Gå til innhold

Foto

Transport Trafikk Thailand T:T:T

* * * * * 1 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
171 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 439 Innlegg:

På grunn av så mange dødsulykker med skolebussene rundt oss, så valgte vi å flytte til der skolen som barna går på er.   I dag står det en artikkel igjen, om en sjåfør som kjørte i fylla.   Det var 33 elever og en lærer, som ble skadet i denne ulykken.

http://www.bangkokpo...hool-bus-driver

A.H.

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

På grunn av så mange dødsulykker med skolebussene rundt oss, så valgte vi å flytte til der skolen som barna går på er.   I dag står det en artikkel igjen, om en sjåfør som kjørte i fylla.   Det var 33 elever og en lærer, som ble skadet i denne ulykken.

http://www.bangkokpo...hool-bus-driver

A.H.

Dette er noe av grunnen til at jeg blir så forbannet på oolikere og maktmennesker at uglemor kaller meg "angry man"

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 439 Innlegg:

Dette er noe av grunnen til at jeg blir så forbannet på oolikere og maktmennesker at uglemor kaller meg "angry man"

Nå er faktisk min blide runde kone mye sintere på thaier i trafikken, enn det jeg selv er.   I Thailand er det ikke høyre eller venstre, bare kjør på er konas ord.   Husker ikke hvilket forum jeg skrev i og tok med bilder, av to totalhavererte skolebusser her i området.   Begge sjåførene var påvirket, men hva det var aner jeg ikke.

Vel det var her på side 2.   Ikke veldig bra skolebussordning.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 27 januar 2014 - 12:16

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 439 Innlegg:

I desember dette året, så har jeg kjørt bil i Thailand i 15 år.   Det har blitt snart 15 år UTEN en eneste liten ulykke.   Har hatt som regel:   Jeg stoler ikke stoler på min forkjørsrett, hvis det kommer ett tyngre kjøretøy.   Vel ikke det heller.   Ha en fot klar ved bremsen, og gå ut fra en møte minst 10 gale bilkjørere på kun en kort tur.   Dette har lønnet seg, og jeg er fremdeles skadefri.  

Eldre menn som flytter til Thailand, gleder seg over at i dette klimaet kan man kjøre motorsykkel HELE året.   Største dødsårsak for nordmenn i Thailand, den er vist dødsulykker poå veiene her.   Da mest med motorsykkel.   Jeg fikk en god venn til å IKKE kjøpe sykkel her, og det forsto han etter bare en uke oppe i Chiang Mai.

Men bil kan også bli en dyr og trist opplevelse.   Jeg kjøpte en pickup i desember 1999, og lærte kona å kjøre bil.   Det satt hun ENORMT pris på, og takket meg på det varmeste.   Tok bilen og stakk avgårde med en av sine thaiektemenn.   Jeg mistet bilen men fikk skillsmisse.   Så fasiten er:   Bil er dyrt i Thailand. ;-)

Kjørte motorsykkel i 4 år, før kona og jeg hadde spart til ny bil.   Vel ny bil med ny kone.   Har kona og har bilen.   Motorsykkelen står pent parkert i garasjen.   Beste livsforsikringen jeg har.

Skal man på død og liv ha motorsykkel i Thailand, så ha ett øye i alle rettninger.   Jeg vil ikke ta ut sykkelen mer.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 24 september 2014 - 03:46

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 767 Innlegg:

Hva skal du med motorsykkelen da? Ha den til pynt?  :smile:

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 439 Innlegg:

Hva skal du med motorsykkelen da? Ha den til pynt?  :smile:

Det var det første kona og jeg kjøpte sammen.   Så det blir som ett brudebilde.   Ett stort ett. ;-) 

A.H.

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Man kommer ikke utenom motorsykkel i Thailand hvis en har bolig der, eller lever mer eller mindre permanent et sted.

Kunsten er å vite når man bruker sykkelen opp mot når man skal bruke bilen. Og ikke minst hvor.

Motorsykkel på det jeg kaller trafikkert vei er det jeg kaller russisk rulett. Likevel har slike veier ofte et felt på siden som er avsatt til moped/motorsykkel. Det er en rimelig sjanse for å komme levende frem der.

Ellers er det herlig å lufte det som er igjen av vettet med en motorsykkeltur out in the sticks som det heter nå.

spetwols

spetwols

Medlem

• Medlemmer
  • 26 Innlegg:
Vært nå 2 uker i Isaan, 1 i bangkok og siste uka i phuket. Er nå i patong og reiser hjem i morgen.

Heldigvis aldri opplevd store ulykker i Thailand, kun små fall osv.

Men nå var jeg nettopp vitne til et alvorlig trafikkuhell i patong. Dette var på oversiden av juglecyon, 2-300 meter mot karon\kata. Satt oppe på poolen, tok en pils og slappe av. Så hører jeg en motorsykkel som kommer i hundre og helvete. Viste med engang at dette ikke går bra, så løp mot utsiktshjørnet. På vei så hører jeg et skikkeligsmell, og det ryker myeee!

Gikk ned, dette var rett utenfor hotellet mitt, da jeg skulle kjøpe sigaretter, også. Folk løp bort med engang, og en veldig hjelpsom motorsykkel taxi sjåfør, og mange andre. Jeg er usikker på om det var farang/thai, antageligvis kjørt i fylla. men skal ikke spekulere i det. Å selvfølgelig uten hjelm. Det var hode som var hardt skadet, så ikke bra ut, men har ikke noe behov for å gå helt bort, og titte.

Det tok drøye 10 minutter før ambulansen kom, ingen politi. 10 minutter!!!?? I sentral patong. Ambulansesjåførene så ut til å ta seg god tid.

Det satt ett lite støkk i meg. Dette skjer jo er eneste dag her i Thailand, men skal vurdere og kjøre scooter her mere, om ikke høyst nødvendig. Det er så forbanna idioti å kjøre uten hjelm, denne kunne antageligvis reddet denne mannen.

Jeg tror det var en singel ulykke, så ingen flere involverte når jeg kom ned. Han hadde Hvertall en sinnsyk høy fart, og måtte bremse pronto. Han tippa antageligvis sykkelen i sladden, og slo hodet hardt i bakken. Sykkelen lå 7-8 meter unna mannen.

Selvom dette var mest sannsynleg en singel ulykke, så kunne det fort gått mye værre. Flaks at han ikke traff noen andre, uskyldige. Selvom man selv har kontroll og kjører med vette i behold, så hjelper det ikke mye om det kommer en gærning mot deg.

Tragisk, uansett om han kjørte i fylla og uten hjelm. Selvom det er totalt idioti og lavmål.

Se ALLTID i speilet. Kjør med vett, og ta det med ro, og BRUK HJELM. Det redder liv.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Fikk høre fra noen fastboende her i Phuket at man har cirka en dødsulykke på moped/motorsykkel per uke her på øya. Ut fra media kan nok det stemme. Det er sånn cirka det jeg opplevde at det var også i årene 2003 til 2007, i forhold til media den gangen og at jeg var der svært mye da.

Det er nok mange grunner til at dette tallet er så høyt. Alt fra at hjelmene man bruker her ofte gir større sjanse for død enn om man ikke bruker, at alkohol er ganske akseptert også om man har et kjøretøy, at man har et noe annet syn på verdien av et menneskeliv også videre.

I forhold til alkohol kan jeg nevne at en bekjent her nede i de sene nattetimer (sånn rundt "drunk o'clock" altså) når jeg var på Phuket i desember i fjor var ganske påseilet. Såvidt påseilet at han på vei fra baren og hjem stoppet på en Family Mart for å kjøpe en ekstra øl. Når han da kom ut og skulle på mopeden sin så var han ikke fullt ut i stand til å være helt stø, så etter å ha tatt av støtten så deset både mopeden og han i bakken. To betjenter fra trafikkpolitiet kom visstnok akkuratt da inn på sin lillo Fino-moped og kom bort til han. De hjalp han opp og tok opp mopeden, spurte så hvor han bodde og han fikk snøvlet frem et sted noen minutters kjøring unna og pekte i retingen. Politibetjentene børstet da av han litt av støvet, hjalp han på mopeden og ba han kjøre forsiktig hjem. Selv husket han bare deler av dette neste dag, men han fikk fyllt inn informasjonen av en bekjent som var edru og hadde handlet på samme Family Mart på samme tid.

Med en slik kultur må det nesten bli ulykker. Og jeg kjente flere enn jeg kan telle på en hånd som har omkommet på moped på grunn av alkohol i Phuket selv.

Politiet har stort fokus på hjelm og førerkort (det er heldigvis slutt på de tider hvor jeg kunne vise frem PADI Diving License og politiet aksepterte det som en Driving License). Hva slags hjelm man benytter er dog ikke viktig - kan godt være en abeidshjelm uten noen som helst funksjon. For noen år så jeg forresten en ulykke med en utenlandsk dykkeinstruktør hvor han hadde gått i asfalten med hodet først. Lånehjelmen som var plastikk uten særlig polstring hadde da splittet seg opp i flere skarpe deler hvorav 2 hadde gått rett inn i hodet og hjernen. Han døde selvsagt, og synet var grufullt.

Kjører man forsiktig, er bevisst, ikke drikker også videre er sjansen selvfølgelig grei for at man kommer helskinnet frem i Thailand på moped/motorsykkel. Men med trafikkkulturen man har der så er sjansen for ulykke selv da langt større enn for eksempel i Norge. Og hjelpen er ikke like selvfølgelig og god som i Norge om noe skjer. Det er noe man iallefall bør ha med i regnestykket når man vurderer å leie moped/motorsykkel i Thailand.

wood1958

wood1958

Medlem

• Medlemmer
  • 405 Innlegg:

Har nå vært noen turer her i Thailand.men som besøkende er det min kjære som kjører .

Hennes bil ,hennes land,deres trafikkkultur,og jeg får respektere det eller ta annen transport.

Jeg synes det har gått rimelig greit,men visse episoder har det nok vært..Nå tok jeg det for gitt at hun hadde litt mere opplæring enn hun tydeligvis hadde,så  når  vi er ute å kjører  griper jeg meg jo i å sitte å tenke på om de andre i  trafikken rundt meg har samme tankegang  som hun har..

Med et trafikkbilde som er preget av aggressivt kjøremønster,så er jo mangelfull opplæring,

og en ansiktsfaktor hvor en ikke kan innrømme at en gjør noe galt,noe som medfører de samme feil går igjen og igjen,,samt troen på buddas beskyttende makt en ytterst lite heldig kombinasjon.

Jeg slutter heller ikke å forundre meg  over at jeg snakker  for døve ører om det å bruke hjelm til sykepleiere som til stadighet mottar og behandler skadede i trafikken..

Finner det vanskelig med å forsone  meg med at ",det bare er slik det er", noe som det virker som de som er oppvokst her tenker..  

Dette innlegget har blitt redigert av wood1958: 22 desember 2014 - 12:24

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:
Har kjørt phuket på kryss og tvers med bil, med internasjonalt førerkort, dette gjelder kun bil. Det har gått greit, er vel først når uhellet er ute at man stiller sterkere med papirer i orden, også ved fyllekjøring blir nok alkohol nivået en case. Har nektet plent å kjøre med promille. Men har nok satt meg på en motobike, edru, men det skjer noe oppe i hodet for mange, ser her på jomtien de som freser rundt fulle uten hjelm, seilte 3 stk på asfalten forbi meg på beachroad med moped. Lav fart så det ble nok bare noen skrubnsår, flaks.
Kjør i Thailand , gi klare tegn på hva du vil, bruk blinklys så blir man gitt plass stort sett

Sent from my iPhone using Tapatalk

oker

oker

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 913 Innlegg:
Det viker som thai tar med seg tankene de har om livet og døden når de er i trafikken.
Har kamra i bilen og det er nesten ikke en dag uten at det er klipp som er værd å lagre for å se tilbake på galskapen.
Men legger en bort alt som en har lært bruker reglen størst først. Nytt før gammelt.
Tar god tid. Og ser seg godt om. Da er det mye tryggere å kjøre selv enn å ta taxi med ukjent kjører. Så finner dere en god Taxi kjører så ta vare på han som det er gull. Har hatt den samme nå i 5 år.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 439 Innlegg:

Nå er vi inne i sessongen som det kuttes sukkerrør.  En tid da jeg ikke liker å kjøre om natta, da ofte begge veibaner er fylt opp av tunge saktegående kjøretøyer uten lys.  Ofte er det stygge forbikjøringer i mørket, og i helt uoversiktelige svinger og før bakketopper.  Har det ene kjøretøyet bare noen få kilometer raskere kjøretøy, så MÅ de på død og liv forbi.  Er ille nok om dagen, men når det er mørkt er trafikken livsfarlig.

For noen uker siden ble en transport av landarbeidere truffet av en trailer, som kjørte forbi på ved ett veikryss.  Disse tilhengerene og pickupene er tettpakket med mennesker, så ved ett uhell går det med mange menneskeliv og mange alvorlig skadede.  De trehjuls motorsykkelene sitter det mange på, og noen ganger helt ute på hjørnet og spiller games på nettbrett og smartmobiler.  Hender de havner i gata ved en unnamanøvre eller bråbremsing.  De som kjører motorsykkel, holder i rattet med en hånd og mobilen i den andre.  Veien får mindre oppmerksomhet enn spillet.  Noe som og har øket ulykkene med motorsykler.

Så vær forsiktig i trafikken i Thailand, for det mest uforutsette kan skje.  Selv på helt rette strekninger som man ser en kilometer eller mer, så kjører folk rett av veien.  En bråbrems da de skal ta U-sving er og ulykkeskapende.  Blinker til høyre og kjører til venstre, er slett ikke uvanelig.  Komme mot deg i din kjørebane er og ganske så vanlig, både på dagen og om natta.  Kjør og ikke tro alle følger reglene, og ha ett bein like ved bremsepedalen.

Svært ofte går disse overlessa kjøretøyene rett ut i en sving, da forhjula ikke har bakkekontakt.  Videoen den sier sitt om ukontrollert overlasting.

https://www.facebook...&type=2

Men det er en type "kjøretøy jeg liker.  Det er de mobile kjøkkene med nygrillet mat.  Ikke går det i høy hastighet, og det lukter så deilig.  Stopper greit gjør de også.

Trafikken er ille og uhell og dødsfall mange.  Men Thailand er ikke det værste landet mer, de er kun tredjer værst.  Om det er noen trygghet, men det er en bedring i trafikken.

Men mottoet er:  Ta vare på deg selv i trafikken, ingen gjør det for deg.........

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 12 februar 2015 - 03:43

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

hvor mye koster en humwe btw? på tide å sette seg i respekt føler jeg...

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 439 Innlegg:

hvor mye koster en humwe btw? på tide å sette seg i respekt føler jeg...

Tja kostnad Hummer........  Det vet jeg ikke.  Men hva med ett "dyttegrillkjøkkensalgsbod"?  Lett å stoppe ved veikanten hvis det oppstår farlige situasjoner, og enkelt å ta en matbit hvis man vil ta det rolig.

A.H.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

har sett disse i gatene

vel  stretch limo til leie

5-2-1914-bangkok-limo-stretch-limousine.

eller denne bangkok pattaya

begge er til leie i bangkok! vel  det er også  H! H2 og H3 ;-)

hummer-limos-houston-txhouston-bushousto

Pain is temporary, honor lasts forever.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 439 Innlegg:

Det skjer stadig småulykker med motorsykelister, som leker med og knotter på nettbrett eller smartmobil.  Jeg svingte inn i soien til vår mo ban, og kameraet var klar til skudd.  Da gikk dama som kom mot meg rett i bakken, da hun så bilen min og en hund som løp i soien.  Jeg var ikke kommet skikkelig inn i soien, men hun slapp nettbrettet i forskrekkelsen.  Gikk i bakken så støvskya sto, og smartmomilen ble knust.

Slik går det ofte nå, når smartmobil eller nettbret fokuseres mer på enn trafikken.

Men fortvil ikke.  Nye ting kommer i butikkene, slik at de slipper å holde mobilen.  Kan monteres på bilratt og motorsykkelratt.  Det gjør det jo lettere å spille games, men en hånd på rattet og blikket festet på mobilen...........................Vet ikke om det øker sikkerheten.  Men løp og kjøp denne sinnsyke saken, som mange her i Thailand mener gjør sikkerheten bedre.  Da så.  Men hva med å konsentrere seg om trafikken???????

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 439 Innlegg:

Det nærmer seg tiden da sukkerrør kuttes og fraktes til sukkerfabrikken rundt oss.  En tid da de som kun kjører i edru tilstand holder seg borte fra veiene i mørket.

Det er påbudt med ett klede i rødt bak på henger, da vet folk at det er tung sukkerlast.  Ett klede som er like skittent og mørkt som nattemørket.  Men hva med å ha lyspærer i lykter bak henger og kjøretøy.

Vel vel.  Snart er galskapen i gang igjen, og det sies at det i år er forbudt å kjøre sukkerrør med traktor og tilhenger.  Men de gir vel tillatelse da, i den tiden sukkerrørene skal fraktes til fabrikken.  Så blir vel det forbudt igjen da det ikke er sukkerrør som skal kjøres.  På samme måte som overlast, når det gjelder forbud og disp. når det er mye å frakte.   ;-) 

A.H.

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Det nærmer seg tiden da sukkerrør kuttes og fraktes til sukkerfabrikken rundt oss.  En tid da de som kun kjører i edru tilstand holder seg borte fra veiene i mørket.

Det er påbudt med ett klede i rødt bak på henger, da vet folk at det er tung sukkerlast.  Ett klede som er like skittent og mørkt som nattemørket.  Men hva med å ha lyspærer i lykter bak henger og kjøretøy.

Vel vel.  Snart er galskapen i gang igjen, og det sies at det i år er forbudt å kjøre sukkerrør med traktor og tilhenger.  Men de gir vel tillatelse da, i den tiden sukkerrørene skal fraktes til fabrikken.  Så blir vel det forbudt igjen da det ikke er sukkerrør som skal kjøres.  På samme måte som overlast, når det gjelder forbud og disp. når det er mye å frakte.   ;-) 

A.H.

Da er vi igang igjen ja hehe..La meg spørre, er det noe bra å si resten av året? Vi i Thailand lever nok i "denial" meste av tiden, men når galskapen virkelig tar av..er det ikke noe vei utenom ;)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 439 Innlegg:

I dag er det 14 dager eller 2 uker til Songkran.  Da er det 1 uke jeg lar bilen stå trygt inne i garasjen.  Da blir det vel en grundig støvsuging og polering av bilen den uka.

Songkran og kjøring påvirket av alkohol og andre tyngre stoffer tar ALT for mange liv, og det er å håpe at det kan reduseres og politiet følger nøye med.  Men de blir jo bare stoppet, og etter en stund får de kjøre vidre igjen.  Ren skjær galskap og tilbakestående tanker og måter å takle dette på.

I fjor døde det 390 mennesker i forbindelse med Songkran, men tallene er mye høyere da de som dør der politiet ikke komme å ser på ulykkestedet har en del tall som ikke kommer frem.

http://thairesidents...imed-390-lives/

Vel offisielt 390 døde på veiene rundt Songran i fjor, hva blir tallene dette året?

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 29 mars 2018 - 05:30

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere