Gå til innhold

Foto

En vanlig dag i Thailand.

* * * * - 11 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1413 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 305 Innlegg:

En gammel film fra Thailand som Ingrid Espelin er komentator i.  Filmen er fra 1984 og har tittelen: Alvor bak smil.  Da var Thailand fremdeles ett U-land, og rismarkene var omtrent de største og fleste arbeidsplassene.

Det er ganske så anderledes i Thailand i dag, men artig å se denne gamle filmen.

https://tv.nrk.no/program/FOLA03001483/thailand-alvor-bak-smil

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 305 Innlegg:

Igjen våknet vi klokken 05:00 av denne triste, melankolske men på en måte vakre musikken. Nok ett menneske i vår lille landsby Nong Bolung midt i Thailand er død. De myke tonene av fioliner og andre instrumenter "seiler" eller "driver" på en så merkelig myk måte mot oss over åkrene og hustakene, mens det enda er ett fløyelsesmykt mørke rundt oss. Månen titter ned på oss gjennom sølvfargete skyer og synes mellom palmebladene. Sakte viker det fløyelsesmyke mørket av en glødene sol, en sol som farger verden rundt oss i ett skinn av purpur og gull. Nok en morgen og nok ett menneske er død. Høytalerene bryter inn og den som leder denne prosessen taler om den døde og familien. Vi hører at Pi Nong er død og en forsørger på 48 år skal snart den lange veien til tempelet og brennes. Pi betyr år eller voksen alder mens Nong forteller oss at hans foreldre enda lever. Den døde er voksen men enda ung. Tre dager pleier denne sermonien hjemme i den dødes hus å være. Det så vanlige tallet tre som går igjen i hilsen og når de waier og bøyer seg tre ganger i tempelet. Den døde skal og toges på en opphøyet pyntet kiste ofte på ett lasteplan på en pickup, og den står høyt og det er ett vell av vakre blomster rundt kisten. Mange mennesker i landsbyen følger med dette triste toget og musikken følger menneskene. Kisten med den døde skal tre ganger rundt det høe tempelbygget med pipa og forbrenningsovnen. Nærmeste famliie har sin hånd på kisten, og landsbyvenner, familie, munker og landsbybeboere følger etter. Når ett menneske dør så går de tre ganger rundt krematoriet. Denne gangen går de MOT sola som sier at den døde går inn i møtket, og den døde skal ikke åpne sine øyne og se lyset mer. Når mannen en gang var ung og skulle i tempelet være munk og lære om Buddhismen, da gikk alle de unge nye munkene tre ganger rundt tempelbygget med sola og inn i lyset og fremtiden. Dette tallet tre går igjen i så mye i Buddhismen. Den døde har ligget på en nydelig åpen kiste hjemme i sitt hjem i tre dager. Familie og venner berører kisten med en blomst tre ganger, og sier sine ord og tar farvel alle på sin måte.

Når ett menneske dør her i Thailand, så strømmer familie, venner og landsbyboere til huset, og de hjelper til med å lage mat for alle som kommer. Alle som kommer har og med seg en konvolutt med penger, og har skrevet sitt navn på konvolutten. Da vet alle hvem som har gitt og hjulpet familien. Det kan komme mange mennesker hver eneste dag, til huset der kisten er i hjemmet til den døde og familien. Alle får mat, øl og ofte brennevin og alt er gratis. Dette er landsbyens måte å hjelpe familien økonomisk, slik at de har økonomi til en verdig adjø og minnestund for den døde.

Min kone og jeg er litt ekstra triste når dette mennesket døde. Han var kun 48 år og forsørget kone, barn og sine foreldre. Den måten han døde på var og så "unødvendig". Han kjørte ett stort lass med sukkerrør til sukkerfabrikken når han døde. På en helt rett oversiktelig vei som er 9 kilometer, så seg bilen sakte ut av veibanen og inn i ett enormt stort tre. De som kjørte bak trodde han sovnet eller kanskje var påvirket, noe som så mange yrkessjåfører desverre så ofte er. Mange tar "speed" for å holde seg våkne, for de kjører ofte døgnet rundt under innhøstingen av sukkerrørene. Øynene er åpne men hjernen registrerer ikke alt og er sløvet ned. Dette skjer desverre så alt for ofte i trafikken i Thailand. I vår lille landsby med litt over 400 familiehus, har det bare i år dødd 3 mennesker i trafikken. Trafikken tar liv med både overarbeidelse og folk sovner ved rattet, narkotika rus og fulle av alkohol dette tar mange tusen liv i året. Nok ett ungt menneske døde i trafikken mens han arbeidet for å forsørge sin familie. En ung mann er så "unødvendig" død og drept i trafikken. Mens jeg hører den melankonske triste musikken, så tenker jeg mine tanker. Hvem skal ta vare på kona, barna og foreldrene nå da far som var en god mann og familiens forsørger er borte? Den døde mannen opplever kanskje NIRVAN, og da er smertene over og han opplever den totale harmoni. Men familien går mot en vanskelig tid, og vi håper alle at det er noen i familien som overtar forsørgerrollen.

Jeg er trist og øynene er våte. Sakte går jeg ut i solen til min kone, og legger min hånd på hennes skulder. Hun snur seg og jeg ser hun er trist. Sakte kommer ordene som jeg har hørt så ofte. Vi må takke Buddha for vi lever og våre barn er friske. Budda gir og Buddha tar sier min kone mykt, livet er bare slik i min gode kones tanker.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 305 Innlegg:

Thaiene er ett folkeslag som mange menerer glade og lekne så lenge de lever.  Må mange ganger si meg helt enig i dette.  Dans karaoke og sang og opptog på så mange måter.  Selv når de er i militæret så har de med seg sangen og musikken.

På sine vandringertempelet og andre dagerda det skal skje noe.  Ofte erdansen enkel og svært sexfiksert slik de unge jentene danser.

Men glede over sin musikk og opptrenden har de, og glede viser både voksne og barn.

https://www.youtube.com/watch?v=SXXK4P2Ogs0

Mye av musikken er også behagelig å høre på.

https://www.youtube.com/watch?v=TKyesCkK1nY

Ganske så anderledes enn hallingdans og felespill.  Men av og til så synes jegdenne musikken er både artig og hyggelig å høre på, og thaiene de lever seg inn i det med store busser som er bygget opp med høytalere blinkende lys og dundrende musikk.  For det kan være temmelig høy musikk så hørselvern er greit å ha.

Moderne trommesett har og kommet til Thailand, og brukes av unge musikere i kjente gamle thailandske melodier.

https://www.youtube.com/watch?v=XEi-PBz44Eg

Musikken den er anderledes, men det er og dette landet Thailand som så mange av oss har bosatt oss i.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 305 Innlegg:

Det er mange norske filmer om Thailand, og da lit over 30 år gamle mens Thailand enda var ett U-land.  Da mesteparten av inntektene kom mest fra landbruket, og da serlig rispriduksjon.  Men dette landet har forandret seg mer enn de trodde da denne filmen ble laget.  Rundt 10 år senere blomstret industrien oh turismen opp, og da ble bla. risdyrking kun rundt 10% av landets inntekter.

En film som er artig for dem som liker å se hvordan Thailand var for litt over 30 år siden.

https://tv.nrk.no/se...0188/27-11-1989

A.H.

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 848 Innlegg:

Jeg var selv i Thailand og minste gutten var i magen til kona mi. 4 mnd på veg..

En sterk historie.

https://tv.nrk.no/se...ng-1/episode-15

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 16 april 2018 - 14:41

En gang var jeg på samme plass to ganger...

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 848 Innlegg:

Det er mange norske filmer om Thailand, og da lit over 30 år gamle mens Thailand enda var ett U-land.  Da mesteparten av inntektene kom mest fra landbruket, og da serlig rispriduksjon.  Men dette landet har forandret seg mer enn de trodde da denne filmen ble laget.  Rundt 10 år senere blomstret industrien oh turismen opp, og da ble bla. risdyrking kun rundt 10% av landets inntekter.

En film som er artig for dem som liker å se hvordan Thailand var for litt over 30 år siden.

A.H.

Denne filmen er noe eldre men viser litt fra skole og familieliv for 40 år siden i Thailand. 2 deler...

https://tv.nrk.no/se...5376/20-11-1976

En gang var jeg på samme plass to ganger...

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 156 Innlegg:

A.H.

Sett begge episodene. Artig på mer enn en måte. Man ville aldri ha presentert det slik i dag. Så neddempet og udramatisk. Dramatikken er underfundig og med fem prikker etter......  :)

Takk for tipset !

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 305 Innlegg:

Det er mange norske filmer fra ca 30 år tilbake som er bra, og tar for seg forskjellige deler av det thailandske samfunnet.

Siams døtre er en av denne type.

https://tv.nrk.no/pr...91/siams-doetre

A.H.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 156 Innlegg:

Det er mange norske filmer fra ca 30 år tilbake som er bra, og tar for seg forskjellige deler av det thailandske samfunnet.

Siams døtre er en av denne type.

https://tv.nrk.no/pr...91/siams-doetre

A.H.

Pokker ta ! Tenkte jeg skulle se på fotball i kveld !  :smile:

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 066 Innlegg:

Pokker ta ! Tenkte jeg skulle se på fotball i kveld !  :smile:

Er ikke før i morgen kveld !

Sandviken - Brann

Kampstart
18:00
Dato
18 april 2018
Turnering

NM
2018
Runde
1

Endelig kunne eg skrive om noe eg hadde peiling på :-)

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 156 Innlegg:

Er ikke før i morgen kveld !

Sandviken - Brann

Kampstart
18:00
Dato
18 april 2018
Turnering

NM
2018
Runde
1

Endelig kunne eg skrive om noe eg hadde peiling på :smile:

Jeg måtte kikke litt på linken til Arild. Men det var trøtte greier. Ga opp ganske kjapt. 

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 305 Innlegg:

Jeg måtte kikke litt på linken til Arild. Men det var trøtte greier. Ga opp ganske kjapt. 

Har man ikke interesse for thailandsk kultur, så var nok ikke dette noe.  Da er nok fotball bedre.

A.H.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 156 Innlegg:

Har man ikke interesse for thailandsk kultur, så var nok ikke dette noe.  Da er nok fotball bedre.

A.H.

Tror kanskje ikke det har med manglende interesse å gjøre. For den er absolutt til stede. Men mer med at jeg oppfattet framstillingsformen som treg, kjedelig, ganske klønete og ulidelig omstendelig. Dette var velkjent fra før. Men det kan jo ha tatt seg opp senere. Skjønt det var lite eller ingenting som skulle tilsi det. Men hver sin smak.  ;-)

Jeg kikket forresten på et eldgammelt program om Det Gyldne Triangel med Arne Fjørtoft som kommentator. Mye av det samme der. Den gang var sånt en sensasjon.I dag er det alt for velkjent. 

Kanskje kommer det av at det skal en god del til for at ikke slike programmer og reportasjer blir ferskvare ?

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 305 Innlegg:

Av og til så må vi en tur til Bangkok, og ordne noen ting som vi kun får gjort der. Mye kan sies om byen Banglkok også kalt Englenes By. Men tross en enorm trafikk og forurensning, så har byen sin sjarm og livet i småsoiene (smågatene) er ett liv med gleder og puls.

Den så berømte street food ved alle småbordene har sjarmert turistene og god er maten. Men mange har fått problemer med magen, på grunmn av rensligheten den er ikke bra. Oppvaska ligger i samme balja med kaldt vann hele dagen, og når en ny kunde kommer så blir talerkner og bestikk lett spylt og tørket av. Men bakteriene fra forrige som spiste er ikke vasket bort. Rotter som spiser matrester i oppvaskbaljene har jeg ofte sett. Men man får bedre imunforsvar av å spise fast slike steder. Men en turist får ofte problemer, og Thailand er det tredjer værste landet, der forsikringene får sykehusregninger med magesykdom fra turistene.

Men som sagt byen har sjarm, og de mest sjarmerende stedene er småsoiene der den jevne thai bor. Turene med de tradisjonelle trehjuls Tuk Tuk kan være litt av en opplevelse, så armer og hender bør ikke være på utsiden av slike taxier. For her går det på kryss og tvers mellom bussene og bilene. De typiske småbussene er rimelige og greie å bruke, men her må man ha hjelp til å lese på thai hvor bussen går. Bør og være litt kjent i Bangkok.

Jeg liker nok best stedene der byggene ikke er så veldig velholdte, med slitte fasader der både maling og murpuss er borte. Der landets vanlige beboere mest bor. I første etasje er det butikker av alle slag. Det man ikke finner av ting til huset her, skal man jammen lete lenge etter. Dette er den gamle og orginale bebyggelsen i Bangkok. Nydelige smijernsarbeider som en gang var pene, blir dessverre omtrent ikke vedlikeholdt. Så rustvannet lager stygge rennemerker og ser ikke pent ut. Det er dette med manglende vedlikehold da. Vel de gamle bussene er også uten lakk og mye rust, men de kommer seg som regel frem uten sammenbrudd. Som regel. Elekrtriske ledninger som er ett kaos værre en trafikken, og at det fungerer er nesten ett under men strømbrudd er det.

Vi har familie i Bangkok, som bor i de typiske to etasjes town housene. Det er trange soier som ikke er lett å komme inn i med bil, men thaiene er vennlige og hjelpsomme så det går selv om det går sakte. Biler blir dyttet og flyttet med ett smil, og alle kommer seg frem om ikke i høy hastighet. Det er mange fredlige grønne parker i Bangkok, og ofte ser vi folk trener i disse parkene. Thaiene elsker blomster det ser man også i de små trange og kanskje fattigslige soiene. For blomster i potter og busker og trær fyller opp disse små soiene.

Det var ett bilde av Byen Bangkok og der thaiene selv bor, og her jeg slipper å møte utenlandske turister.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere