Gå til innhold

Foto

Transport Trafikk Thailand T:T:T

* * * * * 1 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
149 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 167 Innlegg:

Trafikken i Thailand er livsfarlig.

For alle dere som skal til Thailand å kjøre bil eller motorsykkel. Kjør defensivt og bruk speilene hele tiden. Det kommer både motorsykler, busser og trailere med tilhengere, som kjører ut og enn av filene som de skulle kjøre Gokart. Trafikken er impulsiv og det du ikke tror noen gjør, glem det her så gjør de det. De fleste dødsfall av utlendinger i Thailand, skjer ute i trafikke!!!

Kjør helst ikke efter det er mørkt, spessielt ute på landbygdene. Kjempestore og overlessede traktorer med hengere og trailere med hengere, de kjører svært ofte uten noe lys. De mest primitive hjemmelagde kjøretøyer brukes, og de har ikke kastet bort penger på lykter. De kjøre også midt i veibanen. Det kommer og hele tide motorsykler i motgående kjørebane, der DU befinner deg. Mange ganger er de så overlesset i bredde, at bilens last tar to kjørebaner. Har de lys så sees det ikke, da lasten dekker alt og bilen blir "borte". Omtrent hver fjerde motorsykkel, kjører uten lys om natten og i motgående kjørebane. Ikke stol på at de svinger til den siden de blinker, og de bytter og fil for å svinge umotivert uten blinklys. U-svinger lager de selv, og krysser midtrabatten. Her er trafikken regulert med vikteplikt, slik at de største veiene har forkjørsrett. Men ikke bestandig. De tyngste kjøretøyene, de påberoper seg forkjørsrett. Ikke "stå" på din rett i trafikken i Thailand, da vil du raskt dø i trafikken. Brems heller oftere enn du bruker gasspedalen. Bruk hodet og øynene hele tiden, det er ikke alle sjåfører her som gjør det. Speilene kan redde ditt liv, så bruk de hele tiden. Vær klar over at det er enormt mye fyllekjøreing, dette også av trailersjåfører. De kjører og ofte på "speed", som gjør at øynene er oppe og de sovner ikke. Men hjernen blir lammet og tenker senere, refleksene blir nedstatt ganske kraftig. Har sett trailere kjøre rett fremover, og bare brase inn i en stor kuflokk. Sjåføren så kuflokken, men hjernen var bedøvet av stoff og reagerte ikke.

Ta vare på deg selv i trafikken, ingen gjør det for deg.

Tar med ett knippe bilder, som viser att all transport har overlast. He he selv båter. Forhjulene på bilene er nesten ikke nede på bakken, og bilen har ikke bremser og svingmulighet. Har sett 7 personer på en motorsykkel. De kjørte rett av veien i en sving, to skolebarn døde og tre ble invalidisert. Ingen hadde hjelm og føreren av sykkelen, kom ikke godt nok til styre og bremser. Alle passasjerene sperret alle sjåførens bevegelsene. De kjører meget meget ofte, mens de diskuterer i mobilen. Umotiverte og ukontrollerte bevegelser skjer. Motorsykler med tilhengere er livsfarlige, da hengeren ikke er koblet til kjøretøyet. Sjåføren sitter på draget til hengeren. Har sett i en stor dump, at draget flyr i luften og sjåføren forsvinner. Tilfellet jeg så, da ble sjåføren kastet to meter opp i luften. En turistbuss kom godt over i gal kjørebane, og kjørte over mannen som ble knust. I svinger skjer det ofte ulykker, da overtunge biler velter. Huskat det er best at DU bremser, for kanskje den du møter ikke har bremser. Som min kone sier: Her finnes ikke høyre og venstre.

Bildene taler for seg selv, og det er enkelt å forstå mangel på bremser og svingmuligheter.

Nok en gang. Ta vare på deg selv i trafikken, ingen gjør det for deg. Er bedre å kjøre sakte å komme frem, enn å kjøre fort å aldri komme frem. Det er bedre å kjøre i 50 km. å bli 100 år, enn det er å kjøre i 100 km. å kun bli 50 år. Vi har ALLTID tid til å komme litt senere, det er bedre enn at familien får beskjed av politi og sykehuset!!!!!

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Trafikken i Thailand er livsfarlig.

For alle dere som skal til Thailand å kjøre bil eller motorsykkel. Kjør defensivt og bruk speilene hele tiden. Det kommer både motorsykler, busser og trailere med tilhengere, som kjører ut og enn av filene som de skulle kjøre Gokart. Trafikken er impulsiv og det du ikke tror noen gjør, glem det her så gjør de det. De fleste dødsfall av utlendinger i Thailand, skjer ute i trafikke!!!

Kjør helst ikke efter det er mørkt, spessielt ute på landbygdene. Kjempestore og overlessede traktorer med hengere og trailere med hengere, de kjører svært ofte uten noe lys. De mest primitive hjemmelagde kjøretøyer brukes, og de har ikke kastet bort penger på lykter. De kjøre også midt i veibanen. Det kommer og hele tide motorsykler i motgående kjørebane, der DU befinner deg. Mange ganger er de så overlesset i bredde, at bilens last tar to kjørebaner. Har de lys så sees det ikke, da lasten dekker alt og bilen blir "borte". Omtrent hver fjerde motorsykkel, kjører uten lys om natten og i motgående kjørebane. Ikke stol på at de svinger til den siden de blinker, og de bytter og fil for å svinge umotivert uten blinklys. U-svinger lager de selv, og krysser midtrabatten. Her er trafikken regulert med vikteplikt, slik at de største veiene har forkjørsrett. Men ikke bestandig. De tyngste kjøretøyene, de påberoper seg forkjørsrett. Ikke "stå" på din rett i trafikken i Thailand, da vil du raskt dø i trafikken. Brems heller oftere enn du bruker gasspedalen. Bruk hodet og øynene hele tiden, det er ikke alle sjåfører her som gjør det. Speilene kan redde ditt liv, så bruk de hele tiden. Vær klar over at det er enormt mye fyllekjøreing, dette også av trailersjåfører. De kjører og ofte på "speed", som gjør at øynene er oppe og de sovner ikke. Men hjernen blir lammet og tenker senere, refleksene blir nedstatt ganske kraftig. Har sett trailere kjøre rett fremover, og bare brase inn i en stor kuflokk. Sjåføren så kuflokken, men hjernen var bedøvet av stoff og reagerte ikke.

Ta vare på deg selv i trafikken, ingen gjør det for deg.

Tar med ett knippe bilder, som viser att all transport har overlast. He he selv båter. Forhjulene på bilene er nesten ikke nede på bakken, og bilen har ikke bremser og svingmulighet. Har sett 7 personer på en motorsykkel. De kjørte rett av veien i en sving, to skolebarn døde og tre ble invalidisert. Ingen hadde hjelm og føreren av sykkelen, kom ikke godt nok til styre og bremser. Alle passasjerene sperret alle sjåførens bevegelsene. De kjører meget meget ofte, mens de diskuterer i mobilen. Umotiverte og ukontrollerte bevegelser skjer. Motorsykler med tilhengere er livsfarlige, da hengeren ikke er koblet til kjøretøyet. Sjåføren sitter på draget til hengeren. Har sett i en stor dump, at draget flyr i luften og sjåføren forsvinner. Tilfellet jeg så, da ble sjåføren kastet to meter opp i luften. En turistbuss kom godt over i gal kjørebane, og kjørte over mannen som ble knust. I svinger skjer det ofte ulykker, da overtunge biler velter. Huskat det er best at DU bremser, for kanskje den du møter ikke har bremser. Som min kone sier: Her finnes ikke høyre og venstre.

Bildene taler for seg selv, og det er enkelt å forstå mangel på bremser og svingmuligheter.

Nok en gang. Ta vare på deg selv i trafikken, ingen gjør det for deg. Er bedre å kjøre sakte å komme frem, enn å kjøre fort å aldri komme frem. Det er bedre å kjøre i 50 km. å bli 100 år, enn det er å kjøre i 100 km. å kun bli 50 år. Vi har ALLTID tid til å komme litt senere, det er bedre enn at familien får beskjed av politi og sykehuset!!!!!

A.H.

Arild en artig bilde sammensetning :D, og kloke ord

(går det så går det!)

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 18 september 2011 - 03:52

Pain is temporary, honor lasts forever.

Kimmen33

Kimmen33

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 037 Innlegg:
Aldri kjørt hverken bil eller moped i Thailand..Har også slutta å ta motorsykkel taxi i BKK.. Etter å sneia ett par biler med knærne blei eg skeptisk hehe :-)

innmeldt i 2006 sol

innmeldt i 2006 sol

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 5 Innlegg:

Aldri kjørt hverken bil eller moped i Thailand..Har også slutta å ta motorsykkel taxi i BKK.. Etter å sneia ett par biler med knærne blei eg skeptisk hehe :-)

innmeldt i 2006 sol

innmeldt i 2006 sol

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 5 Innlegg:
Drar til thailand i oktober for å kjøpe ny bil i koat da vi bor langt ute på landet.Ca tre mil utenfor dankhunthot.Da det er venstrekjøring i thailand vil jeg begynne kjøringen rundt der jeg bor først etter å sett de bildene av forskjellige ting på veien.Kona vil dra og ordne kjøpet av bil slik at når jeg kommer til thailand kommer de i ny bil og møter meg.Tenkte på en dobbel cab plus automatic mitsubishi.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Drar til thailand i oktober for å kjøpe ny bil i koat da vi bor langt ute på landet.Ca tre mil utenfor dankhunthot.Da det er venstrekjøring i thailand vil jeg begynne kjøringen rundt der jeg bor først etter å sett de bildene av forskjellige ting på veien.Kona vil dra og ordne kjøpet av bil slik at når jeg kommer til thailand kommer de i ny bil og møter meg.Tenkte på en dobbel cab plus automatic mitsubishi.

Ja det blir stas å komme til "ordnet" bil....prisen er? :lol:

:hoho:

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:
Vi hadde akkurat en kollisjon rett utenfor her sist uke. Det er 4-felts vei og alle har tendens til å bli liggende i høyre feltet. Dette gjør at mange kjører forbi på venstresiden. Det var hva som skjedde i dette tilfellet. En trailer lå i høyre felt og en Toyota Vigo skulle kjøre forbi på venstre side. Da skifter plutselig traileren felt og #PANG#*. Vigoen havner rett i siden på traileren.
Det gikk riktignok bra, men føreren av Vigoen fikk seg en smell i hode.

Nå hører det også med til historien at føreren var "litt full" slik naboen beskrev ham

Dette innlegget har blitt redigert av runeli: 19 september 2011 - 01:22

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 167 Innlegg:
Dette med dobbel F er sylda i mye ulykker. Forkortet til F.F. og er IKKE Fredrikstad Fotbalklubbb, men heller det kjente Fylle Filbytte kjøremønster. Tung redskap bytter fil, enten det er noen bil der eller ikke. Bruk lys og ett støt med hornet, for de registrere ikke mindre kjøretøyer. Har selv bråbremset kraftigganske ofte, når jeg var over halveis forbi både busser og trailere. Noen få ganger måtte jeg sette hjula utenfor veiskulderen.

Ta det pent og lev lenger. Regn med at han du kjører forbi, er full og ikke ser deg.Postet bilde

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 167 Innlegg:
Dette kan ikke sies for ofte. KJØR PENT !!! Nå er det sesongen for kutting av sukkerroer. I dag måtte jeg kaste bilen nesten ut av veien, da en kjørte forbi en traktor med sukkerroer. Jeg pustet lettet ut, og kom meg trygt hjem til huset. Reiste mot Lam Narai, men kom kun 2,5 km. av gårde. Der i en sving det stadig er små uhell, var det skjedd igjen. En pick up kjørte forbi en traktor med sukkerroer, Dette i en venstresving som føreren bare så 10 til 40 meter forover. Mot han kom en trailer med ett stort lass. Fikk panikk og vrengte inn igjen. Traktoren bak med plogskjær og sukkerroer, hadde ikke en mulighet til å bremse. Ble knust av 2 stk. kjøretøyer, begge tunge og fullastede. Det ligger to døde mennesker under/bak bilen.

Slike bilder av fullastede kjløretøyer, de møter vi stadig. Kjør med "hodet" og IKKE gasspedalen. Om natten og mørke kvelden, så er det masse transport av sukkerroer nå. De er ofte lastet så fulle, at baklysene ikke synes. Frontlys er heller så som så, og de kjører i ca. 30 km. i timen. Når man tar de igjen i en sving i mørket, så er det som å møte en vegg. Midt i veien også, så de ikke skal velte i en sving. Veiene her heller kraftig, så vannet skal renne av veien til to sider. Husk de er ofte så fullastet, at forhjulene IKKE kommer ned på bakken. Da skjer ting i en sving!

Mange ganger kommer det to tunge og brede last, og en kjører forbi med kun 5 kmt. høere hastighet.

Ta vare på deg selv, for morra di gjør det ikke for deg her. Det er lov å bruke de små grå. Bedre å komme litt senere, enn ALDRI å rekke annet en egen begravelse.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 29 november 2011 - 13:13

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 965 Innlegg:
Trodde dette problemet var asiarelatert, men har aldri sett lignende trafikksyndere her på Phill.
Her er, i byer, høyreregelen hellig, og overholder du den, er du trygg.
Mopeder i titalls ved siden av hverandre, har jeg aldri sett her, ved stop for rødt lys.(nordphill.)
Overlass? Vel, de er i klart mindretall, og alltid "sikret" ved at 3-4 stykker sitter på lasset, men alltid merket bak.
Lysbruk, er imidlertid mangelvare, spesiellt på tricykler.
Har imidlertid ingen problemer med bilkjøring her.
KJÆRLIGHETENS MAKSIMUM ER KONSTANT.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 167 Innlegg:

Trodde dette problemet var asiarelatert, men har aldri sett lignende trafikksyndere her på Phill.
Mopeder i titalls ved siden av hverandre, har jeg aldri sett her, ved stop for rødt lys.(nordphill.)
Overlass? Vel, de er i klart mindretall, og alltid "sikret" ved at 3-4 stykker sitter på lasset, men alltid merket bak.

Ikke min svenske venn heller. Før han døde. Han møtte en fullastet trailer med sukkerroer, front mot front i min venn sin kjørebane.

A.H.

tyra

tyra

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Jeg hadde heller ikke problemer med sykling her før det smalt. Jeg var sååååååååå forsiktig, syklet aldri over veien. Gikk av og gikk over veien, etter og ha forsikret meg om at det var trygt. Men så var det alså en bilfører som ikke så meg, som han sa. Han og hans bror var i bilen, og jeg kan tenke meg at mobil etc. hadde deres oppmerksomhet. Til og md TV så jeg at min faste sjåfør hadde i sin pickup i går. Vel han bruker ikke den under kjøring.

Det er lurt å ha en fast sjåfør. Jeg vet han ikke drikker når han skal kjøre. Han er godt voksen, og etter mitt skjønn en god sjåfør. Mine venner som bor utenfor sentrum...kvinnelige sådanne....bruker han også når de skal hjem etter det har blitt mørkt.

Jeg kommer aldri til å kjøpe bil, ett er det at jeg bor midt i byen, en annen ting er det at bare for det forsikringen koster kan jeg leie bil, eller min sjåfør når jeg trenger dra noen steder lengere vekk.

Det er så sant det du sier Arild, pluss til deg. Og alle som er her, spesiel for bare en ferie, eller så, skulle finne en fast sjåfør. Det kan forminske dine problemer.

tyra

negah53

negah53

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 567 Innlegg:
Mange kjente bilder her ja !! For oss som kommer fra det et ganske velregulert trafikksystem, så er det jo ren galskap.

Jeg har selv kjørt ganske mye i HuaHin med motorsykkel. Og da kjører jeg med HODET. Veldig forsiktig hele tiden. Tar ingen ting for gitt. Stoler ikke på blinklys eller andre signaler. Venter heller og ser at det er trygt.

Har mange ganger lurt på hvordan de tenker. De som laster og frakter gods/mennesker. Mangel på logikk om kraft/fart osv ????
Tror generellt ikke at thaier er dumme!! Men når det gjelder dette med trafikk ,så må en jo lure på om de mangler noe i hodet.

Ved lengre transport bruker jeg alltid faste sjåfører som jeg stoler på. Vanlig taxi kan være litt "ekstremsport".

PS. det er jo selvsagt mange thaier som kjører bra også. Men det så mange av de "gale".................................

Negah53

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 167 Innlegg:
På veien hjem fra Bangkok i dag, så var det like før en buss kjørte oss rett ned. Var en stygg ulykke på veien, og bussen skiftet felt mens vi var på siden av bussens front. Klarte å bråbremse, for bussen bare vrengte over i vår kjørebane. En liten påminnelse, om at trafikken i Thailand er uforutsett og ganske uten system. Noen få bilder fra før og i dag, slik det ser ut når vi farter rundt i Thailand. Man møter last som både er dobbelt så bred som bilen, og 4 meter lenger enn lasteplanet. Her er det mange overraskelser, som kommer i nærmeste sving eller på rette veistrekninger. Kjør forsiktig i Thailand, for her skjer det dere IKKE tror kan skje.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:
Er enig i det Arild skriver.

Tror den viktigste regelen er å være forberedt på det utenkelige- til enhver tid.

har kjørt bortimot 10.000 km nå fra april da vi kjøpte bil, og jeg har sett mange stygge ulykker, også på brede 4 felts veier.
Et tilfellet var en semitrailer som lå veltet i midtrabatten. Fikk høre den hadde kjørt på en personbil og antakelig veltet over den. 7 døde i en smell.

En dag(songkran) lå det en død motorsyklist i kanten av midtrabatten, blodet fløt fra hodet hans.

Det med å skifte fil er alminnelig ja, store lastebiler legger seg glatt ut i høyre fil selv om det er en personnbil på siden av den.
Er alltid varsom med å kjøre forbi de store bilene. Prøver alltid å ha en kontroll på hva som ligger foran lastebilen, før jeg prøver på forbikjøring.
mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 167 Innlegg:
Det ble en SVART dag i trafikken i Thailand den 28. 10 drepte og 52 skadet. Mange av de skadede, var alvorlig skadet. På grunn avv alle ulykkene og døde, så vil Thailand ha el lavere fartsgrense. Mest på grunn av uvettig kjøring, av disse Lottobussene som frakter folk. Ulykkene og uvettig kjøring, har rast i været siste året. Her denne dagen var de en trailerhenger som slet seg, og transport av burmesiske arbeidere.
http://www.nationmul...u-30178962.html

http://www.thaivisa....20-in-saraburi/

7 drept og 12 skadet da en pick up med 19 mennesker, raste ned i en kanal. En velfyllt pick up, som vi så allt for ofte ser i Thailand.
http://www.thaivisa....ges-into-canal/

Forslag om 90 km. pr. time. Samt nye bøter etc.
http://www.thaivisa....-hour-thailand/

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 29 mars 2012 - 02:36

bultnisse

bultnisse

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 21 Innlegg:

Det ble en SVART dag i trafikken i Thailand den 28. 10 drepte og 52 skadet. Mange av de skadede, var alvorlig skadet. På grunn avv alle ulykkene og døde, så vil Thailand ha el lavere fartsgrense. Mest på grunn av uvettig kjøring, av disse Lottobussene som frakter folk. Ulykkene og uvettig kjøring, har rast i været siste året. Her denne dagen var de en trailerhenger som slet seg, og transport av burmesiske arbeidere.
http://www.nationmul...u-30178962.html

http://www.thaivisa....20-in-saraburi/

7 drept og 12 skadet da en pick up med 19 mennesker, raste ned i en kanal. En velfyllt pick up, som vi så allt for ofte ser i Thailand.
http://www.thaivisa....ges-into-canal/

Forslag om 90 km. pr. time. Samt nye bøter etc.
http://www.thaivisa....-hour-thailand/

A.H.

STANNA HEMMA, sa mycket battre. och A.H. jag antar att du menar alla over 60+. ni ar alla lika farliga i trafiken. och skulle kollas varje ar hemma. men sker det? nej nej nej. det har ar inte HEMMA. ta seden dit ni kommer. och dom bilderna du visar, ar bara ISSAN apor UTAN korkort och utbildning.
min tjej, vart sa forbannad nar jag laste upp det som skrivs har. och hon undrade om ni,,, du. har en aning om hur manga thaiare som dor i trafiken VARJE dag?

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Har din tjei noen aning? 80% AV DE CA 10000 som dør i trafikken hvert år dør i motorsykkelulykker. det blir 2000 hvert år i bilulykker. Med en befolkning som er 14 ganger så stor som Norges, tilsvarer det 143 døde i Norge. Altså noen færre. Det gjelder å holde tunga rett i munne, da motorsykkeldødsfall ikke er så vanlig i Norge!

bultnisse

bultnisse

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 21 Innlegg:

Har din tjei noen aning? 80% AV DE CA 10000 som dør i trafikken hvert år dør i motorsykkelulykker. det blir 2000 hvert år i bilulykker. Med en befolkning som er 14 ganger så stor som Norges, tilsvarer det 143 døde i Norge. Altså noen færre. Det gjelder å , da motorsykkeldødsfall ikke er så vanlig i Norge!

holde tunga rett i munne? du later som en % gubbe. har du en aning om morker antalet av doda i detta landet?

jag har bott har i 16ar. sa inte kom och tala om for mig vad ja vet.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

holde tunga rett i munne? du later som en % gubbe. har du en aning om morker antalet av doda i detta landet?

jag har bott har i 16ar. sa inte kom och tala om for mig vad ja vet.

Fakta er fakta, uansett hvor mange år du har bodd her. Jeg har også noen år her, og med thai førerkort, så jeg er ikke ukjent med trafikken og ulykker! Dersom du og din gumma ikke kan forholde dere til fakta, er dere lite troende!
Du kan vel kanskje opplyse om mørketallet da?

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere