Gå til innhold

Foto

Thailand

• Please log in to reply
12 replies to this topic

Seba86

Seba86

Medlem

• Medlemmer
  • 49 Innlegg:

Hei, jeg har aldri vært noen plass i utlandet og neste år skal jeg dra til thailand grunnet trening.Problemet er jeg vet ikke hvor lenge jeg skal være der og hvordan dette visum opplegget fungerer.Jeg har aldri hatt pass og skal skaffe det i januar og jeg reiser kanskje i februar/mars til thailand men jeg leste att jeg måtte ha hatt passet i 6 måneder før jeg kan søke om turist visum? stemmer det? er det ingen måter jeg kan være der lenger enn 30 dager uten visa run hver 15. dag etter de 30 dagene? lurte og vis jeg drar med vanlig pass kan jeg skaffe turist visum i thailand? Phuket er plassen jeg skal til.Hva skal jeg gjøre vis jeg vil være lenger enn 90 dager på 180 dager? er det noen måte jeg kan være i thailand lenger enn 90 dager uten å måtte reise hjem for så å komme tilbake? jeg forstår som sagt ikke så mye av dette, så håper dere hjelper meg litt.

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.467 Innlegg:
Hei, og velkommen!

Da synes jeg du aller først skal undersøke oppholdets varighet - hvor lenge du faktisk skal være i Thailand.
Det du spør om avhenger i stor grad av dette, og er egentlig ikke så mye mer å informere om før du vet hva slags visum du trenger.
Du kan oppholde deg inntil 30 dager i Thailand uten visum - ut over det trenger du turistvisum, 2 mnd. `+ noen varianter som vi kan komme tilbake til.

Seba86

Seba86

Medlem

• Medlemmer
  • 49 Innlegg:
Hei, jeg vet ikke helt hvor lenge jeg skal være der siden jeg skal nedover for å trene, men tenkte viss jeg likte meg der det jeg kanskje ble der opp mot 5-7 måneder.Må man ha hatt pass i 6 måneder for å søke på turist visum? jeg kan få invitasjon fra thailand om å trene der for å være der lengre men jeg bare ikke forsto hvordan dette fungerte.

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.467 Innlegg:
Det med treningen må du kanskje ta opp med noen andre - men jeg har en venn som er i Phuket nå, som har fått 3 mnd. visum, som kan fornyes med 3 nye måneder, men da må en reise til et naboland og søke i den thailandske ambassaden, eller konsulatet, enten det er i Malaysia eller et annet naboland.

At en må ha hatt passet i 6 mnd. for å søke om visum har jeg aldri hørt om før, så det tviler jeg på - men passet må være gyldig i minst 6 måneder etter at man har kommet hjem, om jeg har forstått det rett.

Jeg trodde at det bare var de som var thai-gifte, eller skulle søke om retirement-visa, som fikk 3 mnd. - men det virker som det kan være noen forandringer i reglene her.
Er det andre som vet mer om dette?

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 11 desember 2011 - 06:03

Seba86

Seba86

Medlem

• Medlemmer
  • 49 Innlegg:
Ok, jeg leste om visum informasjon og det sto: "Krav: Du kan søke om visum ved å møte opp på den thailandske ambassaden eller via post. Dokumentene som kreves er: - Ditt originale pass (må være gyldig minst seks måneder fra den dagen du planlegger å reise inn i Thailand). Jeg leste dette som om man må ha hatt pass i 6 måneder, så derfor fikk jeg litit panikk siden jeg ikke får skaffa pass for i januar og først da får jeg søkt på turistvisum.

Men så lenge jeg får turistvisum så kan jeg være der i 3 måneder så visa-run og være der i 3 måneder til viss jeg vil?

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.467 Innlegg:

Ok, jeg leste om visum informasjon og det sto: "Krav: Du kan søke om visum ved å møte opp på den thailandske ambassaden eller via post. Dokumentene som kreves er: - Ditt originale pass (må være gyldig minst seks måneder fra den dagen du planlegger å reise inn i Thailand). Jeg leste dette som om man må ha hatt pass i 6 måneder, så derfor fikk jeg litit panikk siden jeg ikke får skaffa pass for i januar og først da får jeg søkt på turistvisum.

Men så lenge jeg får turistvisum så kan jeg være der i 3 måneder så visa-run og være der i 3 måneder til viss jeg vil?

Jeg sitter ikke helt med fasiten her - så dette må du nok sjekk nøyere med de rette myndigheter, eller de som skulle være skråsikre.:)

Slik jeg har forstått det er turistvisum for 2 mnd. - non immigrant-visum er for 3 mnd.
Får du 2 mnd. tror jeg du kan ta 1 visarun, og få en mnd. til - men da må du fly til et naboland. Landveien gir bare 15 dager.
Vil du være lenger må du vel også til et naboland og søke nytt turistvisum + 1 visarun til - men det er maks.

Imidlertid virker det nå som at alle kan få 3 mnd. - men vet ikke om dette er aldersbestemt, med bakgrunn i at man da kan søke om retirement visa - og da må en være over 50 år.
I allefall var det slik.
Men reglene forandres - du får sikkert andre innspill her.

Jeg har i allefall en venn som snart er 60, som har fått 3 mnd. - det er jeg helt sikker på.:)
Han skal etter de 3 fly til Malaysia, og søke om 3 nye - tilsammen 6 mnd.
Deretter reiser han hjem.

Seba86

Seba86

Medlem

• Medlemmer
  • 49 Innlegg:
Har du hørt om invitasjon fra thailand om det gjør det lettere for å få ett lengre visum? jeg kan få invitasjon fra plassen hvor jeg skal trene, de sier det kan gjøre det lettere for å få ett lengre visum, men har ikke helt forstått hva det går utpå, "To obtain the proper VISA invitation documents please email xxxx@.com with your length of stay, nationality and the country you will be applying in for more information. If you would like to apply for a 3+ month visa please also attach a photocopy of your passport." vil det si jeg kontakter dem så får jeg invitasjon og dokumentasjon tilbake som jeg sender til ambassaden i Oslo så jeg kan søke for ett lengre opphold? noen av dere som har prøvd noe lignende før?

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.467 Innlegg:

Har du hørt om invitasjon fra thailand om det gjør det lettere for å få ett lengre visum? jeg kan få invitasjon fra plassen hvor jeg skal trene, de sier det kan gjøre det lettere for å få ett lengre visum, men har ikke helt forstått hva det går utpå, "To obtain the proper VISA invitation documents please email xxxx@.com with your length of stay, nationality and the country you will be applying in for more information. If you would like to apply for a 3+ month visa please also attach a photocopy of your passport." vil det si jeg kontakter dem så får jeg invitasjon og dokumentasjon tilbake som jeg sender til ambassaden i Oslo så jeg kan søke for ett lengre opphold? noen av dere som har prøvd noe lignende før?

Det betyr nok noe sånt; at de vil hjelpe deg å få et visum som kan forlenge oppholdet ut over 3 mnd.
Er du heldig ordner de kanskje hele greia for deg, ut over de 3.
Men dette finner du ut av - i allefall om du sender dem en mail med kopi av passet.

Seba86

Seba86

Medlem

• Medlemmer
  • 49 Innlegg:
Tusen takk for hjelpa, nå skal jeg få meg i seng, ha en fin dag videre.

Jossien

Jossien

Moderator

• Moderatorer
  • 2.277 Innlegg:
Det med passet gjelder at det må være minimum 6 måneders gyldighet igjen når du entrer Thailand. Så for din del som skal ha nytt pass vil ikke det ha noen betydning for deg.

Det visumet som du har blitt anbefalt er nok Non Immigrant, Kategori ED, eller utdannelsesvisum. Da fyller skolen/treningssenteret ut de nødvendige papirer for deg og sender dem til deg, hvorpå du legger ved de resterende dokumenter og sender videre til ambassaden i Oslo. Du kan sikkert også gjøre det her nede, men det heter i teksten at søknaden skal leveres inn ved en utenriksstasjon eller i ditt oppholdsland.

ED Visum varer i 1 år.

Dette visumet har i den siste tiden blitt misbrukt og immigrasjonsmyndighetene har begynt å foreta kontroller av både elever og skoler for redusere misbruket.
Postet bilde

Na Yok Ban

Na Yok Ban

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 739 Innlegg:
Det har blitt mye lettere å få Non img visa. Kopi av husleiekontrakt og husbok ordner saken veldig enkelt i Vientiane. Invitasjon fra thaibokse skole eller venner som har oppholdstilatelse 1 år går også helt utmerket.
Det er veldig mange som får avslag på turist visum i Vientian, det du gjør da er å søke Non img visum på de grunnene du IKKE fikk turist visum på, skriv da i søknaden at du har feks kjæreste i Thailand og skal treffe foreldrene hennes, eller som en kompis av meg gjorde, han hadde jævlig mye penger han skulle bruke opp i Thailand og måtte minst ha 2x3 mnd visum på å klare det :D HAN FIKK DET LOL :D
Jeg kjenner personlig hun som godkjenner søknadene I Vientian, hun hater alkohol og skjeggstubber og der er det mange som ryker på visum. Hun godkjenner mye kun på hvordan folk ser ut og oppfører seg, bruk de Thai ordene du kan, hun liker det.
You have enemies? Good. That means you've stood up for somthing in your life. - Sir Winston Churchill

Gemini68

Gemini68

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 100 Innlegg:
Vær obs på at lange opphold(180 dager) i utlandet gjør ting med dine rettigheter i forhold til folketrygden: http://reise.bt.no/r...icle4266319.ece

Mvh

Ove

Na Yok Ban

Na Yok Ban

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 739 Innlegg:

1325763847[/url]' post='480931']
Vær obs på at lange opphold(180 dager) i utlandet gjør ting med dine rettigheter i forhold til folketrygden: http://reise.bt.no/r...icle4266319.ece

Mvh

Ove

Denne artikkelen innholder feil fra bokstav 1 til siste bokstav, Aftenposten skrev den samme artikkelen og måtte trekke den tilbake, den er full av fakta feil som ikke er vits i å begynne å forklare her.
You have enemies? Good. That means you've stood up for somthing in your life. - Sir Winston Churchill

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere