Gå til innhold

Foto

En vanlig dag i Thailand.

* * * * - 11 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1606 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

Det bygges videre og det er artig å følge med.  Som sikry nevnte så er det en litt annerledes måte å bygge muret til gjerde på, og som han skrev det blir garantert lys i inngangens stolper.

En annen ting med muren, er at de lager egen mur og ikke felles med naboens gjerde som mest vanelig er.  Det er en drøy halvmeter fra naboens gjerde, men da kan de og få malt muren enkelt på utsiden.  Støttedragerene ved bakken gjør og at muren ikke velter som vi så ofte ser, og når det er lagt på jord så synes de ikke.  Toalettet til de som jobber er mer provisoriske.

Som vanlig er så trekkes det ut og mures på alle hjørnene, og i midten litt ujevnt slik at pussen på søylene setter seg bedre.  I det hele virker dette gjerde mer gjennomtenkt enn det som vi ser rundt oss.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

Hvor er kassettspilleren? Slikt var jo populært like før århundreskiftet.

Det begynner å ta fasong gjerdet og inngangspartiet, for de som gygger gjerdet først og hus senere her.  Litt uvant at de har dette mellomrommet på litt over en halv meter, da mellom naboen og sitt eget gjerde. Men fordelen er jo at da kan begge husene, gå mellom gjerdene og male når det trengs.

Selve muren som er lav og det som blir ett gjerde er ferdig nå, og det ser ut som de har tenkt nøye over hvordan de vil ha gjerdet og inngangen.  Den store skyveporten er ferdig med skinnen og rullene som portene her så ofte har.  Inngangsdøra er og ferdig, og begge deler så er stålet ferdig for å sette på det som skal bli likt gjerdet.

Artig å se ett litt annerledes men mye bedre gjerde som ikke velter som vi ser så alt for ofte.  Veldig solide grunnarbeider på dette gjerdet.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

Nå er hele byggetomta ovenfor oss ryddet, og gjerdet er av det mest solide og beste jeg har sett i områdene her.  De avstivingene av grunnpilarene gjør at gjerdet ikke velter som de så ofte gjør.

Nå er og avkjøring/innkjøring ferdig, og denne er og mye bedre enn alle de andre rundt oss.  Ett større vannrør gjør at vannet når det regner går under innkjøringen, og vidre nedover i grøftekanten.  Da slipper man å ha soien som ei elv når det regner.

Den store skyveporten og døra inntil tomta er ferdig, og alt er ryddet og klart for å fylle opp med ca. 30-40 cm. jord over hele tomta.  Om det bygges videre er ikke sikkert, i alle fall ikke enda for håndtverkerene og alt de hadde er fjernet.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

Vi var i Chaiaphum i Thailand som ligger i det området som heter Isaan/Isan i går. Det er noe få år siden vi var å besøkte familien der, og jeg fikk nesten sjokk når jeg så enorme områder med vindmølleparker for produksjon av strøm. Det var kilometer etter kilometer og litt vanskelig å ta bilder fra alle stedene.

De få thaiene jeg snakket med synes det var bra, for alternativet var kullfyrt strømproduksjon. Men dette har kommet ganske så raskt.

Nå har Norge andre muligheter, så vindmøller skaper hissige diskusjoner, men Norge har andre muligheter med vannkraft og strømninger i havet.

Men jeg ble forbauset over de store forandringene, for de rager høyt over skog og mark. 

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

En begravelse i Thailand er ikke mye lik en begravelse i Norge. I Norge er folk stille, sørgmodige og det er stillhet rundt hele begravelsen.

I Thailand er begravelsen eller kremeringen ganske annerledes, ikke minst omgivelsen og de store mengdene av mennesker som kommer og tar avskjed med den døde. Latter og glede vises ofte da smertene er over for den døde.

Munkene i templene har sine egne hus og mange bor nesten hele sitt vanlige liv i templet. Enkle bygg som ofte er litt bortgjemt på tempelområdet. Samt det så kjente bygget der den dødee kremeres. Det bygget sees lett med den høye pipa, og hovedtrappa midt på bygget der kisten blir båret opp til døra der de sendes inn til kremering. På hver side er det også trapper, der folk går opp og legger sine blomster ved og på kista, og lokket det er åpent så alle kan si adjø. Det berører kista med sine blomster tre ganger, dette tallet som er så viktig når de og bøyer seg og waier (hilser) tre ganger.

En annen ting som er viktig, det er at alle legger en konvolutt med penger i til familien som holder begravelsen, for en slik begravelse med mange munker er en kostbar utgift for en familie. Hver og en familie som har gitt blir og ropt opp, og så gir de munkene nye munkedrakter. I denne begravelsen oppe i Isaan, så var dette en del av begravelsen som tok lang tid da det var masse mennesker som deltok.

Det var ett enkelt tempel og min kone husker at de bygget dette tempelet. Men en stor åpen sal som alle templene jeg har sett var det, og her var det ikke mye ekstra sitteplasser. Munkene messet og alle samlet hendene foran ansiktet slik som det skal gjøres. Da vises det respekt for munkene, den døde og den dødes familie.

Når sermonien er over, så er det skolebarn i sine skoleuniformer som rydder, og det er også de som deler ut vann til alle som kommer. Kaldt vann er en velsignelse i varmen, og skolebarna de har sine faste plikter og de rydder også området når alt er ferdig.

Etter seremonien så ruslet jeg litt rundt, og kikket på den første samlings salen som enda var der. Store tykke trestammer var søylene for takets konstruksjon, og det var ett enkelt bygg og hadde fått nytt tak nå. De gamle trommene og slaginstrumentene var enda i den gamle salen. Så det gamle blir tatt vare på.

Det var stille på tempelplassen når ovnen med den døde ble kremert, og folk forlot krematoriet og bare blomsterkransene var igjen når røyken begynte å stige opp av pipa.  Ett menneske vandret til noe vi ikke vet noe om, og mange her tror vi på en måte møtes igjen.  Hvil i fred uten smerter du gamle mann, du som tok så godt vare på din familie.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 835 Innlegg:
Tradisjonen med gravøl er borte i norge. Har vært i flere begravelser i Thailand. Samme erfaring som deg.
bad weather at work.jpg

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 835 Innlegg:
Dusjet 3 ganger idag..dama wille jeg skulle dusje 1 gang til

så STOPP..får da f..være måte på..dusje om morgen..dusje når tilbake hjemme..før og etter sex..ga henne skikkelig inn..huden blir svakere..men det hører de aldri på
...ALT dreier seg om den h...dusjinga..man lukter tobakk..Dusj..man er sur..DUSJ...MAN er full..DUSJ

MAN får ikke sove..DUSJ..MAKAN
bad weather at work.jpg

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

så STOPP..får da f..være måte på..dusje om morgen..dusje når tilbake hjemme..før og etter sex..ga henne skikkelig inn..huden blir svakere..men det hører de aldri på
...ALT dreier seg om den h...dusjinga..man lukter tobakk..Dusj..man er sur..DUSJ...MAN er full..DUSJ

Det kommer nok av kroppslukta vet du. :-o  :smile:  :smile: 

A.H.

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 197 Innlegg:

Kona er helt lik, blir gal av masinga hennes. Leste at mye dusjing fører til økt kroppslukt fordi de gode bakteriene blir vasket vekk.

– For hyppig dusjing kan gi uttørking av huden. Og bruk av såpe vil vaske bort det beskyttende fettlaget i overhuden og skape en dårligere hudbarriere, sier Øystein Grimstad, overlege ved Hudavdelingen på Universitetssykehuset i Nord-Norge

Forskere ved University of California har nemlig også kommet fram til at hyppig dusjing kan fjerne de «gode» bakteriene på huden. 

Dette er bakterier som har som oppgave å beskytte oss mot infeksjoner og kontrollere inflammasjoner.

– Generelt kan jeg si at noen bakterier er en del av en viktig normalflora i huden, og disse bakteriene er med på å hemme veksten av mer skadelige bakterier. Om denne normalfloraen vaskes bort, gir man samtidig bakterier som er skadelige for huden et bedre spillerom for å slå seg ned i huden og gi infeksjon og sår, forklarer Grimstad.

En gang var jeg på samme plass to ganger...

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 118 Innlegg:

"Det var stille på tempelplassen når ovnen med den døde ble kremert"

Ja, det skal du få meg til å tro! Når varmen er så intens at selv ovnen blir kremert, da måtte det sannelig vært varmt!

Slik er det med det norske språket, det kan til tider bli litt ufrivillig morsomt :)!

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 118 Innlegg:

Hvis det er slik at du røyker og din tilkomne ikke røyker, så skal du være takknemlig for at hun i det hele tatt vil dele intimt samvær med deg, selv om du dusjer ofte.

For en som ikke røyker så kan lukten av tobakk som røykeren avgir være nesten uutholdelig.

Jeg og røykte før jeg traff kona, men sluttet i tide før vi møttes :). Det er nå over 13 år siden.

Om jeg noen gang igjen skulle søke etter en parter, Gud forby!, så ville jeg definitivt avskydd enhver røykende dame - uansett hvor vakker hun ellers måtte være :).

Synd at røykerne ikke selv forstår hvilket ubehag de påfører andre!

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 26 august 2019 - 09:38

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 835 Innlegg:

Hvis det er slik at du røyker og din tilkomne ikke røyker, så skal du være takknemlig for at hun i det hele tatt vil dele intimt samvær med deg, selv om du dusjer ofte.
For en som ikke røyker så kan lukten av tobakk som røykeren avgir være nesten uutholdelig.
Jeg og røykte før jeg traff kona, men sluttet i tide før vi møttes :). Det er nå over 13 år siden.
Om jeg noen gang igjen skulle søke etter en parter, Gud forby!, så ville jeg definitivt avskydd enhver røykende dame - uansett hvor vakker hun ellers måtte være :).
Synd at røykerne ikke selv forstår hvilket ubehag de påfører andre!

Joda..skjønner dét. Uansett vet hun at jeg røyker i 14 år pr dd siden vi møttes. Jeg tar hensyn og røyker kun utvendig.Dusjnga er noe de får inn med morsmelka.Alle har vi våre lyter.Ingen er pperfekt..heldigvis.
bad weather at work.jpg

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 835 Innlegg:
Var å hentet verifiserte papirer på thai UD idag.(på thai gång sonn)Deretter til lak si for å gifte oss.DE har ventetid på ca 1 uke. De kan stille med vitner til giftemål mot betaling.Dette er vi ikke med på så vi gifter oss i phra khanong i bkk på fredag med egne vitner.Jeg er ikke med på å betale en del av en business for å utnytte oss utlendinger. Da de skjønte at jeg kan thai lempet de på kravene..sa uansett nei takk.Mange rundt thai UD og låk si som prøver raske penger til en ublu pris.
bad weather at work.jpg

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

Hverdagene er av og til brutt av noen reiser og viktige gjøremål. For oss nordmenn som er fastboende i Thailand, så er det to viktige ting vi skal gjøre i Bangkok i året. En fantastisk by med puls og smil så det holder, så de to viktige tingene som skal gjøres på Norges Ambassade blir hyggelige turer. Bekreftelse som Norges Ambassade sender til NAV hvert år er viktig. Ambassaden bekrefter at vi lever og da får vi pensjon eller trygd ett år til. Greit å ha sine inntekter hver måned. Det andre er at Norges Ambassade bekrefter vår inntekt av pensjon og trygd, så vi har det når vi spør om 1års Visa så vi kan bo sammen med vår familie i ett år til. Vi kan gjøre mer og mer på nett nå. Men hyggen, de glade menneskene, varmen og luktene, det får vi kun ved å reise og ordne tingene med en hyggelig tur.

Men noen dager på vårt faste hotell i Bangkok og i en liten soi (stikkvei) det synes vi er hyggelig. Det er gjerne mørkt når vi forlater hotellet første dagen, og vandrer ut i en stille soi med både varmt klima og varme glade mennesker. Bangkok er jo nesten berømt for sine enkle streetfood spisesteder. Der er det god mat som ofte koster bare 11,- til 15,- norske kroner. Enkle plast border og stoler samt varmen og luktene av de mange matgrillene slår mot en. Ordet varme dekker det meste, både klimaet, menneskene og maten. Men man skal gå forsiktig i mørket, for alle de små matstedene de er på fortauene, så gå det må man gjøre midt i soien (gata). Fortauene de er for å ha mobile kjøkken og spise på. Vi menn får mange hyggelige tilbud om massasje på de mange massasjestedene. Kvinnene er vakre smilende mennesker, og massasjen den er god for en gammal skrott. Men alle menn får som regel spørsmål om de vil ha en Happy Ending. Vel Happy Ending og en sexuell behandling er det mange som liker, men en Happy Ending kan og ende med AIDS. Så man bør være forsiktig. Men slik er nå både livet om dagen og nattelivet i Bangkok Thailand sin hovedstad. Det er litt annerledes en ei lita gate i Oslo og i sneføyka på vinteren.

Neste dag er det de viktige tingene som skal gjøres, og igjen er fortauene fulle av spisesteder så gatene de fungerer som fortau i ett yrende liv. Artig å se matselgerene kommer med sine mobile kjøkken, der de lager sin mat og de "kjøretøyene" er ikke forurensende. For matselgeren de dytter sine mobile kjøkken foran seg for hånd. Min blide runde og jeg har også disse dagene som handledager, for det vi ikke får i vår lille landsby og byene rundt oss det får vi i Bangkok. Trafikken er ett kaos uten like, så raskeste og greieste taxi er de så kjente smale tuk tuk med tre hjul og en liten sofa bak. Da skal man helst ikke ha armen på utsiden, for det går i rykk og napp og bare noen centimeter fra bilene de raser forbi. Men vi kommer bestandig trygt tilbake til hotellet. Etter å ha sett igjennom en menge ting vi har kjøpt, så er det ut i en stille koselig soi til nok ett måltid. Det er og mange nydelige restauranter der man får mat fra hele verden, så i en liten soi så mangler vi ikke tilbud av mat.

Nå er det snart en ny tur til Bangkok og Norges Ambassade. Nok et hyggelig opphold i Sukumvith Soi 33, med alle tilbud om god mat og tilbudene om massasje og Happy Ending. Men Happy Ending blir det aldri, men en happy shopping det blir det. Både en og flere ganger.

Velkommen til Bangkok hovedstaden i Thailand, og de små soiene som har så mye å by på.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 835 Innlegg:
Vi bor midt i BKK..vil bare bekrefte dine opplevelser. BKK er en fantastisk og trygg by med masse opplevelser som foramdres fra dag til dag.STORTRIVES HER.
bad weather at work.jpg

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 371 Innlegg:

Kan se ut som du brukte det rette tidspunktet for hofteoperasjon Arild. :smile:

https://www.thailand...hus-fra-oktober

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

Kan se ut som du brukte det rette tidspunktet for hofteoperasjon Arild. :smile:

https://www.thailand...hus-fra-oktober

Helt klart sikry.  La det inn i Speakers Corner her.  Da blir det siden jeg betaler mer skatt enn de 20 nærmeste familiene her jeg bor:  Gir mest men får minst.  Topris systemet blir enda ett hakk værre.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

Nå er en god venn flyttet til ei lita øy Norge.  De startet med å bygge ett pent hus i Thailand året 2009 eller 2010, og huset ble både penere og større enn beregnet.  Men lange opphold i Thailand blir det ikke mer, da den eldste gutten har begynt på skolen i Thailand.  Så tanken om å flytte og bo i Thailand ble det ikke noe av.

Det hadde jo vært hyggelig å ha en norsk venn rett i nærheten, men de har aldri flyttet til Thailand selv om kanskje tankene var der før de fikk barn sammen.

De forlot ett nydelig to etasjes hus med litt kjeller i Thailand, så de har da jammen satt spor etter seg her i området.

Men vi har jo en stående innbydelse til å komme på ferie til Norge, så det kan jo være hyggelig.

Jeg kan bare ønske at mine venner får ett godt liv på den øya de flyttet til nå, for å bo i Thailand ble det aldri noe av.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 04 september 2019 - 08:50

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

*
Populær

I dag den 1 oktober så er det på denne dagen for 20 år siden jeg reiste til Thailand med en enveis billett. Jeg flyttet fra Norge det landet jeg hadde bodd i 55 år, og forlot alt det trygge og kjente som Norge har. Men hva var det som fikk en håndtverkmester til å flytte fra det trygge Norge, og for med det litt ukjente landet Thailand som jeg viste hadde en velkjent korrupsjon.

Vel merkelig nok så var det korrupsjon i Oslo og Norge, som gjorde at jeg hadde mistet ALT jeg eide og hadde eid i 55 år. Så det hele startet 5 til 6 år før jeg flyttet fra Norge til Thailand.

I Oslo var det mye korrupsjon blant de ansatte i Oslo Kommune i mange mange år, og NÅ i 1980 åra så skulle de som tok i mot "smøring" av Oslo Kommune kastes fra sine stillinger. Vel samtlige var trofaste medlemmer av Arbeiderpartiet, og følte seg trygge med "Partiboka" i lomma. Joda de utro tjenere ble "sparket" og kastet ut av de stillingene de hadde. Å få sparken er en pussig ting. De utro tjenere som jobbet i vedlikeholds etaten i Oslo, de fikk sparken i den avdelingen men fikk en like god jobb i Skolesjefens Kontor og i vedlikeholdsetaten. De utro tjenere i Skolesjefens Kontor fikk sparken i den avdelingen og fik ny lik jobb i Skolesjefens Kontor og vedlikeholdsetaten. Samtidig forlangte folk i både politiet og på regjeringsplan, at alle etatene skulle nå bruke nye firmaer. De firmaene som hadde "smurt" de i velikeholdsetatene, de skulle ikke få arbeider innen komunale etater i Oslo mer. Det ble mange rettssaker i dette kjølevannet.

Jeg var en av de "heldige" som fikk masse arbeider fra inspektørene innen Oslo Kommune sin vedlikeholds avdeling. Men de som hadde "fått sparken" var jo de utro tjenere fra en annen avdeling, og de ville jo beholde sine "ekstrainntekter. Jeg fikk en masse jobber i en periode da det var stor nedgang i arbeider innen byggebransjen, og jeg var glad da mitt personlige firma fik mer enn nok arbeide. Jeg hadde da ansatt to svenner og to læregutter, som jeg hadde vondt for å permittere og arbeidene vi fikk "reddet" både firmaet og de ansatte.

Arbeidene tok lang tid på flere skoler. Mine ansatte fikk sine lønninger og store summer av materialer ble betalt, hvis ikke så hadde arbeidene stoppet opp. Etter 1,5 måned så purret jeg opp den første fakturaen, men fikk ikke svar fra Skolesjefens Kontor. Purret flere ganger men fikk ikke svar. Da reiste jeg til Skolesjefens Kontor og ba om ett møte, med den som hadde gitt mitt firma arbeidene. På forværelse fikk jeg denne beskjeden: Dessverre vedlikeholdssjefen som har med dine fakturaer å gjøre er meget syk, men forsett med arbeide sm de har fått rekvisisjon på, og dette vil selvfølgelig ordne seg.

Vel ikke en faktura ble betalt og langvarige og flere arbeider ble ikke betalt. Jeg reiste flere ganger til Skolesjefens Kontor, men traff aldri den som hadde med mine fakturaer å gjøre. To ganger så så jeg bilen til den som hadde med mine fakturaer å gjøre, kjøre ut av porten på baksiden. Men de på forværelse sa at han som hadde mine fakturaer var på kurs utenfor Oslo, og ville snart komme tilbake mulig neste uke.

Vel til slutt traff jeg den vedlikeholdssjefen som hadde mine fakturaer. Jeg spurte hvorfor flere måneders arbeider ikke var betalt. Vel Arild Holtet. Du kjenner jo til at vi som takk for arbeidene vi deler ut, pleier å få tjenester igjen som takk. Så hvis du vil ha betalt, så må og du gjøre noe for meg eller oss. Jeg ble rasende og håpet dette skulle ordne seg, uten at jeg ble med i korrupsjonen som var den samme som før det ble "ryddet" opp.

Jeg kontaktet da den advokaten som Oslo Kobber og Blikkenslagerlaug som jeg var medlem av hadde. Fortsett med arbeidene var hans ord, og så skal jeg sørge for at pengene for dine arbeider blir betalt. De ble betalt men over ett år etter dette startet. Jeg hadde vært tålmodig, mine ansatte hadde hatt arbeide og lønn, og alle materialer var betalt. Men jeg skyldte en god del i arbeidsgiveravgift og moms, og de kontorene var ikke tålmodige. Jeg ble slått personlig konkurs rett før pengene kom, og de summene ble ble mangedoblet og jeg var psykisk utslitt.

Jeg prøvde mange advokater i disse tre fire årene etter konkursen, men ingen advokat ville ta denne saken. Til slutt så tok Edmund Asbøll saken. Jeg hadde i mellomtiden spurt om hjelp i Oslo Rådhus, og de beklaget at jeg hadde fått en så forferdelig behandling og var psykisk så langt nede at arbeide var da umulig. Rune Gerhardsen lovet en meget rask behandling i Rådhuset, og jeg skulle få det han kalte en billighetserstatning. Slik at jeg og familien ikke mistet hus og hjem. Vel denne hurtige behandlingen tok 1 år og nesten tre måneder, og da var saken over tre år gammel og for gammel til å ta opp i retten. Jeg fikk avslag. Da fikk vi tak i advokat Edmund Asbøll, og vi tok saken opp i Oslo Byrett.

Oslo Kommune som som var skyldig i at jeg ble psykisk utslitt og arbeidsudyktig, de kjørte kun på en ting. Foreldet sak over 3 år. og over 3 år siden jeg tok det opp. Men som Edmund Asbøll sa. Det at Arild Holtet ble syk av, det er det hans lege og psykolog som sa når skjedde og dette er under 3 år siden. Vi vant saken og det ble ett ett skikkelig leven blant advokater som roste Edmund Asbøll for fremragende advokat arbeide. Jeg ble rost opp i skyene av alle de største avisene i Norge, som ville og nektet korrupsjon som var blitt så kjent. Jeg fikk og månedens og årets rose som var en nydelig liten statue, og veldig god omtale for en ærlig og godt håndverk i korrupte tider. Men erstatningen den var bare på 400.000,- kroner, og dekket omtrent ikke noe v kravene på moms og arbeidsgiveravgift som da var mangedoblet. Vi anket saken på stedet, men det ville ta godt over ett år før saken kom opp i en høyere rett.

Jeg mistet hus og hjem og alt jeg eide og hadde arbeidet for i livet da jeg var over 50 år gammel. Jeg var så dum at jeg startet opp igjen ett lite firma av samme type, men måtte betale alle maskiner og alt verkstedet trengte kontant, for en som er slått konkurs får ingen avbetaling. Maskiner, verktøy av alle slag og en lastebil ble betalt kontant etter hvert som jeg tjente penger på nye arbeider. Men jeg hadde lite i lønn i det første året. Smellen kom fa jeg skulle betale merverdiavgift for alt som var kjøpt inn. Med en 30& avskriving av flere hundrede tusen, så skulle jeg da betale avgift på 70% av alt jeg hadde betalt og den regninga ble for høy.

Vel da skjedde det værste som kunne skje: Jeg var da personlig konkurs for andre gang. Så den neste rettsak i en høyere rett den var det min bobestyrer som skulle føre eller ikke føre. Jeg var da tatt fra mine medmenneskelige rettigheter. Rett før saken skulle opp i retten, så kom Oslo Kommune med forslag til forlik. De kom med forslag og økte erstatningen og ville gi 1.000.000,- en million kroner mer pluss advokatutgiftene i første rettsak. Bobestyrer sa ja takk, og de fleste fikk sitt men jeg skulle miste enda mer. Min familie.

Dette hadde vært en forferdelig belastning for hele familien. Før jeg prøvde å starte opp igjen og saken kom opp i en høyere rett, så orket ikke min kone mer og hadde funnet seg en ny mann i Dundee der vår datter studerte. En venn av vår datter og det var ett slag. Men før det og når jeg var så skuffet for den første erstatningen, så ringte hun uten at jeg viste det til politiet i Moss der vi da leide ett hus. Hvorfor vet jeg ikke men kanskje hun sa jeg var "farlig", og kanskje ta mitt eget liv. Vel de tankene hadde jeg ikke. Det kom 5 stk. velvoksne politifolk, og la meg brutalt i bakken og i tvangstrøye. Jeg ble brutalt lagt inn på lukket avdeling i Veum Psykiatriske sykehus, også kalt Gærnehuset blant mange.

Vel da ble jeg behandlet som en sinsyk og farlig person en kort stund. Jeg var i ett lukket rom uten dørhåndtak, vindusåpnere og ting jeg kunne bruke å ta liv med. Ett kort liv bak ett vindu som hadde gitter som ett fengsel, og på wc kom jeg kun med en vakt på hver side av meg. De måltidene blant sinnsyke mennesker glemmer jeg aldri. Men etter kort tid skulle jeg ha møte med en lege og psykiatriker, og de hadde jeg ett langt møte med. De kunne bare bekrefte at jeg var mentalt frisk, og sendte meg hjem i drosje. Min kone var skuffet da jeg kom hjem.

Men vi hadde en meget meget hyggelig jul samme, og det ble den siste julaften sammen med min familie. Første juledag med noen gjester, og vårt tradisjonelle sildebord som gjorde meg glad. Men neste dag var den gleden dessverre over.

Den andre juledag ropte min kone fra 2 etasje. Arild kom opp hit litt, det er noe jeg vil fortelle deg.

Vel jeg ruslet opp og fikk en forferdelig beskjed av min kone: Arild............ I morgen reiser jeg til en venn i Dundee, og jeg kommer aldri tilbake til deg mer. Jeg har pakket min koffert og alle mine saker, også våre bryllupspresanger tar mine venner seg av. Alt det tilhører meg var hennes ord, men jeg fikk beholde begge våre store hunder. Jeg husker bare jeg ble nærmest lammet, og jeg fikk ikke sagt så mye. Brått så var 26 år liv sammen borte. Men jeg kan og forstå min kone, de siste årene hadde vært vonde også for henne. Hun hadde vært en fantastisk mor for våre barn og en god kone i mange mange år.

Jeg flyttet til ett lite småbruk dypt inne i skogen i Østfold, og der fikk jeg fred sammen med mine to kjøre hunder. Denne roen, masse fysisk trening og lange turer med hundene gjorde at jeg fikk troen på livet igjen. Er man først helt nederst i "kjelleren" så går "trappa" bare en vei. Opp. Hvis man finner denne "trappa".

Men min fastlege forlangte at jeg skulle slutte å arbeide, for jeg klarte å arbeide litt i den tunge perioden. Psykiske belastninger gjorde, at det ble mange stygge ulykker i arbeidet som blikkslager på ta. Beregning og avstandsbedømmelse var svekket så kraftig, at jeg mistet verktøy i gata og falt ned mellom stillaset og rett i bakken to ganger. Akillesen ble revet av, brist i håndleddet og ett kne samt retur senen til tommelen røk tvers av men jeg kunne knytte hånden. Den senen ble aldri reparert da jeg flyttet til Thailand før jeg fikk time på sykehuset. Jeg kan leve ganske så enkelt med det og gjør det også.

Men jeg bodde der så fikk jeg en brevvenn i Thailand. En pen og sjarmerende kvinne som min venn sin kone som har thai gjorde meg kjent med. Det ble mange brev frem og tilbake, og mange turer til Thailand i de neste neste to tre årene. i midten av året 1999 så giftet vi oss, og min venn som kjente mine hunder tok seg pent av dem. Resten som ikke skulle sendes til Thailand i min egen container. Det ble ett kjempestort bål bak låven på småbruket jeg bodde. Jeg brant mye som jeg kanskje skulle beholdt, men både svennebrev, mesterbrev og vitnesbyrd eller karakterkort fra høyere skoler ble alikevel borte. Min container fra Norge ble stjålet av korrupt havnepoliti i Bangkok, sannsynelig med hjelp fra det som da var min kone.

Jeg husker jeg landet på Don Muang flyplass i Bangkok. Husker min nye kone og familie sto bak sperringene smilte, lo og vinket glade til meg. Så gikk vi ut og Bangkok med sine ukjente lyder, med støy, forurensing og en da forferdelig varme slo mot meg. Dette hendte den 1 oktober 1999, og nå er det 20 år siden og minner som jeg enda på en måte kan "føle".

Ett nytt liv i ett ukjent land skulle begyne, med annet språk og en totalt annerledes kultur med tro og overtro. I dag er det 20 år siden og et slags lite jubileum.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 251 Innlegg:
All sympati med deg arild.
Forstår godt at dette sitter langt inn i ryggmargen og at du aldri vil glemme.
Det er ofte mye lettere å kjempe kamper for andre enn for seg selv.
Og man slutter aldri å bli overrasket over andre menneskers sjofelhet.
Men godt det ordnet seg - til sist :-) :-)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere