Gå til innhold

Foto

En vanlig dag i Thailand.

* * * * - 11 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1498 svar til dette emnet

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:

Høres ut som reaksjoner man kunne vente under "skeive dager". Klager man på sånt har man rimelig lav frustrasjonsterskel.

jeg har dame som jeg elsker..skjønner hva du mener uansett...pomm mai sai kon djai ngai ..veldig vanskelig å uttale men betyr at jeg ikke er lett på tråden..ha-ha

Dette innlegget har blitt redigert av stigar: 09 desember 2018 - 15:54

barang labø(khmer)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:
konn jai ngai..lett på tråden..vanskelig å uttale rett..høy å lav tone i samme setning..
barang labø(khmer)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:
tilbake fra hua hin..nå hjemme i Bangkok..vi brukte lang tid på hjemveien..var å så oss rundt omkring..2 tempel ble også besøkt..forferdelig treg trafikk fra petburi til Bangkok..gikk i sneglefart ca 25 km..veiarbeid som var årsaken..løste seg opp ca 20 km fra Bangkok..nå blir det snart middag..dama i kokinga..barna hennes hjelper til..
barang labø(khmer)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

En ung kvinne jeg kjenner som bor i Thailand, la ut denne videoen om livet slik haiene så ofte har.

เพื่อแม่

En film fra dagen i dag som viser hvordan ei flink lita jente har det. Det er nok mange millioner familier som har det slik og bor slik som hennes familie. Men det er hyggelig å se gleden og livet til glade mennesker som ikke har ett rikt liv. Ikke rikt på penger, men rikt på gleder og samhold i familien. Det har kanskje mer verdi enn hvordan mennesker i Norge lever og tenker.

Forøvrig hyggelig å se, at denne jenta bare hadde topp karakterer på skolen. Nok en jente som kan bli godt utdannet, og som en selvfølge tar vare på sine gamle foreldre som kun får 600,- baht hver i månedspensjon. Selv om det er billig å leve i Thailand, så er ikke 158,- kroner i måneden noe man kan leve av som gammel.

Det ER en fremtid for thaiene, men jeg er forbauset over at de omtrent ikke vet noe om verden utenfor Thailand.  Ingen på skolene vet noe om verdenshistorie, geografi og andre land sin kultur og levemåte.  Det er ikke ett eneste menneske hverken av lærere eller elever som egentlig vet og kjenner til hva første og andre verdenskrig var og sto for.  Litt rart da så mange andre land i Asia vet mer.

Vel i dag har omtrent alle voksne og barn smartmobil, datamaskin eller nettbrett.  Med det ser de hvordan mennesker i andre land i verden har det, og ikke minst U.S.A. som de ser så opp ti, og landene i Europa.  Mest er det games og tull de ser på, men også nyheter i Thailand.  Vel nyheter som Juntaen godkjenner.

Men oppegående lærevillig ungdom fra fattige kår, de ser nok mer og forstår mer.  Kanskje en gruppe studenter som i årene som kommer protesterer over hvordan den vanlige fattige thai har det og blir behandlet.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 12 desember 2018 - 05:35

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 896 Innlegg:
Du vet thailands innsats under 2 verdenskrig var vel neppe den mest gloriøse.
De stod jo på japansk side i starten og erklærte både England og USA krig.
Imidlertid ville ikke ambassadøren i Washington overlevere krigserklæringen og landet var sådan ikke
formelt i krig med USA.
Mot slutten av krigen skriftet landet side og ble nok ikke kalt "Asias italienere" uten grunn.
Etter krigen ble banelegemet og matriellet på "Death Railway" overdratt England, som i neste omgang solgte det tilbake til Thailands Jernbane.

Men, på den andre siden er jo også vår kunnskaps om sørøstasias gamle histore begrenset.
Det var først når jeg kom sammen med Phen jeg hørte om krigene med burma, carabao etc,
så rett skal være rett.
På den annen side hadde hun ikke hørt om Beatles og Stones, hun kjente til Elvis
og (selvfølgelig) Eagles. :smile: :smile:

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 440 Innlegg:

Rart hvordan verden ser helt annerledes ut omtrent på motsatt side av kloden. :) 

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Ett typisk hus i Thailand oppe i fjellstrøkene.  Jeg synes mange av disse husene som er stolpehus, er både praktiske og glir fint inn i terrenget.  Vi har fremdeles mange av dem her vi bor, og moderne hus i mur er og bygget som stolpehus.  Passer i både klimaet og destolpelpehus fungerer perfekt.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:
igår kom de første lastene med sand og pukk og sement til tomta i Bangkok..begynner å arbeide på søndag..blir et hus med vinkel..L..3 etg..3 enheter som bygges sammen..totalt 18 soverom å 12 bad..stue..kjøkken å balkong i hver enhet..dette prosjektet betales av foreldrene til dama..vet ikke totalprisen..men tomta på 100 talang wa betalte de 7mill bath for..vi å søsken å andre i nær familie blir boende der iløpet av mars mnd..der vi bor nå skal vi leie ut..eiendommen blir i damas navn..gave fra foreldrene..jeg bidrar også med 1 mill bath..jeg å dama har kjent hverandre i 13 år..som et par i 3år..vi skal gifte oss neste år..fridde å fikk JA..foreldrene vil ikke høre snakk om sinsod..bare et lite bryllup med nærmeste familie tilstede..de sier at de ikke liker å stikke seg ut ovenfor naboer etc etc..
barang labø(khmer)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:
ser på norske nyhetene at et barn på 7 år døde i mr Trump sin leir..mannen er steine gal..håper han blir stilt for riksrett...gjerne med livstid i fengsel..USA sitt demokrati er en rett å slett et diktatur..at mannen forvarer saudi Arabia sier det meste..USA har 5% av verdens befolkning..25% av verdens innsatte i fengsel..drittland..verste landet i verde
barang labø(khmer)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

ser på norske nyhetene at et barn på 7 år døde i mr Trump sin leir..mannen er steine gal..håper han blir stilt for riksrett...gjerne med livstid i fengsel..USA sitt demokrati er en rett å slett et diktatur..at mannen forvarer saudi Arabia sier det meste..USA har 5% av verdens befolkning..25% av verdens innsatte i fengsel..drittland..verste landet i verde

Ps.  En vanlig dag i Thailand bør behandle Thailand og livet her, ikke blande inn Trump og amerikansk politikk.   ;-)  ;-)  ;-) 

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 14 desember 2018 - 08:08

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:

Ps. En vanlig dag i Thailand bør behandle Thailand og livet her, ikke blande inn Trump og amerikansk politikk. ;-) ;-) ;-)

ville bare fortelle hva jeg gjorde akkurat nå..😂😂😂
A.H.

barang labø(khmer)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:

Ps. En vanlig dag i Thailand bør behandle Thailand og livet her, ikke blande inn Trump og amerikansk politikk. ;-) ;-) ;-)

ville bare fortelle hva jeg gjorde akkurat nå..😂😂😂
A.H.

barang labø(khmer)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

ville bare fortelle hva jeg gjorde akkurat nå..
A.H.

Den er grei den.  Men dene tråden laget jeg i sin tid, om KUN hvordan livet for meg og hverdagene med skoler og livet ellers i Thailand er.  Politikk og slik bruker jeg andre tråder som ikke er relatert til Thailand.  Så ingen sure miner fra min side.

A.H.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:

Den er grei den. Men dene tråden laget jeg i sin tid, om KUN hvordan livet for meg og hverdagene med skoler og livet ellers i Thailand er. Politikk og slik bruker jeg andre tråder som ikke er relatert til Thailand. Så ingen sure miner fra min side.

A.H.

vi gamle sjømenn henger oss ikke opp i bagateller..har reist utenriks offshore siden 2003..Malaysia..Singapore..India..mange artige historier som jeg ikke tør dele..ha-ha..i Malaysia (labuan)kan man lett tro man er i Manila..90 % av barene består av pinays
barang labø(khmer)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:
tidlig til køys igår kveld..idag startet byggingen av hus på ny tomt i Bangkok..sitter nå å tar meg ei iskald pils å ser på arbeiderne...som seg hør å bør er mat..sprit og øl kjøpt inn..ca 15 stk her på tomta..menn å damer..venter på at byggefirma skal komme med flere ting arbeiderne trenger..bla mere pukk å metall til grunnarbeidet..dette prosjektet vil ta 3-4 mnd..ellers går livet sin vante gang..reiser til norge neste uke..tilbake i mars..
barang labø(khmer)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 896 Innlegg:
En ny byggetråd altså ? :smile:
Lykke til :smile:

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:

En ny byggetråd altså ? :smile:
Lykke til :smile:

nope..jeg bidrar med litt..resten betaler foreldrene til dama..har ikke peiling på totalkostnaden..vet kun at de betalte ca 6mill bath for tomta..vet også at det blir 3 enheter fast i hverandre med tilsammen 18 soverom å 12 bad..stue å kjøkken å balkong også å en hageflekk foran bygningen..de har eiendom i kalasin..khon kaen også..uansett skal du ha takk for lykkeønskninger..
barang labø(khmer)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Jeg har hatt en lenger periode, da jeg har vært ekstremt trett, "sliten", umotivert og ikke på noen måte slik jeg pleier å være.  Sover som en stein 8 til 9 timer om natta, og jeg kan godt føle for det og sove 3 timer midt på dagen også.  Selv etter en STOR kopp kruttsterk kaffe, så blir jeg skikkelig søvnig utover dagen.  Veldig lite motivert ren psykisk for trening, og dette er ikke meg slik jeg var bare for ett halvår siden.

Vel omsider så fant jeg grunnen, og det ga med ett lite kikk opp igjen.  Det var bivirkninger på en medisin som var skylden i dette.  Trettheten får jeg ikke gjort noe med, men rent psykisk å motivere meg og trene det  klarte jeg.  Rart hvordan psyken kan styre livet ut av faste vanlige spor.

Nå smaker kaffen bedre også.  :-o  :smile:  :smile: 

A.H.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:

Jeg har hatt en lenger periode, da jeg har vært ekstremt trett, "sliten", umotivert og ikke på noen måte slik jeg pleier å være. Sover som en stein 8 til 9 timer om natta, og jeg kan godt føle for det og sove 3 timer midt på dagen også. Selv etter en STOR kopp kruttsterk kaffe, så blir jeg skikkelig søvnig utover dagen. Veldig lite motivert ren psykisk for trening, og dette er ikke meg slik jeg var bare for ett halvår siden.

Vel omsider så fant jeg grunnen, og det ga med ett lite kikk opp igjen. Det var bivirkninger på en medisin som var skylden i dette. Trettheten får jeg ikke gjort noe med, men rent psykisk å motivere meg og trene det klarte jeg. Rart hvordan psyken kan styre livet ut av faste vanlige spor.

Nå smaker kaffen bedre også. :-o :smile: :smile:

A.H.

livet er fullt av utfordringer..noen dager bedre enn andre..bivirkninger av medisiner kjenner jeg til etter arbeidsulykke jeg hadde i Nordsjøen i 2015..plutselig forandret livet seg iløpet av sekunder..fra å være yrkesaktiv sjømann til å bli sittende hjemme hver dag tar på psykisk..mange forskjellige medisiner for smerter..døyvet smertene med alkohol også..men tok meg sammen til slutt
.deretter flere år med utprøving hos NAV...i tillegg kamp mot Tryg forsikring via advokaten..alt ordnet seg i høst..da føler man en lettelse til slutt..men det tok på mens det sto på som verst..gikk ned flere kg i vekt..søvnen var dårlig..matlysten også...før jeg ble innvilga uførepensjon kunne jeg kun dra til Bangkok 4 uker i året med betaling fra NAV...jeg blir boende i Norge minimum 6 mnd i året..tar ikke utflytting
.
barang labø(khmer)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere