Gå til innhold

Foto

En vanlig dag i Thailand.

* * * * - 11 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1584 svar til dette emnet

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 221 Innlegg:

Stemmer det :-)

Ser i BangkokPost i dag at det er foretatt en undersøkelse av hva folk forventer av "nye" myndigheter.

Typisk nok er det bedre priser for landbruksprodukter, lavere leveomkostninger og at myndigheter "hjelper med privat gjeld" som topper.

Så troen på julenissen er det intet i vegen med.

Samtidig kom reduksjon av korrupsjon og bedret utdannelse lenger ned på listen.

I grunnen lite overraskende resultat - desverre :-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Stemmer det :smile:

Ser i BangkokPost i dag at det er foretatt en undersøkelse av hva folk forventer av "nye" myndigheter.

Typisk nok er det bedre priser for landbruksprodukter, lavere leveomkostninger og at myndigheter "hjelper med privat gjeld" som topper.

Så troen på julenissen er det intet i vegen med.

Samtidig kom reduksjon av korrupsjon og bedret utdannelse lenger ned på listen.

I grunnen lite overraskende resultat - desverre :smile:

Jeg må si vi måtte le når vi så dette skiltet kom opp.  Du snakker om å gi folk "lykke" som folk selv ikke er klar over.  Men dette er så kjent så kjent, og det er viktig for en Junta å si at folk er lykkelige.  De må jo gi folk den typen "demokrati".   ;-)  ;-)  :-o 

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Livet i Thailand er annerledes på så mange måter.  Thaiene gjør ofte det meste på den "enkleste" måten.  En video av ett stort thailandsk stolpehus som flyttes, viser at det enkleste fungerer selv i dag med avanserte maskiner og roboter.  Hvorfor gjøre ting så komplisert........

https://www.facebook...42843142768123/

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 25 desember 2018 - 03:50

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Man kan lure på hva Ingrid Espelid Hovig har med Thailand å gjøre.  Vi kjenner henne som programleder i Tv om mat husstellærer og forfatter.  Hun ble forferdelig dårlig behandlet i Norge sine siste leveår, og døde 3 august i fjor året 2018.

Vel det handler om Thailand men selvfølgelig også om ernæring og mat.  Filmen er over 30 år gammel, men mye av dette som er filmet ser vi den dag i dag.  Hun var å besøkte skoler med opplæring i matlaging, og fartet fra Bangkok og rundt om i landet.  Hun var en engasjert kvinne, også i NRK sin film om Thailand.  Filmen som tar for seg livet og heter Thailand-alvor bak smil.

https://tv.nrk.no/pr...-alvor-bak-smil

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 04 januar 2019 - 09:51

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Når vi bor på steder det ikke finnes skandinaver og så få faranger at man aldri ser dem, så er det annerledes å se hvordan thaiene forholder seg til buddhismen og templene.  Buddha var jo en mann med sterke meninger og tanker, så buddhismen har jo ingen gud slik som kristendommen.

En film om de store verdensreligionene og da her relgionen uten gud.

https://tv.nrk.no/se...09974/avspiller

En fin film for dem som har interesse på flere måter også om Bangkok, og det forklares godt fra en troende buddhist.

Tempelet som er omtrent i hver eneste lille landsby, og tempelet står sentralt i thaienes tanker og hverdag.  Selv synes jeg det er en "mild tro", og buddhismen godtar andre religioner og fordømmer ikke andre religioner.  Men legger også merke til, at uansett hvor lite folk har så har de noe å gi.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

En vanlig dag i Thailand gir artige innblikk.  Jeg kjøpte i sin tid ett bord i aluminium med en vaskekum, slik at oppvasken skulle bli enklere og fin plass til tørk av det som var vasket opp.

Vel bordet blir brukt det, og thaiene i familien synes det er kjempefint.  Men til å brenne bål i eller ha kullgrillen i og lage mat.  Oppvask gjøres i ei stor balje med vann, som ikke får veldig ofte rent vann.

Orden og system press deg på, her skal du motstand finne. ;-)  :-o  :smile: 

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:

Tempelet som er omtrent i hver eneste lille landsby, og tempelet står sentralt i thaienes tanker og hverdag.  Selv synes jeg det er en "mild tro", og buddhismen godtar andre religioner og fordømmer ikke andre religioner.  Men legger også merke til, at uansett hvor lite folk har så har de noe å gi.

A.H.

Mild og mild, fru Blom :). Er vel litt situasjonsbestemt dette, er det ikke det da?

Tenker på buddhistene i Myanmar. De er ikke særlig aksepterende for muslimene i eget land.

For meg minner buddhismen i Thailand meg mest om den rolle kristendommen hadde i Norge før opplysningstiden. Da var det slik at helt uavhengig av livsførsel, så definerte alle seg som kristne, på samme måte som thaiene definerer seg som buddhister, uten å legge så mye mer i den enn å følge ritualene.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:

En vanlig dag i Thailand gir artige innblikk.  Jeg kjøpte i sin tid ett bord i aluminium med en vaskekum, slik at oppvasken skulle bli enklere og fin plass til tørk av det som var vasket opp.

Vel bordet blir brukt det, og thaiene i familien synes det er kjempefint.  Men til å brenne bål i eller ha kullgrillen i og lage mat.  Oppvask gjøres i ei stor balje med vann, som ikke får veldig ofte rent vann.

Orden og system press deg på, her skal du motstand finne. ;-)  :-o  :smile: 

A.H.

Da er du kanskje i likhet med thaiene rundt deg blitt immun mot basseluskene som koser seg i kopper og kar. Du får legge ut varsel om at besøkende oppfordres til å ha med seg rene kopper til kaffen :).

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 716 Innlegg:

Da er du kanskje i likhet med thaiene rundt deg blitt immun mot basseluskene som koser seg i kopper og kar. Du får legge ut varsel om at besøkende oppfordres til å ha med seg rene kopper til kaffen :).

:welcback:  :danser:  :duskedamer:  :duskedamer:

:bighug:  :bighug:  :kaldt:  :kaldt:

bad weather at work.jpg

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Du sier noe.  Besøkende ta med kaffekopper, glass og bestikk.  Men du verden for ett fantastisk sterkt immunforsvar jeg har.   :smile: 

A.H.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Du sier noe.  Besøkende ta med kaffekopper, glass og bestikk.  Men du verden for ett fantastisk sterkt immunforsvar jeg har.   :smile: 

A.H.

Det er vel bare å drikke rett av flaska/boksen så er det null problem. :)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:

Det er vel bare å drikke rett av flaska/boksen så er det null problem. :)

Vet ikke du at hos Arild så står kaffe på menyen?

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Vet ikke du at hos Arild så står kaffe på menyen?

Slik er det bare vet du.  Kaffevannet er det aller første jeg varmer opp etter jeg står opp, og både kona og jeg drikker kaffe når øynene er åpne.  Burde lage en avdeling for kaffe også (noe det blir), og da har vi kafferom, stort trimrom og min lille hule Macrommet.   :-o  ;-)  :smile: 

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 221 Innlegg:
Du skriver noe om buddismen og dette med å gi.
Tro om de gjør det av fullstendig fri vilje, all den tid de er stort sett fattige, eller er det for "ikke miste ansikt", all den tid gavene blir kringkastet over landsbyens hőytalersysten.
Synes og at disse templene har et evig behov for penger, og enhver landsby skal jo ha sitt eger tempel.
De fleste thaier tror jeg har en őkonomisk anstrengende hverdag, noe som kansje ville blitt litt enklere ved opphør av alle "tempelfestivalene" :-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Du skriver noe om buddismen og dette med å gi.
Tro om de gjør det av fullstendig fri vilje, all den tid de er stort sett fattige, eller er det for "ikke miste ansikt", all den tid gavene blir kringkastet over landsbyens hőytalersysten.
Synes og at disse templene har et evig behov for penger, og enhver landsby skal jo ha sitt eger tempel.
De fleste thaier tror jeg har en őkonomisk anstrengende hverdag, noe som kansje ville blitt litt enklere ved opphør av alle "tempelfestivalene" :smile:

Denne tradisjonen er bare slik.  Ofte så bygges det og en landsby der det er ett tempel.  Siden staten ikke gir 1 baht, så er det beboerene som gir penger til å bygge og fornye templene. Ofte kan det ta 20 til 30 år før ett tempelbygg er ferdig.  Ser og i Norge det var en kirke i hver kommune og tettbebyggelser.  Tro er nå en gang slik.  Thaiene virker glade for å gi, og det er ikke bare for å få ett "stort" ansikt.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 30 januar 2019 - 01:11

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:

Denne tradisjonen er bare slik.  Ofte så bygges det og en landsby der det er ett tempel.  Siden staten ikke gir 1 baht, så er det beboerene som gir penger til å bygge og fornye templene. Ofte kan det ta 20 til 30 år før ett tempelbygg er ferdig.  Ser og i Norge det var en kirke i hver kommune og tettbebyggelser.  Tro er nå en gang slik.  Thaiene virker glade for å gi, og det er ikke bare for å få ett "stort" ansikt.

A.H.

Det er jo ikke slik at hver landsby har sitt tempel. Ofte er det flere templer. Det er ofte slik at munkene i et tempel ryker uklare med hverandre og har hver sine støttegrupper utenfor tempelet. Da skjer det gjerne at en munk eller en gruppe munker bryter ut og vil lage sitt eget tempel.

Ellers har jo myndighetene et eget departement for religiøse saker som blant annet skal følge opp økonomi i templene. Antar da at det også vanker noen offentlige midler til templene. Hva de pengene skal brukes til er jeg derimot mer usikker på.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Det er jo ikke slik at hver landsby har sitt tempel. Ofte er det flere templer. Det er ofte slik at munkene i et tempel ryker uklare med hverandre og har hver sine støttegrupper utenfor tempelet. Da skjer det gjerne at en munk eller en gruppe munker bryter ut og vil lage sitt eget tempel.

Ellers har jo myndighetene et eget departement for religiøse saker som blant annet skal følge opp økonomi i templene. Antar da at det også vanker noen offentlige midler til templene. Hva de pengene skal brukes til er jeg derimot mer usikker på.

Jo det stemmer at det kan være flere tempel i en landsby, pluss noen templer som ligger i omtrent ubebodde steder.  Ser ofte templer oppe i ås kanter/topper og det thaiene ofte kaller på fjellet.  Så templene de kan nesten ligge som perler på en snor da landsbyene ligger ikke langt fra hverandre.  Så det er nok flere templer enn det er landsbyer.  I byene er det en masse templer, og de kan og ligge rett ved hverandre.  I den lille byen Chaibadan er det 9 stk. templer og 3 stk. templer som er kinesiske.  Så er det noe landet har nok av så er det templer.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Årene går og livet forandrer seg litt hvert år.  Husker vi bodde drøye 6 år i Lam Narai for å slippe livsfarlig trafikk med da tre mindre gutter som skulle frem og til bake til skolen.

Livet gikk i rolige hyggelige former, i soien det lille to etasjes town house vi bodde i.  Vi overtok en bitte liten hund som bare var 3 dager gammel, for moren bare hadde melk til en valp.  Det var 5 stk. valper som folk tok vare på, men kun den ene lille av de 5 stk. valpene som ble omplassert overlevde.  Min tålmodige kjære kone holdt den lille valpen i hånda og matet henne.  Hver neste natt våknet vi flere ganger, og måtte se om valpen fremdeles levde. Det gjorde den lille jenta, og da fikk hun det passende navnet Lucky.  Den ene lykkelige som overlevde da moren ikke kunne ta vare på mer enn 1 av 6 stk. valper.  

Vi hadde mange gode venner i den lille mo ban vi bodde i, og hverdagene gikk med turer med våre hunder og daglige gjøremål.  Vask av bil under taket på uteplassen var enkelt.  Lucky vokste opp og livet var hyggelig i den lille soien og mo ban vi bodde i.  Husleie tok ikke livet av oss heller, for 2500,- baht i måneden for to etasjer med aircondition var en grei pris.  Strøm og vann kom i tillegg, men totalt 4700,- baht for en stor toroms leilighet inklusive internett, strøm og vann kan man ikke klage på.  Det er en liten koselig by som har alt man trenger, og vi tar ofte turen tilbake og er sammen med våre venner.

Nå er lille Lucky en glad og trygg hund, og hun har blitt 6 år gammel.  Guttene går på samme skole, men nå er det store trygge skolebusser med hjelpere og guttene er eldre og trygge.  En glad familie der eldste gutten tar utdannelse i hæren, og hjemme i huset har to glade tenåringer 6 stk. lykkelige hunder kona og jeg ett trygt og avbalansert liv.  Hvordan årene som ligger foran oss blir, det er det nok ingen som vet, men kona passer på å gi de gode åndene pene blomster mat og drikke hver dag, så fremtiden den blir nok som den er i dag og med ett trygt og godt familieliv.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 087 Innlegg:

Av og til så blir jeg helt oppgitt over Thailand sine butikker og bruk av plast.

På 7-Eleven så blir alle drikker fylt i plastkrus med plast lokk og sugerør i plast, og en plastpose med håndtak så man har noe å holde i.  Alle flasker ellers med sugerør pakket i plast og lagt i en plastikk bærepose.  Yoghurt beger i plast med små plast skjeer i en plastpose, og alt lagt i en bærepose i plast.  Sugerør og plasts skjeer sier jeg at jeg ikke vil ha, for vi har noe å drikke av og skjeer i huset.

90% av alle sko og sandaler er av plast, og kastet etter en måned eller så da de går i stykker.  Blir mye avfall i plast av dette.

Men det værste var når en i familien kjøpte smertestillende tabletter til meg.  Pleier å kjøpe 4 stk typer piller, som bla lagt i en stor plast pose, men selvfølgelig lagt i en plast bærepose.  Nå gjør de det annerledes.  Det er 4 stk. tabletter i 20 stk så poser i plast, som legges i den vanlige plastposen som alle tablettene ble lagt i før.  Da blir 20 små plastposer lagt i en større plastpose, som igjen blir lagt i en plast bærepose.

Det er bare å gi opp, for bruken av plast bare øker og øker uten grunn. :-o  :-o  :-o 

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 221 Innlegg:
Ja det er helt tragisk.
Ser det samme når jeg handler på lotus.
Ikke som i norge hvor alt kan være i samme pose :-)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere