Gå til innhold

Foto

En vanlig dag i Thailand.

* * * * - 11 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1584 svar til dette emnet

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:

Det er så, men det er ikke mye fart i komunearbeiderene.  Jeg ser de som kutter sukkerrør, de jobber knallhardt i 10 timer om dagen, men kun med en times pause fra 12:00 til 13:00.  De kan jeg bare si at er MEGET hardt arbeidene i ett høyt tempo og under en strålende sol uten skygge.  Så jeg ser da ofte thaier som arbeider hardt, men den gjengen på veien er de lateste og tregeste jeg har sett i hele verden.  Snart 4 år på 5 kilometer sier sitt.   :-o 

A.H.

Kanskje sukker-kutterne har akkord, mens veiarbeiderne går på timelønn? ;). Må jo være en forklaring på forskjellen.
Selv hadde jeg nok ikke overlevd en dag som sukker-kutter.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Kanskje sukker-kutterne har akkord, mens veiarbeiderne går på timelønn? ;). Må jo være en forklaring på forskjellen.

Det hadde kanskje ikke jeg heller, men tekke kobbertak på alle kirkene i solsteika i Oslo var varmt som fy.  Men jeg ser flere som jobber hardt i varmen her, og de jobber raskt på diverse åkre.   :smile: 

Men nå er jo thaiene vant med varmen da.  Vi er nok litt forskjellig thaier og nordmenn.  Men kulda er ok.

Jeg ble sliten i varmen, av bare 8 timer med maling av husveggene oppe på stillaset.  Da hadde jeg sol bare halve dagen.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Nå går vi mot en varmere periode i året her i Thailand.  Vi har mellom 33 og 37 grader om dagen nå, så votter, lue og piggdekker trengs ikke.  Vel ikke nå heller.

Vi nærmer oss det thailandske nyttår Songkran, som er 13-15 april.  Men leser at mange steder tar de med den 16 også.  En fin tid å holde seg unna veiene på, for det kan gå ganske vilt for seg.

De er det koselig å sitte med kaffe med noe godt i, og dele maten med våre kjære hunder.  De skal da ha en hyggelig feiring hundene også.  Det er bare en drøy måned til Songkran, og ikke lenge etter det så kommer vel regnet.  For nå har det vært tørke lenge, og vannsprederen på gressplenen surrer og går jevnlig.

A.H.

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 358 Innlegg:

Nå går vi mot en varmere periode i året her i Thailand.  Vi har mellom 33 og 37 grader om dagen nå, så votter, lue og piggdekker trengs ikke. 

varmere tider ? hmm er sånt jeg kunne sagt om i Norge  :smile:

Livet seglar fort forbi

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Det bygges utrolig mye rundt i Thailand, og rundt omkring i Bangkok ser vi byggekraner over alt.  Det samme ved den store bussterminalen Mo Chit og flyplassen Don Muang.

Men også her vi bor bygges det mye, og i dag er det mest hus med en takflate og uten møne.  Da blir det både enklere og mye biligere tak som folk har råd til.

Litt på skrå og rett ovenfor vårt hus og i vår soi, så er ett land ryddet nå og folk har begynt å støpe stolper.  De støper stolpene både til huset og stolper til gjerde rundt hele landbiten.  Før hadde ingen her gjerder rundt sine hus, men nå er det fler og fler som bygger gjerder rundt sine hus.

For en uke siden ble landbiten ryddet, og for tre fire dager siden kom det første lasset med ting til ett nytt hus.

Naboene rett ovenfor oss bygger og på sitt hus, og det blir det fjerde byggetrinnet, og snart er det ikke mer plass på den landbiten.

Det er artig å følge med thaiene i områdene her, og mangt en hyggelig samtale blir det også.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

mao

mao

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 581 Innlegg:
Her også dukker det opp hus som paddehatter. Har thai ene fått bedre råd eller er det en forlang med i bilde.

Dette innlegget har blitt redigert av mao: 26 mai 2019 - 07:18

Mao

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 338 Innlegg:

Ja det bygges stort sett over hele Thailand hvorhen en kommer og det både hus , leiligheter , condos og vegnettet.

https://property.ban...view_bottom_box

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Ja det bygges stort sett over hele Thailand hvorhen en kommer og det både hus , leiligheter , condos og vegnettet.

https://property.ban...view_bottom_box

Som artikkelen skrev:  Det står mye ledig i Thailand.  Jeg har sett store bygg bli stoppet, og senere blitt revet.  Særlig i området rundt og i Bangkok, men også i større landsbyer og småbyer.  Noen ganger blir stoppet, da de ikke har byggetillatelse.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 26 mai 2019 - 08:20

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 338 Innlegg:

Ja det er bedre de river det ned , etter flere år står disse påbegynte bygga med gjennom rustet armering ikke bra.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Det er artig å følge med på husbygging i Thailand.  Ute på landsbygdene og landsbyene, så er håndkraft enda det mest brukte.  Men betongmasse kommer ofte med betongbiler.  Men jeg ser og at de blander all betongen for hånd.  I bygget de har begynt på foran oss i vår soi, så er sementsekker, sand og pukkstein lesset av.  Så her blir nok alle søyler og dragere til både hus og gjerde blandet for hånd.

Så landsbyen får nok ett nytt hus, og befolkningen den øker sakte og sikker.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 26 mai 2019 - 09:28

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Det er artig å følge med på bygging av hus i Thailand, for det er ganske annerledes en å bygge hus i Norge.  Gjengen er i gang nå, og det går ganske raskt fremover.  Som vanlig like mye kvinner som menn på byggeplassen, og store presenninger er brettet ut så de kan ta en hvil og spise i skyggen.  For når det er 40 grader i skyggen, da er det skikkelig hett ute i solskinnet.

En glad gjeng er det og jevnt går det fremover, og det er hyggelig å slå av en kort prat med denne gjengen.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Det bygges og ett nytt hus bygges foran oss i vår soi.  De har støpt alle grunn-stolpene runde, og så over bakken er de firkantet som de pleier å være.  Drageren langs bakken ser solid og god ut, så Dette kan bli ett solid hus og gjerde.  Det er ikke mange meter fra oss til dette nye huset som bygges.  

Men en litt uvant tid å starte på, for nå starter regnsessongen.  Selv så håper jeg regnet kommer i gode byger.  For jeg er akkurat ferdig med å klippe gresset, og da trenger gresset en skikkelig blaute i varmen som vi har nå.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Det bygges nytt hus i vår lille soi, og det er flere som bygger på sine gamle hus.

Det er artig å følge med på det nye huset som bygges foran oss, for der bygger de ett solid gjerde før de bygger huset.  Det virker som de gjør en brukbar jobb, selv om alt ikke er snorrett eller helt i vater.  Men solid arbeide det gjør de i alle fall.

Hyggelige mennesker er det også, og nå da alle grunndragere og stolper er ferdige, så tar de det en god del roligere.  For det er skikkelig varmt ute i sola, så der de blander betongmassen har de presenning så de arbeider i skyggen.

Så her bygges det og bygges på, og det blir mindre og mindre ledig land, og husene står tettere og tettere sammen.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 02 juni 2019 - 04:43

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Det bygges nytt hus i vår lille soi, og det er flere som bygger på sine gamle hus.

Det er artig å følge med på det nye huset som bygges foran oss, for der bygger de ett solid gjerde før de bygger huset.  Det virker som de gjør en brukbar jobb, selv om alt ikke er snorrett eller helt i vater.  Men solid arbeide det gjør de i alle fall.

Hyggelige mennesker er det også, og nå da alle grunndragere og stolper er ferdige, så tar de det en god del roligere.  For det er skikkelig varmt ute i sola, så der de blander betongmassen har de presenning så de arbeider i skyggen.

Så her bygges det og bygges på, og det blir mindre og mindre ledig land, og husene står tettere og tettere sammen.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Det er artig å se husbygging i Thailand, og i våre øyne sees de merkligste hus blir bygget. Men dette nye huset på en litt større tomt som bygges foran oss, her ser det ut som de bygger solid.  Litt annerledes enn andre hus som har blitt bygget i områdene her, da de først bygger ett solid gjerde rundt hele tomta.  Skal bli artig å se om de bygger slik om så ofte bygges nå, med ett tak med fall kun en vei.

Vel forskalingene på de siste søylene blir revet i dag, så snart skal de vel begynne å gjøre gjerdet ferdig.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 08 juni 2019 - 03:48

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 716 Innlegg:

Sukkerkutterne presterte  på akkord å gjøre en hel landsby i Buriram HIV-positiv..ikke deres feil..derimot de som valgte å knulle dem,,,det samme skjedde i en landsby utenfor BKK.

Så en dokumentar..skal se om jeg finner den

bad weather at work.jpg

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Det går fremover med gjerdet rundt eiendommen foran oss.  Nå har de forskalet og muligens fylt de store stolpene til inngangspartiet med betongmasse, og de er som vanlig både høyere og tykkere enn de andre stolpene.  Men fremover det går det.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 221 Innlegg:
Det er i grunnen rart de lager en høyere port enn resten av muren.
Kansje for den skak være vanskeligere å klatre over :-)
For i thailand klatrer de kansje over porten og ikke hvor hinderet er lavest.
Unødvendig dyr bli den vel også :-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Det er i grunnen rart de lager en høyere port enn resten av muren.
Kansje for den skak være vanskeligere å klatre over :smile:
For i thailand klatrer de kansje over porten og ikke hvor hinderet er lavest.
Unødvendig dyr bli den vel også :smile:

Mange liker dette vi kaller smijernsporter (er stål), og det er skyveporter og ofte en liten inngangsdør ved siden av porten.  Ikke så god å klatre over hverken gjerdet eller port, for det er spisse tagger/spyd på toppen.

Men mot den lille soien mot åkeren, der er det tett mur da dette ikke er fasade mot større vei eller soi.  maling er ikke så viktig. :-o  Vel det er ikke vedlikeholdet heller.  ;-) 

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 09 juni 2019 - 12:40

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 221 Innlegg:
Jeg fikk erfare spydene i baken tirsdag.
Svigermor hadde (selvfølgelig) slått av noen utelysene for å spare oss for strøm mens i norge.
Ulempen er at samme bryteren og sørger for strøm til portåpneren.
Og jeg kom akkurat når hun sov middag bak låst dør.
Vi har også en liten port ved den store.
Der er yale-lås men og en vanlig "thailås".
Jeg bruker yalelåsen, hadde låst med den da vi dro til norge.
Men i mellomtiden hadde svigermor funnet ut den andre bedre.
Så da var det å klatre over spydene, åpne døra t huset, slå på bryteren og åpne automatporten.
Og nei, det elopplegget var ikke min ide, var salig uvitende inntil "sannhetens őyeblikk" for et års tid siden :-)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

1 bruker(e) leser dette emnet

1 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere