Gå til innhold

Foto

En vanlig dag i Thailand.

* * * * - 11 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1607 svar til dette emnet

Samed

Samed

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 241 Innlegg:

1 - plamt ikke planter intil husveggen ha en halvmeter betong der
2- unngå alt som en slange kan søke tillflukt i som hull under huset
3- ungå og ha trær som grener ligger over taket
4- unngå så mye planter som mulig nær huset
5- biuk gjerne stablestein i ett belte på 5 meter rundt huset.
6. har hatt hus tilgang i siden 1988 har ennu ike sett en slange ,men har utført tiltakene
7. endel husdyr varsler raskt om det er slanger i området

8, slanger som beveger seg sakte er farligst(som regel)

slanger liker hulrom og rør, vær varsom der

vær nå såpass at om du har hund eller katt de klarer som oftest og varsle mende kanogså bli drept!

Takk for tipsene, absolutt verd å ta til seg. :)

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

Thailand har helt andre prioriteringer enn Norge. Bruttonasjonalproduket er omtrent dobbelt så stort som Norges, mens statsbudsjettet er en tredel av Norges.
Stønader til alle gode og dårlige formål er ikke statens ansvar. For oppholdstillatelse kreves det at man kan snakke og forstå thai, selvsagt ingen støtte fra staten. I Norge får man gratis språkundervisning, men ingen krav om at man må kunne snakke og forstå norsk! Skjønn det den som vil.
Valgflesk har man i begge land.
Thailand har også krav om at de som vil slå seg ned her, må vise evne til å forsørge seg sjøl.
Ordene demokrati og royal har en helt annen betydning her enn det vi er vant til.

Helt feil Tordy at Thailand har dobbelt så stort BNP enn Norge. Norge på 25 plass og Thailand på 30 plass.
Det viser hvor rikt Norge egentlig er. Ganske så imponerende å være på plass 25 med 4,9 million innbyggere. Se denne:

http://no.wikipedia...._land_etter_BNP

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Helt feil Tordy at Thailand har dobbelt så stort BNP enn Norge. Norge på 25 plass og Thailand på 30 plass.
Det viser hvor rikt Norge egentlig er. Ganske så imponerende å være på plass 25 med 4,9 million innbyggere. Se denne:

Tenk, vi er på 25 plass på lista over BNP, men 118 plass på befolkningsstatistikken. Et knarlig langstrakt land oppi steinrøysa. Imponerende tør jeg å påstå, og ikke minst lov å være stolt av!
Redigert signatur

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Neida, de tallene jeg gikk ut fra er justert for ppp, purchasing power parity. der har Norge et GDP på usd 267 milliarder og Thailand 540.
Tallene kan nok variere avhengig av hvilke kilder man bruker, men konklusjonen er klar! Jeg synes at ppp gir et bedre bilde av hvordan landene disponerer sine inntekter.

Kilde: World Almanac and Book of Facts 2011.

Dette innlegget har blitt redigert av Tordy: 30 august 2011 - 12:24

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

Neida, de tallene jeg gikk ut fra er justert for ppp, purchasing power parity. der har Norge et GDP på usd 267 milliarder og Thailand 540.
Tallene kan nok variere avhengig av hvilke kilder man bruker, men konklusjonen er klar! Jeg synes at ppp gir et bedre bilde av hvordan landene disponerer sine inntekter.

Kilde: World Almanac and Book of Facts 2011.

Da må du sette deg inn i hva GDP og PPP dollar er. Har skrevet om det før.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 358 Innlegg:

Går da ut i fra at det ikke er like strenge regler i Thailand som i Norge med tanke på import av fremmede dyrearter. ;) Og er det mulig å holde dem innenfor gjerdet? Mener å ha sett på tv at de er fæle til å grave tunneler.
Netting foran dører og vinduer er absolutt noe vi skal ha, både med tanke på kryp og mygg. :)

Tja si det. Den er sett på som husdyr, så kanskje det går?

A.H.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Da må du sette deg inn i hva GDP og PPP dollar er. Har skrevet om det før.

Og du har tydeligvis ikke fått med deg at Norge er et av verdens dyreste land. Du kan jo sette opp en tilsvarende sammenlikning som jeg gjorde? Med dine egne tall.

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

Og du har tydeligvis ikke fått med deg at Norge er et av verdens dyreste land. Du kan jo sette opp en tilsvarende sammenlikning som jeg gjorde? Med dine egne tall.

Jeg har ikke egne tall. BNP var hva skrev at Thailand hadde dobbelt så høyt som Norge og det er feil, noe annet er GDP ppp dollar det er ikke BNP.
GDP er mye omdiskutert. BNP viser hvor rikt et land er.

Dette innlegget har blitt redigert av Brikkus: 30 august 2011 - 12:41

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 358 Innlegg:
Norges økonomi bør kanskje ikke ligge, i tråden en vanlig dag i Thailand? Passer kanskje bedre i krone mot baht? Det er økonomi mot økonomi.Postet bilde

A.H.

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

Norges økonomi bør kanskje ikke ligge, i tråden en vanlig dag i Thailand? Passer kanskje bedre i krone mot baht? Det er økonomi mot økonomi.Postet bilde

A.H.

Du godtar vel noen få innlegg av dette. Du er den mest rolige karen på hele asiaforum :)

PPP kan samenlignes med big mac i de forskjellige land. Big mac hva koster den i Thailand Arild?

roger1970

roger1970

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 705 Innlegg:
Big koster 78 thb på takeaway ;) For de som spiser sånt i Thailand da :P

''Pain is a good thing! It tells you you are still alive''

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Jeg har ikke egne tall. BNP var hva skrev at Thailand hadde dobbelt så høyt som Norge og det er feil, noe annet er GDP ppp dollar det er ikke BNP.
GDP er mye omdiskutert. BNP viser hvor rikt et land er.

Pølsevev. Det dreier seg ikke om definisjoner, men hva landene bruker pengene til. Har du ikke forstått dette?

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

Pølsevev. Det dreier seg ikke om definisjoner, men hva landene bruker pengene til. Har du ikke forstått dette?

Les denne da og se nederst. PPP.

http://www.oanda.com...y/big-mac-index

Dette innlegget har blitt redigert av Brikkus: 30 august 2011 - 13:29

natsuda

natsuda

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 12 Innlegg:

Da var serien nedlastet. Men er det riktig, at lyden på cd 3 er varierende i styrke i starten? Bare lurer. Bremte over på dvd på max hastighet, men vurderer å brenne på lavere hastighet. Men er styrken varierende hos deg så er det ikke brenningen som er problemet.

Hei. Jeg forstår det slik at du har fått lastet ned Herbert/Albert. Jeg skrev i mitt forrige innlegg at jeg ville kople meg direkte inn på tv via en HD mediaplayer. Det viser seg nå at dette ikke er mulig. Nå har jeg forsøkt en del ganger og brenne disse filene, men jeg får bare error-error: Jeg har prøvd å brenne med Nero og lastet ned et program

Burn iso imageCD burner XP. Det funker ikke, så da vil jeg spørre hvordan du fikk brent filene. Håper du kan svare meg, da det blir ganske frustrerende og å brenne filene og det funker ikke. Har kastet 6 dvd plater til nå. Takker for svar fra deg. Fortsatt en god dag/kveld.

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:
@Natsuda: Sender en PM, så slipper vi å ta det i tråden her. :)

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

Songkhla

Songkhla

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 109 Innlegg:
Litt mer om slanger.

Det ser ut til å være mye slanger i Thailand for tiden, det er mange små "baby" slanger ute nå. Jeg drepte en liten cobra i dag. Namtan, min Golden Retriever begynte å bjeffe og jeg gikk ut for å se hva det var, det viste seg at bikkja hadde oppdaget en liten cobra utenfor huset. Slangen var kveilet opp og klar til hogg når jeg kom ut, jeg kommanderte bikkja vekk og fikk tak i et kosteskaft som jeg drepte slangen med.

Namtan slo også alarm for en uke siden og når jeg kom ut for å se hva det var så jeg en en slange som hun hadde skremt forsvinne under noen busker.
Dagen etter ble min samboer bitt i foten av en liten svart slange, sannsynligvis en liten cobra. Hun ble liggende på sykehus i 2 dager til observasjon. Foten var svart og oppsvulmet etter bittet.

Naboens bikkje oppdaget en voksen cobra for 2 uker siden, bikkja fikk heldigvis jaget slangen vekk.

For tiden holder vi guttungen inne i huset så Namtan kan ta seg av slangene alene. Det er farlig ute i hagen for småfolk nå.

Vedlagt(e) fil(er)

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:
Høyst sansynlig bel samboeren din IKKE bitt av en Kobra. Da ville symtomene vært mye værre. Det har seg også slik at unge slanger oftes er farligere en voksne. Når en ung slange biter, så vet den ikke hvor mye gift som den må bruke for å ta livet av byttet sitt. Unge slanger har derfor en tendens til å "pumpe" ut all gift den har når den biter.

Jeg vet for lite til å si at den slangen du har tatt bilde av er en Kobra eller ikke, men for meg ser det ikke ut som en Kobra. For meg ser dette ut som ngu kon kob - Postet bilde

Jeg spurte madamen om hvorfor en ser så mye slanger nå om dagen. Hun forklarte dette med at på denne tiden av året blir stort sett alt av rismarker sprøytet. Denne giften synes slangene lite om og de rømmer.

Dette innlegget har blitt redigert av runeli: 01 september 2011 - 05:03

Songkhla

Songkhla

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 109 Innlegg:

Høyst sansynlig bel samboeren din IKKE bitt av en Kobra. Da ville symtomene vært mye værre. Det har seg også slik at unge slanger oftes er farligere en voksne. Når en ung slange biter, så vet den ikke hvor mye gift som den må bruke for å ta livet av byttet sitt. Unge slanger har derfor en tendens til å "pumpe" ut all gift den har når den biter.

Jeg vet for lite til å si at den slangen du har tatt bilde av er en Kobra eller ikke, men for meg ser det ikke ut som en Kobra. For meg ser dette ut som ngu kon kob - Postet bilde

Jeg spurte madamen om hvorfor en ser så mye slanger nå om dagen. Hun forklarte dette med at på denne tiden av året blir stort sett alt av rismarker sprøytet. Denne giften synes slangene lite om og de rømmer.

En cobra som er kveilet opp og er klar til hugg er lett gjenkjennelig, det utspilte nakkepartiet var ikke til å ta feil av.....................

Nå var vi opptatt av å komme oss fort på sykehuset så vi tok oss ikke tid til å lete etter, og identifisere, slangen som bet min samboer,
men den var nå liten og svart da.

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:

En cobra som er kveilet opp og er klar til hugg er lett gjenkjennelig, det utspilte nakkepartiet var ikke til å ta feil av.....................

Nå var vi opptatt av å komme oss fort på sykehuset så vi tok oss ikke tid til å lete etter, og identifisere, slangen som bet min samboer,
men den var nå liten og svart da.

Jeg sier ikke at det ikke er Kobra, men ngu kon kob (tror den heter på engelsk red-tail pipe snake) later som den er en Kobra når den gjør seg klar til å angripe.

Men det kan godt hende du har rett i dine antagelser.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 358 Innlegg:
En vanlig dag for meg i Thailand, er også å støtte på slanger med jevne mellomrum. I dag så jeg to små på ca. 1,2 meter og en stor Pyton på noen få meter. Det var tett underskog, og masse trær der jeg gikk i dag. Har det med å gå der andre ikke går, og opplever og kanske mye mer enn en turist. Slangene forsvant raskt i dag, så det eneste jeg fikk bilder av var gamle hustomter. Når solen farger husene i vår Mo Ban så vakkert, da stikker min venn Labradoren Retrieveren Mai Lå og jeg ut. Er mange fine opplevelser vi to har, det gjelder både morgen og kveldsturer.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

1 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere