendig overraskende på folk i området fordi det ikke hadde vært noen tsunami i Indiahavet på over 100 år.

Et varslingssystem er siden bygd ut, men en ekspert sier at det ville være like vanskelig å forutse en tsunami i Sør-Thailand i dag som for sju år siden. Ekspertene sier at varslingsbøyene som ble utplassert i havet i 2005, ikke fungerer som de skal fordi de mangler reservedeler.

Så sent som 1. juledag skylte en rekke ekstra store bølger i land langs Thailands østkyst uten at det kom noe varsel.

Statsminister Yingluck Shinawatra vedgikk mandag at varslingssystemet trenger forbedringer.

- Vårt varslingssystem er fortsatt ikke perfekt. Vi trenger å bedre effektiviteten, sa hun.

Kilde:
(©NTB) - i dette tilfelle er hele artikkelen med etter tillatelse.

Click here to view the article

kaare

kaare

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 648 Innlegg:

Så sent som 1. juledag skylte en rekke ekstra store bølger i land langs Thailands østkyst uten at det kom noe varsel.

Statsminister Yingluck Shinawatra vedgikk mandag at varslingssystemet trenger forbedringer.

- Vårt varslingssystem er fortsatt ikke perfekt. Vi trenger å bedre effektiviteten, sa hun. (©NTB)

Det er jo så flatt på Patong, at jeg har vanskelig for å se for meg at et varslingssystem noensinne kan bli bra nok. Treffer en bølge som er stor nok, så fraktes den utrolig fort inn til stranda, fordi det er langgrundt, og har den fortsatt energi igjen når den treffer stranda, så er den jo inne i byen i en jafs.

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 357 Innlegg:

Skriver bok om de sterke opplevelsene.

Norske myndigheter satte inn store ressurser for å hjelpe de pårørende etter tsunamien i Sørøst-Asia i 2004. Det ble blant annet opprettet en kombinert sjømannskirke og et pårørende-senter i Phuket. Her kom Rune Birkeland tett på de pårørende, og tolv år etter skriver han bok om det som skjedde ved Sjømannskirken i Phuket.

SKUDENESHAVN: Myndighetene og regjeringen ble like etter katastrofen sterkt kritisert da mange mente at beredskapen var for dårlig. I tillegg til at beredskapen hadde vært for dårlig, var det flere som mente at det også ble gjort for lite etter katastrofen. Rune Birkeland forteller at mange i ettertid har moderert kritikken og vist forståelse mye på grunn av alt det som ble gjort i etterkant, da hjelpearbeidet kom skikkelig i gang.

Selvsagt kan man lære av feil som ble gjort den gang, men det var viktig for regjeringen å vise at de gjorde det maksimale for å ta vare på folk. For meg er det viktig å løfte frem dette. Både statsminister Kjell Magne Bondevik, politikere og myndigheter gjorde en god jobb etterpå. Det var de som la til rette for at vi kunne drive Sjømannskirken der nede i ett år, forteller Rune Birkeland fra Skudeneshavn.

Det var mange barn der nede som hadde det vanskelig, og som hadde mistet sine forsørgere. Lise og Anders opprettet fondet for å hjelpe barn og har blant annet opprettet flere barnebibliotek som holder åpent etter skoletid. Det finnes ikke skolefritidsordninger der nede. Her kan barna komme og skrive på data og lese bøker. Jeg og Møyfrid har vært nede og sett arbeidet de gjør. Det var veldig fint å se.

Vi kom jo midt i kaoset. En gang kom det en dame til oss som hadde mistet både mann og barn. Hun var helt alene. Det å være i Sjømannskirken og kunne snakke med andre pårørende var en positiv opplevelse for henne. Da hun skulle reise hjem etter en uke, så sa hun til slektningene sine som hadde reist med henne, at hun ville bli. Så da var hun der nede i noen uker. Det var fint å se hvor viktig slike miljøer var for folk. Folk hadde behov for å snakke om det som hadde skjedd.

https://hnytt.no/201...e-opplevelsene/

Livet seglar fort forbi

Thaibreak

Thaibreak

Medlem

• Medlemmer
  • 882 Innlegg:

Skriver bok om de sterke opplevelsene.

Norske myndigheter satte inn store ressurser for å hjelpe de pårørende etter tsunamien i Sørøst-Asia i 2004. Det ble blant annet opprettet en kombinert sjømannskirke og et pårørende-senter i Phuket. Her kom Rune Birkeland tett på de pårørende, og tolv år etter skriver han bok om det som skjedde ved Sjømannskirken i Phuket.

SKUDENESHAVN: Myndighetene og regjeringen ble like etter katastrofen sterkt kritisert da mange mente at beredskapen var for dårlig. I tillegg til at beredskapen hadde vært for dårlig, var det flere som mente at det også ble gjort for lite etter katastrofen. Rune Birkeland forteller at mange i ettertid har moderert kritikken og vist forståelse mye på grunn av alt det som ble gjort i etterkant, da hjelpearbeidet kom skikkelig i gang.

Selvsagt kan man lære av feil som ble gjort den gang, men det var viktig for regjeringen å vise at de gjorde det maksimale for å ta vare på folk. For meg er det viktig å løfte frem dette. Både statsminister Kjell Magne Bondevik, politikere og myndigheter gjorde en god jobb etterpå. Det var de som la til rette for at vi kunne drive Sjømannskirken der nede i ett år, forteller Rune Birkeland fra Skudeneshavn.

Det var mange barn der nede som hadde det vanskelig, og som hadde mistet sine forsørgere. Lise og Anders opprettet fondet for å hjelpe barn og har blant annet opprettet flere barnebibliotek som holder åpent etter skoletid. Det finnes ikke skolefritidsordninger der nede. Her kan barna komme og skrive på data og lese bøker. Jeg og Møyfrid har vært nede og sett arbeidet de gjør. Det var veldig fint å se.

Vi kom jo midt i kaoset. En gang kom det en dame til oss som hadde mistet både mann og barn. Hun var helt alene. Det å være i Sjømannskirken og kunne snakke med andre pårørende var en positiv opplevelse for henne. Da hun skulle reise hjem etter en uke, så sa hun til slektningene sine som hadde reist med henne, at hun ville bli. Så da var hun der nede i noen uker. Det var fint å se hvor viktig slike miljøer var for folk. Folk hadde behov for å snakke om det som hadde skjedd.

https://hnytt.no/201...e-opplevelsene/

Jeg mistet selv min Thai forlovede i tsunamien på Kamala Beach 26.des. 2004, og overlevde såvidt selv, men èn ting har slått meg i ettertid.

Og det er kritikken rundt hva som ble gjort fra myndighetenes side. Den synes jeg i stor grad er urettferdig, tross min egen tragedie oppi dette. Jeg har absolutt ingen dårlige erfaringer med norske myndigheter. Tvert imot. Når man reiser til et annet land, kan man ikke vente at andre skal stå klare og gjøre alt for deg om noe skulle skje. Man reiser på eget ansvar, og må forstå at det er et omfattende apparat som skal settes i sving.

Det jeg derimot opplevde, var at jeg fikk den hjelpen jeg synes var rimelig å få. Jeg fikk gratis hjemreise med et passende fly, og underveis var det mange registreringer av navn etc, som viste at myndighetene hadde satt igang et apparat. Og hjemme i Norge fikk jeg tilbud om oppfølging, tilbud om fellesturer tilbake for å minnes, og fikk ikke minst et skjema jeg måtte fylle ut, som detaljert viste min egen erfaring og mitt tidsforløp. Slik at man kunne sette igang den prosessen man så nødvendig.

Alt i alt skal myndighetene få godkjent, og vel så det. 

Det mye omtalte norske teamet som reiste ned umiddelbart, gjorde en helt fantastisk jobb med å identifisere nordmennene som hadde omkommet. Så å kritisere myndighetene, blir helt feil for meg. Jeg vil heller rose norske myndigheter for engasjementet i min egen situasjon, og for å faktisk være der for oss. 

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 153 Innlegg:

Jeg mistet selv min Thai forlovede i tsunamien på Kamala Beach 26.des. 2004, og overlevde såvidt selv, men èn ting har slått meg i ettertid.

Og det er kritikken rundt hva som ble gjort fra myndighetenes side. Den synes jeg i stor grad er urettferdig, tross min egen tragedie oppi dette. Jeg har absolutt ingen dårlige erfaringer med norske myndigheter. Tvert imot. Når man reiser til et annet land, kan man ikke vente at andre skal stå klare og gjøre alt for deg om noe skulle skje. Man reiser på eget ansvar, og må forstå at det er et omfattende apparat som skal settes i sving.

Det jeg derimot opplevde, var at jeg fikk den hjelpen jeg synes var rimelig å få. Jeg fikk gratis hjemreise med et passende fly, og underveis var det mange registreringer av navn etc, som viste at myndighetene hadde satt igang et apparat. Og hjemme i Norge fikk jeg tilbud om oppfølging, tilbud om fellesturer tilbake for å minnes, og fikk ikke minst et skjema jeg måtte fylle ut, som detaljert viste min egen erfaring og mitt tidsforløp. Slik at man kunne sette igang den prosessen man så nødvendig.

Alt i alt skal myndighetene få godkjent, og vel så det. 

Det mye omtalte norske teamet som reiste ned umiddelbart, gjorde en helt fantastisk jobb med å identifisere nordmennene som hadde omkommet. Så å kritisere myndighetene, blir helt feil for meg. Jeg vil heller rose norske myndigheter for engasjementet i min egen situasjon, og for å faktisk være der for oss. 

Er i grunn enig med deg ang kritikken. Jeg og kona var heldig som fy og hun var gravid i 4 mnd. Telefonen var umulig å komme gjennom men min bror hadde kontaktet UD og dagen etter klarte han og nå meg pr tlf. Visakortet var tapt men Banken i Norge løste problemet promte så vi fikk tatt ut penger.

Vi reiste ikke hjem før i mars 2005 og da lå det 2 store A4 konvolutter med papirer som vi kunne fylle ut. Jeg har skrevet om dette på forumet før.

En gang var jeg på samme plass to ganger...

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 162 Innlegg:

Lastet ned og så The Impossible (basert på en sann historie fra Tsunamien) for noen dager siden,

En fantastisk god film, anbefales.

http://www.imdb.com/...9/?ref_=nv_sr_1

MV5BMjA5NTA3NzQ5Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwOTYx

Går an å se den her og.

Dette innlegget har blitt redigert av pelle: 06 februar 2018 - 11:20

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere